REVIEWPylon Audio

Review Pylon Audio Diamond 30 luidsprekers: Van Polen naar Leidschendam

SAMENVATTING

Een prettige kennismaking die naar meer smaakt. Want met een paarprijs van nog net geen 3.000 euro levert Pylon een prachtige weergever van grote klasse, zonder concessies te doen aan weergave en bouwkwaliteit.

PLUSPUNTEN

  • Gebruik van hoge kwaliteit drivers
  • Fraaie afwerking
  • In veel kleurstellingen verkrijgbaar
  • Krachtige weergave
  • Fraaie klankbalans
  • Prettig om lang naar te luisteren
  • Zeer gunstige prijs

MINPUNTEN

  • Vraagt om een luisterruimte vanaf 30m2
  • Brengt veel energie in de lage tonen
  • Forse afmetingen en gewicht
  • Niet dicht bij een achtermuur plaatsen

Pylon Audio zal lang niet iedereen als bekende naam in de oren klinken, ondanks dat het bedrijf in 2011 is gestart als luidsprekerfabrikant. Bij insiders is het Poolse bedrijf mede bekend is als fabrikant van luidsprekerbehuizingen, kasten die voor derden worden gemaakt en waaronder bekende namen te vinden zijn. Pylon houdt naar buiten stil voor wie zij werkt en maakt alleen reclame voor de negen eigen luidsprekerlijnen. Uit dat aanbod is door de importeur gekozen om de Diamond 30 ter beschikking te stellen.

De Pylon 30 is het grootste model uit de Diamond reeks, maar met een bescheiden prijskaartje. Gezien het gewicht en de niet geringe afmetingen zijn ze niet mijn woning binnen gesjouwd, maar mochten wij gebruik maken van de uitstekende luisterruimte van Lexicom Multimedia in Leidschendam. Gekoppeld aan een Cambridge Audio netwerkspeler en dito versterker kon ongestoord worden geluisterd naar deze Poolse geweldenaars. Waarna de importeur ze weer volgens afspraak kwam ophalen.

Aan de sluisjes 

Leidschendam is tegenwoordig meer bekend vanwege The Mall of the Netherlands dan vanwege de pittoreske sluisjes in De Vliet, het kanaal dat loopt van Leiden naar Delft. De sluizen in Leidschendam zijn in de zomer erg druk met pleziervaart, wat een aangename aanblik geeft voor de terrasbezoekers die langs de gehele sluis een plekje kunnen vinden. Behalve pleziervaart komen er binnenvaartschepen langs en meermaals is een verbazingwekkend staaltje stuurmanskunst nodig om zonder schade de sluis te passeren.

Wat heeft dat te maken met een luidsprekerreview? Ditmaal van alles. Want bij die sluizen is sinds jaar en dag een audiowinkel gevestigd die plaats van handeling werd. Lexicom Multimedia is een speciaalzaak met mooie merken in de collectie. Veel aandacht wordt al vanaf de begin periode van netwerken als muziekbron gegeven aan het streamen van muziek, het netwerk dat daar voor nodig is en ook is er al jaren veel aandacht voor stroomvoorziening. Dus met een gerust hart en blij gemoed ‘lenen’ wij de luisterruimte voor een dag van eigenaar Lex Kersten. Waarvoor uiteraard onze dank!

Lexicom Multimedia is dealer van onder meer Cambridge Audio en in het verlengde van de prijsklasse van de Pylon Diamond 30 worden van Cambridge een CXN V2 netwerkspeler ingezet (999 euro) met een CXA81 versterker (1.199 euro). Chord Company kabels zorgen voor de verbinding tussen apparatuur onderling en naar de luidsprekers. De luisterruimte is mij verre van vreemd, een paar jaar terug werkte ik parttime bij Lex op koopavonden, zondagen en als invaller tijdens vakanties. Ik weet er de weg en ken de akoestische eigenschappen van zowel de ruime, overzichtelijke winkel als van de aangenaam gekoelde luisterruimte. Dat het buiten prachtig weer is en de terrassen lonken is mooi voor de lunch.

