REVIEW

Review EPOS x Aston Martin F1 ADAPT 660 AMC: parkeer een Aston Martin op je hoofd

SAMENVATTING

De EPOS ADAPT 660 AMC is een buitenbeetje onder de noisecancelling-hoofdtelefoons. En niet enkel vanwege die exclusievere toets. Als koptelefoon biedt het een goede geluidskwaliteit en een sterke focus op spraak, zowel als jij praat als wanneer je naar iemand luistert. Het heeft dus wel een zakelijker kantje. Daarnaast blijkt het ook heel aangenaam voor filmkijken en ontspannen luisteren naar muziek.

PLUSPUNTEN

  • Vederlicht
  • Discreet maar toch onderscheidend design
  • Goede app
  • Kan met meerdere Bluetooth-toestellen verbinden
  • Prima geluidskwaliteit en microfoons
  • aptX en aptX LL

MINPUNTEN

  • De meerwaarde van de AMC-editie zit in de afwerking
  • Kleinere oorkussens zijn niet voor iedereen
  • Adviesprijs is hoog in het segment

Aston Martin? Bij velen top of mind vanwege de terugkeer naar het F1-circus in 2021, wij denken eerder aan de prachtige DB5 met 007 achter het stuur in ‘Goldfinger’ – en vorig jaar weer eens op het grote scherm in ‘No Time to Die’. Maar de naam van de Britse autolegende prijkt eveneens op een exclusieve hoofdtelefoon van EPOS. Tijd voor een testrit!

EPOS x Aston Martin

Het zijn overigens niet de James Bond-liefhebbers die deze EPOS-headset in het vizier nemen. De Aston Martin-editie is er gekomen nadat het Britse automerk naar het F1-circuit terugkeerde in de vorm van het Cognizant-team, goed voor drie competitieauto’s met Vettel, Stroll en Hülkenberg achter de sturen. Ze verschijnen heel binnenkort aan de startlijn voor de volgende Grand Prix in België.

Aangezien EPOS noisecancelling-headsets levert aan het F1-team was de stap snel gezet naar een gelimiteerde uitvoering bestemd voor de (werkende) consument. Geen vrees, het gaat hier niet om een log, groot ding dat niet zou misstaan op een bouwwerf. De basis voor deze speciale Aston Martin-editie wordt geleverd door de slanke en lichte ADAPT 660-koptelefoon van EPOS. Er zijn wel wat cosmetische dingen anders, maar je kunt deze review hier eigenlijk ook raadplegen als je die reguliere uitvoering overweegt. Functioneel zijn ze nagenoeg gelijk.

En ook dit: als je de naam ‘EPOS’ niet herkent, hierachter schuilt een afgesplitste afdeling van het Duitse Sennheiser dat nu eigendom is van de Deense Demant Group. Door allerlei veranderingen bij Sennheiser is het soms ingewikkeld om te weten wie juist welke type hoofdtelefoons produceert; EPOS richt zich op gaming-headsets en headsets voor de zakelijke markt. Gek genoeg is deze Aston Martin-editie Adapt 660 echt wel een noise-cancellinghoofdtelefoon die vooral consumenten zal aanspreken. Of kantoorwerkers die iets bijzonders zoeken. Om die laatste groep te lokken pronkt deze headset met een ‘Certified for Microsoft Teams’-sticker, al weten we niet of iemand daar door verleid zal worden. Er is zelfs de optie om met één druk Teams te starten.

Kortom, bij je zoektocht naar een draadloze koptelefoon met ruisonderdrukking kom je de reguliere EPOS misschien niet meteen tegen. Maar het is wel de moeite om hem op te zoeken. De fabrikant laat uitschijnen dat je de AMC-versie via de Aston Martin-website moet aanschaffen, maar we zien hem bij verschillende webshops. Officieel kost de Aston Martin-editie ongeveer 600 euro, in de praktijk vind je hem voor heel wat minder te koop.

Gestroomlijnd op je hoofd 

We hebben de voorbije maanden veel noise-cancellinghoofdtelefoons die over je oren passen zien langskomen. Het is nu eenmaal een populair segment bij thuiswerkers, pendelaars en mensen die vervloekt zijn tot het arbeiden in een open kantoorruimte. Omgevingen met veel afleiding dus, en dat lawaai wegfilteren is net waar ruisonderdrukking voor dient. De Aston Martin F1 x EPOS ADAPT 660 wijkt wel af van de meeste modellen die we getest hebben. Het is heel slank vormgegeven, met een dunne hoofdband en lange, smalle oorkussens.

