Review Little North: Wide open

Eric de Boer | 07 april 2023

Het Deense trio Little North bracht onlangs hun vijfde langspeler uit. Wide Open brengt de luisteraar melodieuze en introspectieve moderne jazz dat het trio voornamelijk met de piano in de hoofdrol op een zo vrije en open mogelijke manier ten beste geeft.

Little North bestaat uit drie relatief jonge heren, die samen al sinds enkele jaren muziek uitbrengen. Benjamin Nørholm Jacobsen (geb. 1992, piano), Martin Brunbjerg Rasmussen (geb. 1993, contrabas) en Lasse Jacobsen (geb. 1992, drums) ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan het conservatorium in Zuid-Denemarken. Bij elkaar gebracht door hun wederzijdse passie voor het pianotrio hadden ze de wens om niet alleen de grenzen van het concept verleggen, maar ook naar een hoger niveau tillen. Met als resultaat vijf releases, waarvan vooral hun nu voorlaatste album Familiar Places (2022) zowel in het Deense thuisland als internationaal best hoge ogen gooide.

Nu is daar dan Wide Open. Beoogd als een abstracte en introspectieve voortzetting van hun muzikale verhaal, de muziek geschreven en uitgevoerd met openheid en nieuwsgierigheid naar de akoestiek van de ruimte en met een gevoeligheid voor wat het volgende moment kan brengen. Vertaald: abstracte contemporary jazz waarbij zowel de typische Scandinavische jazztraditie van minimalistische melancholie als de hang naar perfectie samenkomen in wat het trio als eenheid succesvol en interessant maakt.

Een korte improvisatie op de piano leidt het album binnen de minuut in, waarna Little North middels relatief simpele melodielijnen die door Jacobsen met veel gevoel worden gebracht meermaals een verkenning start die beheerste lyriek combineert met een prettig in het gehoor liggende vloeiendheid.

Zoals gezegd neemt de piano vaak het voortouw, maar het is juist de uiterst luchtige percussie en het spelen met timbres en ritmiek dat Wide Open zo interessant maakt om aandachtig te beluisteren. Zoals bij de ‘Nordic Cool’ oervaders Esbjörn Svensson en Jan Johansson, wiens invloeden op Little North niet onder stoelen of banken worden geschoven, heeft ook Little North een meditatief karakter in hun toch wel licht avontuurlijke muzikale verkenningen verborgen. Met af en toe een echt lyrische uitspatting (zoals op Dissolving Points).

Op Wide Open wordt er gespeeld met luchtigheid en ruimtelijkheid. Het intense With Four Shadows is daar misschien wel een van de mooiste voorbeelden van. Elk instrument, maar ook de melodielijn die bijna vragend wordt verkend, zorgt voor een bepaald bewustzijn in de muziek. Is het hoop? Verwondering? Little North noopt hier tot overpeinzen. Ook de drie korte improvisaties op Wide Open dragen bij aan dat inquisitieve karakter dat het trio teweeg brengt. Met kleine, bijna intieme accenten en her en der een prettige spanningsopbouw in de composities weet Little North de luisteraar aan de luidsprekers of hoofdtelefoon gekluisterd te houden.

Klankmatig biedt Wide Open vanaf vinyl vrij veel dynamiek en verfijning, wat de muziek natuurlijk ten goede komt. De plaat is relatief stil (hoewel mijn recensie-exemplaar wel een wasbeurt moest ondergaan en Kant A wat onnodige groefruis bleef vertonen) en mooi gecentreerd. De ietwat te krappe papieren binnenhoes zal je wel willen vervangen. Liefhebbers van Scandinavische moderne jazz doen er in ieder geval goed aan om deze plaat eens te beluisteren.

Muziek: 8.1
Klank: 8
Kwaliteit persing: 7