Iran dreigt in augustus afgesloten te worden van het internet. De situatie in het land maakt het gebruik van diensten als Facebook, Twitter en YouTube een stuk meer relevant dan wat de gemiddelde West-Europeaan te melden heeft. Als er inderdaad een blokkade komt dan is het verhaal van de eerste lange speelfilm van David Dusa meteen een geval van: dit kon vroeger.
Fleurs du mal is een bijzonder liefdesverhaal. Breakdancer Gecko (Rachid Youcef) danst buitelend door Parijs en verdient de kost in een hotel. Hij ontmoet Anahita (Alice Belaïdi), een jonge vrouw die de explosieve situatie in Iran ontvlucht is. Beiden zijn intensieve internetgebruikers. Gecko kletst graag wat op Facebook en post filmpjes van zijn dansen op YouTube. Anahita volgt vooral de toestand in haar land. Gecko leidt haar op verzoek rond in de stad, maar ze wordt steeds afgeleid door verontrustende berichten van gewelddadigheden rond de studentenprotesten in haar land. De twee raken verliefd, maar de filmpjes op internet verstoren voortdurend het geluk.
Het old school sociale medium bij uitstek, het boek, is in het verhaal niet minder belangrijk dan de computer. Gecko is niet zo’n lezer, maar wordt door zijn vriendin ingewijd in de poëtische wereld van Charles Baudelaire. Dat de titel van zijn beroemde bundel Les Fleurs du mal bij uitstek op hun eigen situatie slaat is overduidelijk.
Dat de in Hongarije geboren, in Zweden en Zuid-Afrika opgegroeide en nu vanuit Frankrijk opererende regisseur David Dusa de nieuwe media een grote rol geeft in zijn film komt over als volstrekt vanzelfsprekend, gezien de rol die het computerscherm speelt in het moderne leven. Van een gimmick is derhalve geen sprake. Mooi is de manier waarop Dusa het ruwe materiaal uit het dagelijks leven (op het YouTube kanaal over de film zijn de gebruikte fragmenten uit Iran ze zien) mengt met de soms buitengewoon fraai gestileerde eigen opnamen. Getypte boodschappen verschijnen in beeld zoals dat op het internet gaat, met ondervoegsels als less then 5 seconds ago from the web. Het maakt de film tot een zowel stilistisch interessant, politiek relevant en emotioneel confronterend statement.
Op de DVD zijn als extra’s twee eerdere korte films van Dusa meegeleverd. Machine en Distances zijn experimentele films waarin protest en de afstand tussen culturen al evenzeer centraal staan.
Aanvullende informatie:
Frankrijk 2010
Speelduur: 100 minuten
Regie: David Dusa
Scenario: David Dusa, Louise Molière, Raphaëlle Maes
Productie: Émilie Blézat
Camera: Armin Franzen
Met: Rachid Youcef, Alice Belaïdi
Extra: Korte films Machine (5 min), Distances (30 min)
Beeld: 16:9 anamorf
Geluid: DD 2.0, Frans en Farsi gesproken
Uitgave: Tiger Reseases 10 to Watch
Distributie: de Filmfreak
Website