Als je de allerbeste draadloze oordoppen zoekt, kom je snel namen als Bose, Bowers & Wilkins en Sony tegen. Maar JBL is evenzeer een gevestigde waarde met z’n Tour Pro-modellen met smartcase. Wat maakt de fonkelnieuwe Tour Pro 3 een nog sterkere inzending?
Met de Tour Pro 3 komt er een vervolg op de goed presterende Tour Pro 2, de eerste JBL's die echt konden meespelen in het hoogste segment. Door betere noise-cancelling en drivers te bieden in combinatie met een innovatieve case met display had het Amerikaanse merk meteen een heel eigen antwoord op de populaire AirPods Pro van Apple en de WF-1000XM4/XM5 van Sony.
De nieuwe Tour Pro 3’s bouwen hierop verder, met verbeterde adaptieve noise-cancelling en door een stap naar een dual driver-aanpak. Er zitten ook wat nieuwe snufjes op, zoals ondersteuning voor Auracast (wat handig is bij toekomstige smart tv’s, onder meer) en draadloos laden. En ook: de slimme case heeft een forse upgrade gekregen.
Ongewoon: JBL levert nu naast siliconen doppen in verschillende groottes ook foam-tips mee. Acht uur batterijduur mét NC, ook dat is een heel goed resultaat. Met dit alles moeten de 299 euro kostende in-ears beter in staat zijn om aan de top te blijven meespelen. Lukt dat ook?
Het doosje is net zo slim
Met de Tour Pro 3 zet JBL dus opnieuw in op een smart case. Nu komt elke TWS wel met een doosje waarin je oortjes opbergt om ze opnieuw op te laden. De JBL-case gaat een heel stap verder door via een aanraakscherm een reeks functies te bieden. Het klinkt misschien als een gimmick, maar het heeft zeker een nuttige kant. Je krijgt immers verrassend veel controle via dit schermpje van 1,57 inch diagonaal aangeleverd. Je informeren over hoeveel batterijlading er is nog is of welk nummer momenteel speelt, dat is nog maar het begin. Via het scherm zet je de noise-cancelling of de spatial audiomodus aan of uit, kies je een equalizermodus en kun je een reeks instellingen aanpassen. Op die manier doe je via het scherm van de Tour Pro 3 nagenoeg alles wat via de app mogelijk is.
Tijdens het testen van de voorgaande Tour Pro 2 en recent de Live Beam 3 (die ook komen met een smartcase) viel het al op dat in de praktijk naar het doosje grijpen vaak makkelijker was dan de telefoon ontgrendelen en de app openen. Dat was ook bij het uitproberen van de Tour Pro 3 snel de conclusie.
Handig in het vliegtuig
De smartcase biedt trouwens een antwoord op hét probleem met draadloze oordoppen: toestellen die je kwijtspeelt. Geen probleem, via het scherm kun je zoekgeraakte oortjes lawaai laten maken, wat goed werkt. Of toch in een stillere omgeving. Verstopt tussen de kussens van de sofa ga je het misschien niet horen. Enfin, het is beter dan ze kwijt te spelen.
Nieuw bij de Tour Pro 3 is dat de smartcase kan dienen als Bluetooth-zender voor een apparaat dat je via een USB- of een audiokabel verbindt met het doosje. Als je enkel luistert via je smartphone niet zo nuttig, maar wel handig om je oortjes te gebruiken met een mediasysteem op een vliegtuig. Of als je een betere audiokwaliteit wil bij een laptop. Heel vaak ondersteunen computers enkel de basale SBC-codec, dan is het codec dat de smartcase gebruikt een stukje beter. In de doos zit een audiojack naar USB- en een USB-kabel, zodat je het doosje als externe DAC op een computer kunt aansluiten of aan elk audiotoestel met een hoofdtelefoonuitgang.
