De Keuze van Kroese: review Villagers, That Golden Time (cd)

Menno Bonnema | 13 juni 2024

Op de voorkant van het nieuwe album van Villagers staat een prachtige vlinder afgebeeld. Als leek kan ik helaas niet vaststellen welke vlinder het betreft, als muziekliefhebber hoor ik inmiddels dat Villagers zich met het nieuwste album That Golden Time heeft ontpopt tot een band met een voor mij steeds meer intrigerende sound. 'Ontpopt' mag je hier ook in de betekenis gebruiken van dat de band zich steeds minder inlaat met poppy nummers, maar de koers veel meer verlegt naar echte luistermuziek. Zeg maar gerust: het betere singer-songwriter genre.

De Keuze van Kroese is een (semi-)wekelijkse rubriek van Menno Bonnema. Op vrijdag bespreken we een nieuw muziekalbum (lp, cd of bluray audio) getipt door (online) platenzaak Kroese – kroese-online.nl.

Villagers

Zo rond 2010 begon de band Villagers als typische indie folk band. Folk bands: daar hebben ze er veel van in Ierland. In vele pubs is in ieder willekeurige middelgrote stad wel live muziek te bewonderen, vaak in de vorm van echte traditionele Ierse Folk. Probeer je dan nog maar eens te onderscheiden.

Dat heeft Villagers altijd schijnbaar moeiteloos weten te doen. Vanaf het debuut Becoming a Jackal wist de Dublin-based band direct een redelijk groot publiek te bereiken. Het aantal fans nam in de loop der jaren gestaag toe, zonder dat er nou een album valt aan te wijzen dat voor een grote doorbraak zorgde. Dat vind ik een beetje het gekke bij deze band: ik hoor er best veel over, maar als ik dan bij iemand in de platenkast kijk, zie ik niet vaak iets van Villagers staan. En dat vind ik dan weer onterecht...

Met het vorige, in 2021 uitgebrachte album Fever Dreams liet de band horen tot waar ze allemaal in staat waren. Het leverde een caleidoscopisch album op dat vooral door de muziek pers alom geprezen werd. Met That Golden Time keert de band terug naar de eenvoud en het meer ingetogener werk. Ik noem wel telkens 'de band', maar ik heb het idee dat dat in de praktijk steeds meer staat voor bandoprichter en singer/songwriter Conor O'Brien. Hij trok zich na Fever Dreams terug in een huis en ging alleen aan de slag om nieuwe songs te schrijven. Per song nodigde hij bepaalde muzikanten uit om bijdragen te leveren aan zijn nieuwe creaties. Dat heeft een buitengewoon interessant nieuw album opgeleverd, waarbij de kracht zit in de ingetogenheid, het intieme.

De muziek en de stem van O’Brien zullen je niet van je stoel blazen, integendeel, het is allemaal buitengewoon subtiel. De stem van O’Brien wordt nog weleens als saai omschreven, het is meer een fluisterstem die je langzaam bij de lurven pakt (of niet) en je meeneemt in het verhaal, het storytelling van de zanger. Mij doet de stem in de verte een beetje denken aan die van Stef Kamil Carlens (Zita Swoon).

That Golden Time neemt je mee op een avontuurlijk muzikale trip, met als reisleider O’Brien. Zelf heb ik het geluk gehad het album te kunnen beluisteren in Ierland zelf, zittend op de landtong van een van de meest westelijk gelegen eilanden van Europa. Met uitzicht op de oceaan enerzijds en achter me rustig grazende schapen. Met That Golden Time op mijn hoofdtelefoon was dat niet minder dan een soort spirituele ervaring. Maar ook zonder dat uitzicht erbij kan ik het laatste album van Villagers van harte aanbevelen.

Hoewel je het best het gehele album als één luistertrip kunt ervaren, dan toch nog even de prijsnummers hier genoemd: ‘You Lucky One’ en ‘That Golden Time’.

Muziek: 8,5
Klank: 7,5