In het eerste kwartaal van 2024 introduceert Kaempfer Audio Design (KAD) haar nieuwe actief uitgevoerde KAD K5. Deze actieve monitor luidspreker is voorzien van technologie afkomstig uit haar K7 EVO topmodel. HIFI.NL krijgt tijdens een HiVisit de primeur om de nieuwe monitors uitgebreid te komen beluisteren en via deze weg officieel aan het grote publiek voor te stellen.
KAD: Kaempfer Audio Design
KAD behoort tot een van de jongste luidsprekerfabrikanten in Nederland en richt zich met vooruitstrevende technieken primair op het hogere audiosegment. KAD presenteert zichzelf als een nieuwe speler die niets schuwt om piketpaaltjes te verplaatsen, een onderscheidende speler die nieuwe technologie durft te implementeren om een grotere groep muziekliefhebbers te bereiken. Ernest Kaempfer, oprichter en eigenaar van KAD Audio, laat zien dat je met de nodige dosis lef, een open visie, de laatst beschikbare technologie én een doelgerichte instelling in een korte tijd grote sprongen kan maken in het o zo belangrijke belevingsniveau van de muziek.Â
Indien je de laatste jaren het Dutch Audio Event in Veldhoven hebt bezocht, zul je misschien al eens kennis hebben gemaakt met deze ambitieuze fabrikant en topmodel K7 EVO.
Kort na oprichting van het bedrijf heb ik de eerste generatie KAD K7 modellen in het ontwikkelingsstadium beluisterd bij een grote retailer en specialist in actieve luidsprekersystemen waar Kaempfer de eerste generatie K7’s voor het eerst heeft gepresenteerd. Ook begreep ik dat Kaempfer al in een vroeg stadium bij audio- en hifi-clubs demonstraties van de eerste prototypes heeft gegeven om met de geleverde feedback belangrijke puntjes op de ‘i’ te zetten. Een moedige stap voor een ontwikkelaar die het liefst meteen hoort dat zijn nieuwste creatie tot de best klinkende oplossingen ter wereld behoren.
Door vooral goed te luisteren naar zowel complimenten als kritiek en hierbij vast te houden aan zijn eigen duidelijke visie laat Kaempfer zich door niets en niemand tegenhouden om zijn doelstellingen te realiseren.
KAD K-series – door technologie verheven
Op een regenachtige donderdagmorgen breng ik een bezoek aan KAD Audio in Apeldoorn om de nieuwe KAD K5 monitorluidspreker naast het K7 EVO topmodel te beluisteren en kijk ik met enthousiasme vooruit naar de geplande luistersessie. De K7 EVO is inmiddels al eventjes op de markt en zullen we zijdelings meenemen in dit stuk. Eerder hebben al een review van de K5 prototypes gepubliceerd.
Ik zal me bij dit bezoek vooral richten op de nieuwe KAD K5 monitors waarbij bij dit productiemodel een meer verfijnde tuning is toegepast en waarbij de huidige modellen behalve via WiSA ook analoog en digitaal zijn aan te sturen. Uit voorzichtigheid heb ik de gehele dag voor de luistersessies uitgetrokken, want ik weet uit ervaring dat als we eenmaal aan het luisteren zijn het ene na het andere album uit de muziekbibliotheek wordt opgezet.
Na aankomst word ik direct voorgesteld aan de nieuwe K5. Een fraai vormgegeven boekenplankluidspreker waarbij de MTM-drivers in d’Appolito configuratie zijn geplaatst. De flanken zijn uitgevoerd in blank bamboe en de overige behuizing is in hoogglans afgewerkt. Het productiemodel gaat worden afgelakt in een matte of hoogglans RAL-kleur, maar kan naar wens ook in OEM-kleur uit bijvoorbeeld de optiecatalogus van autofabrikant Mercedes worden geleverd. De K5’s staan al op een gematigd volume op te warmen en hierbij valt me het laagdrempelige karakter van deze nieuwe monitorluidsprekers direct op. De speaker beschikt over de kenmerkende KAD-signatuur, maar heeft op hetzelfde moment een ongedwongen karakter met een indrukwekkende laagweergave. De rust waarmee ik de muziekstukken beluister is hoog en maakt de eerste indruk aangenaam. Tijdens de koffie word ik bijgepraat over de specifieke technische details van deze nieuwe K5’s en de relatie met de K7 EVO.
KAD heeft bij de ontwikkeling van haar K-serie gekozen voor draadloze WiSA technologie waarmee muziek draadloos in highres resolutie (24bit/96kHz) overgebracht van bron naar luidspreker. Hierbij heeft KAD bij de ontwikkeling van de initieel met deze technologie uitgeruste K7 EVO niet voor de gemakkelijke weg gekozen en zelf een WiSA controller voorzien van een digitale signaal processor en twee digitaal analoog converters.