Kwaliteit versus functionaliteit
Over codecs gesproken: in tegenstelling tot de meeste high-end rivalen lust de Tour Pro 3 uit de doos geen LDAC of aptX-codecs. Waar Bowers & Wilkins en Denon uitpakken met aptX Lossless, is daar hier geen spoor van. Het beste wat de JBL (nu) lijkt te bieden is AAC, de codec die sowieso je enige 'betere' keuze is als je een iPhone bezit. Het werkt ook op Android-toestellen en biedt alvast meer dan de oude SBC-codec. Maar wacht, LDAC is wél mogelijk. Maar moet je inschakelen via de bijhorende app. Nadeel: sommige functies werken dan niet (zoals Spatial Sound of Personi-fi).
Op andere vlakken vind je bij de Tour Pro 3 alles wat je maar kunt wensen qua functies. Het aanbod is heel groot, ook op vlak van toegankelijkheid (zoals een balansregeling). Multipoint is er bijvoorbeeld, waardoor je vlot kunt wisselen tussen laptop en smartphone. Smart Talk zal dan weer automatisch (zij het soms wat overijverig) detecteren wanneer je begint te spreken en overschakelen op een modus zodat je een gesprekspartner beter kunt verstaan. Hoef je de dopjes niet uit te nemen als een collega even iets vraagt. Of SilentNow, dat de dopjes met NC actief houdt zonder dat er iets van media afspeelt. Dat is weer handig als je een tukje wil doen tijdens een lange vlucht. En zo zijn er nog veel zaken, allemaal in te stellen via de JBL Headphones-app.
Bij de Tour Pro 3 biedt deze een duizelingwekkend aantal opties, maar globaal genomen weet JBL het wel helder te houden. We gaan niet alles opnoemen wat de app biedt, wel het vermelden waard is Personi-Fi, hier in een 2.0-versie. Dit is een soort ingebouwde gehoortest die even tijd vraagt om uit te voeren. Daarna krijg je de optie om verder te luisteren met een aangepaste tuning die rekening houdt met eventuele frequenties waarvoor je minder gevoelig bent.
Even geduld hebben…
De case-is-een-zender is in elk geval een onderscheidende eigenschap. Zo direct kunnen we enkel de Pi7 en de gloednieuwe, ook vandaag verschenen Pi8 van Bowers & Wilkins bedenken die hetzelfde bieden. Er is trouwens ook een klein nadeel of twee bij zo’n slimme case. Ook het doosje moet namelijk af en toe geüpdatet worden met nieuwe software, en dat duurt wel even. Al moet je bij JBL zelfs met de dubbele update (oortjes+case) nooit zo lang wachten als bij Sony. Daar kun je 40 tot 60 minuten naar een updatescherm turen.
Raak je de Tour Pro 3-case kwijt, dan kun je bij JBL wel een nieuwe bestellen. Dat is goed nieuws qua duurzaamheid, een vervangdoosje kost wel circa 150 euro. We verwachten dat je ook de aparte toestellen zal kunnen bijbestellen.
Kies je dopje
Qua design zijn de Tour Pro 3’s niet echt heel anders dan voorheen. Het zijn wat grotere toestellen die met een dopje in je oorkanaal passen en een staafje dat uit je oor hangt. Met z’n Live 3-lijn biedt JBL drie verschillende pasvormen aan, zodat je zelf kunt kiezen tussen een TWS die echt in je oor steekt of een losser model.
Bij de Tour Pro 3 pakt JBL het anders aan. Er is maar één model, maar in de doos krijg je meer keuzes qua dopjes. Naast veel meer maten dan gebruikelijk, zal je ook samendrukbare schuimdopjes in de verpakking vinden. Omdat het materiaal van de dopjes een invloed heeft op de klank hebben we de Tour Pro 3 met beide types uitgeprobeerd.
Zo’n ander dopje heeft wel een impact op de weergave. Daarom dat je via de case of de app kunt aangeven welk type je gekozen hebt. De oortjes verbinden dan opnieuw en hebben dan een andere klank.
