Misschien typeert "symfonisch drama" méér het wezen van een muziekdramatisch meesterwerk als "Die Gezeichneten" van Franz Schrecker (1878-1934) dan de term "opera". De nieuwe productie van dit magnum opus bij de Nederlandse Opera is verbazingwekkend en fascinerend, met name door de magistrale vertolking van het meer dan 100-koppige Kon. Concertgebouworkest in de bak, onder briljante leiding van Ingo Metzmacher.
Schrecker blijkt in deze muziek niet een sinds de opkomst van de nazi`s slechts vergeten overgangsfiguur tussen impressionisme en expressionisme, maar een authentiek en eigenzinnig representant van de 20-ste eeuwse muziek.
Wagner, Rich. Strauss, Mahler, Debussy en de vroeg-Tweede Weense School van Schoenberg, Berg, Webern komen soms langs, maar wel in een fantastisch rijk melodisch en orkestraal arsenaal; een breed panorama van iriserende intimiteit tot melodramatische effecten, maar altijd met groots en meeslepend instinctief en effectief ordenend vermogen gerangschikt.
Waarin de spelers, i.c. de Roemeense tenor Gabriel Sadé en de (Poolse?) sopraan Kristine Ciesinski indringend en indrukwekkend dramatisch en vocaal hebben bijgedragen. Ciesinski, die een aantal van de voorstellingen zou dingen, neemt nu alle opvoeringen voor haar rekening, wegens ziekte van haar collega Jeanne-Michèle Charbonnet.
Alle hulde!
Sadé is de mismaakte en vereenzaamde edelman Alviano die het volk van Genua een lusthof, het Elysium, schenkt waarin Bacchus en Eros onverhuld en schaamteloos worden vereerd. Alviano zelf gaat daarbij totaal ten onder aan zijn passie voor de schilderes Carlotta.
De enscenering van deze opera, die in het Genua van de 14e eeuw is gesitueerd, is eigentijds en dat is wat mij betreft een minpunt, hoewel de taferelen met de draaiende spiegels visueel een sterke troef gebleken zijn. Schitterend zijn de razend moeilijke, door Winfried Maczewski magistraal ingestudeerde koren van het Nederlands Operakoor, dat hier en daar bovendien nog ten dele ontkleed in orgastische scènes op de been (nou ja..) moest blijven.
Als geheel was de regie van Martin Kusej wel doeltreffend. Maar deze opera is eerst en vooral in orkestraal opzicht een voltreffer. Interessante artikelen, oa van Schrecker zelf, zijn te vinden in het programmaboekje.
Aanvullende informatie:
Website De Nederlanse Opera: www.dno.nl