REVIEWCanton

Review Canton Vento 30 speaker: Willkommen in der Canton-Familie!

Als je erin slaagt om met een boekenplankluidspreker, een van kleinste speakers uit het assortiment, een geweldige indruk te maken, schep je hoge verwachtingen. De Canton Vento 30 is een ideaal visitekaartje, een uitnodiging om ook de rest van het assortiment te verkennen, niet in het minst de top.

PLUSPUNTEN

• Fraai en strak design
  • Degelijke bouwkwaliteit en afwerking
  • Uitstekende muzikale kwaliteiten
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Smaakt naar meer

MINPUNTEN

• -

“Muziek is een integraal onderdeel in het leven van elke familie, en dat geldt natuurlijk ook voor de Canton-familie. Sinds 1972 werken we voortdurend aan de ontwikkeling van de beste luidsprekers voor elke smaak en elk budget, om het huis altijd te vullen met het beste geluid. Sindsdien hebben we een enorme reeks luidsprekers ontworpen en gebouwd. Veel muziekfans en hifi-liefhebbers delen ons enthousiasme en onze liefde voor muziek. Welkom in onze grote Canton-familie!†Met deze mooie en veelzeggende intro word je verwelkomd op de website van Canton Loudspeakers. Als dat niet veelbelovend klinkt?

Canton is na meer dan 50 jaar nog altijd een onafhankelijk familiebedrijf. Daar zijn ze terecht best fier op. De familie kijkt dan ook graag terug op een lange traditie als luidsprekerfabrikant. Wat niet betekent dat ze op haar lauweren rust. Integendeel, Canton is constant bezig met zichzelf te vernieuwen, aldus CEO Christoph Kraus.

Het aanbod van Canton

Die vernieuwing kenmerkt zich in het uitgebreide assortiment dat Canton voert. Met bovenaan de New Reference Series en vlaggenschip GS Edition. GS verwijst naar Günter Seitz, één van de oprichters van het Duitse merk. Daarnaast is er de Vento Series waaruit we voor vandaag de Vento 30 uitgekozen hebben. De Vento serie maakte het topsegment van Canton uit tot in de jaren 2000 de Canton Reference Serie K gelanceerd werd. Voorts biedt Canton ook een apart gamma voor Home Cinema, Studio Monitors en Custom Install (EOL) aan. En dat alles in een prijsvork tussen 229 en 25.000 euro per speaker. Zoals gezegd, voor elke maak en budget.

De Canton Vento 30 speakers worden ons door Bram Mouton van distributeur Mika vanuit het Nederlandse Lisse per koerier aangeleverd. Al van bij het uitpakken maken de Vento 30 speakers indruk. Wat zijn ze mooi met hun gebogen zijpanelen en afgeronde kastranden, de witte hoogglanslak en drivers met een verchroomd randje. De zwarte stoffen frontgrille laten we liefst in de doos. Op de achterkant mondt een grote baspoort uit. Dat maakt dat de Vento 30 graag op wat afstand van de muur geplaatst wordt. Daarnaast ontdekken we twee massieve vergulde luidsprekerklemmen die geschikt zijn voor kabeldoorsneden tot 10 mm2, banaan- en vorkstekkers. Kortom, een uitrustings- en afwerkingsniveau dat we gewend zijn van speakers op hoog niveau.

Is het ‘Deutsche Gründlichkeit’, het doet er niet toe maar deze Canton Vento 30 speaker is een lust voor het oog. Omdat smaken verschillen, de speaker is ook verkrijgbaar in hoogglans zwart, licht en donker walnootfineer.

Canton Vento 30

De Canton Vento 30 speaker maakt deel uit van de Hifi Klasse en positioneert zich als de grootste van de drie boekenplankluidsprekers die Canton aanbiedt. Tegenwoordig is boekenplankluidspreker een ruim begrip. Deze speaker kan weliswaar op een schap terecht, maar laat het dan wel een stevig zijn. Met zijn 8,7 kg per stuk en afmetingen van 310 mm x 230 mm x 310 mm heeft hij wel wat houvast nodig. Wij zouden hem liefst vrijstaand op de bijpassende L860 speaker stand zien die voor deze review niet bijgeleverd werd. Liefhebbers van home cinema kunnen de Vento 30 speakers naadloos configureren met de Vento 50 frontspeaker en de Vento Sub 12. Goed om weten, er bestaat ook een actieve versie van de Vento 30, namelijk de Smart Vento 3.

