2022 is een bijzonder jaar voor The Hifi Studio in Leiden. De speciaalzaak opende de deuren namelijk in 1982 en viert daarmee zijn 40ste verjaardag. In een reeks interviews, winkelbezoeken en artikelen â aangevuld met een heus jubileumboekje Ă©n een mooie prijsvraag â zullen we daar ook op HIFI.NL uitgebreid bij stilstaan. Dat doen we vandaag met een eerste item om die reeks aan te kondigen, maar ook om het familiebedrijf dat voluit The Hifi Studio Number One Leiden heet â inderdaad, van de Number One Hifi-shows, en inmiddels The Hifi Show, die in 2023 weer terug zal komen â even aan je voor te stellen. Mocht dat na vier decennia ĂŒberhaupt nog nodig zijn, uiteraard.
Familiebedrijf
The Hifi Studio, werd in 1982 geopend door Rick van Nimwegen op het Gangetje, een markant punt aan het grachtenwater in hartje stad Leiden en geboren uit zijn passie voor muziek en techniek. In de missie om dat met zoveel mogelijk mensen te delen, het anders te doen dan toen gebruikelijk werd de stroom klanten steeds groter.
Zijn vrouw Caecile, net klaar met haar studie aan het Conservatorium in Rotterdam, werd fulltime adviseur in een wereld die nog steeds gedomineerd wordt door mannen. Eind jaren tachtig werd daar nog een fraai filiaal in Den Haag op het Noordeinde aan toegevoegd. Maar het persoonlijk werken met klanten had toch zijn voorkeur tegenover het runnen van een groter bedrijf inclusief een eigen Technische Dienst en werd midden jaren negentig de winkel aldaar gesloten.Â
In 2001 verhuist The Hifi Studio van het Gangetje naar de huidige locatie 150 meter verder aan de Korevaarstraat 2 F en voegt kort daarna ook oudste zoon Alexander als parttimer bij het team. Broer Vincent, 5 jaar jonger, volgde hem enkele jaren later op, eveneens tijdens zijn studie. Beiden waren steeds op zaterdag en in de vakanties goed bezig in de winkel en zondag fanatiek op het hockeyveld. Sinds 2014 is Vincent fulltimer en zo enthousiast bezig dat er een flinke uitbreiding moest worden gedaan. Hij wilde toen al graag in de toekomst de winkel voortzetten. In 2016 vindt deze laatste metamorfose plaats, als het naastgelegen, grotere deel van het markante gebouw van de voormalige Leidse koffiebranderij âHet Klaverbladâ bij de winkel betrokken wordt. De zaak is er zoân drie keer groter van geworden, met drie afgesloten prachtige luisterruimtes en een aantrekkelijke winkelpui. Enkele jaren terug nam Vincent de leidinggevende scepter van zijn vader al over, om samen met collega Erik Oorburg de âhifi-snoepwinkelâ te runnen. Vader Rick is nu zo goed als met pensioen!
Nieuwe generatie
âHet was voor mij destijds heel logisch om in de voetsporen van mijn vader en moeder te tredenâ, vertelt Vincent; âOnze expertises toen en nu: streaming audio, platenspelers, cd-spelers, rippers/servers, versterkers, DAC's, bekabeling, luidsprekers, head-fi, optimalisaties, afstelling, thuisbioscopen, akoestiek, stroomvoorzieningen, netwerk, multiroom, domotica en de reparaties bij onze jarenlange partner Audio Service te Elst. Naast de verkoop van complete sets stippelen we met een deel van onze klanten een route uit. Want het is ook erg leuk om een toekomstplan te maken waar we over meerdere jaren component voor component verbeteren en de klant, zowel mannen als ook vrouwen, steeds meer van muziek kunnen laten genieten! We zien regelmatig tranen bij ze van de ervaren emoties.â
Sinds de begindagen van de pandemie beschikt de speciaalzaak ook over een webshop. âMaar vooral als online etalage hoorâ, benadrukt Vincent. âRondkijken en kennismaken als klant met al dat lekkers. Vrijwel alle bestellingen vinden toch merendeel na persoonlijk contact/ overleg plaats. High-end audio blijft een product dat je wil horen en voelen, en waarbij een degelijk advies cruciaal blijft. Dat gaat niet echt in een webshop. En als zakelijk voordeel; wij krijgen niets retour omdat iedereen meer dan blij is hem hun aankoop!"
