(Gesponsord artikel)



HI-VISITHome Fidelity

Home Fidelity

Jan de Jeu | 05 juli 2002

Deze keer breng ik een hi-visit aan Home Fidelity en heb ik een gesprek met de drie eigenaren. Het is een hernieuwde kennismaking met deze moderne op een fraaie locatie aan de Sumatrakade in het Amsterdamse havengebied gesitueerde winkel. De eerste keer was ter gelegenheid van de introductie van de gelimiteerde editie van de Clearaudio Champion draaitafel. Home Fidelity had daarmee de primeur voor Nederland. Zoals deze winkel trouwens wel vaker een primeur heeft. Op dit moment is dat de eerste nieuwe Linn Lingo voeding op Nederlandse bodem. In het verleden waren er meer Linn primeurs; zowel de eerste Lingo als de eerste Majic, Mimik, active Kaber luidsprekers en de Sondek CD 12 in Nederland werden door Home Fidelity verkocht.

Belangrijkste reden daarvoor is de geschiedenis die Marc Bosman, initiatiefnemer en in mei 1998 medeoprichter van Home Fidelity, met het merk Linn deelt. Hij zit al 16 jaar in het vak en heeft bij diverse hifibedrijven gewerkt. Aanvankelijk parttime, later fulltime. Zo heeft hij bij RAF/Art Fidelity in de winkel gestaan en heeft hij, zoals gezegd, bij Linn gewerkt in de buitendienst als vertegenwoordiger. Bij die firma heeft hij o.a. geleerd hoe een draaitafel in elkaar steekt. Nog steeds is analoog een belangrijk onderdeel van het audio aanbod van Home Fidelity. Sinds de VAD show in 2000 is Clearaudio daarbij de grote naam. Daarin aangevuld door Linn en in het betaalbare segment door het Tsjechische Project. Binnen het totale audio aanbod is Linn het grootste merk, gevolgd door Arcam. Maar ook de producten van Musical Fidelity, Proceed, Audio Analogue, Acurus, Mark Levinson en Denon ( met name op het gebied van thuisbioscoop ) vinden hun plaats in de voor het merendeel zelf ontworpen meubels van de goed gesorteerde winkel op het historische Java eiland. Ook de Jadis Orchestra trekt mijn aandacht.

Luidsprekers zijn van de merken Dynaudio, Xavian, (de spiksplinternieuwe center speaker van dit merk doet tijdens mijn bezoek op zeer overtuigende wijze dienst in de thuisbioscoop opstelling in de demoruimte) Martin Logan, Linn, Tannoy, Audio Physic en Piega. Marc is van mening dat wanneer je achter een merk staat je ook een zo volledig mogelijk pakket in huis behoort te hebben. Van de hard lopende merken zijn dan ook de meeste modellen in huis. Van Dynaudio zijn er bijvoorbeeld de complete Audience en Contour lijnen met een prijsbereik van 600 tot 5000 per stuk. Met de duurste luidsprekers van Audio Physics is het als met de electronica van Mark Levinson. Daarvan kun je niet de hele lijn in huis hebben omdat je er slechts enkele exemplaren per jaar van verkoopt. Van Audio Physics zijn de Spark en Tempo in huis en van Mark Levinson zie ik o.a. een voor / eind combinatie en de geïntegreerde versterker en de nieuwe 390s CD speler.

Marc houdt zich bezig met de winkelverkoop, marketing en management op de terreinen waar Home Fidelity met name actief is, te weten; audio, home theater, multi room systemen en custom installation. In de winkel wordt hij bijgestaan door de uit de auto wereld afkomstige Thierry Schrier die aanvankelijk bijsprong als vrijwillige zaterdaghulp. Sinds ruim een jaar is hij als mede-eigenaar in de firma gestapt waar hij zich nu naast de winkelverkoop met name bezig houdt met de administratie. Mark is Home Fidelity gestart samen met de derde eigenaar; zijn broer Paul. Deze is afkomstig uit de videowereld en daar is hij nog steeds enkele dagen per week actief als video editor. Gedurende de rest van de week doet hij voor Home Fidelity de technische zaken. Hij is de verantwoordelijke man voor het ontwerpen en uitvoeren van multiroom en custom installation projecten. Verder houdt hij de eigen website van Home Fidelity bij.

Mark en Thierry zijn de echte audio liefhebbers terwijl Mark veeleer de man is die geïnteresseerd is in, en deskundig is op het terrein van, de immer voortschrijdende techniek en samenvoeging van audio, video, thuisbioscoop en aanverwante gebieden. Alle drie zijn ze het erover eens dat met name bij de projecten de grootste uitdaging ligt en dat daar ook in de toekomst voor de speciaalzaak met know how die Home Fidelity toch is de meeste groei te bereiken is. Audio, home entertainment, multiroom systemen, alles wordt meer en meer met elkaar verbonden. Met één remote control zul je de e-mail kunnen verzenden en je computer, geluidsinstallatie en je verlichting kunnen bedienen. Een teken in die richting is volgens Paul dat de verschillende fabrikanten steeds meer de bestaande protocollen op elkaar af gaan stemmen. Ook geeft hij aan dat de codes voor infrarood afstandsbedieningen door hen worden vrijgegeven etc.






EDITORS' CHOICE