30 en 31 december aanstaande volgt misschien wel de meest memorabele audioshow van 2022. Hoewel de gepresenteerde producten zoals gebruikelijk bij deze high-end hifi winkel aan het einde van ieder jaar wederom bijzonder, exclusief en meer dan luisterwaardig zullen zijn, doel ik dan vooral op onderstaande de koptekst van dit artikel. Want de Rhapsody audiowinkel die al sinds 1988 in het prachtige monumentale pand aan de Borneolaan 25 in Hilversum is gevestigd, gaat stoppen op deze locatie.
Met een lach en een traan
Is dit dan het echte einde van Nederlands meest kleurrijke audiodetaillist? Nee gelukkig niet, want de winkel gaat door maar wel in een andere vorm en op een heel andere “verre” locatie. Een bestemming die een uur verderop is gelegen in de buurt van een klein dorpje nabij Ravenstein en waar momenteel hard wordt gewerkt aan Rhapsody nieuwe stijl, waarover later in dit artikel meer.
Maar voor het daadwerkelijk zover is volgen er gelukkig nog twee daverende shows en meer feestelijke evenementen. Gelegenheden waarbij het trouwe Rhapsody-team bestaande uit Harry en Michael het hun gasten aan niets zullen laten ontbreken en waarbij wat de eindejaarsshow betreft, onder het genot van oliebollen en glühwein van gedachten kan worden gewisseld. Zelf was ik er in 1988 als één van de eersten bij om aan de zijde van een bekende importeur deze gloednieuwe bijzondere audiowinkel in een villawijk in Hilversum te bezoeken.
Zoiets had ik werkelijk nog nooit gezien, want een hifi-winkel in een grote monumentale villa was op dat moment volgens mij nog niet eerder gedaan. Maar voordat ik het wist kreeg ik als 21-jarige jonge man een emmer met sop toegeschoven. De reden was overduidelijk en vooral bedoeld om het pand na de schilder- en verbouwingswerkzaamheden, zo snel als mogelijk toonbaar te maken. Tussen het lappen van de ramen door kon ik het natuurlijk niet laten om regelmatig even “stiekem” achter mij te kijken.
Wat er toen stond? Manshoge Duntec Souvereign luidsprekers die – en nu niet lachen – even op een Sony midiset waren aangesloten om onder het werken alvast arbeidsvitamine te genereren. Het bleek één van de memorabele gebeurtenissen die mij de rest van mijn leven zijn bijgebleven. Maar het was ook het eerste signaal dat bij deze winkel de dingen op een heel andere manier werden ingevuld.
Een winkel als een plaats waar je samenkomt
In de jaren die volgden is Rhapsody naast winkel ook een ontmoetingsplaats gebleken voor gelijkgestemden. Behalve belangstelling voor nieuwe producten kon je hier dan ook altijd terecht voor een goed gesprek en natuurlijk de lekkerste koffie van het Gooi. Wat ik zelf altijd als bijzonder waardevol heb ervaren, waren de gesprekken over nieuwe muzieksoftware, achtergronden van het tunen en natuurlijk het gezamenlijk luisteren en genieten van het immer prachtige eindresultaat. Want als iets deze winkel vanaf dag één heeft getypeerd is het wel de supernatuurlijke en realistische weergave. Een typerende signatuur waar ongeacht(!) de gepresenteerde merken altijd een rode draad doorheen liep en een palet aan expressie bevatte die dichter bij live dan bij de gebruikelijke hifi lag.
Mede hierdoor waren veel van deze opstellingen vaak verbazingwekkend veelzijdig en was het mogelijk om bij iedere muziekstijl de diepere onderliggende boodschap te ervaren. Prachtig en chapeau om op integere wijze al zoveel jaren mensen blij te hebben gemaakt.
Rhapsody nieuwe stijl
Op het moment dat ik van Harry hoorde dat hij met Rhapsody in Hilversum wilde gaan stoppen sloeg mij de schrik echt om het hart. Want een trip naar de Borneolaan was zeker zo’n zes keer per jaar sinds 1988 vaste prik geworden. Het hoorde er gewoon bij, dus wat nu? “Maar” ging Harry verder, “hoewel het zeker om een grote verandering gaat zal Rhapsody als instituut voorlopig niet verdwijnen. Maar ook ik word stilaan een dagje ouder en dan ga je toch steeds meer stilstaan bij hoe je de toekomst wil gaan zien. In Hilversum stond ik eigenlijk altijd “aan”. Je weet dat ik samen met Gwen (Harry’s vrouw) op de bovenste verdieping van het pand woonde. In eerste instantie was dat prima en beviel het ons goed. Maar naarmate de jaren vorderden begon ik er toch ook steeds meer nadelen aan te ervaren. Dat gevoel had vooral te maken met het zogenaamde “aan” staan."
"Want ook al had ik een vrije dag of even geen zin om mensen tegen te komen, zodra ik naar beneden liep (wat natuurlijk altijd moest om het pand te kunnen verlaten) en iemand tegenkwam, was ik meteen weer Rhapsody-eigenaar Harry van Dalen. Dus of ik het op dat moment nu wel of niet wilde, ik werd min of meer gedwongen om in deze rol te kruipen. Op de nieuwe locatie is alles anders en dan bedoel ik ook echt totaal anders. Het is van het steeds drukker wordende Gooi naar een heel rustig landelijk deel van Noord-Brabant. Een provincie waar ik ook oorspronkelijk vandaan kom en waar ik het fijn vind om in het volgende deel van mijn leven te vertoeven."
