Uw auteur mocht een stukje van de ontwikkeling van de Arpeggio Acoustic Opus I en Opus II luidsprekers meemaken. Er is dan ook op verschillende momenten binnen dit traject geluisterd. Jeroen Tidström van Arpeggio Acoustic kwam steeds met verbeteringen en tijdens het recente Dutch Audio Event kon het grote publiek voor het eerst (of opnieuw) kennismaken met deze doorontwikkelde modellen. Dat gaf aanleiding tot veel enthousiaste reacties.
Moderne luidsprekers worden met behulp van software ontwikkeld. Daarin geef je precies aan welke eigenschappen de luidspreker moet hebben. Het programma levert dan het ontwerp en vanuit de computer kun je eventueel meteen het productieproces aansturen. Het ontwerpen is daarmee een fluitje van een cent geworden. Je hebt een enorme controle over wat een luidspreker volgens de ontwerper zou moeten doen. Het verklaart ook waarom heel veel, zelfs goedkope, luidsprekers tegenwoordig een kwalitatief uitstekende prestatie neerzetten.
Sommige luidsprekerbouwers geven dan nog aan dat er, naast de metingen, ook nog geluisterd wordt naar zo’n model, hoewel ze bij Magico zeggen dat hetgeen uit de computer komt volledig voldoet aan de eisen. Het staat in ieder geval haaks op hoe dat vroeger ging. In het slechtste geval was het een proces van trial & error. Iemand die dan een hele dag tweeters en condensatoren uit zat te wisselen op zoek naar een goede sound. Ook werd er vaak een half bos omgezaagd om prototypen te maken.
Echte vernieuwing en overaanbod
Jeroen Tidström van Arpeggio Acoustic hoort een beetje bij de klassieke stroom van ontwerpers, maar voor de verschillende berekeningen heeft hij wel software toegepast. Inmiddels is er een tweetal luidsprekers ontwikkeld: de Opus I en Opus II. Uw recensent gaat elke keer in de mode van opperste verbazing als er weer een persbericht is dat meldt dat er een nieuw luidsprekermerk is opgestaan, er weer iemand is die kabels bouwt of bij de zoveelste komst van een nieuwe draaitafelfabrikant. De markt barst uit de voegen van de hifi-producten. Wat heb je dan nog toe te voegen? Als je dat vraagt is het antwoord meestal dat de betreffende persoon ontevreden is over ‘alles’ dat er al is en denkt het veel beter te kunnen. Wel, misschien tijd om eens te gaan luisteren naar de vaak superieure producten die er al zijn? Durf je dan nog te zeggen dat je het beter kunt? Een betere draaitafel? Misschien eens gaan luisteren naar een EMT 930? De allerbeste versterkers, phono-stages en draaitafels zijn al gebouwd in de jaren vijftig t/m tachtig. Hier en daar natuurlijk enige uitzonderlijke moderne producten, die vaak op details iets beter scoren. Maar soms is er gewoon een commercieel motief. Kabels kosten drie keer niks in productie, maar van de marges kun je een Aston Martin rijden. Anderen vinden het dan weer spannend om eens iets te bouwen, wellicht te verkopen en dromen van een gevestigd merk. Klopt. Het geeft een enorme voldoening om je eigen versterker te ontwerpen en te bouwen. Wat je ook doet, je verkoopt altijd een paar exemplaren aan familie en vrienden.
Zelfbouwers
Toen het verzoek kwam van de hoofdredacteur om eens te gaan luisteren naar Jeroen’s zelfgebouwde luidsprekers, gingen alle lichten op rood en het hartritme en andere meetwaarden op fysiologische parameters bereikten onverantwoorde waarden. Uw auteur heeft namelijk rampzalige ervaringen met personen die zelf luidsprekers bouwen hoewel er af en toe ook iets heel goeds is. Daar is inmiddels een boek over te schrijven. Talloze keren ging de telefoon. Om eens te komen luisteren naar de zelfgebouwde luidsprekers. Natuurlijk, ze zijn echt beter dan Magico, spelen TAD het stadion uit en je hebt nog nooit zoiets gehoord. Dat laatste is absoluut waar, maar niet zoals de bouwer bedoelt. Het is dan ook de standaard binnenkomer van de zelfbouwer.
