Klaarblijkelijk heb ik er een neus voor. De hi-visits die ik afleg gelden onveranderlijk winkels met een geheel eigen karakter. Neem nu Studio Alkmaar. Het begint al met de unieke locatie. Sinds twee jaar is deze winkel gevestigd in een prachtig rustiek gelegen dorpje in de buurt van Alkmaar. Aan een weg die al in 1200 bestond en waarlangs prachtige oude boerderijen, boerenschuren en andere fraai gerestaureerde gebouwen te vinden zijn. Het pand in kwestie is al even uniek. Tot 1940 deed het dienst als dorpsschooltje en aansluitend was het jarenlang het gemeentehuis van het plaatsje Oterleek. Totdat het dorpje opging in de gemeente Schermer en het karakteristieke pand eigendom werd van een kunstschilder, de vorige eigenaar.
Wanneer ik de snelweg afdraai en het groene land in rij waan ik me in een andere tijd. Dat gevoel wordt nog sterker zodra ik de dorpsstraat in het vizier krijg. Aan het begin staat een verkeersbord dat op bepaalde tijden auto’s de toegang tot dit gedeelte van het dorp ontzegt. Iets waar bezoekers van Studio Alkmaar overigens geen hinder van zullen ondervinden omdat deze tijden niet botsen met de openingstijden van de winkel.
Al snel doemt het karakteristieke pand voor mij op en dankzij de bij het gebouw behorende gratis parkeerplaatsen is het op luttele meters van de entree parkeren van de auto geen enkel probleem. Het is zaterdagmorgen en nog voor openingstijd. Ben Hoedjes arriveert enkele minuten na mij en na deze sympathieke vijftiger de hand te hebben geschud lopen we naar de ingang die zich aan de zijkant van het pand bevindt. Direct na het openen van de deur sta ik oog in oog met een statieportret van een nog jeugdige Koningin Beatrix en haar echtgenoot prins Claus. Ben bevestigt mijn vermoeden; een overblijfsel uit de tijd dat hier nog gemeentebeleid gemaakt werd. Het onder het portret staande audiorack is daarentegen zeer eigentijds en een duidelijke vingerwijzing naar het grote, steeds wisselende, aanbod aan tweedehands audio apparatuur op high end niveau dat deel uitmaakt van het productenassortiment van Studio Alkmaar.
Op de bovenste plank van het dubbele houten rack twee eindversterkers; een zware KR en een exemplaar uit het aanbod van het Duitse Lua, één van de merken die geïmporteerd en gedistribueerd worden door Ben’s tweede onderneming; Hi Hat Audio. Rechts naast de deur in de hoek een rack met daarop het eerste, en voor zover ik me later kan herinneren, enige beeldscherm in het pand.
We bevinden ons aan de rand van een grote hal die diverse ruimtes met elkaar verbindt en direct gelegen is achter de oude hoofdingang van het gemeentehuis. We steken de hal over en passeren daarbij ter linker zijde de plek waar vroeger een tweetal loketten stonden. Aan de rechter kant een inbouwkast met daarin meerdere bekende merken waaronder Magnum Dynalab, Parasound en Conrad Johnson. Maar ook met een rode tafelradio in vijftiger jaren retro look. Verderop wederom een audio rack, ditmaal gevuld met enkele versterkers van het Franse merk Advance Acoustic en een geïntegreerde versterker van Symphonic Line, het bekende Duitse High End merk dat eveneens door Hi Hat Audio geïmporteerd wordt. In een nis een kamerhoge kast met langspeelplaten. Ik herken veel van de LP boxen uit de zestiger jaren met daarin klassieke werken op labels als Deutsche Grammophon Gesellschaft en Decca. Maar ook een unieke verzameling met platen van de door mij – en naar blijkt ook door Ben – zeer geliefde Maria Callas.
In diezelfde nis tegen het raam een sculptuur waar ik voor smelt; een platenstandaard van His Master’s Voice - met daarin een oude 78 toeren plaat van Decca - die ik nog nooit eerder gezien heb. Ongetwijfeld in vroeger jaren in gebruik als display in menige platenwinkel. U weet wel, zo’n winkel waar men vroeger LP’s, EP’s en singletjes verkocht. Ik kan me maar moeilijk losrukken van dit begerenswaardige object maar Ben is inmiddels al aangeland in een aangrenzende ruimte. Wanneer ik over de drempel stap moet ik even diep ademhalen.