HI-VISITAmadeus Audio

HiVisit Amadeus Audio: State of the Art Audio Systems

Werner Ero | 17 maart 2024 | Fotografie Werner Ero

Zegt de naam Ertugrul Dalkiran u iets? Nee? Dan mist u de meest bizarre audio reproductiebelevenis die ik tot op heden in Nederland heb mogen ervaren. High-end audio kan tot prachtig diepgaande emotionele belevenissen leiden. Maar wist u dat er een nog hoger niveau bestaat? Producten die door sommigen ook wel ultra high-end worden genoemd en wat tevens de doelgroep van Ertugrul Dalkiran’s onderneming Amadeus Audio is. Op een prachtige locatie aan de Vinkeveense Plassen bezoek ik zijn ruime villa met aangebouwde studio en laat mij behalve voorlichten ook volledig onderdompelen in een zelfs voor mij bijna onbekende muzikale wereld.

De verbeelding voorbij

Wanneer ik zo vanuit mijn woonplaats in het zuiden des lands, omhoog rijd richting dit bekende waterrijke gebied, denk ik aan mijn eerste ontmoeting met deze bijzondere man. In zijn vorige villa gelegen in het eveneens door water omgeven gebied De Hoef, maakte ik zo’n 15 jaar geleden voor het eerst kennis met een voor mij op dat moment nog bijna volledig onbekende audiowereld. Merken waar ik nog nooit of bijna niet van had gehoord, wisselden elkaar in groten getale af. Maar wat tegelijkertijd ook meteen duidelijk werd, was dat deze producten naast het extreem hoge kwaliteitsniveau, geen bescheiden muurbloempjes waren. Want behalve gróót (vooral de luidsprekers) was ook de presentatie en het materiaalgebruik buitengewoon luxe en compromisloos. Denk als vergelijk aan supercars, een Riva jacht of een Patek Philippe horloge.

Het leuke van Ertugrul is dat hij door zijn dagelijkse werk als manager van verschillende hotels niet van audio hoeft te leven. Zeker in het kostbare state of the art segment waarin hij zich beweegt, is dat een heel goed en sterk iets. Met name omdat je dan veel meer de (financiële) rust kunt bewaren om alle gevoerde producten zonder enige druk aan geïnteresseerde mensen te tonen.

Professionele achtergrond 

Ondanks dat er een enorme passie en bevlogenheid aan Amadeus Audio als onderneming ten grondslag ligt, is het voor hem nooit een impulsieve ingeving geweest. "Muziek speelt al vanaf jonge leeftijd een grote rol in mijn leven en op tienjarige leeftijd begon ik al tweedehands platen te kopen. Vooral van klassieke muziek waar ik een diepe bewondering voor had en nog steeds heb en dan met Beethoven als grote voorbeeld. Vanuit deze passie ben ik begonnen met het combineren van verschillende soorten en merken luidsprekers met dezelfde receiver, in een poging om een beter geluid te krijgen."

"Na verloop van tijd is mijn passie gegroeid en al het geld dat ik van mijn moeder heb gekregen voor bijvoorbeeld ijs en films, werd besteed aan het verwerven van tweedehands klassieke platen. Mijn liefde voor muziek zat zo diep dat ik toen ik volwassen werd, besloot te gaan studeren op het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Dwarsfluit en piano waren mijn instrumenten en hoewel het veel voldoening gaf kwam ik er met een jong gezin ook al snel achter dat er meer brood op de plank moest komen. Met name als ik graag zou willen leven zoals ik voor ogen had en dat inzicht leidde uiteindelijk tot mijn huidige functie als hotelmanager."

Amadeus Audio          

"Door dit werk en het inkopen en verkopen van high-end en ultra high-end ben ik in staat om zowel mijn eigen passie en hobby te bekostigen als andere mensen te helpen met het (nog) verder komen in hun eigen beleving. Ik bezoek regelmatig klassieke, jazz en wereldmuziek concerten en ook voor mooie rockmuziek ben ik wel te porren. Samen met mijn geschoolde achtergrond en een goede neus voor echt mooie producten is Amadeus Audio ontstaan. Qua luistermoment op de dag, luister ik het liefste ’s nachts. Dat is en blijft op een bepaalde manier magisch. Niet alleen is er geen daglicht meer, maar ook is alles stiller, de stroom schoner en staan je zintuigen maximaal open."

