De Keuze van Kroese: review Porcupine Tree, Closure /Continuation Live (2 blu-ray)

Menno Bonnema | 05 januari 2024

Na zo’n tien jaar geen studio-album uitgebracht te hebben, verraste Porcupine Tree in 2022 haar trouwe schare fans eindelijke weer eens met een nieuw album: Closure/Continuation. Amper een jaar later verscheen Closure/Continuation Live, een live-registratie van het concert dat de band in 2022 in het Ziggo Dome te Amsterdam gaf.

De Keuze van Kroese is een (semi-)wekelijkse rubriek van Menno Bonnema. Op vrijdag bespreken we een nieuw muziekalbum (lp, cd of bluray audio) dat ons getipt is door (online) platenzaak Kroese – kroese-online.nl.

Best opvallend: na lange tijd weinig nieuwe albums op blu-ray audio tegen gekomen te zijn, passeren nu twee albums op dit medium achter elkaar in deze rubriek. Hadden we de vorige keer Peter Gabriel met zijn geweldig opgenomen nieuwe studio-album i/o, deze week is het de beurt aan een heus live-album van Porcupine Tree. Na het uitbrengen van het studioalbum The Incident in 2009 was het meer dan tien jaar stil rond de band van Britse zanger, gitarist, pianist én producer Steven Wilson.

In 2022 verscheen dan eindelijke het vijftiende studioalbum Closure/Continuation. Dat album verscheen ook al in een blu-ray audio versie. Vervolgens ging de band toeren en deed daarbij ook Amsterdam aan op 7 november van datzelfde jaar. Van het concert in de Ziggo-Dome zijn opnames gemaakt die eind van het afgelopen jaar zijn uitgebracht onder de naam Closure /Continuation Live.

Productie

Oké, de liefhebbers van Porcupine Tree hebben lang moeten wachten op een nieuw studioalbum, maar zeggen dat Steven Wilson weinig productief is, houdt geen stand. Want de man maakte onder zijn eigen naam  ondertussen wel maar liefst acht studio- en vier live-albums. Met de band Porcupine Tree werden tussendoor ook nog eens elf(!) live-albums uitgebracht. Tel daarbij nog eens op het produceerwerk van Wilson voor andere bands, en het begint je toch licht te duizelen van 's mans arbeid.

Geschiedenis

In de hoek van de meer heavy music en progrock wordt Steven Wilson gezien als zo’n beetje het muzikale geweten. Hij werkte bijvoorbeeld met de Zweedse band Opeth en deed de remastering van verschillende klassieke albums, waaronder ‘Aqualung’ van Jethro Tull. Minder bekend is dat niet alleen die typische progrock bands heeft gedaan, maar bijvoorbeeld ook albums van meer new wave achtige bands als XTC en Simple Minds. Voor deze laatste Schotse band verzorgde hij een 5.1 remix van het album Sparkle in the rain. Op het gebied van remastering en remixing heeft de man een enorme staat van dienst opgebouwd. Van de band Yes circuleren er enorm gewilde (en dus dure) exemplaren van de Steven Wilson Remixes (zes vinyl albums) rond die meer dan 300 euro moeten opbrengen. Waarschijnlijk is er momenteel geen artiest te vinden die meer met blu-ray audio doet en heeft gedaan dan Steven Wilson.

Closure /Continuation Live

Het album Closure/Continuation Live was al min of meer aangekondigd door Wilson tijdens het concert in de Ziggo Dome. Kennelijk had hij toen al het goede gevoel van de akoestische kwaliteiten die de zaal met zich meedraagt. Live bestaat het trio Porcupine Tree tegenwoordig uit de ook al fenomenale drummer Gavin Harrison en de ook ruimschoots zijn sporend verdient hebbende toetsenist Richard Barbieri (bekend van new wave band Japan), aangevuld met Nate Navarro op bas en Randy McStine op guitaar en backing vocals.

Qua beeldopname kunne we hier niet spreken van het meest opwindend concert dat we ooit hebben gezien. Het is allemaal vrij sober gehouden, ook wat betreft de lichtshow. Laten we zeggen functioneel. Maar dat zorgt er voor dat alle aandacht uit kan gaan naar het geluid. En die is wel ronduit briljant te noemen. Alle nummers van het studio-album passeren de revue, aangevuld met vele andere nummers.

Het is verleidelijk om te stellen dat de live-registratie vanaf blu-ray audio wellicht beter klinkt dat toen in de Ziggo Dome. Dat is natuurlijk niet zo. Het bijwonen van een live concert is vele malen meer overdonderend, al was het maar door het volume in de zaal. Maar toch, wat klinkt dit toch allemaal geweldig imponerend, met die fantastische ritmesectie van bassist en drummer. Van de stem van Steven Wilson moet je houden, daarover verschillen de meningen nogal. Voor de fans die erbij waren in Amsterdam is dit waarschijnlijk een prachtige herinnering aan hoe mooi het die avond was. De rest kan nu vaststellen wat ze gemist hebben. Naast een blu-ray audio schijf, bevat deze uitgave ook een dvd met multichannel geluid. Daarnaast bestaat er ook een uitgave met vier vinyl albums en nog een uitgave met twee cd’s en een blu-ray audio schijf.

Muziek: 8
Klank: 9
Label: Music for Nations, Sony