"Onze adviesfunctie is waarom klanten uit het hele land ons al sinds 1982 weten te vinden. We blijven op de hoogte van alles wat er speelt door bezoeken aan beurzen en fabrieken in binnen en buitenland en spreken met de ontwerpers. We zijn graag goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, nieuwe producten en/ of merken en beluisteren, vergelijken en proberen veel. We zijn leergierig maar ook nieuwsgierig en vertalen dat naar beter klinkende (totaal) oplossingen en maken daarmee onze klanten nog blijer met onze merken in alle prijssegmenten die zich door de jaren heen blijven bewijzen. Ik vind het ook belangrijk dat we over al onze producten meer weten dan de goed ingelezen klanten die we ook ontvangen.â
Doordachte keuzes
âDat laatste is ook af te zien aan ons assortiment. Als familiebedrijf hebben we volgens mij echt een unieke visie, met een gerichte aanpak. En daar hoort merkvastheid ook bij. Het is een heel kritisch samengesteld aanbod, en ieder merk dat daarbij hoort voeren we niet zomaar."Â
Een merk als Accuphase is er daarom al sinds het begin, nu bijna 40 jaar. Maar ook fabrikanten als Dynaudio, Audio Physic, Magnepan, Arcam, Cyrus en Yamaha staan al decennia in de luisterkamers op afspraak klaar en veelal verbonden met kabels uit het uitgebreide AudioQuest assortiment. En dat geldt voor verreweg de meeste merken in het pakket, nieuwere streaming-fabrikanten zoals Auralic, Aurender, Innuos, Lumin, naast een mooi merk als Naim of Chord en de aanwinsten met head-fi pareltjes van Audeze, Hifiman, Meze Audio, enz. niet te vergeten. Nog niet zo lang geleden is er ook een op buizen techniek gebaseerd merk bijgekomen; Prima Luna en de volledig actieve luidsprekers van Kii Audio.
âPas na lang wikken en wegen, worden nieuwe merken of producten aan het assortiment toegevoegd, die zich daadwerkelijk moeten onderscheiden en een meerwaarde zijn voor de gevoerde collectie. En de merken die we voeren zetten we graag breder neer. Accuphase is bijvoorbeeld een van de allerbeste versterkermerken, dus daar hebben we een flink aantal van staan. Wat mij betreft hebben we het mooiste pakket van Nederland. Heel compleet, en met alle kersjes op de taart.â
Number One Hifi Show â terug van weggeweest
The Hifi Studio is aan de rand van het centrum prima bereikbaar zeker nu met de nieuwe ondergrondse Garenmarkt parkeergarage slechts 50 meter verder. Veel extra bezoek is er immer bij de shows die de speciaalzaak om de twee jaar organiseert in het Holiday Inn Hotel te Leiden.
Dat laatste is om voor de hand liggende redenen alweer even geleden. Helaas heeft de pandemie ook ons doen denken en hebben we besloten dit jaar nog geen show te organiseren. De kans dat corona later dit jaar nog een stempel gaat drukken is aanwezig en dat heeft ons dit doen besluiten.
In 2023 verwachten wij weer terug te zijn met onze geliefde show. En dat liefst jaarlijks te blijven herhalen. Shows waar niet altijd alleen maar bekende merken tentoongesteld worden, maar een verlengstuk van de winkel vormen, om de klant die zich breed wil oriënteren veel te kunnen laten horen, zien en zich tevens kan laten bijpraten door fabrikanten en ontwerpers. Om toch onze bijzondere merken een podium te bieden gaan dit najaar wel diverse huisshows organiseren. Houdt u daarom de agenda van HIFI.NL/.BE in de gaten. Wordt vervolgd!
The Hifi Studio â Number One since 1982
Korevaarstraat 2 E-F | Leiden
www.number-one.nl