Wie met de haren in de wind maximaal wil genieten, kan voor een ‘extra opgewaardeerd’ systeem kiezen, waarin als extraatje dubbele subwoofers hun stinkende best doen. Opmerkelijk detail: een topman van Volvo vertrouwde ons toe dat die worden geleverd door harman/kardon. Naar verluidt omdat er een nogal merkwaardige vorm nodig was om een voldoende grote woofer in de beschikbare ruimte te persen.
Projectmanager Patrick Widerstrand: ,,Het is een aangepaste versie van een bestaande speaker, met een grotere slag. Dubbele 8 inch subwoofers. Ze hebben beide een eigen 130 Watt digitale versterker. Het geheel is achter de achterbank ingebouwd, omdat er met het wegklapbare dak nu eenmaal geen hoedenplank is. Overigens zijn dit de eerste digitale versterkers die ik heb gehoord die met analoge kunnen wedijveren.”
EMC
Dat komt goed uit, zo meldt Widerstrand, want de D klasse techniek is compact, gebruikt minder energie en wordt veel minder warm. Allemaal zaken die hoog op de verlanglijst van een auto ontwerper staan. Die immers met elke kilo en elke centimeter ruimte moet woekeren. Bovendien heeft deze koele versterkertechniek veel meer mogelijkheden om de elektronica ergens in een verloren hoekje weg te stoppen. Widerstrand ziet niet voor niets een grote toekomst voor D klasse versterkers in auto’s.
,,Feitelijk hadden we maar één zorgpunt en dat is de EMC compatibiliteit. Een digitale versterker straalt doorgaans storende signalen uit en dat kun je in een auto - met een heleboel gevoelige elektronica, ook voor veiligheidstechniek – absoluut niet gebruiken. Déze versterkers zijn echter nog beter dan analoge in dat opzicht.”
En die antenne?
Toch nog even zeuren. Die kloeke antenne achterop, was dat nou echt nodig? Het hoofd van de designafdeling - Fedde Talsma - houdt de tanden op elkaar geklemd. Maar had het overduidelijk ook liever anders gezien op ‘zijn’ fraaie C70. De techneuten bleken deze keer echter onverbiddelijk: ,,Alle soorten alternatieve antennes zijn geprobeerd, van bumper tot raamantenne, maar als je een dermate hoogwaardige geluidsinstallatie hebt, moet je een spijkerhard signaal aan de radio toevoeren. Tja, en helaas is dit dan de enige oplossing die echt goed werkt.”
Als we nog even voor de allerlaatste keer mogen tegenstribbelen, is het overigens een boeiende vraag hoe zich dat geheel op langere duur gaat gedragen. Pininfarina bouwt deze auto (in een Zweedse fabriek) met een revolutionair driedelig dak, dat via een wonderlijk ingewikkeld mechanisme met een druk op de knop achterin verdwijnt. Het ziet er in gesloten toestand veel beter uit en geeft ook meer interieurruimte, maar zal het er op den duur niet voor zorgen dat panelen en onderdelen in het dak gaan resoneren? De praktijk moet het uitwijzen.
Aanvullende informatie:
Dynaudio.com
Alpine-europe.com
Dolby.com
Volvocars.com
Harmankardon.com
Iaa.de