REVIEWSVS

Review SVS Ultra Evolution Titan & Center: 5-sterren-home-cinema uit Amerika

Ronald de Boer | 29 augustus 2024 | SVS

SAMENVATTING

SVS heeft met de komst van de Ultra Evolutie-lijn officieel het high-end audiopodium betreden. In de hometheaterwereld zijn ze al erg populair, maar met deze stap zie ik in de toekomst ook veel stereoliefhebbers dit merk uit Ohio adopteren in hun systemen

PLUSPUNTEN

• Mooie afwerking
  • Toegankelijke klank
  • Goede spreiding van het laag
  • Perfecte match met andere Ultra-luidsprekers van SVS

MINPUNTEN

• Het laag van de Titans kan wat veel zijn
  • De klank van de Ultra Evolution-modellen is aan de wat donkere kant

SVS had al een behoorlijke naam voor zichzelf gemaakt met het produceren van subwoofers, toen het merk zo'n 12 jaar geleden met de Ultra-serie kwam. De Amerikaanse thuisbiosspecialist was al bekend bij veel liefhebbers van home theater, maar met de komst van die Ultra-modellen verschenen ze ook op de radar van muziek- en stereoliefhebbers.

Nu 12 jaar later is SVS een grote naam in de industrie en met de komst van de Ultra Evolution-lijn zijn alle ogen (en oren) opnieuw gevestigd op het bedrijf uit Ohio. Uit het aanbod van de nieuwe serie gaan we aan de slag met de Ultra Evolution Titan drieweg vloerstaanders en de Ultra Evolution Center centerspeaker.

Features en techniek

Het is te zien dat SVS diep in de trukendoos is gedoken tijden het ontwerpen van de Ultra Evolution-serie. Zo hebben de kasten een flinke transformatie ondergaan, zijn de tweeters en woofers onder handen genomen en hebben ze technologie uit hun subwoofers weten te integreren. Zo zorgt de gebogen voorkant van de luidspreker ervoor dat de geluidsgolven van alle drivers op hetzelfde moment bij de luisteraar aankomen. Dit verbetert de fasecoherentie met als doel een overtuigender en meeslepender geluidsbeeld met nauwkeurige positionering en beeldvorming.

De 1-inch aluminium dome tweeter beschikt nu over een diamanten laag die gemaakt is door middel van een proces genaamd ‘vapor deposition’. Dit zorgt voor een betere stijfheid met als gevolg dat de tweeter zowel hoger als lager in de frequentieband kan reiken. Ook is er een nieuw soort diffuser over de tweeter geplaatst zodat deze minder richtingsgevoelig is en zou je dus niet per se in de ‘sweet spot’ hoeven te zitten voor een mooi resultaat.

De plaatsing van de 4.5 inch en 6.5 inch woofers boven en onder de tweeter is vrij ongebruikelijk in deze prijsklasse en zie je eigenlijk alleen bij veel duurdere alternatieven. Dit D’Appolito ontwerp – vernoemd naar de bedenker Joseph D’Appolito – wordt door verschillende fabrikanten gebruikt en heeft als doel het creëren van verticale symmetrie. Dit helpt bij het neerzetten van een accuraat en breed stereobeeld en correcte (ver)spreiding van de geluidsgolven.

Om te zorgen dat de lage tonen zo accuraat mogelijk worden weergegeven heeft SVS twee extra 6.5-inch woofers op de achterzijde van de kast geplaatst. De imposante kasten hebben een formaat van 120cm hoog, 25cm breed, 44cm diep en een gewicht van 32 kilo. Het idee achter het plaatsen van de extra woofers is dat de energie van de woofers aan de voorkant wordt gespiegeld door de woofers op de achterkant waardoor je een betere spreiding en minder kleuring krijgt. Ditzelfde ontwerpprincipe heeft SVS voor het eerst gebruikt in hun 3000 Micro Subwoofer. Het frequentiebereik loopt van 27 Hz tot 40 kHz, gevoeligheid is 88dB en de impedantie 6 ohm. Er zijn twee poorten op de achterkant aanwezig.

Eerste indrukken

Toen ik de luidsprekers in ontvangst nam was ik blij verrast om te zien dat SVS handvatten in de doos heeft gemaakt om het transport makkelijker te maken. Aangezien we het hier over flinke jongens hebben, is dat een zeer fijne bijkomstigheid. Het was ook gemakkelijk om ze uit de doos te halen door de sterke band die het mogelijk maakte hem in zijn geheel uit de doos te schuiven terwijl de doos rechtop stond. Het enige wat ik graag had gezien was het gebruik van betere kwaliteit schuim, want het harde piepschuim trek je zo kapot en gaat overal tussen zitten... naar spul. Daarnaast biedt het weinig tot geen schokbescherming.