Je verkoopt zowel topkwaliteit digitale combinaties als state of the art analoge systemen. Wat heeft jouw voorkeur en hoe ervaar je de verschillen? "We zijn met digitaal door de jaren heen inmiddels ver gevorderd en een op de juiste wijze afgestemd digitaal systeem van hoge kwaliteit, kan heel natuurlijk en 'analoog' klinken. Als het in het systeem past en deel uitmaakt van de synergie van het systeem, moeten 9 van de 10 albums van zeer goed tot uitstekend klinken. Met analoog is het een heel ander verhaal en wanneer de draaitafel, arm en element van hoog niveau zijn en de persing ook uitstekend is, dan is het verschil met digitaal niet te evenaren."

"Voor mijzelf is analoog dan ook naast het liveoptreden, de mooiste manier om naar muziek te luisteren en dan bij voorkeur met analoge albums uit de periode 1955-1979. Met name doordat in die periode de beste opnames ooit zijn gemaakt waarbij echt alles klopte. Van de ziel in de muziek, de culturele achtergrond van de luisteraar met een goed ontwikkelde smaak en de zeer ervaren opnametechnicus, tot de Neuman microfoons en de ongelofelijk goede tape machines waarbij achteraf maar weinig nabewerking werd toegepast. Feitelijk hoor je bij opnames uit die tijd rechtstreeks wat van de tape afkomstig is!"

Realisme

Tussen reproductie en het echte live gebeuren zit doorgaans een grote kloof. Denk je dat het mogelijk is om een illusie van de impact van de echte muzikale wereld weer te geven doormiddel van een hoogwaardig audiosysteem? "Als je bedoelt dat een state of the art systeem dat tot in de perfectie is afgestemd, muziek kan reproduceren dat bijna een liveoptreden benadert, dan is mijn antwoord 'ja!' Ik geloof echt dat ik soms heel dicht bij het echte werk kom. Soms is het zelfs eng echt en dat laat ik je straks met veel plezier horen."

Waarom zijn alle producten die Amadeus Audio voert zo (extreem) kostbaar? "Eigenlijk is daar een simpele reden voor. Als je echt realisme wil proberen na te streven, moet je beginnen met zo min mogelijk concessies te doen. Want alles wat verdwijnt voordat het bij de luidsprekers is aangekomen, kun je nooit meer terughalen. Je dient er dus voor te zorgen dat je vanaf het begin tot het eind van de keten, alles zo goed mogelijk intact houdt. Dat kan mijns inziens alleen als je voor producten kiest die door werkelijke 'kunstenaars' zijn vervaardigd."

"Vaak gaat het hier om hele bevlogen mensen die aan het hoofd staan van kleine extreem gespecialiseerde bedrijfjes. Ze zijn daarbij doorgaans enorm toegespitst op hun specifieke materie en dat zie je ook terug in hun producten. Dus ze maken of luidsprekers, of versterkers of bijvoorbeeld digitale of analoge bronnen en bijna nooit alles tegelijk. Als ik dan tijdens mijn eeuwigdurende zoektocht zo’n product op het spoor kom, ben ik dan ook als een kind zo blij. Ik kan er zelfs door in een euforische roes raken en dat ben ik niet zo snel meer, want ik heb inmiddels al ontzettend veel geprobeerd in mijn muzikale leven."

Werkwijze   

"Laat ik meteen duidelijk stellen dat Amadeus Audio geen conventionele winkel is. Ik zie mijn presentatie dan ook veel meer als een boutique studio. Een prettige plaats waar je op afspraak in alle rust naar de producten van je keuze kunt komen luisteren. Welke producten ik aanbied zijn altijd op mijn website www.amadeusaudio.nl te zien en het gaat daarbij om zowel gloednieuwe als tweedehands producten. Een reden waarom mijn formule zo goed werkt, is dat mijn klanten doorgaans hun huiswerk goed hebben gedaan. Als ze hier komen weten ze vaak al wat ze willen hebben. De merken die ik zelf voer zijn: AlsyVox luidsprekers, Pilium elektronica, Csport draaitafels, Graham Enginering en Durand armen, Murasakino, Fuuga en ZYX pick-up elementen, Stealth Audio kabels, Lampizator DAC’s, Subbase audiomeubels en Shun mook optimaliseringsaccessoires. Dit zijn allemaal stuk voor stuk topproducten die zowel samen als ook afzonderlijk tot het beste horen wat op de markt verkrijgbaar is."

