Review: Arpeggio Acoustic Magnum Opus vloerstaander

Harro Tillema | 14 december 2023 | Arpeggio acoustic

Wanneer de excentrieke gedachte van een kunstenaar of ontwerper ongefilterd kan worden uitgewerkt ontstaat er magie. En magie is wat we tijdens het beluisteren van muziek via de Magnus Opus van Arpeggio Acoustic hebben ervaren.

PLUSPUNTEN

• Coherentie in het gehele geluidsspectrum
  • Voor muziekliefhebbers met een brede muzieksmaak
  • Volledig handgebouwd
  • Uniek en onderscheidend

MINPUNTEN

• Relatief groot en zwaar

Na de primeur op Dutch Audio Event 2023 was het hoog tijd voor een uitgebreidere kennismaking met de nieuwe vondst van Arpeggio, en dan uiteraard bij Da Capo high end audio in Kerk-Avezaath. Eigenaar Jeroen Tidström laat ons kennismaken met zijn splinternieuwe Magnum Opus waar velen op DAE al enthousiast over waren. De muziekbeleving was dan ook van topniveau. Dat smaakte naar meer!

Arpeggio Acoustic

Arpeggio Acoustic, of kort Arpeggio, heeft inmiddels een uitstekende reputatie opgebouwd als luidsprekerbouwer van hifi luidsprekers in het ultra-highend audio segment. Collega Rene van Es heeft al eerder een review van de Opus 1 geschreven en ook Ruud Jonker heeft in navolging op DAE 2022 vorig jaar een mooie review gemaakt over de Opus 1 en Opus 2.

Nu is er de Magnum Opus, de overtreffende Opus trap en deze is voorzien van alle kennis en kunde die Jeroen in de loop der tijd heeft opgedaan. Wanneer hij ons uit de doeken doet hoe de techniek in elkaar steekt, wordt het al snel duidelijk dat deze gedreven ondernemer én muziekliefhebber geen olifantenpaadjes neemt in zijn compromisloze ontwerpfilosofie.

Kosten noch moeite worden gespaard in het realiseren van zijn hoog gestelde doelen. Het resultaat? Een onderscheidende weergever met een fraaie afwerking en een formaat waarbij we onze rug al voelen opspelen op het moment dat we aan een review denken. Gelukkig mogen we bij Jeroen op locatie reviewen waarmee we letterlijk een stap in de muzikale wereld van de ontwikkelaar nemen.

Opus filosofie

Jeroen is met de ontwikkeling van zijn Opus generatie niet over een nacht ijs gegaan. Naast zijn high-end speciaalzaak Da Capo high end audio repareert en restaureert Jeroen al jaren oude luidsprekers voor zijn klanten en heeft in de loop van die tijd goede en minder goede concepten voorbij zien komen. Vanuit zijn liefde voor muziek probeert hij bovendien elke nieuwe hoogwaardige luidspreker op zijn minst een keer te beluisteren. Met de gedachte om de goede eigenschappen van verschillende modellen met elkaar te combineren is de Opus 1 ontstaan, gevolgd door de twee en nu dus de Magnum Opus.

Zoals al eerder aangegeven kiest Jeroen in zijn ontwerpen niet voor de gemakkelijke weg, maar hanteert hij wel een hele belangrijke ‘less-is-more’ filosofie om hiermee een zo puur mogelijke geluidsweergave neer te zetten. Hierbij is het doel een luidsprekersysteem te ontwikkelen die gemakkelijk in de keten en leefomgeving integreert waarmee de luidspreker minder kritisch is met de plaatsing in de ruimte, een betere spreiding van geluidsgolven naar de luisterpositie biedt en zelfs met een bescheiden buizenversterker is aan te sturen.

Hier is met de eerste Opus generatie een start gemaakt en aangekomen bij de derde generatie ‘Magnum’ Opus heeft hij deze eigenschappen steeds verder weten te perfectioneren.

Magnum Techniek

Waar veel fabrikanten ervoor kiezen de klank van de kast zo dood mogelijk te maken, het kastontwerp te voorzien van chique reflexpoorten, excessieve demping en exotische drivers, kiest Jeroen juist voor een conventioneel gesloten kastontwerp die sporadisch is voorzien van demping.