Audiokennis filtert door
Sommige lezers zullen JBL plaatsen in de hoek van ‘vette bassen en weinig meer’. Dat is wel een heel forse onderschatting van waar het merk echt voor staat. Niet onbelangrijk is te weten dat JBL deel is van de Harman Group, een bedrijf dat altijd veel R&D op geluidsvlak verrichtte. Een belangrijke (lopende) studie van een van hun wetenschappers, Sean Olive, richt zich op het identificeren van de ideale sound. Olive en co zijn daarmee al decennia bezig, op basis van bevragingen waarbij mensen moeten kiezen tussen alternatieve weergaves. Zo ontstond de Harman-curve, die inmiddels verschillende updates en versies kent. Ondertussen is deze doelcurve voor vele merken de leidraad bij het tunen van hun hoofdtelefoons en oortjes. JBL van zijn kant past natuurlijk ook deze Harman-curve toe, maar tweakt het om een geluidssignatuur te creëren dat een jonger publiek moet aanspreken. Daar hoort een basversterking bij van 3 dB.
Wat JBL dus zeker niet is, is een merk dat met elk product een andere, willekeurige sound presenteert. Het mikt dus heel doelbewust op een bepaald resultaat. Naargelang het prijspunt kan het wel net anders klinken omdat bijvoorbeeld de drivers in een budgetproduct sneller vervormen. Ook de Tour Pro 3 is uit de doos volgens de JBL-filosofie getuned. De bassen zijn echter naar TWS-normen echt wel gedetailleerd en gecontroleerd. Hierdoor hadden we niet meteen een ‘oei, dit is te veel’-gevoel als we baszware tracks afspeelden. Wie dat toch vindt, kan de equalizer naar de ‘Studio’-stand schakelen. Dan hanteren de JBL-oortjes de evenwichtigere Harman-curve zonder JBL-correctie. Of je gaat zelf aan de slag met de equalizer in de JBL Headphones-app; de dual-drivers van Tour Pro 3 laten zich vlot tunen naar een iets andere sound.
Aangenaam luisteren
Wat we horen als we via Qobuz op een Samsung S24 Ultra een reeks albums en playlists beluisteren is een evenwichtigere JBL dan vroeger soms het geval is. De dingen die de Amerikanen belangrijk vinden ontbreken echter niet, zoals een krachtige (maar zuivere) subbas die de pulserende baslijn op ‘Limit To Your Love’ van James Blake heel strak neerzet. Op hetzelfde moment krijg je Blakes stem en de pianotonen zuiver en discreet opgediend, de drivers in de Tour Pro 3 raken niet overweldigd door de vele basenergie. Of toch bij de Studio-setting, als je Extreme Bass kiest krijg je precies wat het etiket op de doos belooft. Nog eens luisteren naar ‘Cornfield Chase’ van ‘Interstellar’ bevestigt deze indruk. Muziek heeft impact, met het snelle orgel dat betrekkelijk goed loskomt van je hoofd om dan rond je te zweven. JBL kiest wel iets meer voor intensiteit – geen slechte optie voor pop en elektronische muziek – en iets minder voor ruimtelijkheid, maar dat is geen minpunt omdat er wel voldoende openheid present is. Voldoende om de contemplatieve sfeer bij A Time of Quiet Between the Storms (nog een Hans Zimmer-stuk, nu uit ‘Dune: Part Two’) heel goed over te brengen, incluis de nuances in de zachte panfluit. Het duurt natuurlijk nooit lang voor Zimmer naar epische percussie grijpt, maar dat doet het geheel bij de Tour Pro 3 zeker niet instorten. Er is ook de Spatial Sound-optie (zie verder) als je een groter 3D-gevoel wil.