Als je denkt als iets als de DALI IO-6 of Sony’s WH-1000XM5, dan spreek je over echte over-ear modellen met kussens die volledig over je oorschelp passen. De EPOS-kussen hebben daarentegen een racetrack-vorm – jaja, die zag je aankomen – die eerder op je oor rust, en hierdoor is de hoofdtelefoon in z’n geheel ook klein gebleven. EPOS heeft de behuizing bovendien dun gehouden. Voor mensen met een kleiner hoofd of die gewoon iets discreets verkiezen is dat wel een troef. Zij vinden eindelijk een hoofdtelefoon die niet gigantisch overkomt.

Langs de andere kant: niet iedereen vindt de aanraking van kussens op hun oorschelp aangenaam. Ze zijn wel comfortabel en de oordruk is beperkt, plus de kussens zijn gemaakt uit een lederachtig materiaal dat een tikje warm is. Maar ook duurzaam, zo lijkt. Een pluspunt is zeker het zeer bescheiden gewicht. 227 gram maakt deze EPOS een van de lichtste noise-cancellinghoofdtelefoons op de markt (ter vergelijking: de WH-1000XM5 tikt af op 250 gram, de Bose NCH700 op 254 gram).

De standaard ADAPT 600 lijkt ons een heel onopvallende koptelefoon om te dragen, ideaal op kantoor. Deze Aston Martin-editie springt wat meer in het oog, door stijlelementen die verwijzen naar het Britse sportwagenmerk. Doorheen de jaren hebben we al vaker heel blitse en kitscherige producten gezien die inpikten op automerken, hier is gelukkig voor een smaakvolle route gekozen. Heel authentiek en understated is bijvoorbeeld de keuze voor een Aston Martin-logo op een British Racing Green-veld. Ook de ring rond de touchoppervlakte aan de driverbehuizing is in die kleur – die ons altijd doet denken aan de legendarische piloot Stirling Moss, wiens voertuigen in die kleur werden getooid. Ancient history, heet dat.

Uniekere extra’s

Nog iets ongewoons: de EPOS-hoofdtelefoon verbindt via Bluetooth met smartphones, tablets en andere Bluetooth-apparaten, maar er is nog een andere optie. Bij de headset wordt een kleine USB-adapter geleverd die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld een oudere pc of laptop van Bluetooth te voorzien. Waarschijnlijk heb je ‘em nooit nodig, maar in sommige situaties toch wel handig, lijkt ons.

Nog een leuke vondst: als je de hoofdtelefoon afneemt en de behuizingen negentig graden draait (zodat de oorkussens naar de tafel gericht zijn) schakelt de ADAPT 660 automatisch uit. Draai je ze weer zoals het hoort, springt hij weer in actie en verbindt met de bron.

De touchpad aan het rechteroor is een van de betere die we al zijn tegengekomen. Het is ‘net juist’ afgesteld, waardoor je relatief precies het volume kunt afregelen en toevallige aanrakingen niet meteen worden opgepikt. Hoewel de touchpad goed werkt, hadden we wel graag gezien dat je in de app hem kon uitschakelen of aanpassen.  Want inderdaad, zoals bij de meeste noisecancelling-hoofdtelefoons kun je via een app allerlei zaken aanpassen.

EPOS kiest voor een heldere aanpak, door enkel functies te tonen die relevant zijn. Dat maakt de EPOS Connect-app een stuk minder druk dan die van – pakweg – Sony. In het hoofdscherm doe je maar twee dingen: de ruisonderdrukking instellen (van 0 tot 100 procent) en een geluidsmodus selecteren. De standaardmodus (Neutraal) vonden we al prima, andere opties zijn Speech, Club of Movie.

Deze drie modi zijn wel heel uitgesproken, in bijzonder Speech. Het lijkt ons eerder eentje om te gebruiken bij een videomeeting, niet zozeer bij een podcast of een gesproken boek. Over spraak gesproken: hier zie je ook dat zakelijke kantje van de EPOS-headset. Elke noise-cancellinghoofdtelefoon heeft microfoons zodat je kunt bellen en chatten, maar hier stelt de fabrikant dat de microfoons in de ADAPT 660 worden bijgestaan door AI-software om jouw spraak helderder door te sturen naar je gesprekpartners. Wat we in elk positief vonden is dat via een functie genaamd Side Tone bij een telefoongesprek je eigen stem ook weerklinkt, waardoor je minder de neiging hebt om luid te spreken. Het voelt ook natuurlijker aan.