Vervolgens zit je daar dan. Binnen twintig seconden hoor je tien fundamentele fouten. En, hoe vind je het klinken, vraagt de trotse bouwer, in afwachting van goud en het volkslied? Als je dan zogezegd feedback geeft, kom je in aanraking met iets dat ‘ego’ heet. Ben je dan eerlijk of kies je voor diplomatiek gelardeerde en enigszins vage termen? Het laatste is vaak beter voor een voortgezet rustig en gezond leven. Sommigen zijn professioneel en dan is het mogelijk om een discussie te hebben en onderbouwde standpunten uit te wisselen. Dat draagt dan bij aan verbeteringen van zo’n product. Met Jeroen is zo’n manier van werken mogelijk.
Feedback
Tijdens de eerste luistersessie van Jeroen zijn Opus I systeem, waren deze luidsprekers in prototype-vorm, was de betere netkabel naar de luisterruimte nog niet klaar en moest er nog iets gedaan worden aan de akoestiek en aansturing. Tussen de luidsprekers, aan de achterwand, hing een levensgroot portret van Brahms. De lieveling van Jeroen en ook bewonderd door uw auteur. Maar, meer om de muziek dan om de bizarre invloed die dit portret had op de akoestiek. Voorafgaand aan opmerkingen hierover en feedback over de geluidsmatige prestaties van de Opus I, werd even snel ingeschat of Jeroen van het sportschool-type is en eventueel harder zou kunnen slaan dan uw auteur.De gok nemende werd begonnen met de suggestie dat Brahms beter het veld zou kunnen ruimen. Termen als ‘de kringloop’ en de ‘achtertuin’ vergezelden deze feedback, teneinde een enigszins ethisch verantwoord alternatief te bieden aan Brahms.
NB: op deze foto wél Brahms, maar niet de hier besproken luidsprekers
Dit stukje had u nooit meer gelezen als Jeroen niet erg meegaand was geweest. Brahms blies dus de aftocht en de akoestiek werd sterk verbeterd. Het werd duidelijk dat Jeroen uitermate open staat voor commentaar en suggesties ter verbetering. Op zo’n moment wordt het leuk en constructief. Je denkt dan samen na over de oorzaken van die waarnemingen en wat er vervolgens zou kunnen gebeuren. Dus, Brahms weg, uw recensent weg en Jeroen aan het werk. Maar wel met regelmatige updates over de gemaakte vorderingen.
DAE Fähig
Diverse luistersessies volgden. Inmiddels krijgt het vormen van een abonnement. Maar, de Opus I maakte snelle vorderingen. Het resultaat klonk op het recente DAE. Zo’n show is voor elke exposant een beetje lastig. De akoestiek en het lichtnet in Veldhoven vormen uiteraard een dankbaar excuus, maar ook de gedwongen winkelnering, bij jezelf als importeur, speelt een rol.
De importeur heeft dan kabel A, luidspreker B en versterker C. Om geloofwaardig te zijn moet je met je eigen spullen demonstreren. Soms blijkt dan dat die drie producten echt voor geen meter matchen. Maar, Veldhoven bood dit jaar ook een behoorlijk aantal sets die uitermate goed presteerden. Wat opviel was de zeer fraaie, gezellige en luxe aankleding van veel stands.