Als de Pylon Diamond 30 eenmaal staan opgesteld kan ik gaan tunen. Met twee poorten aan de achterzijde schuif ik de luidsprekers vrij ver naar voren en speel met indraaien. De forse luidsprekers met een dubbele woofer veroorzaken nogal wat energie in de lage tonen, reden om de poorten wat op te vullen hetgeen het laag genoeg dempt. De Diamond 30 is het meest geschikt voor luisterruimtes van 30 tot 50 vierkante meter, de Lexicom luisterruimte blijft onder de 30m2. Gelukkig wel met een goede akoestiek. In- en uitdraaien van de luidsprekers geeft geen schokkende veranderingen.

Als de tweeters langs mij heen kijken is het stereobeeld rustig en licht diffuus, kijken de tweeters mij aan dan is de hogetonenweergave net een beetje krachtiger en de focussering optimaal. Ik laat ze zo staan, mij recht aankijkend. De meegeleverde fronten gebruik ik niet. Over de frontdoekjes: ze worden magnetisch vastgehouden, dus geen lelijke dopjes als ze niet gebruikt worden. Met de doekjes aangebracht op de Diamond 30 maakt hij een slankere indruk. De inhoud van de kast wordt gehaald uit de diepte, niet uit de breedte.

Pylon Diamond 30 

Over wat voor luidspreker hebben we het hier eigenlijk? Wel, de Diamond 30 is een volwaardig 3-weg systeem met een dubbele woofer voor de lage tonen en een dubbele reflexpoort aan de achterzijde. De units zijn netjes ingefreesd en liggen vlak op de baffle. Het fineerwerk is naadloos uitgevoerd, hierin herken de je ware kastenbouwer. De luidspreker staat op een zwarte plint, hetgeen hem stabiel en tegelijk optisch kleiner maakt. In de plint passen voetjes of spikes. Net wat u prefereert. De Diamond is verkrijgbaar in mat of hoogglans zwart en wit, in alle RAL kleuren, of met eiken fineer dat met een selectie van olie en was of met matte lak op de gewenste tint wordt gebracht. Pylon geeft enorm veel keuze in afwerkingen. De kast zelf is vervaardigd uit MDF en op de juiste plaatsen verstevigd met schotten in de kast. Demping is zowel met bitumen als met natuurlijke schapenwol gedaan.

Pylon maakt er totaal geen geheim van wat voor drivers worden toegepast. De tweeter is van Scan Speak, uitgevoerd met een 19mm textiel dome. De midrange is een SEAS driver met een gecoate cellulose conus van 15cm. De twee woofers zijn hetzelfde opgebouwd, maar dan in 18 cm.

Op de website geeft Pylon met naam en typenummer de herkomst van de drivers aan. Een dubbele woofer zorgt meestal voor een lage impedantie en hoger rendement. Pylon is daarin niet anders met 4 Ohm nominaal en 91dB geluiddruk. De 28 kilo zware luidspreker is 19,6 cm breed, 39 cm diep en 108 cm hoog. In alle opzichten krijg je waar voor je geld, want de paarprijs van deze weergevers is net geen 3.000 euro. Per paar dus! Voor dat geld krijg je ook nog vier jaar garantie.

Het muzikale deel 

In Leidschendam speel ik via Roon als besturing van de Cambridge streamer muziek uit de voorkeurslijstjes van Lexicom Multimedia. Veel muziek ken ik nog uit mijn tijd daar en wat we altijd draaiden was “Liberty” van Annette Askvik. In de muziek zitten erg lage tonen, is de zang soms uit twee monden, staat een sax prominent te spelen en houden als het goed is pianonoten heel lang aan. Eerst over de lage tonen. Die zijn erg nadrukkelijk aanwezig. Reden om de poorten te vullen met wat dempend materiaal.

