REVIEWMBL

MBL - Gevoel, Emotie en Image

Ruud Jonker | 01 februari 2008 | Fotografie Fabrikant | MBL

MBL komt uit Duitsland en is sinds kort op de Nederlandse markt. Het merk valt vooral op door de afwijkende vormgeving van de `rondstralende` luidsprekers. Iedereen die regelmatig de audioshows bezoekt in ons buurland, zal deze weergevers wel eens gezien hebben. Het beluisterde systeem is opgebouwd uit Reference-line en Noble-line componenten. Die zijn echt voor de happy few. De Basic-line biedt fraaie hifi voor een prijsje dat zelfs tijdens de te verwachten recessie nog op te hoesten is.

Elk jaar staan er een aantal systemen en weergevers in de luisterruimte. Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe afwijkend die systemen van elkaar zijn, met name aan de kant van de luidsprekers. Ondanks het feit dat veel luidsprekers uitmuntende resultaten neerzetten en bruikbaar zijn om naar muziek te luisteren, is er nauwelijks sprake van enige uniformiteit in prestatie. Elk merk heeft een heel duidelijk eigen karakter en specifi eke kenmerken die moeiteloos herkenbaar zijn, hoewel de prestatieniveaus van de betere weergevers wél naar elkaar toegroeien.

Een belangrijke reden voor het gebrek aan uniformiteit en gehoormatige standaardisatie heeft te maken met het amateuristische karakter van (een deel) van de hifi business. Dat geldt voor een aantal fabrikanten, maar ook voor veel importeurs en detaillisten. Dat is ook een beetje historisch gegroeid. Hifi is ontwikkeld (en werd verkocht) door bevlogen personen met liefde voor muziek en weergave. In een aantal gevallen kwamen daar professioneel georganiseerde bedrijven uit voort waar die oorspronkelijke bevlogenheid voortleefde.

Klik hier voor de iPad vriendelijke PDF

MERK

EDITORS' CHOICE