Lees ook ons hele verslag van Dutch Audio Event 2022
Vooruit denken
De Opus I werd tijdens DAE enthousiast ontvangen. Jeroen trekt, ook in zijn eigen winkel, veel klanten uit binnen- en buitenland. Ondergetekende heeft ook kort geluisterd tijdens het Dutch Audio Event en een weekje later nog naar de nieuwe Opus 2 in de luisterruimte van Jeroen. Het zijn beide luidsprekers die neutraal klinken en een geweldige soundstage presenteren. Absoluut geen weergevers met een ‘soundje’, maar geschikt om serieus naar muziek te luisteren. De klanten van Jeroen zijn dan ook echte muziekliefhebbers, die vaak ook met waardevolle suggesties komen en graag de discussie aangaan over geluidskwaliteit.
Jeroen neemt dat allemaal mee in zijn zoektocht naar het perfecte geluid. Los van het vinden van de perfecte match en het verder inspelen van drivers en filters, denkt Jeroen al aan de toekomst. Een Opus I met een nog veel hogere kwaliteit filter, het gebruik van andere kastmaterialen, waaronder mogelijkerwijs kunststof en wellicht een nog fraaier vormgeving. Kunststof geeft uiteraard veel meer flexibiliteit in vormgeving.
Marketing
Het avontuur tijdens DAE is Jeroen goed bevallen. Vaak klonk het commentaar dat het geluid aanzienlijk beter was dan het jaar daarvoor. Daar is dan ook hard aan gewerkt. Jeroen vindt de aanwezigheid op zo’n show steeds belangrijker. Dat klopt. Het is verbazingwekkend dat er nog steeds importeurs en fabrikanten zijn die nauwelijks adverteren en moeizaam op shows en/of online te vinden zijn. Er is dan soms een mooi product. Alleen is er niemand in de wereld die dat weet. Als je niet online bent, nauwelijks adverteert, je neemt niet deel aan de dealershows in de Benelux en aan het DAE en je staat niet op de High End in München, dan besta je niet voor de consument.
Het is ook verbazingwekkend dat de audiowereld nauwelijks gebruik maakt van de influenzer rol die recensenten of anderen kunnen hebben. In Japan wordt een merk vaak aan een recensent gekoppeld. Maar goed, dat is een andere cultuur. In ieder geval heeft Jeroen de kracht ontdekt van public exposure.
Korte luisterimpressie
De beide Opus modellen zijn gesloten drieweg-systemen. De Opus I komt met een keramische tweeter en de Opus II heeft een soft dome. Het gesloten karakter maakt een mooi verlopend en zuiver laag. De Opus I, het grootste model, gaat erg diep. Beide luidsprekers zetten een brede en diepe soundstage neer. Dynamiek en detaillering zijn zeer goed. Er is een aantal keren geluisterd op verschillende locaties met verschillende versterkers en verdere aansturing. Eerder met vinyl en cd. Later met streaming.
Beide luidsprekers laten zeer onderscheidend de verschillen horen tussen al deze media. Een voordeel van het gebruik van dome-tweeters, met een brede horizontale dispersie, is dat de soundstage stabiel blijft staan, vanaf elke luisterlocatie in de ruimte.
Epiloog
Jeroen heeft tijdens een lang, leerzaam en enerverend leerproces een tweetal uitstekende luidsprekers gebouwd, die bedoeld zijn voor de echte muziekliefhebber. Daarbij gebruikmakend van allerlei vormen van feedback die klanten, showbezoekers en andere passanten aanreikten. Dat is slim. Het geheim van succesvol ondernemerschap is dat je je omringt met personen die beter zijn dan jezelf. Op zo’n manier kun je stappen zetten. Het heeft geresulteerd in luidsprekers die zo eerlijk mogelijk klinken. Het zijn geen luidsprekers die vanuit effectbejag zijn ontworpen. Wie buiten de geijkte paden en merken zoekt, zou contact op kunnen nemen met Da Capo High End Audio.
Arpeggio Acoustic Opus
Opus I | 13.950 euro per stuk
Opus II | 5.950 euro per stuk
Da Capo High End Audio