REVIEW

Sarah Vaughan - Sarah Vaughan In Hi-Fi

Jan de Jeu | 23 maart 2007

Sarah Vaughan, die al populair is voordat zij een contract tekent bij Columbia waar ze van 1949 tot 1953 blijft, kan zonder meer gerekend worden tot het selecte groepje van zangeressen dat in de vorige eeuw de jazz domineerde en waartoe ook Ella Fitzgerald, Billie Holliday en Dinah Washington behoren.

Sarah Vaughan - Sarah Vaughan In Hi-FiHet meeste werk dat ‘Sassy’ vervolgens voor Columbia opneemt is nauwelijks jazz georienteerd maar van het kleine deel dat daar wel aanspraak op kan maken zijn met name de sessies die op 18 en 19 mei 1950 opgenomen zijn meer dan de moeite waard.

Daarbij wordt zij begeleid door een octet onder leiding van pianist Jimmy Jones met daarin een aantal klinkende namen; onder andere Miles Davis op trompet, Benny Green op trombone, Budd Johnson tenorsaxofoon, een ‘cool’ klinkende klarinettist Tony Scott en J.C. Heard op drums.

 

De acht mono opgenomen nummers die vervolgens tezamen op lp uitgebracht worden vormen ruim vijftig jaar later de basis voor een door Pure Pleasure Records op twee 180 gram schijven uitgebrachte dubbel lp met de titel ‘Sarah Vaughan In Hi- Fi’ waarop nog eens negen extra tracks van Sarah toegevoegd zijn waaronder alternatieve takes van zeven van de originele nummers.

Met een schitterende versie van ‘Ain’t Misbehavin’ en versies van ‘Mean To Me’ en ‘Nice Work If You Can Get It’ die meer dan de moeite waard zijn en alleen al de aankoop van dit dubbelalbum rechtvaardigen. En dan heb ik het nog niet eens over de twee uit 1949 stammende versies van ‘The Nearness Of You’ en de tot nu toe onbekend gebleven opname van ‘It’s All In The Mind’.


EDITORS' CHOICE