Ten slotte is er in de app een Director Modus. We tikten hierop en verwachten een klassieke equalizer te zien, met schuifknopjes waarmee je bepaalde frequenties kunt aanpassen. Maar niets daarvan, je past parameters aan als Boost, Spatial, Reverb en Dynamic Loudness Compensation. Het valt op dat de ADAPT 660 dat getweak goed verdraagt; de klank verandert wel, maar blijft zuiver.

Veelzijdig ding 

Je merkt het wellicht aan sommige zaken die al aan bod kwamen: ook de Aston Martin-editie van de ADAPT 660 mikt op kantoorwerkers. Maar dat betekent niet dat muziekprestaties minder belangrijk zijn; het blijft een duurdere headset, dus alles moet in orde zijn. Hoe zit het met de noise-cancelling? Je stelt dit in via een schuifknopje op de hoofdtelefoon, waarbij je kunt kiezen tussen een adaptieve modus en een maximale stand.

In die laatste werkt de ruisonderdrukking redelijk. Je krijgt wel wat rust erbij in een kantoor- of thuiswerkomgeving, maar even effectief als de Sony WH-1000XM5 of de nieuwe Bowers & Wilkins PX7 S2 is het niet. Bij onze vaste NC-test, waarbij we een video van een treinreis door een sneeuwstorm loeihard afspelen, horen we nog wel wat treingeluiden horen. Het vermoeiende deel – het lage gerommel – is grotendeels weg, en wat overblijft is stiller.

Tijdens het luisteren naar muziek gestreamd vanaf onze Samsung-smartphone (met aptX-ondersteuning) horen we meteen dat de roots van deze EPOS-hoofdtelefoon bij Sennheiser liggen. Niet zozeer omdat het een bepaalde sound laat horen (Sennheiser heeft nooit één huisgeluid gehad), wel omdat de ADAPT 660 vol en gecontroleerd klinkt, ook in het laag. Vocals in het bijzonder en het laag-midden staan wat centraler, en het geluidsbeeld wordt betrekkelijk groot en een tikje afstandelijk neergezet.

‘Big’ van Fontaines D.C., met z’n rauwe stem en niet te stuiten drumkit, komt zo wel fijn binnen, en dat hebben we wel met meer gitaartracks, zelfs bij het zwaardere werk op ‘The Great Heathen Army’ dat Amon Amarth deze zomer in onze schoot gooide. Zolang je niet overvette beats verwacht, krijg je een strakke vorm van techno en elektronische muziek opgediend.

‘Smiley’ op Orbitals ’30 Something’ carrièreterugblik heeft bijvoorbeeld een heel diepe beat die af en toe opduikt – klinkt goed, mag dieper, maar is vooral zo gepresenteerd dat je lang kunt luisteren. Je hebt trouwens wel de ‘Club’-modus, wat wel toepasselijk is bij deze tracks. Maar het is soms er wat over, vooral door de toegevoegde reverb. Authentiek, dat wel, ‘Acid Horse’ klinkt net alsof je op een rave zit in een kelder ergens, wat mooi past bij het onderwerp van deze track – de ravecultuur eind jaren tachtig.

Globaal genomen doet de EPOS het best wel goed voor muziek, door niets al te veel te benadrukken. Het serveert ook voldoende fris detail en is dynamisch kundig genoeg om orkestrale werken mooi te presenteren, iets dat niet elke NC-hoofdtelefoon lukt.

Dat deze hoofdtelefoon gericht is om een goede stemkwaliteit te bieden is ook wel nuttig als je onderweg een film bekijkt. Spectaculaire effecten, zoals explosies, zijn wat teruggeschroefd, maar je verstaat dialogen wel heel goed. Ook fijn als je graag naar podcasts luistert, trouwens.

Conclusie

De EPOS ADAPT 660 AMC is een buitenbeetje onder de noisecancelling-hoofdtelefoons. En niet enkel vanwege die exclusievere toets die op smaakvolle wijze verwijst naar Aston Martin en het Cognizant F1-team. Als koptelefoon biedt het een goede geluidskwaliteit en een sterke focus op spraak, zowel als jij praat als wanneer je naar iemand luistert. Het heeft dus wel een zakelijker kantje, wat voor sommige mensen een pluspunt zal zijn. Daarnaast blijkt het ook heel aangenaam voor filmkijken en ontspannen luisteren naar muziek.

EPOS x Aston Martin F1 ADAPT 660 AMC
600 euro | www.eposaudio.com
Beoordeling 4 op 5


EDITORS' CHOICE