Hifi studio Wilbert - 30 jaar toonaangevend
Elk mens heeft zo zijn voorkeuren. Voor mij is bijvoorbeeld Rotterdam een stad bij uitstek om te winkelen en is Utrecht de stad bij uitstek om te genieten op de vele terrasjes langs de grachten. Het is de tweede maal in augustus 2003 dat ik Utrecht bezoek.
De eerste keer waren de straten verlaten en brandde de zon. Wie kon vluchten uit de hitte deed dat ook. De tweede keer is de temperatuur aangenamer en als ik al vroeg van de parkeergarage naar hifi studio Wilbert loop zijn de eerste kopjes koffie al lang geserveerd in de diverse etablissementen. Voor mij staat de koffie klaar in de Korte Jansstraat 11 waar bedrijfsleider Chris van Hal mij gastvrij ontvangt terwijl Olav, Harald, Jan Willem en Paul zeulen met een home cinema set die afgeleverd en ingeregeld gaat worden. “Die zijn niet voor drie uur terug” zegt Chris tegen mij als twee van de vier heren met een busje wegrijden.

Kennismaken
Ik heb als gewoonte eerst wat rond te snuffelen in een winkel om de sfeer te proeven voor we een gesprek ingaan. Bij hifi studio Wilbert ben ik al meer geweest en ik ken het assortiment voor het grootste deel. Het pand dat net buiten de grachtengordel ligt straalt met de vrolijke kleuren die in het interieur gebruikt zijn warmte en huiselijkheid uit. Apparatuur staat bescheiden opgesteld zodat een klant niet overdonderd wordt maar eerder uitgenodigd voor een gesprek. Wilbert heeft veel in huis, maar toch uiterst geselecteerd. Met zorg gekozen. “Als je ons assortiment bekijkt dan kom je verspreid over de drie verdiepingen alleen top merken tegen”, begint Chris. “Dat komt omdat we 30 jaar de tijd hebben gehad om een solide onderneming op te bouwen waardoor wij een omvangrijke collectie topproducten in huis hebben kunnen halen”.
Die 30 jaar is geen maatstaf voor kwaliteit van een winkel, dat beseffen ze bij Wilbert maar al te goed. Kwaliteit vind je terug in de wijze waarop je te woord wordt gestaan, het meehelpen bij de keuzebepaling en de nazorg achteraf. Om de drie voorwaarden in te vullen heb je bovendien adviseurs nodig met kennis van zaken en een hoge mate van interesse in het vak. Vlotte verkoop types die vandaag audio en morgen auto’s verkopen zie je niet bij Wilbert. Chris, Olav, Harald, Jan Willem en Paul werken allen tussen de 5 en 10 jaar in de Korte Jansstraat en willen er maar al te graag blijven. Met als eerste aandachtspunt die merken te vinden die binnen elke prijsklasse en elk budget de meeste muzikale voldoening bieden, doordacht en solide zijn gebouwd en waarvan het merk een zekere reputatie heeft.
Ondernemen is durven, maar ondernemen is ook een brede klantenkring vele jaren te vriend houden. En luisteren naar de klant. Wie binnenkomt bij hifi studio Wilbert is niet zo maar weg. Bij elke aankoop wordt de vraag aan een klant gesteld waarom en hoe hij/zij tot de keuze is gekomen. Dat lijkt overdreven maar dat is het niet. Een koper die zo maar binnenwandelt en een apparaat van de plank wil afrekenen is natuurlijk van harte welkom. En mag dat ook best. Het stellen van de vraag maakt echter zowel koper als verkoper er van bewust dat een keuze overwogen moet zijn. Het product moet passen in de bestaande set. Anders krijgt een klant vroeg of laat spijt en dat straalt in negatieve zin af op de winkel. “In alle rust gaan we graag een gesprek aan, wat we afsluiten met een afspraak voor een luistersessie. In de luistersessie geven we de klant de ruimte zijn eigen budget te bepalen en in te vullen. Vaak zien we dat een beschikbaar budget toch een heel andere invulling krijgt dan waar de koper voor binnenkwam. Dat komt omdat we de klanten niet overdonderen met mogelijkheden en keuzes, maar doelbewust in overleg met de klant laten horen waartoe een met zorg samengestelde set in staat is”, aldus Chris. “Thuis start het overleg in het gezin ‘wat gaan we kopen, stereo of home cinema en wat mag het kosten’. Kopers zijn op dat moment eigenlijk nog blanco en kennen nauwelijks het aanbod. Natuurlijk hebben we het dan niet over de doorgewinterde audiofiel. Op basis van horen zeggen en promotie campagnes van fabrikanten ontstaat een plaatje dat de winkelier mag invullen. Tijdens een eerste gesprek gebeurt het maar al te vaak dat een dergelijk plaatje helemaal niet overeenkomt met het luister en kijkgedrag van de koper. De kreet Home Cinema komt boven terwijl ineens blijkt dat de potentiële klant soms wel eens een film kijkt, maar veel meer een liefhebber is van klassieke muziek dat zich perfect laat weergeven over twee kanalen. Dan neem je een klant aan de hand en toont hem het maximaal haalbare in de twee categorieën. Als dan blijkt dat een stereo set eigenlijk veel meer passend is, dan heb je met de klant daar een goed gevoel over.” Ik ben het volkomen met Chris eens dat te weinig mensen zich realiseren dat een home cinema opstelling gewoon twee tot drie maal meer kost dan een stereo opstelling als je geen compromissen wilt doen aan de kwaliteit van de weergave. Zonder daarbij een home cinema set te veroordelen of af te wijzen, verre van dat. Een echte filmliefhebber kan nu thuis genieten en flink wat mensen zijn filmliefhebber geworden sinds de intrede van DVD. Het kost alleen een lieve bom duiten als je het goed wil doen.