Spannende tijden voor Leo Heijmans en Jan Lammers. Samen gingen zij deze week officieel van start met Smart Audio, een nieuwe importeur in hifiland, die voor de Nederlandse markt de zorg zal dragen voor de merken Focal, Myryad en Inakustik en daarvoor kan rekenen op een bestaand en extensief netwerk van dealers.
Een uitgebreid gesprek op de redactie van HiFi.nl voor de primeur van deze nieuwe speler in onze branche!
Smart Audio ontstaat uit de samenvoeging van Heijmans Sound & Vision en Jan Lammers BV, respectievelijk de bestaande importeur van de genoemde merken en de onderneming van Jan Lammers, die zijn sporen verdiende bij iEarâ in Tilburg. Doelen van het jonge, maar ervaren partnerschap zijn onder meer een uitbreiding van de producten, scherpere leveringen, verhoogde service en een algehele versterking van het ondernemerschap door intensief met het bestaande dealernetwerk aan de slag te gaan.
Smart Audio betekent ook slimme audio-oplossingen, met merken die hun naam in onze branche ruimschoots gemaakt hebben. Wat heet, Focal is een grote speler in Europa en kan ook in Nederland rekenen op een marktaandeel dat voldoende is om in de GfK-noteringen opgenomen te worden, omgeven door gerenommeerde partijen als Bowers & Wilkins, Dynaudio, Monitor Audio en KEF. Ambities zijn dan ook niet beperkt: âWij gaan het grootste en sterkste luidsprekermerk van Nederland worden,â liet Leo Heijmans in zijn enthousiaste presentatie optekenen.
âDe markt verandert,â zo vervolgde hij. Er moet scherp geschakeld worden om aan het spel mee te kunnen doen. Een actuele ontwikkeling laat zich graag als voorbeeld aanhalen; nu Ahold internetverkoper Bol.com overgenomen heeft, om een rol te kunnen spelen in online verkopen die toch al steeds belangrijker werden, zien we de markt verder in twee groepen verdeeld worden. De speciaalzaken voor high-end elektronica, en het âentry-levelâ van de grote ketens en online retailers. Smart Audio wil op beide vlakken aan de slag.
Nieuw: Focal Spirit One hoofdtelefoon
Met het aanbod van Focal, Inakustik en Myryad kĂșn je ook in beide markten aanwezig zijn. Een hifi systeem zoals het op AV-NU meegebrachte Bird laat zich overal verkopen. Een systeem dat de moderne mogelijkheden van streaming, docking en de applicaties van bijvoorbeeld Apple opzoekt. Hetzelfde geldt voor de XS-systemen, het Myryad Mi Music System, of een aangekondigd product als de Spirit One hoofdtelefoon. Maar voor lijnen als Utopia en Electra blijven de hifiliefhebbers altijd naar de specialisten komen.