Eenmaal neergezet en aangesloten is het eerste wat ik zag de prachtige diepe hoogglans zwarte lak op de zeer futuristische behuizing van de Titans en Center. Na de eerste minuten luisteren was mij al duidelijk dat de luidsprekers niet dicht op een muur geplaatst moeten worden aangezien het laag dan de overhand krijgt. Voor mij was het nodig om ze minimaal 50cm van de muur af te zetten. Dit zorgde voor een mooi gelijk klankbeeld waar het laag niet overheersend is. Zoals je wellicht al kan raden zijn dit luidsprekers waar het laag een grote rol speelt maar daar is niet alles mee gezegd. Vanaf het eerste moment merk ik duidelijk dat SVS grote stappen heeft gezet met de nieuwe Ultra Evolution-serie. Zelf heb ik door de jaren heen veel van SVS in bezit gehad en gehoord en voor mij was het vrijwel direct duidelijk dat deze lijn op een veel hoger niveau presteert dan de ‘oude’ Ultra-lijn.

Center

Na het horen van de Titans was ik erg benieuwd naar de nieuwe center luidspreker, de oude Ultra heeft tenslotte ruim twee jaar trouwe dienst verleend in mijn eigen systeem. Inmiddels is die vervangen maar ik ben nog altijd onder de indruk over de kwaliteit die SVS eruit wist te persen. Toen de Ultra Evo's aangekondigd werden en ik de eerste modellen zag hoopte ik dat de center iets groter zou zijn, maar tot mijn lichte verbazing hebben ze het formaat niet aangeraakt. Het formaat is niet het enige wat SVS met rust heeft gelaten, de prijs is namelijk ook gelijk gebleven; dat zie je niet vaak.

De grootste visuele verandering is de schuine voorkant, hierdoor zal het geluid in theorie hoger in de ruimte aanwezig zijn. Afgezien van wat kleine dingen lijkt het op de oude vertrouwde Ultra center luidspreker, maar onder de motorkap heeft er – zoals we inmiddels weten – een aardige revisie plaatsgevonden.

Wat mij direct aansprak was dat het geluid inderdaad hoger in de ruimte geplaats werd en meer loskwam van de luidspreker waardoor het een heel stuk natuurlijker over kwam en ook was er geen sprake van de bekende ‘dip’ wanneer er een object van links naar rechts beweegt.

De center plaatste het geluid mooi op dezelfde hoogte als de Titans en doordat ze perfect op elkaar zijn afgestemd klinkt het als een perfect geheel. De diamond tweeter en 4.5-inch midrange woofer zorgden voor veel detail en informatie waardoor spraak goed te verstaan was en desondanks dat het een ‘kleine’ luidspreker betreft is er een prettig stootje laag aanwezig met dank aan de twee 6.5-inch woofers.

De aansturing was in de handen van de Marantz AV7706 surround processor en er is gewisseld tussen de Marantz MM7055 en Arcam P1000 surround versterkers. Uiteindelijk bleek de Arcam de beste match, dat geldt ook voor de Titans. De afmetingen van de center zijn een goede 56cm breed, 20cm diep en 30cm hoog. Het gewicht bedraagt iets meer dan 12 kilo. Zowel de towers als center hebben een magnetische gril.

Een eigen sound

Wat ik ook vroeg van de Titans, ze vonden het prima; films met luide effecten, muziek met moeilijke passages waren geen probleem. Het soundstage van de Titans was erg ruim en open waarin je altijd verschillende dingen kon ontdekken. Nooit heb ik de luidsprekers als scherp of over analytische ervaren, het tegendeel eigenlijk.

Dat brengt mij op het meest belangrijke punt, de klank. We weten allemaal dat alle luidsprekers hun eigen karakter en klank hebben maar bij de Titans kwam dit bij mij duidelijker naar voren. Ik vermoed dat dit mede komt door de niet-standaard D’Appolito layout en plaatsing van extra woofers op de achterkant.

De klank zou ik dan ook omschrijven als iets zachter en donkerder dan neutraal met een kleine boost in het laag. Zijn dit slechte dingen? Absoluut niet. Luidsprekers blijven altijd een kwestie van smaak en voor wie de ene luidspreker scherp en hard klinkt met te veel nadruk op het hoog vindt de ander het juist prettig. Ditzelfde geldt ook voor de manier waarop de luidspreker informatie aan de luisteraar aanbiedt. Er zijn luidsprekers die je helemaal meenemen in de ervaring en je bijna het gevoel geven dat je een koptelefoon op hebt en je hebt luidsprekers zoals de Titans die de informatie op een rustige manier in de ruimte presenteren.