"Wanneer ik een systeem samenstel let ik altijd op de volgende parameters: rust, natuurlijke klanken en dynamische contrasten. Daarbij zijn aanwezigheid, dynamiek en snelheid essentieel om de muziek zijn zeggingskracht en waarheidsgehalte mee te geven. Maar moeten ook de klankkleur, timbres en 'romantisch' niet vergeten worden. Want op een perfecte technische presentatie, zonder muzikale ziel zit niemand te wachten."

Transistor of buis

"Omdat ik zoals je weet afwisselend met zowel buizen- als transistorversterkers speel, krijg ik soms nog wel eens de vraag wat ik nu zelf beter vind. Maar eigenlijk valt daar geen eenduidig antwoord op te geven. Vooral omdat het vooral de match is die het eindresultaat maakt of breekt. Als hij echt goed is kan een transistorontwerp ook een betoverende magie aan de luisteraar overbrengen. Buizen hebben doorgaans sneller de beoogde connectie, maar zijn ook gevoeliger voor een correcte match en synergie. Vooral als het op stroomleverantie aankomt zijn transistor ontwerpen geschikter en daardoor sneller gemakkelijk inzetbaar. Maar ik luister nogmaals naar beiden met ontzettend veel plezier."

Proeven, ervaren en ondergaan

Net zoals je in een werkelijk toprestaurant kunt ervaren, kom ik ook bij Ertugrul’s Amadeus Audio in een oase van prettige zintuigprikkeling terecht. Hoewel ik in de verte al een reusachtig groot audiosysteem zie staan en het enorm verleidelijk is om daar meteen naar toe te lopen, onderdruk ik nog even dit gevoel en gun mijzelf de rust om eerst eens rustig om mij heen te kijken. De speciaal aan het huis gebouwde luisterruimte blijkt niet bijzonder breed (ik schat een meter of 5), terwijl de lengte van naar schatting 12 meter wel respectabel is.

Erg fijn is dat aan twee kanten door grote raampartijen volop daglicht binnen kan stromen, met als fantastische bonus een prachtig uitzicht op de Vinkeveense Plassen! De frisse en typerende aqua-blauwe kleur van de ruimte, sluit natuurlijk super aan bij het nabijgelegen water. Maar dat is hier nog lang niet alles. Want wat deze ruimte vooral onderscheid is dat er enorm veel te zien en te beleven is. Zo is er om te beginnen een enorme softwarecollectie aanwezig op zowel cd als lp-gebied. Niet zo vreemd doordat Ertugrul al eerder in dit verhaal heeft aangegeven een enorme fan van mooie analoge albums uit de periode van 1955-1975 te zijn.

Daar pal naast of beter gezegd daaronder, zie ik een onwaarschijnlijk groot aantal nieuwe pick-up elementen keurig in verpakking staan. Het blijkt om alle(!) modellen van zijn merken Murasakino, Fuuga en ZYX te gaan en volgens hem heeft hij hierdoor zelfs de meeste MC elementen op voorraad in Europa!

En verder gaat de tocht door deze inspirerende luisterruimte. Een vertrek wat overigens duidelijk zichtbaar is voorzien van een speciaal akoestisch plafond. Niet met plafondpanelen, als meer door heel grof gespoten materiaal/stucwerk aan te brengen. Verder staan of hangen in de ruimte op verschillende plaatsen de nodige muziekinstrumenten, terwijl hoog tegen de linkerwand een serie grote foto’s van verschillende bekende jazz grootheden zijn opgehangen.