De funky ‘Chronicles of a Diamond’ van Black Pumas maar even goed het trage ‘The Dream of Delphi’ van Bat for Lashes zijn precies het soort albums waar deze JBL’s zich heel goed mee voelen. Lekker vol, goed detail en een strakheid waardoor ritmes en beats opzwepend overkomen, dat zijn talenten die veel mensen wel zullen appreciëren.Â
Overtuigend ruimtelijk
Spatial audio (of zoals JBL het noemt: Spatial Sound) is een hele hype bij duurdere in-ears. Of het altijd een waardevolle toevoeging is… dat is een andere vraag. Zeker voor muziek vinden we het vaak een kunstmatige luisterervaring, met stemmen die dunner klinken. Bij de Tour Pro 3 lijkt JBL het algoritme verder verfijnd te hebben. Als we een aflevering van ‘House of the Dragon’ meepikken via een iPad, klinkt het met de functie ingeschakeld echt wel ruimtelijker en grootser. Vooral bij de vele scènes waarin er in tochtige kasteelkamers wordt overlegd, voegt Spatial Sound meer immersie toe.
Via de app of case kun je trouwens schakelen tussen spatial sound voor films, muziek en games. Het is maar een subtiel verschil tussen de drie, wat je niet kunt zeggen over de headtracking-optie. Als je dit kiest, wordt de audio ‘verankerd’ aan het scherm, wat opnieuw als een gimmick kan klinken maar wel een meerwaarde heeft.
En met muziek? Het resultaat is beter dan voorheen, maar het is toch een functie die bij sommige muziekstukken (zoals Cornfield Chase) het laag ondermijnt en net niet natuurlijk klinkt. Je schakelt het natuurlijk zoals je zelf wil in en uit. Maar wat ons betreft blijft dit een functie dat je vooral bij games en films gaat willen gebruiken.
Heel goede NC
En hoe zit het nu met de noise-cancelling? De ruisonderdrukking inschakelen heeft nauwelijks merkbaar impact op wat je hoort. Dat is al goed nieuws; bij oudere TWS’en kreeg je een stukje ruis en kunstmatigheid cadeau. Om NC te testen, gebruiken we oortjes in een varia van omgevingen maar gebruiken we ook een synthetische test met een loeiharde video van een treinrit door een sneeuwstorm.
Zo kunnen we gecontroleerd vergelijken met andere toestellen. Bij de video scoort de Tour Pro 3 bij de allerbeste, op het niveau van de WF-1000XM5 en de nieuwe Bowers & Wilkins Pi8. Bij ons kregen we wél een iets beter resultaat bij de foam-oordoppen. Dat is logisch, want zij sluiten omgevingsgeluid beter af. Als je ze goed aanbrengt… Maar ook met de silicon tips was het resultaat heel goed.
De ingebouwde microfoons werken goed thuis en op kantoor. Van wind hebben ze niet al te veel last, wat goed is. Maar als er veel omgevingslawaai is tijdens het bellen gaat het ruisalgoritme overijverig te werk en valt er wat spraak weg. Een gesprek voeren? Dan zoek je beter een rustig plekje op. JBL biedt trouwens iets interessant als je dan toch in een luidere omgeving moet bellen. Met de Privé-oproepmodus gebruik je één oortje als microfoon in de hand bij je mond, waardoor je stem veel beter wordt geregistreerd.
ConclusieÂ
De Tour Pro 3’s zijn draadloze oordoppen die zeker kunnen wedijveren met de allerbeste in-ears op de markt. De noise-cancelling is vooral heel goed, geschikt voor gebruik op treinen en tijdens lange vluchten. De uitstekende autonomie betekent dat je zelfs bij het oversteken van de oceaan op rust kunt blijven rekenen. Dat je tijdens die reis de case kunt verbinden met het in-flightmediasysteem (en thuis met je smart tv) is een mooie bonus.
De smartcase blijft dan ook het hoogtepunt van de Tour Pro 3’s. Het is een goede reden om voor deze TWS’en te kiezen, naast de geluidskwaliteit en de ruisonderdrukking. In veel situaties is het handiger te gebruiken dan naar de JBL-app te grijpen.
JBL Tour Pro 3Â Â Â Â
299,99 euro | www.jbl.com
Beoordeling 4,5 op 5