HI-VISITPUUR hifidelity

HiVisit: Modus Audio introductie bij PUUR hifidelity

Audiodetaillist PUUR hifidelity, voorheen PUUR audio, video & domotica, heeft nog niet zo lang geleden de bakens verzet. Niet alleen is het oude maar moderne pand van binnenhuisarchitect Piet Boon in Oostzaan verruild voor een toegankelijkere locatie in het centraler gelegen Zeist. Maar ook hebben Robert Brijde en Daan Vreeswijk zich buiten hun bestaande activiteiten nog meer toegelegd op hun vroegere roots, de liefde voor mooie en bijzondere hifiproducten.
Tijdens de hier beschreven introductieshow die iedere 14 dagen wordt gehouden met steeds een ander merk in de hoofdrol, val ik meteen met mijn neus in de boter. Met name omdat de hoofdrol was weggelegd voor de voor velen nog onbekende, jonge Nederlandse high-end audiofabrikant Modus Audio. Bovendien viel er nog veel meer moois te ontdekken afgelopen 3 en 4 februari. 

PUUR hifidelity: de winkel

Voordat ik ga genieten van hetgeen Robert en Daan hebben klaargezet, is er vooraf gelegenheid om kennis met het nieuwe pand te maken. Voor degenen die met het vorige onderkomen bekend waren is het toch wel even een verandering. Dat heeft helemaal niets te maken met het keurig nette winkelgebied, maar met het feit dat de vorige winkel qua presentatie en voorkomen echt wat bijzonders was. Daarom is het zo fijn dat het de heren evenwel is gelukt om ook in Zeist de inmiddels bekende PUUR signatuur neer te zetten.

Wat dat is? Voor mij authenticiteit, out of the box denken met een prettige vleug eigenzinnigheid en een duidelijke, eigen visie uitdragen. Toch is het zeker niet allemaal afwijkend wat de klok slaat, want buiten exclusief gevoerde merken als Goldmund, Kharma, Modus Audio en het Nederlandse Ikigai, is er gelukkig ook sprake van de nodige herkenningspunten. Denk daarbij aan meer bekende namen als Audio Physic, Devialet, JBL, Meridian, Sonus faber, McIntosh, Primare en Pro-Ject. Op het moment dat ik vervolgens rondkijk en verder de langwerpige ruimte inloop, blijkt het achterliggende deel op speelse wijze in twee delen/verdiepingen te zijn onderverdeeld.

De kleine luisterruimte

Wanneer ik de drie treden van de trap naar boven bestijg ontwaar ik aan de linkerzijde een soort van langwerpige bar waar binnenkort een speelse hoofdtelefoonopstelling gaat verschijnen. Leuk is dat je daarbij echt van je af omlaag de winkel in kan kijken, wat een prettig ruimtelijk gevoel geeft. De rest van dit winkeldeel is ingericht als een soort van luisterruimte. Ik noem het bewust ‘een soort’ omdat de luisterplek aan beide zijden eigenlijk helemaal open is en fraai gestileerde verplaatsbare akoestische wanden die niet tot aan het plafond doorlopen de enige afscheiding vormen. Samen met geraffineerd gebruik van professionele LED-kleurenlampen is een opvallend intiem geheel ontstaan waar het goed toeven is.

De grote luisterruimte    

Voor de volgende indrukken daal ik nu de trap naar beneden af en kom in een vertrek dat een stuk groter is dan ik vooraf verwachtte. Ah, dit is duidelijk the real deal. Een gegeven wat snel duidelijk wordt doordat dit winkelgedeelte is afgeladen met de mooiste high-end producten.

Daarbij blijkt het ook nog eens om een zeer gevarieerd aanbod te gaan wat ideaal is om veel verschillende systemen optimaal samen te kunnen stellen. Aan de akoestiek is hier trouwens ook de nodige aandacht besteed. Maar gelukkig is het niet doorgeslagen en bezit de ruimte een goed gecontroleerde ambiance.

De in verschillende mooie tinten ingestelde ledlampen verhogen die sfeer nog verder, waarbij de ruimte tijdens mijn bezoek over een tweetal opstellingen beschikt. Configuraties waarbij door van twee verschillend opgestelde banken gebruik te maken, snel kan worden omgeschakeld tussen de set in de lengte als in de breedte.

Terwijl ik een ‘wauw’ nauwelijks kan onderdrukken, word ik het volgende moment als een magneet naar het systeem achterin de ruimte getrokken. Fraaie Kharma Elegance dB-7 Signature dienen daarbij als luidsprekers. Boven op het Italiaanse Bassocontinuo Accordeon rack uit hun Reference lijn, staat een spectaculair vormgegeven Chord Dave DAC. Eén verdieping lager in het rack staan de producten waar deze twee dagen de hoofdrol voor is toebedeeld. De Modus Audio SPR01 versterker met de SPA01 eindversterker, waarover straks uiteraard meer.