Het blijkt om zeer bijzondere juweeltjes te gaan die door zijn vriend topfotograaf Aykut Uslutekin persoonlijk zijn geschoten en voor Ertugrul door de meester zelf zijn ingelijst en gesigneerd. Verder naar achteren is behalve enkele kleurrijke schilderen, een akoestische achterwand aangebracht. Het blijken kleine houten kubussen te zijn, waarbij de vlakken onder een steeds wisselende hoek zijn aanbracht. Zowel demping als diffusie dus.

Werkelijke emotie          

Toch wordt mijn aandacht behalve door de uiteraard nog steeds visueel dominerende set nog het meest getrokken door twee veel kleinere, indringende portretten. Op beide is een jonge man te zien, waarbij op de bovenste de dwarsfluit wordt bespeeld en op de onderste de toetsen van een concertvleugel worden beroerd. “Weet je wat je hier ziet?” Zegt Ertugrul zichtbaar emotioneel. Niet helemaal is mijn antwoord, maar gezien ons eerdere gesprek heb ik wel een vermoeden dat je dit zelf zou kunnen zijn. “Ja, dat is ook het geval."

"Dit ben ik in de periode dat ik op het conservatorium zat. Het zijn dierbare foto’s voor mij. Ook omdat ik toen nog heel anders in het leven stond en mijn toekomst nog niet duidelijk was. Maar het heeft mij ook gevormd tot wat ik nu ben. Het actief muziek beoefenen doe ik al heel lang niet meer, maar de liefde voor onder andere klassieke muziek is gebleven en kan ik nu op andere wijze zoals via dit soort prachtige systemen herbeleven. Dat is ook mooi en een heerlijke dagelijkse uitlaatklep.”

Stealth Audio Cables

“Nog meer emotie kun je trouwens opwekken door alle randvoorwaarden rond zo’n topsysteem adequaat in te vullen. Zo maak ik op alle plaatsen binnen dit systeem gebruik van het bijzondere Amerikaanse kabelmerk Stealth Audio. Dit zijn geheel zelfontworpen kabels die zijn voorzien van geleiders die volgens hun eigen technieken worden vervaardigd. De focus bij Stealth Audio ligt bij het vervaardigen van de "State of the Art" op het gebied van hoogwaardige audiobekabeling. Een doel wat wordt bereikt door het perfectioneren van alle ontwerpelementen. Hieronder het gebruik van zeer complexe niet-resonantiegevoelige en impedantie-matchende, meerlaagse en meeraderige kabelgeometrieën. Dit zorgt in combinatie met de meest geavanceerde geleidende media die beschikbaar zijn, voor extreem goede kabels."

"Een voorbeeld van deze geleiders zijn op koolstofvezel gebaseerde geleidende composieten, maar ook zeer zuiver zilver en puur massief gouddraad. Dit alles als monokristallijne metaallegeringen en het meest exotische van allemaal: amorfe metaallegeringen. De Stealth topkabels maken gebruik van heliumgas als diëlektricum en worden afgesloten met op maat vervaardigde connectoren."

"Verbindingen die gebruik maken van massief zilveren contacten, Kevlar-composiet inzetstukken voor sterkte en ultra-gemodificeerde PTFE-behuizingen die worden versterkt zijn met machinaal bewerkt vliegtuigtitanium. Kortom een hele mond vol van kabels die tot de absolute wereldtop behoren."

De set

En dan is eindelijk het moment gekomen dat ik mijn aandacht op één van de meest imposante audiosystemen kan richten die ik de laatste jaren ben tegengekomen. Het is dan ook een buitengewoon indrukwekkend geheel, met als grootste blikvangers de meer dan manshoge magnetostaten van het Spaanse AlsyVox. Bij Ertugrul staat het Raffaello topmodel in vol ornaat opgesteld en die zijn ondanks hun slanke paneelsilhouet met 180 kilo per stuk, bijzonder zware jongens. AlsyVox wijkt ook qua eigenschappen enorm af van wat de meesten onder ons al menen te kennen.