De Diamond 30 is geen luidspreker die dreunt of bonkt, maar wel veel energie kan leveren in de onderkant van het frequentiespectrum. Wat hem geschikt maakt voor een grote ruimte. De tweede stem is opvallend goed hoorbaar, beter dan menige luidspreker in deze prijsklasse weet te reproduceren. Piano is niet alleen rijk en vol, laat de noten langzaam uitsterven. De Diamond 30 zorgt voor een prettige weergave met veel positieve aandacht voor het middengebied en met rustig afgestemde tweeters. Het is duidelijk geen luidspreker die wil opvallen, er is juist veel evenwicht in de klankkleur al neigt die naar de donkere kant. Het stereobeeld is mooi groot met zowel diepte als hoogte. Muziek komt gemakkelijk los van de weergever zelf. Plaatsing van instrumenten zoals de saxofoon is strak, de afbeelding maakt de sax tot een volwaardig instrument, je kijkt haast in de beker van de sax. De prijs voor de gehele set (Cambridge Audio plus Pylon) is opvallend laag in verhouding tot de weergavekwaliteit.

Voor positieve vibraties zorgen vervolgens de King’s Singers met een oud Beach Boys nummer genaamd “Good vibrations”. Stemmen van dit a capella koor zijn onderling perfect te onderscheiden, staan naar voor, in het midden en naar achteren opgesteld. De Diamond 30 schetst een heel fijn plaatje dat echt begint te leven tussen de twee vloerstaanders. Het stereobeeld gaat verder dan de fysieke opstelling, stemmen staan (als dat in de muziek zit) aan weerszijden van de weergevers. Geen kleine hotspot op de bank, de spreiding is heel gunstig. In Kari Bremnes “Lover in Berlin” zit in de opname teveel laag, de Diamond 30 maakt dat ook weer duidelijk. Toch gaat het laag nergens opblazen of zelfs een boembas geven. Het blijft beheerst in proportie en laat de basloopjes steeds goed horen. De stem van Kari kan bij sommige systemen uit de bocht vliegen, deze opstelling heeft daar geen last van. Wat dieper graven in de details mag wat mij betreft, dat is eerlijk gezegd wel overvragen in deze prijsklasse. Wat de set weet te geven is al bovengemiddeld goed. Je kunt hoogstens het energieke laag inruilen voor de precisie van een monitor in deze prijscategorie, maar dan is het weer een hele kunst om een zo groot en ruim stereobeeld te scheppen. Zeker in een grotere ruimte waar de Diamond 30 optimaal tot zijn recht zal komen.

Groot orkest 

Van Ivo Pogorelich pak ik een piano sonate geschreven door Mozart, waarmee te bewijzen is dat de Diamond 30 heel goed in staat is om een vleugel tot leven te wekken. De rijke basweergave die mogelijk is met de dubbele woofer draagt bij aan het geven van een body aan het spel. Een gewicht dat het verschil maakt tussen een krachtig instrument of een honky tonky barpiano. Uiteraard gechargeerd, maar de lezer snapt wel wat ik bedoel. Een groot instrument behoor je weer te geven met een groot systeem. Grote luidsprekers met een passende versterker, desnoods kleinere modellen maar in dat geval met daarachter een zeer krachtige versterker. De Diamond 30 werkt duidelijk al erg goed met deze Cambridge in zijn gunstige prijsklasse. Wat natuurlijk ook goed gaat op systeem met deze afmeting is een groot orkest. Dat laat zich onder meer beluisteren met “Hungarian Rhapsody No.2”. Op een heel natuurlijke manier wordt het orkest afgebeeld, ik schat dat ik zit op rij zeven in de zaal. Levendig, goede plaatsing, breed neergezet met veel diepte. Alles op enige afstand voor mij zodat de indruk van het zitten in een zaal door de hersens wordt geaccepteerd als “echt”.

