Geen dertien in een dozijn achtige plaat. Instrumentaal. Oost Europees. Violen. Accordeon. Ukelele. Hoor ik daar een saxofoon? Klassiek. Dramatisch. Druk. Ingetogen.
Deze experimentele band is opgericht door (oud drummer van de alom geresepecteerde indie band “The Neutral Milk Hotel”) Jeremy Barnes. Zijn muze cq. violiste Heather Trost is ook lid van zijn ‘duo’. Barnes heeft in het verleden ook muziek gemaakt én opgetreden met de bands: Bright Eyes, Bablicon, Beirut, The Gerbils, and Broadcast. Buiten de Gerbils beginnen ze allemaal met de letter B. Misschien een leuk gegeven voor een boek van Thomas Ross.
Dit is zijn derde AHAAH album en volgens velen zijn beste tot nu toe. Was ik een paar weken geleden deze CD vooral aan het doorspoelen, omdat ik de intro’s te lang vond duren. Nu ben ik lichtelijk geirriteerd als de vocale stukken voorbijkomen.
Hoe je het ook went of keert, het is vooral een intstrumentale plaat. Visualiseer dansende zigeuners in een prachtig bergdorp. Combineer dat met beelden van Woodstock en denk er dan wat regen, drank en eten bij. De muziek gaat dan pas écht leven.
In The River, de titelsong en God Bless The Ottoman Empire zijn zeer goed te versmaden. Daarna nog wat opzwepende, met viool doordrenkte muziek. De CD eindigt vervolgens ingetogen. Eigenlijk gewoon een prachtige plaat. Op naar de winkel voor zijn twee vorige AHAAH producties.
Aanvullende informatie:
11 tracks: 38:16 min
Links: http://www.myspace.com/ahawkandahacksaw, http://www.brokenheartfoundation.org.uk/hawk
Label: Leaf Records
Distributie: Konkurrent