De versterking voor het laag, voor het midden en hoog wordt vervolgens verzorgd door vier Hypex nCore modules. Deze technologie is vervolgens door gedruppeld in de nieuwe K5.
Evenals in de K7 EVO heeft Kaempfer bij de K5 gebruik gemaakt van de Excel driverserie van SEAS. Kaempfer maakt bij de K7 EVO gebruik van hoogwaardige midrange drivers met graphene-coated nano materiaal. Waar bij de K7 EVO is gekozen voor de optimale prestaties ongeacht de prijs, is bij de driverkeuze van de K5 juist gekozen voor een optimale verhouding tussen prijs en prestatie. De SEAS-tweeter bezit een hoge stijfheid en een laag gewicht waarmee tot de kleinste details in de muziek correct worden weergegeven.
De midrange drivers in de K5 hebben een 15 centimeter conus en zijn vervaardigd uit Nextel gecoat papier. Dankzij het lage gewicht heeft de midrange nog steeds veel snelheid, maar heeft deze een vergevingsgezinder karakter dan een midrange driver voorzien van een kunststof of aluminium conus.
Bij de K7 EVO wordt gebruik gemaakt van twee laagdrivers op het front en twee drivers op de achterzijde waarmee een hartvormig afstraalpatroon wordt gecreëerd zodat er geen hinderlijke laagconcentratie ontstaat bij het plaatsen dichter op de wand. Het laag bij de K5 wordt verzorgd door twee op de achterzijde geplaatste 19 centimeter Titan woofers en leveren een diep en krachtig laag waarbij het diepste laag tot zo’n 30Hz reikt. De audio bekabeling voor de interne bekabeling van beide K-modellen is afkomstig van Lehr Audio Solutions uit Wiesbaden.
KAD EVO-evolutie
Het elektronisch hart van het K5 systeem is voortgevloeid uit de technologie die bij de K7 EVO is toegepast en is aangepast op de nieuwe drivers en behuizing van de K5. Het gehele ontwikkelingsproces heeft zo’n zeventien maanden in beslag genomen. Evenals in de K7 EVO maakt Kaempfer gebruik van Hypex Ncore versterking. Hierbij beschikken de versterkers voor het midden en hoog ieder over 250 Watt aan klasse D vermogen. De woofers worden aangestuurd met een versterkervermogen van maar liefst 500 Watt, meer dan je ooit nodig zult hebben in je kamer, maar wel om vermogenspieken in de muziek onvervormd te kunnen weergeven.Â
De gebruikte componenten zijn kwalitatief goed en dragen bij aan de geluidskwaliteit, de échte magie vindt echter plaats in de elektronische aansturing van versterkers en drivers. Net als bij het K7 EVO topmodel heeft Kaempfer voor de K5 een eigen FIR-filter ontwikkeld met een geheel lineaire faseoverdracht en een groep looptijd van minder dan een paar milliseconden. Dit betekent dat er op de luisterpositie geen fasefouten en tijdvertraging tussen de drivers meetbaar zijn. Dankzij deze eigenschappen is er geen tijdsversmering van tonen en dat draagt in hoge mate bij aan het realisme in de muziekweergave. Goede timing is essentieel in elk ontwerp en voor dit doel maakt KAD gebruik van Digital Signal Processing (DSP). Ook de DSP-software is geheel in eigen huis ontwikkeld en is in de basis eveneens afkomstig uit de K7 EVO. Waar sommige fabrikanten effectief inzetten op alle middelen die bij DSP voorhanden zijn, maakt KAD slechts gebruik van 25% van de beschikbare DSP-capaciteit waardoor minimaal maar zeer efficiënt gebruik wordt gemaakt van de DSP-mogelijkheden. De feitelijke tuning van de luidsprekers wordt bereikt door luisteren. Heel veel luisteren.
Net als bij de K7 EVO heeft de fabrikant een WiSA receiver geïntegreerd in het DSP/DAC complex en is de K5 voor het eerst ook voorzien van een digitale of naar keuze analoge XLR-signaalingang. Met name deze laatste optie is een belangrijke feature voor professioneel studiogebruik en is deze KAD K5 perfect in te zetten als kwalitatief goede studiomonitor. De draadloze WiSA muziekoverdracht wordt inmiddels door steeds meer AV-fabrikanten ondersteund en is een belangrijke feature voor thuisgebruik.