Voor de constructie wordt gebruik gemaakt van MDF-panelen met een dikte van maar liefst vier centimeter. De conventionele 30cm laagdriver, de 20cm midrange driver en de 28mm magnesium dome tweeter zijn afkomstig van verschillende driverfabrikanten uit de top van de markt en staan bekend om hun goede weergave eigenschappen. Jeroen kiest hierbij voor op klank geselecteerde modellen met een impedantie van 8 Ohm en een gevoeligheid van 91dB/m. Dankzij het gebruik van een gelijke gevoeligheid van de mid-, hoog- en laagdrivers kan het filter vele malen eenvoudiger blijven en dit vertaalt zich in een significant betere weergave.

Het tweede orde (12dB per octaaf) wisselfilter is ‘hard wired’ gemonteerd op boards van bamboe. Deze methode levert een muziekweergave met meer openheid en minder vervorming. Bij de constructie van dit filter wordt uitsluitend gebruik gemaakt van de best mogelijke filtercomponenten.

Hierbij is gekozen voor hoogwaardige wax-spoelen en koperfolie condensatoren. Deze condensatoren kunnen moeiteloos concurreren met de highend exemplaren van Duelund, Jensen en Jupiter. De caps zijn echter groot en hiermee vult het filter de gehele onderzijde van de behuizingen. Intern is de luidspreker bedraad met Wireworld Helicon OFC bekabeling en hierbij is uitsluitend zilversoldeer gebruikt. Al met al geen goedkope componenten en dragen in grote mate bij aan de uiteindelijke kostprijs van dit luidsprekersysteem.

Klassiek genieten

Voor de luistersessies nemen we plaats in de grote luisterruimte bij Da Capo high end audio. Deze ruimte is op kritische plekken voorzien van akoestische demping. De gescheiden voor- en eindversterking is afkomstig van Audio Research en werkt met zalige gloeibuisjes.

De netwerkspeler is van Lumin en de gebruikte bekabeling is eveneens van Wireworld. De hoogglans afgewerkte luidsprekerkabinetten ogen verzorgd en passen qua look en feel helemaal bij de prijsklasse waarin deze zijn gepositioneerd. De excentrieke gouden voet met de opmerkelijke rondingen? Ja, die vinden we eigenlijk wel grappig en past ook weer bij de doelgroep waar deze luidsprekermodellen uiteindelijk een vaste plek zullen vinden. Tot zo ver zijn de eerste indrukken positief. De hoogste tijd om een paar albums op te zetten.

We starten de sessie klassiek en beginnen met Saxophone Concerto in E-Flat Major, Op. 109 van Glazunov, uitgevoerd door Pedro Pablo Cámara Toldos. De openheid en luchtigheid waarmee dit stuk wordt weergegeven is hoog. Dankzij de hoge snelheid waarmee deze luidsprekers muziek kunnen weergeven horen we zelfs de kleppen van de saxofoon openen en sluiten. De focussering en positionering is zo precies dat we de strijkers gevoelsmatig van het podium kunnen lichten. Bij Violin Concerto in D, Op. 77: 2. Adagio van Johannes Brahms waarbij Janine Jansen een glansrol heeft wordt de weergave getypeerd door een hoge mate van rust.

Ook in dit stuk horen we dankzij de enorme transparantie duidelijk de ademteugen van de musici terwijl ze gepassioneerd de notenbalkjes afwerken. Viool bevindt zich op de centerstage en wordt omgeven met orkest die als een warme mantel over de schouders van Jansen valt. De geluidsdiepte, nuance en gevoel waarmee we deze registratie ervaren is groot. Alsof de ruisvloer onder het orkest wordt weggetrokken en alle onlosmakelijke imperfecties van liveoptredens aan de muziek worden toegevoegd.

Wanneer we Symphony No. 2 in E Minor, Op. 27: II. Allegro Molto van Rachmaninov, uitgevoerd door Vladimir Ashkenazy en gespeeld door het Concertgebouworkest opzetten, transformeert de luisterruimte waarachtig tot het Koninklijke concertgebouw. Wat klinkt dit stuk loepzuiver, dynamisch en vooral verfijnd. De omvang van de muziekweergave is groots en kunnen hier elke muzikant met chirurgische precisie onderscheiden.