Subwoofer laag

SVS zou SVS niet zijn als hun luidsprekers geen goeie dosis laag zouden leveren en ik kan melden dat dit hier ook zeker het geval is. Zoals al eerder gezegd houden de Titans van een beetje ruimte om zich heen en als ze dit krijgen vullen ze de ruimte op een zeer gelijkmatige manier met volle lage tonen die je ook binnenin voelt. Voor films en de meeste muziek is dit geweldig maar voor muziek kan het soms ook net iets te veel zijn, voor mij dan. Ook hier is het woordje ‘smaak’ weer van toepassing.

Ondanks dat is het laag altijd onder controle en nooit slordig of wollig. Ik zou zeggen dat de Titans beschikken over het soort laag wat we van SVS gewend zijn: vol, diep en omringend. Echter gaan de keuzen die SVS gemaakt ten koste van dingen zoals snelheid en punch maar ook dit is een kwestie van preferentie.

Luisteren is ervaren

Een van mijn go-to nummers voor het evalueren van luidsprekers is de orkestversie van het nummer Space van Biffy Clyro. Opgenomen in de bekende Abbey Road Studios mogen wij ervan uitgaan dat de opnamekwaliteit van het hoogste niveau is en dat is zeker te horen. De Titans vullen de ruimte met de prachtige stem van Clyro gecombineerd met slag-, snaar- en blaasinstrumenten die je perfect kunt onderscheiden van elkaar. Het klinkt alsof hij omgeven is door de instrumenten en als je de videoclip kijkt is dit ook inderdaad het geval.

Het nummer heeft een zeer dynamische opbouw met luide en zachte passages wat erg positief bijdraagt aan de ervaring. Het laag van de grote trommels omarmen je en vullen de ruimte met een flinke dosis laag zonder dat de klanken van de zanger en de diverse andere muzikanten verloren gaan.

We maken een draai van 180 graden en gaan naar het nummer The Pot van Tool. Ik ken de band nog maar een paar jaar maar inmiddels hebben al hun albums een plekje in mijn collectie en verbaas ik mij telkens over hun opnames en de kwaliteit hiervan. The Pot is een ‘zwaar’ nummer met luide gitaren, harde drums en veel informatie. Naast de instrumenten kwam de hoge stem van Maynard James Keenan erg mooi naar voren en vormde het een compleet en explosief geheel met veel extensie en energie.

Zelfs met de enorme hoeveelheid informatie die in het nummer zit wisten de Titans hier op hun eigen manier mee om te gaan zonder de rest te verdrukken. Op de drums zit het fenomeen Danny Carey en alle complexiteit die hij in dit nummer heeft gestoken ervaar je op een explosieve manier. Er zitten veel lagen in dit nummer en de Titans gaven het ook zo weer, complex maar met enorme kracht. Dat is Tool, en eigenlijk ook SVS nu ik erover nadenk.

Zoals ik al vermeldde was ik erg onder de indruk van de Ultra Evolution Center luidspreker. Ik hoor de oude Ultra nog met regelmaat en ik kan met zekerheid zeggen dat de nieuwe op ieder niveau een stuk beter presteert. Vooral het detail en gewicht in de stemmen is erg indrukwekkend. Alles klinkt duidelijk, vol en wordt mooi in de kamer geplaatst, maar misschien wel het belangrijkste wat een centerluidspreker moet kunnen, in mijn ogen, is verdwijnen. Hierdoor krijg je het gevoel hebt dat de stemmen en effecten als het ware uit het scherm komen. Dit doet de SVS erg mooi en dat zorgt voor een fijne luisterervaring. Daarbij is de prijs ook nog eens erg gunstig, zelfs hetzelfde als de oude. Mocht je de oude Ultra center bezitten zou ik zeggen dat het tijd is om te upgraden.

Conclusie

SVS heeft met de komst van de Ultra Evolutie-lijn officieel het high-end audiopodium betreden. In de hometheaterwereld zijn ze al erg populair, maar met deze stap zie ik in de toekomst ook veel stereoliefhebbers dit merk uit Ohio adopteren in hun systemen. Als je op zoek bent naar nieuwe luidsprekers zou ik daarom zeker eens verder kijken dan de bekende gevestigde orde. De klank is net zoals zo'n beetje alles in onze hobby echt smaakafhankelijk, maar de potentie van wat SVS hier laat zien en horen is enorm: de SVS Ultra Evolution Titan en Center krijgen van mij 5 sterren. Let er wel op dat je de Titans niet te dicht bij een muur plaatst.

SVS Ultra Evolution
Ultra Evolution Titan | 4.999 euro per set
Ultra Evolution Center | 999 euro per stuk | oppostore.nl/svs