"Het nieuwe onderkomen moeten de lezers zien als een grote volledig gestripte en gemoderniseerde boerenhoeve. Het hoofdgebouw dient daarbij behalve als onze nieuwe woning, ook voor de presentatie van producten en activiteiten van zusterbedrijf Spirit Connection, terwijl de “barn” of boerenschuur op dit moment wordt omgebouwd tot het nieuwe Rhapsody domein.“
Geen grote shows meer
“Wat grote shows betreft wil ik dit niet meer op zo’n regelmatige basis als voorheen en ook de entourage en relatief afgelegen ligging lenen zich niet meer voor dit soort festiviteiten. Dat is niet alleen een feit maar ook een gegeven waar ik bewust naar heb gestreefd. Ik wil min of meer de regie over mijn en ons eigen leven weer terug en daarbij zelf bepalen wat ik wil, wat nodig is en wat ik leuk vind. Maar om dit deel van het verhaal ook voor onze fans en trouwe klanten toch positief af te kunnen sluiten, denk ik er op dit moment niet aan om helemaal afscheid te nemen van shows. Zo zullen de VIP-avonden blijven bestaan en denk ik er in de verte al stiekem aan dat het leuk is om een aantal keren per jaar iets af te huren voor een grote show. Maar dat het heel anders gaat worden dan het tot op heden was staat 100 procent vast. In de schuur of barn van het nieuwe pand gaat trouwens slechts één luisterruimte verreizen, maar wel wat voor één. Want hoewel de lengte wat minder is dan het Hilversumse vertrek, is de breedte een stuk meer."
"Hierdoor gaat een lang gekoesterde droom van mij in vervulling en kan ik ook desgewenst (nog) grotere en meer veeleisende systemen aan mijn klanten presenteren. Wat nog meer verandert is het assortiment. Want van veel van de producten die we nu nog in Hilversum voeren zal afscheid worden genomen."
"Om welke merken het precies gaat kan ik op dit moment nog niet vertellen, maar het zijn vooral de meest bijzondere en exclusieve producten uit ons assortiment die mee zullen gaan naar de nieuwe locatie. Spullen waar ik zelf grote affiniteit mee heb en die mij in staat stellen te realiseren wat ik bij onze volgende stap graag wil bereiken. Uiteraard zullen we iedereen via de diverse media zo goed mogelijk op de hoogte houden van de komende activiteiten. Vervolgens sluiten we deze kleurrijke en nimmer saaie 34 jaar af in stijl zoals men van ons gewend is, met de nodige glans, grandeur, enthousiasme en muziekplezier.”
The Final Cut: 30 & 31 december
"Nee, het gaat hier niet om het gelijknamige album uit 1983 van Pink Floyd. Een muzikaal document waarbij bandleider Rogers Waters voor de laatste keer deel uitmaakte van deze legendarische Engelse rockband. Hoewel er zeker (bewuste) parallellen zijn te trekken met deze laatste eindejaarsshow, gaat het hier om een muziekfestijn waarbij net als voorgaande jaren zo’n beetje alles uit de kast zal worden getrokken qua kwaliteitsmuziekbeleving. Wanneer we de “basisopstelling” – voor zover je daar bij dit soort systemen nog van kunt spreken – bekijken, komt de setting in eerste instantie sterk overeen met de Birth Of The Cool show die we eerder in het jaar organiseerden."
"Hoewel deze shownaam u mogelijk inmiddels al niet veel meer zal zeggen, wordt dit vast anders als ik het over de toenmalige gepresenteerde producten heb. Want wat te denken van de manshoge Marten Mingus Orchestra Statement Edition. Een prachtig esoterisch topluidsprekersysteem dat zowel qua unitbezetting als kastconstructie vooraan staat op het gebied van state-of-the-art luidsprekerbouw." | Het hele verslag lees je hier.
"Omdat er maar weinig echte topversterkercombinatie zijn die deze weergevers hun ware kwaliteiten kunnen ontlokken, is ook dit keer weer de 10-serie van het Zwitserse CH-Precision van de partij. Het zijn transistorontwerpen maar feitelijk zitten ze heel dicht aan tegen het ontbreken van een duidelijke eigen signatuur. Kortom ideale versterkers om het muzieksignaal zoveel mogelijk intact te laten."
"Verder bestaat het systeem uit de DAC, phonotrap en cd-loopwerk uit de 1-serie van het gelijknamige merk. De platenspeler is de indrukwekkend goede Helix One van het uit Australië afkomstige merk Döhmann. Last but not least is ook de Nederlandse statement streamer 2.16 Ultra van Pink Faun aanwezig. Beter heeft streaming nog nooit geklonken dus wees verbaasd. Vul dat nog aan met de al eerder genoemde heerlijk Nederlandse oud en nieuw lekkernijen en deze laatste Rhapsody Eindejaarshow is er één om nooit meer te vergeten."
Tot slot
Ter afsluiting rest mij weinig anders meer dan u allen namens het Rhapsody team van harte uit te nodigen. Wees er dus bij om voor de laatste keer ook zelf deel uit te kunnen maken van wat nu al voorafgaande aan de show, als een historisch muziekfestijn te boek zal komen te staan. Een samenkomst waarbij het eerste substantiële deel van dit indrukwekkend mooie tijdperk voor altijd zal worden afgesloten. Maar waar we gelukkig ook nog steeds naar de mooie (muzikale) dingen die komen gaan kunnen uitkijken.
Rhapsody Sound & Vision | www.rhapsody.nl