Op bezoek bij Canton

Laat u niet misleiden door het formaat. Hoewel de speaker aanzienlijk wat maatjes kleiner is dan zijn broers uit de Reference Series heeft hij van hen toch meerdere technologische aspecten meegekregen. Zoals de voor Canton typerende conussen waarin metaal en keramiek verwerkt wordt en de Wave Surround, waarover direct meer.

Wave Surround

De Vento 30 is tweewegluidspreker met een nieuw ontwikkelde 174 mm grote titanium/grafieten driver die zowel de lage als de middentonen voor zijn rekening neemt. Een driver die omringd is door een meervoudig geplooide rand, de zogenaamde ‘Wave Surround’ van Canton. Die rand maakt het mogelijk dat de driver als het ware verder kan openplooien als hij veel lucht moet verplaatsen, zonder daarbij de controle te verliezen.

De 25 mm grote koepeltweeter met een aluminiumoxide keramisch membraam die veilig achter een metalen rooster schuilt, levert de hoge tonen. Met een opmerkelijk frequentiebereik van 27 Hz – 40 kHz komt de Canton aardig in de buurt van een full-range speaker. Hij levert dan ook behoorlijk diepe bassen en een sprankelend hoog. Een nominaal vermogen van 80 watt met piekbereik tot 150 watt staan borg voor een flinke portie dynamiek. Met een nominale impedantie tussen 4 en 8 Ohm is dit een gemakkelijk aan te sturen speaker.

De set

De Canton Vento 30 speakers worden aangestuurd door onze Lyngdorf TDAI-2170 versterker. Samen met de 432 EVO muziekspeler, de stroomvoorziening van IsoTek en de bekabeling van AudioQuest moet dat een set zijn waarmee we de Canton speakers eer aandoen, vonden we.

Door de Canton Vento 30 speakers een beetje toe te draaien, is de goede plaatsing al snel gevonden. Gloednieuw uit de doos laten we ze eerst een paar dagen non-stop fulltime inspelen. En dan is het moment aangebroken om ons onder te dompelen in de muziek.

We hebben voor de gelegenheid een playlist uitgekozen met niet-alledaagse opnames. Geselecteerd omwille van hun uitzonderlijke muzikaliteit en opnamekwaliteit, het gebruik van zeldzame instrumenten en uitzonderlijke stemmen. Uit de schier eindeloze lijst die de revue gepasseerd is, zetten we enkele opnames in het voetlicht omdat ze de Canton Vento 30 zo goed geholpen hebben om zich ten volle te profileren.

Of omdat de Canton Vento 30 er aanzienlijk toe bijgedragen heeft om de schoonheid van deze opnames te benadrukken? Het is maar hoe je het bekijkt.

The Serpent’s Dream

In The Serpent’s Dream van Michel Godard & Le Miroir du Temps is de hoofdrol weggelegd voor een bijzonder instrument: de serpent. Een slangvormig blaasinstrument dat bestaat uit aaneengelijmde houten spanen, in twee onderstaande S- bochten gebogen en omwikkeld met leder.

Qua klank houdt de serpent het midden tussen een fagot en een tuba. De Franse avant-garde jazz- en klassieke muzikant Michel Godard weet hemelse klanken uit het instrument te puren. De diepe, voluptueuze sound van de serpent wordt onberispelijk door de Canton Vento 30 neergezet. Met de begeleidende percussie en snaarinstrumenten erbij wordt alles samengevoegd tot een heerlijk harmonieus geheel.

Met Bougoudani van Boubacar Traoré trekken we de Afrikaanse kaart. De Malinese zanger en bluesgitarist leerde al eind jaren 50 gitaar spelen van zijn oudere broer die in Cuba muziek studeerde. In dit heerlijk ritmisch voortkabbelend nummer worden traditionele West-Afrikaanse instrumenten bespeeld zoal de kora, de ngoni en de balafon. Het gitaarwerk is van Boubacar. De rijkelijke en subtiele detaillering van de Vento 30 is opmerkelijk. Elk van de snaarinstrumenten heeft een duidelijk herkenbare positie op het intieme podium. Hier zitten mensen gewoon gezellig samen muziek te maken. De Canton betrekt ons erbij alsof we op de eerste rij zitten.