Op de onderste etage staat de Pink Faun 2.16 Ultra streamer, misschien wel het beste van dit moment, terwijl een AudioQuest Niagara 7000 aangevuld met de Dragon stroomkabel de opstelling completeert. Voor de audiobekabeling is gekozen voor het Nederlandse high-end kabelmerk Ikigai, in dit geval de toplijn Kinzan.

Volgens Robert het beste wat er op de markt is, maar ik had er zelf nog niet eerder van gehoord. Deze handgemaakte kabels van Jeffrey Dam zijn zowel (zeer) bijzonder als sterk afwijkend in de zin dat iedere kabel is opgebouwd uit voornamelijk natuurlijke materialen. De geleiders zijn van zilver in een extreme puurheid (99,999%) en 24-karaats goud en ze worden voor het beste diëlektricum omgeven door zoveel mogelijk lucht. Waarom? Omdat lucht als enige geen eigen sonische signatuur toevoegt.  

Geen toeval

Wanneer ik het totaalgeheel aandachtig in mij opneem, wordt al snel duidelijk dat dit systeem geen toevallig samenraapsel van een willekeurige reeks kostbare componenten is. Hier is duidelijk met veel liefde, kennis en kunde naar specifieke eigenschappen gekeken, en met een goed oog voor detail een heel fraai op elkaar afgestemd totaalgeheel mee gecreëerd. Ik kom nu wel op een tweesprong in mijn verhaal. Want terwijl Frans Kovacs, Richard Boumans en Mathijs Mennen van Modus Audio het pand betreden, kan ik twee dingen doen. Ga ik eerst luisteren naar dit bijzondere systeem (wat ontzettend verleidelijk is), of neem ik ontwerper Richard een interview af? Ik besluit voor dat laatste te gaan.

Na de lovende review van collega Ruud Jonker waarbij de Modus Audio SPR01 voor- en SPA01 stereo eindversterker zo’n beetje in de audiostratosfeer zijn gekatapulteerd, kan het bijna niet anders of bijna iedere rechtgeaarde audioliefhebber is er enorm nieuwsgierig door geworden. Uiteraard ik zelf ook en daarom is het goed om eerst kennis te maken met zowel het bedrijf als de mensen achter dit nieuwe merk.

Modus Audio    

Modus Audio is dus zoals eerder gezegd een puur Nederlands bedrijf dat sinds kort een zelfstandige entiteit binnen het moederbedrijf SewerVision vormt. Laatstgenoemde fabrikant uit het Limburgse Bunde heeft helemaal niets met audio van doen en is vooral toonaangevend in zijn eigen sector, de fabricage en levering van pijpleidinginspectie- en rehabilitatieapparatuur op het hoogste niveau. Dat het hier om werkelijk hoog niveau gaat bewijst het bedrijf door naast in eigen huis vervaardigde robotica ook complete maatwerk CCTV-inspectie toepassingen in nieuwe voertuigen te vervaardigen.

Doordat alles in eigen huis wordt vervaardigd heeft SewerVision voor alle mechanische onderdelen en halffabricaten de beschikking over een eigen goed geoutilleerde state-of-the-art werkplaats. Denk daarbij aan eigen CNC gestuurde draai en freesmachines, CAD-CAM software, pick-and-place machine, reflow ovens, etc.

De link met Modus Audio is dat Frans en Richard bij en Mathijs regelmatig voor SewerVision werkzaam zijn. Frans is de directeur van het Limburgse bedrijf. Richard is de technische man en geestelijk vader van de Modus Audio producten en Mathijs is hun accountant. Wat ze alle drie gemeen hebben is hun grote liefde voor muziek, wat tevens de basis is waar dit hele avontuur mee is gestart.

Van start tot volwaardig product

Hoewel Frans voorafgaande aan het interview nog wat zaken gepassioneerd aanvult, bevind ik mij het grootste deel alleen met Richard. "Als kind was ik mijzelf al heel jong in mijn leven mede dankzij mijn ouders bewust van de schoonheid van muziek. Zodra ik in deze piepjonge kinderjaren over bepaalde motorische vaardigheden beschikte, was ik al met techniek aan het prutsen. In het begin krijg je ook dingen van je ouders, maar zoals het nu eenmaal gaat ben je daar op een gegeven moment toch niet meer zo tevreden mee. Op een gegeven moment kwam ik er door experimenteren (soms met een luide knal) achter dat ik door waardes en onderdelen te veranderen, de klank kon veranderen. Dat was nog eens interessant! En zo kwam eigenlijk van het één het ander."