Alle echo’s en ruimtereflecties komen zo authentiek op ons over dat we het gevoel hebben ongemerkt van stoel te hebben gewisseld. Bij With All My Love van Melanie De Biasio krijgen we een indruk van de geluidshoogte die deze luidsprekers kunnen weergeven. Zang wordt loepzuiver op het podium neergezet waarbij we haar met gesloten ogen achter een microfoonstandaard voorstellen.

De articulatie en concentratie van stemgeluid vanuit mondhoogte is groot. Hierbij wordt ze door een concertvleugel bijgestaan met een melodie van afwisselend felle gedempte en de zacht aangeslagen noten met lange sustain. Dit wordt kamerbreed neergezet waarbij alle kraakjes, piepjes en klopjes die bij een historische concertvleugel natuurgetrouw worden weergegeven. Koperwerk van het begeleidende slagwerk klinkt authentiek en overstijgt de hoogte van de vleugel waarmee het gevoel van realisme nog verder wordt gevoed.

Populaire alleskunner

Wanneer Jeroen het nummer Moanin’ (The Hot Spot/Soundtrack Version) van John Lee Hooker opzet worden we overvallen door het indringende gitaarspel van Hooker waarbij hij zich, deels verscholen achter de holle body zijn van Epiphone of Gibson gitaar, virtueel op de centerstage bevindt.

Dankzij de openheid waarmee de set dit stuk weergeeft kunnen we aan de hand van de ruimte echo’s een goede inschatting maken van de afmetingen van de opnameruimte. De resolutie waarmee de zang naar ons wordt overgebracht voegt met elk hoorbare raspje en rafeltje in flinke mate bij aan de muziekbeleving. Het gitaarspel klinkt droog, direct en hierbij horen we elke imperfectie die we ook zelf zouden horen wanneer we onze gitaar zelf flink de sporen zouden geven in onze garage.

Het subtiel door slagwerk gedetailleerde You’re My Thrill van Fourplay komt haast fragiel op ons over, maar heeft voldoende dynamiek om indruk te blijven maken. Ook hier wordt zang weer messcherp vanuit het centrum van het geluidsbeeld weergegeven omgeven door piano, synthesizer en bas. De articulatie waarmee de zang wordt weergegeven en de totale afwezigheid van scherpe randjes bij ‘s’-klanken is opmerkelijk. Kleine, normaal onhoorbare details springen uit de achtergrond en hoeven ditmaal geen moeite te doen om ze waar te nemen. Wanneer elektrisch gitaar inzet lijkt het alsof alle lichtpunten in de luisterruimte hier ineens een intens licht op schijnen. Dankzij de goede definitie en neutraliteit wordt dit stuk loepzuiver en zonder gehoormatige gaten kamerbreed neergezet.

Getemde elektronen

We sluiten de luistersessie af met een tweetal elektronica stukken. We beginnen met de track Like An Old Dog van Röyksopp van het album ‘Profound Mysteries’. Dit nummer wordt wijds, precies en super gedetailleerd aan ons gepresenteerd. Het laag heeft een juiste balans en wordt strak en mooi gedefinieerd weergegeven. Strijkers, elektronisch of niet, dringen zich authentiek vanuit de achtergrond op en pakken de hoofdrol op het elektronisch gemixte podium over. Het valt ons op dat dit op het eerste gehoor simpele nummer veel meer lagen bevat dan we doorgaans waarnemen. Nergens kunnen we de set betrappen op een diffuus weergavegedrag en horen mix effecten in de muziek terug die we niet eerder hebben waargenomen.