In Liefde zonder meer van het Antwerpse cabaret-duo Kommil Foo raken de broertjes Raf en Mich Walschaerts de gevoelige snaar. De stem van Mich, een bijzonder diepe bas, gaandeweg vergezeld van een piano en een accordeon vormen een harmonieus, ontroerend geheel. De Cantons kwijten zich onberispelijk van hun taak, zonder iets toe te voegen of weg te laten. Een ontspannen sound die uitnodigt tot lange luistersessies.

Mélodie en sous-sol van de Japanse Kenichi Tsunoda Big Band is een heerlijk swingend stukje doorleefde big-band muziek. Met, bij wijze van spreken, alle toeters en bellen erop en eraan. Met zware uithalen van de strijkers- en blazerssecties en een kelderdiepe baslijn. De dynamiek waarmee de Cantons met dit muzikaal geweld de luisterruimte in sturen is van een niveau dat je van veel duurdere speakers verwacht. Een big-band heeft ruimte nodig. Het podium dat de Cantons in de luisterruimte uitspreiden reikt veel verder dan de muren. Elk instrument heeft zijn plaats, alles komt mooi samen zonder enige vorm van versmering. Dit is indrukwekkend.

Met The Duel uit The Adventures of Tintin met Anne-Sophie Mutter begeven we ons nog even op het klassieke pad. Deze opname staat bol van de dynamiek waarbij het piekvermogen van een speaker behoorlijk op de proef gesteld wordt. Hoeft het nog te verwonderen dat de Canton Vento 30 zich niet laat overrompelen?

Als uitsmijter geven we nog Queen Mary van Francine Thirteen mee. Een prettig gestoorde zangeres die claimt dan ze van Venus neergedaald is naar Dallas om daar haar aardse leven te beginnen. Klink vreemd, zo ook haar muziek. Al lijkt het er een beetje op dat de buitenaardse een beetje de mosterd haalde bij Dominique Fils-Aimé. Je zou verwachten dat de Cantons zich misschien zouden verslikken in de onaards diepe bassen die gelardeerd worden door niet nader te definiëren geluiden. Niets is minder waar. Integendeel, de Cantons verteren het zonder verpinken. Net zoals de vreemde bijgeluiden die uit een atelier voor metaalbewerking lijken te komen. ‘God save the queen’, zingt Francine. Blijkbaar weten ze op Venus nog niet dat de echte Queen van ons heengegaan is.

Samengevat

De Canton Vento 30 speaker heeft ons vanaf de eerste noten aangenaam verrast met zijn bijzonder evenwichtige karakter. Het brede frequentiebereid is opmerkelijk voor een speaker uit deze prijsklasse. Een boekenplank-luidspreker die zo’n breed geluidsbeeld weet te creëren, met zoveel dynamiek en detaillering, is van goeden huize. Tijdens onze uitgebreide luistersessies is de Canto Vento 30 nooit uit de bocht gegaan. Wat we van deze speaker vooral onthouden is zijn ontspannen, goed gebalanceerde geluid waar je urenlang van kunt genieten.

De Canton Vento 30 is een stijlvolle, mooie, degelijke speaker, zoals er zovele zijn. Deze '30' is echter vooral een verduiveld goed klinkende speaker, zoals er al een pak minder zijn. Een combinatie van vakmanschap, fraai design en muzikaliteit waardoor deze Canton er in zijn prijsklasse met kop en schouders uitsteekt. De gasten die we uitnodigden om samen met ons een oordeel te vellen, zijn het roerend met ons eens.

Enerzijds is Canton er in geslaagd om met deze Vento 30 een speaker aan te bieden die bij veel muziekliefhebbers met een gelimiteerd budget en een ongelimiteerd gehoor ongetwijfeld een muzikale snaar zal raken. Anderzijds hebben de Duitsers een visitekaartje afgeleverd voor audiofielen die bereid zijn om te investeren in een speaker uit de hoogste regionen. Want, als deze kleine Canto Vento 30 zulke prestaties levert, hoe goed moet het vlaggenschip uit de Reference Series het dan wel doen? En alles daartussenin? Aan u om dat zelf te beleven. In de officiële Canton Store Benelux vind je alles wat je wil weten over het merk en de verschillende series. Welkom in de Canton familie!

Canton Vento 30
1.398 euro per set in hoogglans wit of zwart
1.498 euro per set in licht of donker walnotenfineer