Het is dan ook interessant te melden dat KAD de K5 monitors ook als complete bundel levert waarbij deze bundel en een Primare SC15 WiSA voorversterker met ingebouwde streamer en Dirac Live roomcorrectie meelevert. Hiermee heb je alles in huis wat je nodig hebt op optimaal van muziek te genieten.
KAD Luistersessies
Nu wordt het de hoogste tijd om er eens op mijn gemak voor te gaan zitten en start ik met een livealbum van Within Temptation vanaf de onlinestreamingdienst Qobuz. Het geluidsbeeld dat deze compacte KAD K5’s neerzetten is groots, weids en uiterst stabiel. Liefhebbers van deze band weten dat de liveopnamen redelijk veel laag bevatten en zo ook bij het nummer Don’t Pray For Me. De intensiteit van het laag is overweldigend en voegt in hoge mate toe aan het live-gevoel van dit album. Zie de K5 niet als disco luidspreker, want de K5 dikt nergens aan en typeert zich eerder als warm-neutraal en soms zelfs een beetje timide, in de goede zin van het woord. Indien er laag in de opname zit, wordt dit met een ijzeren controle weergegeven en doet niets vermoeden dat deze muziekweergave door een set monitorluidsprekers wordt weergegeven.
Vervolgens beluister ik het prachtige Moonlight Sonata van Marcin. De snelheid waarmee de K5’s akoestisch gitaar weergeven is opmerkelijk. De mate van detail waarmee we alle imperfecties zoals fretbuzz en de typische resonanties via de luidsprekers opvangen maakt dit gestreamde gitaarspel tot een realistische ervaring. Dan voegt synthbas een explosie van dynamiek aan deze neutrale gitaarklanken toe. De kracht, controle en vooral de rust waarmee dit laag en transiënts in de muziek worden weergegeven is buitengewoon.
Hierna zijn we in de stemming en schakelen we over naar de live versie van Radioaktivität van Kraftwerk. Het geluid van de geigerteller wordt breed, ruimtelijk en driedimensionaal in de ruimte neergezet. Hier bemerk ik dat de geluidsbreedte wordt begrensd door de beperkte afmetingen van de luisterruimte en verwacht bij een toename van vloeroppervlak een significant breder en dieper geluidsbeeld dan ik nu al ervaar. Het laag wordt massief en uiterst precies weergegeven en nergens neem ik een gebrek aan controle waar. De scheiding tussen zang van de bandleden onderling is groot en luid sissende synthesizer effecten komen intens op me af, zonder dat het me bij hogere volumes pijn aan de trommelvliezen doet.
Vervolgens selecteer ik Cleopatra e Cesare uit de playlist. Dit is een stukje klassiek van Regula Mühlemann. Barok om precies te zijn en hier moet je van houden of op zijn minst in de stemming zijn. Beide zijn op mij niet van toepassing. De zang is indringend en wordt met een brede soundstage, zonder gaten en met een flinke geluidsdiepte neergezet. Hoewel barok echt mijn genre niet is en nooit zal worden, gaat het me niet irriteren en gaat het ook niet oncomfortabel bij me op schoot zitten. Alles blijft op een vriendelijke afstand van de luisterpositie staan. Tot slot een stukje Schubert om de trommelvliezen weer in model te masseren.
Winterreise, D.911: I.Gute Nacht uitgevoerd door Michael Wilmering en Daan Boertien. Piano en zang zijn beide lastige elementen om correct weer te geven. Dankzij de uitstekende tonale balans van de K5, de hoge snelheid van drivers en innovatieve elektronica waarmee we elke nuance opvangen en het goede fasegedrag van het actieve filter en DSP worden beide op een indrukwekkende manier aan me gepresenteerd. Wanneer ik mijn ogen sluit vergeet ik al snel dat het ‘maar’ een gestreamde versie is.
Hierna zetten we de K7 EVO voor een direct vergelijk naast de K5’s en al bij de eerste klanken van de K7 EVO hoor ik dat dit topmodel anders klinkt dan het prototype waarmee ik initieel heb kennisgemaakt. Hoe langer ik luister, hoe meer ik vaststel dat Kaempfer op vele gebieden grote sprongen heeft gemaakt bij dit topmodel en neemt hiermee een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de K5. Elk instrument wordt met duidelijk onderscheid en een goede definitie in een hoge resolutie weergegeven. De weergavekwaliteit van spraak en zang is van hoge kwaliteit en levert een flinke dosis aan extra gevoel en emotie. Hiermee overstijgt deze het niveau van de K5’s met een flinke marge. Door de hogere precisie waarmee de K7 EVO muziek weergeeft is deze in mijn beleving minder geschikt voor middelmatige muziekproducties. Door het ontbreken van een vergevingsgezinde tuning klinkt dit luidsprekersysteem soms iets te eerlijk. Hiermee is de klank van dit topmodel is niet te vergelijken met een ander merk en positioneert zichzelf hiermee op een unieke plek in de markt.
