In de filmindustrie zijn drieluiken, of beter gezegd trilogieën geen onbekend verschijnsel. Het kan dan eigenlijk ook niet anders dan geen toeval zijn dat er op deze editie van de VAD show “slechts” drie projectoren, of beamers zoals ze in de moderne volksmond heten, uitgebreid gedemonstreerd worden.
Mitsubishi Electric presenteerde hun nieuwste vlaggenschip, de HC7000. Een Full-HD LCD projector welke zich kenmerkt door de hoge contrastwaarde en uiterst stille koeling welke slechts een luttele 17dBA produceert! In een goed verduisterde ruimte werd er geprojecteerd op een Beamax projectiescherm van 2.70 meter breed met voornamelijk Blu-ray als bronmateriaal. Als enige op de VAD show demonstreerde Mitsubishi Electric in Cinemascope formaat, oftewel een beeldverhouding van 2.35:1! Cinemascope projectie biedt voor filmliefhebbers de mogelijkheid om films in een bredere beeldverhouding dan standaard breedbeeld ook als zodanig te projecteren en daarmee dus min of meer de cinematografische kunstuiting van de filmmaker te respecteren. Met fixed panel displays zoals een LCD beamer is het echter wel noodzakelijk om daarbij gebruik te maken van een anamorphische lens om zodoende de volledige paneelresolutie van 1080 beeldlijnen te kunnen gebruiken. Ondanks het Full-HD zijn van de HC7000 projector werd gedurende de projectie helaas geen gebruik gemaakt van de volledige paneelresolutie in deze demonstratie opstelling.
Los van deze kanttekening echter presenteerde de Mitsubishi HC7000 een prima beeld waarin de hoge contrastratio duidelijk zichtbaar was in een goede zwartwaarde met duidelijke doortekening in schaduwpartijen. De zachter dan fluisterstille werking van deze LCD projector is een geweldige prestatie!
Bij Dimex had men ook een primeur te pakken en wel in de vorm van een Panasonic AX3000. Een LCD projector met, hoe kan het tegenwoordig ook bijna anders, Full-HD resolutie. Blu-ray bronmateriaal was afkomstig van een Panasonic Blu-ray speler en deze combi zette een beeldweergave neer die duidelijk potentie had. Helaas stond gedurende de demonstratie de deur open waardoor er behoorlijk wat restlicht in de ruimte aanwezig was. Juist hierdoor zakt de contrastwaarde naar een haast dramatisch niveau waardoor een eerlijk oordeel over de beeldweergave van deze projector nauwelijks meer te maken valt.
Ander was het bij Epson waar de bezoeker de kans kreeg om een preproductiemodel van hun nieuwe vlaggenschip, de TW5000, te bekijken. De demonstratieruimte was, waar ik al tijden om roep, aardedonker waardoor het beeldaspect werkelijk alle aandacht krijgt die het verdient. Ondanks dat het hier om een preproductiemodel ging was de beeldweergave filmisch te noemen, iets wat ik bij de overige twee projectoren aanwezig op de VAD show toch nog miste. Diverse fragmenten van diverse films afkomstig van een Blu-ray schijf als bron en afgespeeld op Sony’s Playstation 3, passeerden de revue. Een goede contrastwaarde met een prima zwartwaarde en, overduidelijk gekalibreerde, juiste kleurenweergave. Deze demonstratie smaakt uiteraard naar meer want met dit preproductiemodel belooft Epson ons een uitermate interessante Full-HD LCD projector neer te zetten welke ongekend is binnen het betaalbare klassement.
Op basis van wat ik heb gezien op deze show gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar het preproductiemodel van Epson. Het filmische karakter is toch iets wat ik persoonlijk ontzettend belangrijk vind en bij zowel de Mitsubishi alsook de Panasonic miste ik deze karaktertrek net wat te veel. Absolute oordelen geven blijft echter een moeilijke aangelegenheid, niet alleen betrof het bij Epson bijvoorbeeld een preproductiemodel maar zo waren de projectie omstandigheden bij Panasonic eigenlijk verre van ideaal om een glashard oordeel te vellen. De potentie van alle drie de projectoren was echter wel duidelijk en ook in het 3.500 euro en daaronder segment beginnen de projectoren een volwassen karakter te krijgen.