Dan schakelt Jeroen over naar het nummer Prolog van het album ‘Methoden und Maschinen’ van Bersarin Quartett. Dit meer experimentele nummer gaat onheilspellend van start. Regen. Schreeuwende kinderstemmen echoën ver vanuit de achtergrond. Een beetje horror-serie zou niet beter van start kunnen gaan om de gewenste sfeer naar de leefruimte over te brengen. Dan barst het geweld los. De chaos gecreëerd door samples van het zoeken naar radiozenders ergens op de FM-frequentieband waarbij witte ruis, industriële, techno en ambient klanken elkaar afwisselen. Diep, intens met geraffineerde detaillering. Zo kunnen we deze track misschien het best omschrijven. Ondanks de indruk van chaos krijgt dit nummer door de loepzuivere weergave ervan juist een grote mate van orde en kunnen de lagen er gehoormatig één voor één uithalen. Wanneer het laag uit de mix wordt weggedraaid ervaren we instant rust. Er gebeurt zoveel in dit nummer dat dit een flinke aanslag pleegt op het versterkervermogen om alle transiënts correct weer te geven. Met een mindere snelheid, controle of vermogensreserves zou dit nummer al snel uitmonden in een vermoeiende onverteerbare brei, met deze Audio Research Magnum Opus combinatie wordt er een indrukwekkend muzikaal kunstwerk in de ruimte neergezet.

Ons bescheiden oordeel

De Arpeggio Acoustic Magnum Opus richt zich op de specifieke doelgroep waarbij cost-no-object genieten een levensmotto is. Dit type klant vindt een prijskaartje, mits binnen redelijke grenzen, onbelangrijk en zoekt naar een oplossing die hen dezelfde beleving geeft als het rijden in een Bentley, Rolls-Royce of -zeg- een Rimac als je graag groen wil zijn. Hierbij hebben seriematig geproduceerde oplossingen voor hen vaak niet het unieke of exclusieve karakter dat een met de hand gebouwde oplossing hen wel biedt.

Tijdens de primeur op het Dutch Audio Event (foto boven) waren onze eerste indrukken van de Magnum Opus van Arpeggio Acoustic al veelbelovend. Bij het bezoek aan Da Capo high end audio hebben we een nog accuratere luisterindruk van deze imposant ogende luidsprekers opgedaan en zijn beslist onder de indruk.

De Magnum Opus is ontwikkeld met het wensenlijstje van een muziekliefhebber met een brede muzieksmaak in het achterhoofd. Hierbij hanteert Jeroen naast een cost-no-object filosofie waarbij geen concessies worden gedaan in de kwaliteit van de gebruikte drivers, componenten en materialen. Hiermee wordt de ontwikkeling niet begrensd door budgetten of haalbaarheidsonderzoeken maar beantwoordt de Magnum Opus volledig aan de criteria die Jeroen zichzelf heeft opgelegd.

Het resultaat is een levenslustig allround luidsprekersysteem die gehoormatig in de ruimte verdwijnt. Het gemak waarmee de beluisterde set de muziek de ruimte in laat vloeien is hoog. We prijzen de coherentie tussen hoog, midden en laag. Hiermee ontstaat een homogene, haast vloeibare muziekweergave die ongedwongen en met heel veel rust onze gehoorgang in vloeit. We zijn vooral onder de indruk van het realisme waarmee de set het geluidsbeeld rotsvast in de ruimte neerzet.

Het beeld is breed, zeer diep en wordt met fraaie hoogtevariaties aan ons gepresenteerd. De verschillende elementen worden heel knap omlijnd en zijn met gesloten ogen haast tastbaar. Dit heeft alles te maken met een goede timing en correct fasegedrag. Gebeurt dit op een goede manier, dan ervaart het brein dit als natuurlijk en ervaren wij dit met een hoge mate van echtheid. Op dit vlak noteert de Magnum Opus maximale scores.

Wanneer de excentrieke gedachte van een kunstenaar of ontwerper ongefilterd kan worden uitgewerkt ontstaat er magie. En magie is wat we tijdens het beluisteren van muziek via de Magnus Opus van Arpeggio Acoustic hebben ervaren. Ongeacht het genre dat we afspelen hebben we het idee dat het medium waarop de muziek is vastgelegd en de techniek waarmee het wordt weergegeven uit het plaatje wordt geschrapt en alleen de pure muziekbeleving overblijft. De score? Zelfs met een maximale 5-sterren rating doen we deze exclusieve Magnum Opus gevoelsmatig nog tekort.

Arpeggio Acoustic Magnum Opus
18.950 euro per stuk | Da Capo high end audio