NIEUWSPanasonic

Panasonic overweegt mogelijke terugtrekking uit tv-markt

Panasonic heeft in zijn laatste financiële rapport aangegeven bereid te zijn om afstand te nemen van de reguliere tv-markt. De nieuwe ontwikkelingen maken deel uit van de financiële resultaten van Panasonic Holdings voor het derde kwartaal van het fiscale jaar tot en met maart 2025. De holdingmaatschappij voor de grotere Panasonic Group heeft gewezen op de tv-divisie als een van de vele met “bedrijfsproblemen”, in termen van het feit dat er geen noemenswaardige groei wordt verwacht. Terugtrekking uit de televisiemarkt is een optie.

Panasonic en de hevig concurrentie op de televisiemarkt

CEO Yuki Kusumi van Panasonic Group in heeft verklaard dat “we bereid zijn om dergelijke bedrijven los te laten” als onderdeel van een groter herstructureringsproces dat ook de ontbinding van het merk Panasonic Corporation zou kunnen betekenen. Hoewel dit de optie omvat om de bestaande activiteiten te verkopen of gewoonweg af te schalen of zich zelfs terug te trekken uit de markt, is het belangrijk om op te merken dat er nog niets is besloten. Het is niet zo dat er verlies wordt geleden, maar wel is het zo dat de groei naar eigen zeggen kennelijk een beetje tegenvalt. Kusumi stelt dat “er mogelijk andere opties zijn dan een verkoop”, en voegde eraan toe dat “we de verschillende opties hebben overwogen en het vinden van de beste eigenaar een van die opties is”. Hij merkte ook op dat zijn eigen ervaring in de tv-sector van Panasonic hem “een zekere sentimentele gehechtheid aan die onderneming”, maar winst en groeicijfers zijn uiteindelijk belangrijker dan persoonlijk sentiment.

In een samenvatting van zijn laatste financiële rapport spreekt Panasonic over concurrentievermogen, 

winstgevendheid en indirecte kosten als veelvoorkomende problemen, waarbij de laatste worden beïnvloed door hogere vaste kosten bij de verschillende operationele bedrijven. Hoewel Panasonic niet in detail ingaat op wat de grootste impact zou kunnen hebben op die grote beslissingen die nog komen gaan, wijst de presentatie bij het financiële rapport wel op veranderingen in de aankoopgewoonten van klanten en de opkomst van Chinese bedrijven als factoren in de plannen voor de herstructurering van de consumentenelektronica-activiteiten.

Nu de grote beslissingen nog moeten worden genomen, is er niets dat op korte termijn opmerkelijke veranderingen suggereert, aangezien Panasonic onlangs de eerste van zijn 2025 TV-reeks onthulde op CES, met de vlaggenschipmodellen Z95B OLED en W95B MiniLED en er komen er vast nog meer. Hoe het Panasonic vanaf 2026 zal vergaan is op dit moment echter niet te zeggen.

Wordt vervolgd.


EDITORS' CHOICE