De kreet ‘de transparantie en beeldvorming van de beste vlakke luidsprekers’ is nog logisch, maar ‘de dynamische eigenschappen en lage vervorming van de beste grote hoornweergevers’ zet de aandacht meteen op scherp. Voeg daar nog bij ‘de tonale balans van de beste monitoren’, ’een rendement waardoor je de weergevers met bijna iedere versterker (ook buizen!) kunt aansturen’ en ‘het autoritaire laag van grote conus woofers’en het is meteen duidelijk dat hier echt wat bijzonders staat opgesteld.

Voor de verdere technische achtergronden verwijs ik u graag naar de AlsyVox website (www.alsyvox.com). Maar ook de rest van het systeem bestaat uit merken die ik zelf niet ken en waar ik alleen nog maar over heb gelezen. Zo zijn de voor- en eindversterker van het Griekse merk Pilium. U kent het (nog) niet? Zoek er dan maar eens naar op het internet en kom erachter dat deze enorm grote en superstrak afgewerkte sculpturen, net zoals de AlsyVox paneelluidsprekers, tot het selecte groepje beste producten behoort die je voor geld kunt kopen.

Bij Ertugrul wordt ten tijde van mijn bezoek van de Alexander voorversterker en Achilles stereo eindversterker gebruik gemaakt en ook hier is alles heel extreem. Wat te denken van Teutoonse afmetingen (48 cm breed, 41 cm hoog en 49 cm diep) en een gewicht van 120 kg!

Of de twee gigantische 2 KVA op specificatie ontworpen transformatoren met 400.000uF buffercapaciteit. Samen met 56 ultra breedbandige vermogenstransistoren is deze eindversterker in staat om 300 watt aan 8 Ohm, 600 watt aan 4 Ohm, 1200 watt aan 2 ohm en zelfs bij 1 Ohm nog stabiele stroomafgifte te verzorgen.

Bronnen

Hoewel ten tijde van mijn bezoek Ertugrul’s favoriete cd-loopwerk van het Franse Metronome niet aanwezig was, staat er een nog steeds heel fraaie The Gryphon Scorpio opgesteld. Als DAC is voor het topmodel Horizon van het uit Polen afkomstige Lapizator gekozen. Een merk wat heel bijzonder voor zijn D/A-converters louter van buizen gebruik maakt en voor dit topmodel compleet nieuwe wegen heeft bewandeld. Het gaat in het kader van dit artikel te ver om op te noemen wat er allemaal voor maatregelen zijn genomen, maar een paar kan ik hier wel noemen.

Wat namelijk te denken van een zelf ontwikkeld, firmware-gestuurd conversieproces met 760 kHz PCM en DSD512, of dat er nergens silicium in het signaalpad is te vinden na de conversiefase. Daarbij wordt als bedrading alleen van zilverengeleiders gebruik gemaakt en is de behuizing volledig CNC-gefreesd. In de signaalweg worden 6SN7 buizen voor de conversie en KT88 eindbuizen voor de uitgangstrap toegepast – dit alles resulterend in een gewicht van 33 kilo! 

Op analoog gebied – waar Ertrugrul zelf nog altijd de voorkeur aangeeft – is het eveneens smullen geblazen. Wat te denken van de CSport LFT1 draaitafel die is voorzien van twee armen. Eén is de CSport AFU1-2 tangentiale arm met Murasakino Sumile mc-element, terwijl de andere arm de meer conventionele Durand Tosca is, die is voorzien van het prachtige ZYX Ultimate Exceed Astro mc-element. Als phonotrap wordt tenslotte de mono opgebouwde Phasemation EA-2000 ingezet en zoals eerder gezegd zijn alle gebruikte kabels afkomstig van Stealth Audio Cables.

Luisteren      

Voor het beoogde luisterspektakel neem ik plaats op de ruime en heerlijk doorleefde bruine chesterfield bank. Door mijn grote ervaring met high-end producten kan ik doorgaans vooraf in bepaalde mate voorspellen hoe het zal gaan klinken. En doordat de AlsyVox grote paneelluidsprekers zijn, meen ik een idee te hebben wat ik voor type presentatiekant het op zal gaan. Maar de rest van de keten is zoals ik al eerder heb gezegd, volledig onbekend, dus absoluut erg leuk en spannend.