"Vervolgens ben ik naar de MTS gegaan, waar ik mezelf door mijn drang naar perfectionisme en mijn autodidactische gave seeds verder de audioladder op wist te werken. De start van Modus Audio vond pas veel later plaats, op het moment dat ik in 2011 bij SewerVision in functie trad als elektronica ontwerper."

"Zowel Frans als Mathijs bleken eveneens grote muziekliefhebbers en door die extra stimulans en de vrijheid om ook aan Modus Audio te werken, kwam ik tot steeds grotere hoogtes."

"In het DNA van ons alle drie vind je trouwens een hoge perfectiedrang. Wel zo gemakkelijk als je op alle facetten van een ontwerp naar perfectie wil streven. De werkelijke stap naar het professionaliseren ontstond toen steeds meer liefhebbers tegen ons zeiden dat we er echt wat mee moesten gaan doen. Na jaren voorbereidingstijd was het begin 2022 dan eindelijk zover en op de Dutch Audio Event van dat jaar kon het Nederlandse publiek voor het eerst kennismaken met de SPR01 voor- en SPA01 eindversterker."

Prijzig maar heel goed        

De versterkercombinatie tikt samen precies 56.000 euro (26.500 euro voor de voor- en 29.500 euro voor de eindversterker). Dat is natuurlijk heel erg veel geld voor een nieuwkomer, maar uiteraard zit daar een bepaalde gedachtegang achter. Want als nieuwkomer maak je het jezelf zo meteen erg moeilijk. "Als je het zo verwoordt, lijkt het inderdaad een bijna ondoordachte beslissing, Werner. Maar zoals zo vaak is de werkelijkheid veel nuchterder en misschien ook harder. De hoge prijs is vooral een logisch gevolg van alle tijd, maatregelen en (maatwerk) materialen die we voor het ontwerp en de bouw nodig hebben gehad."

"Je moet niet vergeten dat ik al heel lang bezig ben met het ontwerpen van audioschakelingen en dat de insteek van Modus Audio vanaf het allereerste moment volledig compromisloos was. Dus liefst meteen een maximaal prestatieniveau, een zo gedegen en compromisloos mogelijke schakeling, de best mogelijke onderdelen, prachtige materialen en een afwerkingsgraad waar nergens wat op aan te merken mag zijn."

"Ik weet dat het on-Nederlands is, maar als je bij een bedrijf werkt waar ook je baas door het audiovirus is aangestoken en eveneens een perfectionist is, dan kan er ineens heel veel. In deze eerste twee modellen zit ook alles verwerkt wat er op dat moment volgens mijn visie mogelijk was. De oorsprong en basisgedachte is er daarbij één van maximale puurheid en ongestoordheid. Voor mij dient het signaal zo schoon en gaaf als maar mogelijk te zijn en dit draagt mede bij aan het zo gewenste echte livegevoel met 3D-beleving. De stoorvloer is echt ontzettend laag en ik verwacht dat jij dat straks zeker zal horen."

Aangezien Ruud eind december al een informatieve test van de twee Modus Audio modellen heeft geschreven, ga ik de verdere technische uitleg hier niet nog eens overdoen. Maar in basis draait het volgens Richard allemaal om de maximale kwaliteit van de gebruikte voedingen. "Die moeten absoluut stabiel en schoon zijn en onder alle omstandigheden het lichtnet niet zelf vervuilen."

"Een volgend en enorm ver doorgevoerd aspect is de elektromagnetische afscherming. Deze wordt strategisch toegepast om alle storende invloeden van elektromagnetische velden te vermijden. Om dat te bereiken zijn alle behuizingen waarin de verschillende elektronische circuits zijn ondergebracht voorzien van een beschermende koperlaag. Als laatste volgt er nog een coatinglaag ter bescherming van het koper tegen corrosie en veroudering. En zo kan ik nog wel even doorgaan met deze zeer gedreven ontwerper die op bijzondere wijze letterlijk aan ieder detail ongeëvenaarde aandacht heeft besteed. Kortom, producten gemaakt voor een heel lang leven en die ook nog eens in de toekomst zijn op te waarderen. Is dat niet precies wat iedereen eigenlijk graag wil?"

Luisteren

Na dit nieuwsgierigmakende betoog is het hoog tijd voor de luisterervaringen. Maar kun je eigenlijk wel wat zeggen over de kwaliteiten van versterkers die verder in een volledig vreemde omgeving en met vele onbekende producten zijn omringd? Dat lijkt in eerste instantie misschien van niet, maar toch is het wel het geval. Zo heb ik de AudioQuest Dragon stroomkabel en Niagara 7000 thuis getest, de Pink Faun streamer al een keer of drie in verschillende settings bij een andere winkel beluisterd en ben ik goed bekend met de eerdere en laatste generatie Kharma luidsprekers.

