(Gesponsord artikel)



HI-VISITCorrect B.V.

Correct in Rotterdam

Max Delissen | 26 april 2010
Toen ik nadacht over een introductie voor deze Hi-Visit bij Correct in Rotterdam schoten me een paar begrippen te binnen die zowel van toepassing zijn op deze stad aan de Maas als op het bedrijf Correct. 'Hard werken, de handen uit de mouwen' is er een van. Rotterdam is een bedrijvige stad. Natuurlijk door de haven, maar ook vanwege de gedwongen wederopbouw na de oorlog. De moraal van niet zeuren maar aanpakken – de Rotterdammers drukken zich daarover doorgaans wat kruidiger uit – zit diep verweven in de volksaard van de bewoners van de tweede stad van ons land.


Als ik op de tweede verdieping van het enorme pand aan de Ceintuurbaan de uitgestoken hand van algemeen directeur Frans de Jong schud en hij me op de gang al een kop koffie aanbiedt valt me op dat hij er eigenlijk niet als een directeur uit ziet, want hij draagt hetzelfde blauwe overhemd met bedrijfslogo dat 'zijn' personeelsleden aan hebben. Dat tekent de sfeer die bij het bedrijf heerst: hier doen we het met z'n allen.
Wanneer we hebben plaats genomen merk ik op dat het nieuwe Correct Magazine, dat ik net even aan het doorbladeren was terwijl ik op hem wachtte, me een beetje doet denken aan het Vogelzang Magazine dat vroeger in mijn woonplaats Eindhoven door duizenden mensen werd gelezen. Of zeg maar gerust verslonden. “Ja, dat verbaast me niks,” zegt De Jong met een vrolijke twinkeling in zijn ogen, “want wij maakte die boekjes voor ze, net als voor Raf en voor Staffhorst”.


[Hifi_I]

Een korte geschiedenisles
De eerste verrassing van vandaag, naar later zal blijken. Het is een indicatie van de grote en belangrijke rol die Correct in de vaderlandse hifi-geschiedenis speelt. “We zijn in 1940 in een heel klein pandje aan de Zaagmolenstraat begonnen, eerst als een soort winkel van Sinkel met allerlei huishoudelijke apparaten, maar na de oorlog zag mijn grootvader allerlei radio's op de markt verschijnen, en besloot hij in 1948 de winkel tot radiospeciaalzaak om te bouwen”.


Als ik nu zou schrijven 'en de rest is geschiedenis' doe ik het bedrijf ernstig tekort. Door een combinatie van handelsgeest en ondernemerstalent ('eerlijk Rotterdams koopmanschap' zeggen ze zelf) groeide het bedrijf snel, en in 1957 werd er begonnen met het verkopen van langspeelplaten. Snel daarna volgde de eigen technische dienst (nog steeds actief) en in 1973 was een verhuizing naar een voormalige bioscoop aan de Bergweg 110 nodig om het uit haar voegen barstende bedrijf onderdak te bieden. Aan de Bergweg is tot op de dag van vandaag de afdeling Consumentenelektronica Beeld & Geluid gevestigd, inmiddels aangevuld met Car & Navigatie, CD & DVD Theater en Computer & Telecom.


[Car_Hifi]

De Ceintuurbaan 111 biedt onderdak aan huishoudelijke apparatuur, DJ-apparatuur en muziekinstrumenten, de tot in de wijde omtrek bekende én geliefde koopjeskelder en een groot deel van het museum waarin bezoekers zich kunnen vergapen aan een enorme collectie historische elektronische apparaten. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het staat er: zenders zo groot als een telefooncel uit de scheepvaart, prachtige oude televisies, de eerste computers, radiomeubels, bandrecorders, allemaal in prachtige staat. Onderhouden door vrijwilligers die er zelf mee gewerkt hebben en die er smakelijk over kunnen vertellen. Alleen daarvoor is het al de moeite waard om een keer naar Rotterdam te gaan.


[Bose]

Ook aan de Ceintuurbaan, op nummer 125, is Correct Marine en Watersport gevestigd, waar elektronica voor de (hobby)scheepvaart wordt verkocht, maar ook een enorm assortiment aan scheepsbenodigdheden, watersportkleding en kinderzeilbootjes.
Hobby
“Dat is voortgekomen uit hobby,” vertelt De Jong. “Mijn familie mag graag op het water verkeren, maar we kwamen er al lang geleden achter dat je eigenlijk nergens goed terecht kunt voor spulletjes die je aan boord nodig hebt. Daar kun je dan over mopperen en verder niets ondernemen, maar je kunt het natuurlijk ook zelf gaan doen, en dan goed.”
Het woord Familie is gevallen. Correct is nog steeds een echt familiebedrijf. Een grote familie volgens mij, als je tenminste het zeer trouwe personeel meetelt. “We vinden dat we een soort voorbeeldfunctie hebben in de handel.” zegt mij gastheer. “Achter de schermen zijn we met een heleboel dingen bezig die de klant niet ziet, maar waar hij uiteindelijk wel van profiteert. We zijn altijd bezig met het maken van een goede mix tussen prijs en service, waarbij beiden even belangrijk zijn omdat ze niet zonder elkaar kunnen. Als de service gaat lijden onder te lage prijzen doen we iets verkeerd denk ik.”


[Koopjes]





EDITORS' CHOICE