Het oordeel over de KAD K5 en K7 EVO
De KAD K-series zijn onderscheidende en met de hand gebouwd luidsprekersystemen die dankbaar gebruik maken van hoogwaardige drivertechnologie en WiSA aansturing. Hierbij heeft de KAD K7 EVO de belangrijke rol gehad de technologie te introduceren en als basis te dienen voor opvolgende ontwerpen. Met de introductie van de KAD K5 is het gemakkelijk om aan te nemen dat de K5 een prijstechnisch afgeslankte versie van de K7 EVO is en hiermee in prestaties in zal leveren, maar niets is minder waar. Deze KAD K5 is een fenomenaal presterende actieve monitorluidspreker die een geheel eigen positie in de K-series inneemt en zich naast het K7 EVO topmodel plaatst en niet eronder. We hebben de K5 ervaren als alleseters, die bovendien gemakkelijk zijn te plaatsen in ruimtes met een vloeroppervlak variërend tussen de 20 en 100 vierkante meter. Met een afstand van circa 35 centimeter vanaf de achterwand en het licht indraaien naar de luisterpositie levert deze K5 al vrij gemakkelijk een hoog belevingsniveau.
De samenwerking tussen midrange en tweeter is naadloos. De op de achterzijde geplaatste woofers sluiten qua toon en timing perfect op de MTM-drivers aan en ik ervaar een mooie coherentie in de weergave. Deze luidsprekers leveren tot zo’n 30 Hertz een rechte curve en rolt daarna langzaam af. Hiermee blijven lastig weer te geven grondtonen in de muziekweergave grotendeels behouden en leveren deze monitors meer laag dan de meeste huiskamers kunnen verwerken. Kies je voor de bundel met de SC15 van Primare, dan beschik je zelfs over roomcorrectie om hinderlijke staande golven effectief te verminderen. Bij hogere volumes heeft de KAD K5 voldoende power om de dynamische pieken en lastige transiënts correct weer te geven, maar ook bij lagere volumes blijven tonale balans en geluidsbeeld overeind.
Ik prijs de ‘eigen’ authentieke klank van akoestische instrumenten en ongeacht het muziekstuk dat ik beluister worden alle muzikale elementen er, dankzij de hoge mate van transparantie, stuk voor stuk met realisme uit de mix getild. De detaillering waarmee de K5 muziek weergeeft is rijk en laat geen lijntjes, nuances of imperfecties in de achtergrond liggen. Cymbals en hihats klinken door de hoge snelheid rond en warm, nooit scherp of schel. Zelfs bij de meest complexe muzieksoorten fileert de K5 het muziekstuk met de delicate precisie van een hersenchirurg. Kan het beter? Jazeker, maar niet in dit prijssegment. Met de budgettaire stap naar de KAD K7 EVO worden stemmen nog een fractie realistischer weergegeven en stap je als luisteraar meer in een intens en holografisch geluidsbeeld, zelfs bij lagere geluidsvolumes.Â
We kunnen misschien wel zeggen dat je live albums via de K5 zult ervaren als een concert dat zich afspeelt in een grote zaal en bij de K7 EVO een concert bijwoont in een indrukwekkende concertzaal. Dit kan voor een beginnende luisteraar of de gemiddelde muziekliefhebber misschien een beetje te veel van het goede zijn. Hier is de laagdrempelige KAD K5 misschien een betere keuze. Welk model uit de K-serie is voor jou de beste keuze? Maak hiervoor een luisterafspraak bij KAD en verbaas je over datgene je nog nooit in jouw favoriete muziek hebt waargenomen. Maak hiervoor wel je agenda leeg, want als je eenmaal aan het luisteren bent…
Conclusie
Ik wil KAD graag feliciteren met de geboorte van de K5 monitorluidspreker uit de K-series. Met deze nieuwe K5 heeft de fabrikant de ultieme sweetspot gevonden in prijs én prestaties. Deze nieuwe actieve KAD K5 monitorluidsprekers beschikken over flinke dynamische krachtsreserves, uit de K7 EVO afkomstige WiSA-technologie én kunnen nu ook analoog worden aangestuurd voor studiogebruik. Met deze sublieme KAD K5 monitors haal je echt álles uit de muziek.
KAD K5
12.999 voor een stereopaar |Â www.kadaudio.com
14.999 euro voor de K5 bundel (incl. Primare SC15 MK2)
Beoordeling 5 / 5