Mijn gastheer start met cd en hoewel ik hier nu niet alle titels wil gaan noemen die we gedraaid hebben, zit er veel klassiek en jazz bij. Het allereerste wat mij opvalt is de extreem hoge zuiverheid en een resolutie die tot het hoogste behoort wat ik tot op heden uit een audioset heb horen komen! Nee, het is geen analytische of over briljante weergave. Ook is het niet geëtst of te sterk aangezet. Nee, de weergave van dit systeem is vooral enorm betrokken, super gedefinieerd en heel erg realistisch.

Ertugrul vindt op levensecht volume spelen erg prettig en dat uit zich dan ook bij bijna alle gedraaide software. Want het volume is hoog en bij opera soms zelfs pittig. Toch wordt de ruimte ondanks dat de panelen wel erg dicht bij de zijwanden staan, niet volgespeeld, gaat het nergens wringen of vervormen en is de informatiedichtheid regelmatig bizar. Dit is echt een wauw systeem en dat is iets wat deze importeur/winkelier natuurlijk maar al te goed weet. Ook prachtig is dat je heel diep in ieder muziekstuk kunt duiken.

Je hoort alles, voelt alles en beleeft alles en het inzicht wat ontstaat bij de gedraaide software, is alles onthullend en absoluut van een hoog kippenvel niveau. Houd je van livemuziek met al haar energie, emotie, drive en zeggingskracht, dan is dit absoluut de ultieme set.

Analoog    

Maar het kan nog beter! Nu ben ik zelf een echte digitaal fan en heb eigenlijk niet zoveel met analoge platenspelers en de hele wijze van bedienen. Maar ik weet uiteraard wel dat de echte top afgeregelde exemplaren in bepaalde opzichten, muzikaal nog verder kunnen komen. Zeker bij zo’n uniek systeem als waar ik hier in Vinkeveen zo van zit te genieten en wat met digitaal al een exemplarisch hoog oplossend vermogen bezit, weet ik al wat gaat komen met analoog.

Nu kan ik mij in nog sterkere superlatieven gaan uiten. Maar wat aan analoge (plaat)weergave zo leuk is, is dat je ook zelf het eindresultaat naar je eigen behoeften kunt gaan buigen. Zo maakt Ertugrul op de massieve CSport draaitafel tijdens mijn demo bewust gebruik van beide arm/elementcombinaties. Beiden blijken wonderschoon, maar wel ieder een verschillend perspectief op de gespeelde muziek te bieden. "De ene gebruik ik voor bepaalde soorten muziek en de andere setting voor het andere deel. Het blijft immers ook een machtig mooie hobby en dan is het extra leuk om je muziek vanuit verschillende invalshoeken te kunnen beleven."

Conclusie

Mijn bezoek aan het Amadeus Audio van Ertugrul Dalkiran heeft bij mij een ware muzikale aardverschuiving teweeggebracht. Natuurlijk verwacht je bij een systeem wat zo extreem kostbaar is, absolute topprestaties. Maar wat hier zo indrukwekkend mooi is, is dat mijn gastheer er prachtig in is geslaagd om door zijn lange ervaring en vroegere beroepsmatige muzikale achtergrond, alle audiofiele deugden met de werkelijke muzikale wereld te verbinden. Je hoort dus ook echt alles en is daarbij ultiem transparant, super gedefinieerd en op natuurlijke wijze strak en drukvol in bijvoorbeeld het laag. Maar je bent je daar alleen van bewust als je er nadrukkelijk op gaat letten. Want verder word je vooral getransporteerd naar de locatie en tijd wanneer de opname heeft plaatsgevonden.

Vergaat daarbij vooral niet dat deze grensverleggende studio ook echt een importeur en winkel is. Je kunt er dus buiten verbazen over het aangebodene, ook echt dingen zelf aanschaffen en dan ga je al heel snel de verbeelding voorbij. Wat mij betreft kom ik binnenkort weer snel langs bij deze unieke Nederlandse aanbieder.

Amadeus Audio | importeur en studio | Molenkade 5, Vinkeveen | www.amadeusaudio.nl






EDITORS' CHOICE