Al vaker is gemeld dat jazz albums vaak opgenomen zijn met veel te veel de nadruk op de bas. Lisa Hilton is er met “So what” weer een schoolvoorbeeld van. Een opname waar de Diamond 30 het gewoon lastig mee heeft. Lisa hoort lekker op een kleine monitor, liefst een gesloten systeem, zodat daarop alleen de indruk van laagweergave wordt gewekt. Op de Diamond 30 valt het geknoei met de opname van Lisa genadeloos door de mand. Speel dan Patricia Barber maar af met “Too rich for my blood”, ook veel laag, wel in de hand gehouden. Zelfs zo goed in de hand gehouden dat de bas zich kan uitleven en de indruk wekt fysiek aanwezig te zijn. De liefhebber van een stevig portie lage tonen kan zich uitleven met deze weergevers. Het volledig afwezig zijn van bonken en dreunen maakt luisteren tot een prettige bezigheid en zorgt voor waardering in deze opstelling met de dubbele woofer en dubbele poort aan de achterzijde.

Wie een kleinere ruimte ter beschikking heeft, is wellicht beter uit met de Diamond 28 of 25. Helaas wordt in die modellen de middenweergever die uitstekend werk staat te leveren ook tegelijk woofer. Wat uiteraard heel goed mogelijk is, al zal een woofer die alleen midden hoeft weer te geven minder vervorming en interferentie opleveren. Ondertussen speelt Barber’s album “Café Blue” nog even door en dat is verre van onprettig. Verguisd omdat ze te vaak op beurzen werd gedraaid, is Diana Krall met “Live in Paris”. Dat mag zo zijn, het is wel degelijk een fijn album dat een tweede kans verdient. Heerlijk om naar te luisteren en het duurt niet lang of Krall zit “under my skin”. Applaus uit de zaal klinkt als losse handen, het is geen ruis. Ritme is goed, muziek levendig, al snel wippen voeten mee op de maat als ik wat meer uptempo nummers daarna draai.

Geen cent teveel 

Ondertussen zijn heel wat tracks voorbij gekomen; jazz, pop, klassiek, vocaal, instrumentaal. Bij Lexicom ben ik de enige aanwezige persoon en kan bij wijze van spreken languit liggend op de bank in de luisterruimte genieten van muziek. Via Roon pik ik muziek uit hun demolijsten, een gevarieerd aanbod samengesteld door muziekliefhebbers. Met van die leuke pareltjes als Ryan Adams en zijn “Oh My Sweet Carolina”. Emmylou Harris als tweede stem. De dame die in de jaren 70 mijn hart heeft veroverd samen met Dolly Parton en Linda Ronstadt. Omdat ik koos voor ‘spelen vanaf hier’ krijg ik Leonard Cohen met “Anthem” zomaar als volgende uit de lijst voorgeschoteld. De Pylon Diamond 30 slikt het allemaal zonder enige restrictie.

Het bedrijf dat in 2011 is begonnen met het fabriceren van luidsprekers is in het audiogekke Polen een belangrijke speler geworden, met een ruime keuze aan modellen. De Diamond 30 vormt de eerste kennismaking. Een prettige kennismaking die naar meer smaakt. Want met een paarprijs van nog net geen 3.000 euro levert Pylon een prachtige weergever van grote klasse. Pylon windt nergens doekjes om, is duidelijk welke drivers ze toepassen en welke luidspreker het meest geschikt is voor een ruimte. Dat de Diamond leverbaar is in een keur van afwerkingen en waaier van kleuren maakt hem nog eens extra aantrekkelijk. Wij Nederlanders zoeken altijd waar voor ons geld. Veel voor weinig. Nou, de Pylon Diamond 30 past precies in dat plaatje. Zonder concessies te doen aan weergave en bouwkwaliteit.

Pylon Diamond 30
2.998 euro per paar | www.audioplus.nl
Beoordeling 4.5 / 5

MERK

EDITORS' CHOICE