Bowers & Wilkins PM1

Bowers & Wilkins heeft afgelopen maand met gepaste trots de PM1 en bijbehorende designer stands geïntroduceerd. Waarschijnlijk de meest geavanceerde kleine luidspreker die het merk ooit geproduceerd heeft. De nieuwe Carbon Braced Tweeter, de meest relevante technologische vernieuwing op de PM1 - voluit Personal Monitor 1 - zet de toch al niet geringe geluidskwaliteit op een nog hoger niveau. B&W heeft met de ontwikkeling en realisatie van deze even luxueuze als compacte speaker dan ook het onderste uit de kan weten te halen. Om die reden richten we ons in deze productbespreking zowel op de achtergrond als op de ontwikkeling van dit nieuwste model, om te achterhalen hoe de slechts 331 millimeter hoge speakers tot stand gekomen zijn. Uiteraard hebben we er ook even naar kunnen luisteren.

De PM1 is ontworpen vanuit voornamelijk muzikale overwegingen. De speakers zijn daarmee binnen de Bowers & Wilkins familie te plaatsen tussen de 600 en de B&W CM enerzijds, en de 800 anderzijds. Het is dan ook aan te raden de PM1’s te combineren met een sterke, evenzo muzikale versterker voor optimale prestaties. In de ontwikkeling is echter niet alleen op de audiokwaliteit gelet; het strakke design van de glossy speakers is niet van de een op de andere dag ontworpen, en kent een verfijning die ook in de muzikale weergave terug te vinden is. Zie bijvoorbeeld de groeven in de onderstaande foto, die vanaf de stam van het voetstuk doorlopen in de 25 centimeter diepe speaker. Of eigenlijk is het andersom; de bijzonder subtiele mochakleurige aderen lijken vanaf de luidsprekerunit via de stand zo de grond in te lopen, alsof de combinatie van speaker en voetstuk zich ter plekke in het interieur wil wortelen. Het zal voor de heren van B&W in ieder geval niet meevallen de compacte paradepaardjes weer van hun plaats te krijgen wanneer we er op de redactie afscheid van moeten nemen. En dat staat nog los van het luisterplezier.

ACHTERGROND

Ontwerper Morten Warren vertelt in onderstaand filmpje uitgebreid over de inspiratie die tot het design van de Personal Monitor 1 heeft geleid. Al in de jaren ’90, toen de eerste luidsprekers van de 800-serie getekend werden, was hij gefascineerd door het idee wat meer te doen met een speaker dan alleen het in elkaar zetten van een rechttoe-rechtaan luidsprekerkastje. Het doel voor de PM1 was op basis van de kennis en stijl van de 800-series een kast te ontwerpen die niet alleen fraai vormgegeven is, maar ook hoorbaar nut haalt uit het akoestisch verantwoorde uiterlijk. Dat sluit bovendien aan op de wens om een balans te vinden tussen een bijzonder aantrekkelijke luidspreker en de evenzo geïnspireerde geluidsweergave. Die balans is niet alleen gevonden; beide onderdelen zijn op hoog niveau uitgevoerd. De twee elementen zijn namelijk niet ten koste van elkaar afgewogen, maar lopen hand in hand om zowel het zicht als het gehoor te dienen.

Over de samenwerking met de ingenieurs van Bowers & Wilkins is Warren goed te spreken. De relatie bestaat al jaren, en doordat beide partijen als doel stellen om esthetisch zeer verantwoorde modellen te produceren die qua weergave van datzelfde niveau zijn, zijn ze er herhaaldelijk in geslaagd om met het B&W merk een aantal van ’s werelds meest succesvolle speakers weg te zetten. De lessen die Bowers & Wilkins getrokken heeft uit de constructie van de 800 Series Diamond, hebben het design van de PM1 dan ook sterk beïnvloed. Zowel de Oxygen Free Copper luidsprekeraansluitingen als de Mundorf M-Cap Supreme condensatoren zijn voorbeelden van de toepassing van de kennis en ervaring die de ingenieurs gedurende de jaren opgedaan hebben. Beide componenten behouden de helderheid van het signaal, en zorgen voor een hoge geluidskwaliteit.

MERK

EDITORS' CHOICE