Wanneer Robert de streamer met goed gekozen muziekstukken op het gebied van pop, klassiek en jazz de sporen geeft, word ik in eerste instantie overspoeld met indrukken. Het eerste wat mij daarbij opvalt bij dit zeer zorgvuldig getunede systeem, is de rijkdom, gulheid, grootsheid en tegelijkertijd de accuratesse van de Kharma Elegance dB-7 Signature weergevers. Maar hey, rijkdom, gulheid en een groots goed gelaagd stereobeeld vind ik typische Kharma eigenschappen. Maar waar komt die enorme nauwkeurigheid, transparantie en zuiverheid dan vandaan? Zouden dat...? Verder luisteren maar weer!

Naarmate de nummers zich op volstrekt vanzelfsprekende wijze in harmonie afwisselen, schiet mij te binnen dat ik nog helemaal niet heb gevraagd hoeveel vermogen de Modus Audio SPA01 eindversterker eigenlijk heeft? Ik vraag het fluisterend aan Richard en het antwoord is "2 x 60 watt aan 8 Ohm en 2 x 120 watt aan 4 Ohm."

Zo weinig voor zoveel geld? "Ja, maar dat is een heel bewuste keuze geweest. Je moet als ontwerper als je dit soort hoge kwaliteit beoogt van een specifiek aantal in dit geval MOSFET-transistoren gebruikmaken. Bij te weinig kun je niets serieus meer aansturen en bij een te groot aantal gaat het snel ten koste van de natuurlijkheid, realisme en de livebeleving."

Eindeloos realisme

Nu hebben we bij 2 x 60 watt vermogen allemaal wel een bepaald idee. Je kunt er best veel kanten mee op, maar er zit op luid volume en vooral bij veeleisende luidsprekers wel een bovengrens aan. De dB-7 Signature blijkt over een rendement van 88 dB bij een 4 Ohms impedantie te beschikken. Niet extreem lastig, maar zeker bij de volumes waar Robert af en toe op draait, toch een behoorlijke kluif. De Modus Audio eindversterker geeft echter geen krimp.

Als er meer muziek door de exquise units van de Bredase luidsprekers vloeit, treden ook de bijzondere kwaliteiten steeds meer op de voorgrond. Behalve de rust en een hele zwarte achtergrond, is de weergave ook opvallend plastisch, inderdaad groots driedimensionaal en is er een geweldig goede zuiverheid met een hoog oplossend vermogen. Daarbij is het bij geen enkel muziekstuk ergens te veel (en ook niet te weinig) en wordt alles heel mooi en goed in verhouding voor het voetlicht gebracht.

Een extra opmerking verdient nog het laagbereik. Dat is behalve diep en sonoor ook opvallend luchtig, kernachtig en wederom natuurlijk. Dit is absoluut niet de typerende transistor (wat het wel is) klank en ook niet een soort van buizenemulatie. Nee de kwaliteiten van deze klankmatig grootse, maar qua opmetingen nog best bescheiden versterkers, ontstaan heel duidelijk door de eerdergenoemde ontwerpsystematiek.

Deze kwaliteiten kunnen alleen ontstaat als je als ontwerper heel veel parameters beheerst en goed weet waar je mee bezig bent. Als laatste moet nog worden vermeld dat iedere mogelijke afwerking een optie is. Op de PUUR hifidelity show zag ik voorbeelden van mat transparant acryl, geborsteld aluminium en heel bijzonder, een soort van craquelé lak in combinatie met roodkoper. 

Conclusie          

Deze eerste Modus Audio introductieshow in het nieuwe onderkomen van PUUR hifidelity in Zeist, is wat mij betreft een groot succes. Wat een prachtig systeem, wat goed getuned en wat een complete weergave op zeer hoog niveau. Hoewel het oplossend vermogen bijzonder hoog was en het bereik van het diepste laag tot het hoogste hoog volledig homogeen was, viel de muziek gelukkig geen moment uiteen in fragmenten. Het bleef te allen tijde één mooi muzikaal geheel. Daarbij is een bijna ideale balans gevonden tussen veel informatie, kleurkleuren, kracht, voornaamheid, rust en uitgewogenheid.

Rest mij als laatste nog om Robert Brijde en Daan Vreeswijk te bedanken voor hun gastvrijheid en om Frans Kovacs, Richard Boumans en Mathijs Mennen van Modus Audio te feliciteren met hun prachtige versterkers. Ik weet dat er ook een DAC in de pijplijn zit die op hetzelfde niveau als de voor- en eindversterker zou moeten gaan presteren. Maar wat zou het ook mooi zijn als Richard voor de nabije toekomst mogelijkheden ziet om zoveel mogelijk van deze bijzondere eigenschappen te bewaren en deze dan te verpakken in een meer betaalbare serie. Dromen mag immers altijd, toch?   

PUUR hifidelity
Slotlaan 306 Zeist
www.puurhifidelity.nl

MERK

EDITORS' CHOICE