HI-VISITMcIntosh

In de schoolbanken bij Fine Sounds Benelux: training McIntosh en Sonus faber

In april 2021 nam de Amerikaanse McIntosh Group haar importeur voor de Benelux over. Savor Audio werd Fine Sounds Benelux. De door de wol geverfde Rob Hullekes, Chris Van Aelst en Edwin van Rooijen namen de taak op zich om de distributie van audiomerken McIntosh, Sonus faber en Sumiko in de Benelux verder uit te bouwen. Met succes, Fine Sounds Benelux ontpopte zich in nauwelijks één jaar tot een dynamische en toonaangevende distributeur van high end audioapparatuur. We gingen er maar weer eens op bezoek, nu voor de opleiding voor de eigen dealers.

Opleiding & ondersteuning

Het succes van een distributeur is mede afhankelijk van de productkennis en het enthousiasme  waarmee dealers de hifiapparatuur aan de man en de vrouw kunnen brengen. Dat hebben de heren van Fine Sounds Benelux maar al te goed begrepen. In tegenstelling tot vele anderen en ondanks de coronacrisis, investeerde de distributeur uit Geldermalsen het voorbije jaar volop in opleiding en ondersteuning van haar dealers. Een taak waarvoor Fine Sounds Benelux Juul Gijsbers als training manager in huis haalde. Een man met bijna 25 jaar ervaring die zijn sporen verdiende bij het vroegere D&M Europe en Marantz.

In de schoolbanken

Hoe die opleiding voor dealers er aan toe gaat, heb ik zelf kunnen ervaren. Op uitnodiging van Fine Sounds Benelux kon ik deelnemen aan een McIntosh & Sonus faber training. Na zoveel jaar opnieuw op de schoolbanken, het leek me wel wat. Gelukkig kon ik de korte broek en het broodtrommeltje thuis laten en bleken de schoolbanken vervangen te zijn door een comfortabel ingerichte training room. Na een warme ontvangst met koffie en gebak werd ons groepje overgeleverd aan de immer enthousiaste Juul Gijsbers.

McIntosh

De voormiddag stond in het teken van McIntosh. Niets zo goed om de filosofie en de strategie van een merk te begrijpen dan een stukje geschiedenis. En al kent elke hifiliefhebber het Amerikaanse merk met de blauwe metertjes, toch wist Juul ons nog te verrassen. Zo vernamen we bij voorbeeld dat 80 procent van alle door McIntosch verkochte apparatuur het vandaag nog altijd doet en dat elke McIntosh, hoe oud ook, hersteld kan worden. Een geruststellende gedachte voor wie in een McIntosh wil investeren.

Investeren is hier trouwens een zorgvuldig gekozen woord, een McIntosh is beslist geen koopje. Dat komt omdat ze zich bij de Amerikaanse fabrikant voortdurend afvragen hoe ze een apparaat het best mogelijk kunnen laten klinken, zonder rekening te moeten houden met beperkende factoren zoals de eindprijs. Tel daarbij de lange levensduur en de hoge herverkoopwaarde en je beseft dat je bij McIntosh absoluut waar voor je geld krijgt.   

Woodstock, The Wall of Sound en WoM

Nog enkele leuke weetjes. Wist je dat McIntosh in 1969 met de MI350 en MC3500 versterkers het legendarische Woodstockfestival aan de gang hield? En dat de fameuze Wall of Sound tijdens het live optreden van de Grateful Dead in 1974 ook het werk was van McIntosh? Heb je trouwens al gehoord van World of McIntosh (WoM)? Het extreem luxueuze en exclusieve Town House met vijf verdiepingen in Manhattan, in het hart van New York, dat als zorgvuldig samengestelde showroom een unieke, allesomvattende zintuiglijke beleving biedt van alle producten uit de McIntosh Group.

Een goed verhaal

Kortom, een goed verhaal achter een product en de affiniteit van de dealer met dat product is beslist een succesfactor voor de verkoop. Iets waarmee je als dealer het verschil kunt maken bij de hedendaagse consument die dank zij het internet zeer goed voorbereid en geïnformeerd naar de hifispeciaalzaak stapt en verwacht dat hij daar een antwoord krijgt op al zijn vragen. “Momenteel tellen we in de Benelux ongeveer 32 dealers van McIntosh, Sonus faber en Sumiko die een 60-tal mensen tewerkstellen. Het is belangrijk dat onze dealers en hun medewerkers antwoorden en advies kunnen verschaffen. Wij willen hen daarbij helpen door hen grondig op te leiden en vertrouwd te maken met onze producten”, legt Rob Hullekes tijdens de lunchpauze met broodje kroket en broodje gezond uit. “Hoe beter de klant geïnformeerd wordt, hoe groter het vertrouwen in de dealer, hoe groter de kans op verkopen”.   

Wat de klant vraagt, wordt gemaakt

Bij McIntosh valt er heel wat te verkopen. “Wat de klant vraagt, wordt gemaakt”, leert Juul ons. “Met meer dan 40 amps, preamps en integrated amps, 4 home theater A/V-processors, 4 turntables, 2 phono amps enzovoort, kunnen we gerust spreken over een bijzonder uitgebreid gamma. Met gloednieuwe modellen zoals de MC3500 amp, de C12000 preamp, de MA9500 integrated amp, de MX180 A/V-processor en de RS152 en RS250 wireless loudspeaker systems. Met elk hun specifieke, vaak gepatenteerde technologieën zoals Power Guard, Sentry Monitor, Unity Coupled Circuit Output Transformers, TripleView Power Output Meters, en de combinatie van vacuum tube preamps en solid state power amps.

Ga er maar aan staan als dealer of verkoopmedewerker. Maar, Juul gidst ons er feilloos door. In duidelijke bewoordingen en met het nodige geduld, met ruimte voor vragen en discussie. Gedreven en enthousiast, je zou het hem niet aangeven dat hij er na vandaag de 20ste training heeft opzitten. Hier steken we echt veel van op.

Sonus faber

En dan is het tijd voor Sonus faber. De Italiaanse luidsprekerfabrikant met oog voor traditie, luxe en vakmanschap. Kenners weten dat Sonus faber gevestigd is in een regio waar veel muziekinstrumentenbouwers actief zijn, dat de vormgeving van de meeste speakers gebaseerd is op de vorm van een luit, dat de iconische rode kleur van de behuizingen met hun 30 hoogglans verflagen ontleend werd aan chique violen en dat de natuurlijke sound van Sonus faber ook wel the voice of Sonus faber genoemd wordt en dat de Italianen een levenslange garantie bieden op de snaren van de luidsprekergrillen. Wie het nog niet wist, leert het vandaag van Juul. Ook het feit dat Sonus faber haar geschoolde vakmensen het liefst omschrijft als artisans of sound. Kunstenaars die met nobele materialen zoals hout, leder en aluminium speakers bouwen die een lust zijn voor het oor en het oog. En dat alles handmade in Italia.

'Artisan of sound'

In het assortiment van Sonus faber bevinden zich maar liefst 9 productlijnen met ronkende namen zoals de Refence Series met de Aida, Lilium en Il Cremonese vlaggenschepen, de Sonetto Collection, de Hommage Tradition met de fabuleuze Amati, Serafino, Guarneri en Vox. In de Heritage Collection nestelen de succesnummers Amator, Minima Amator en Maxima Amator.

Voor liefhebbers van custom install is er de Palladio series met speakers die naadloos in wanden en plafonds gemonteerd kunnen worden. Kortom, er is geen enkele situatie denkbaar waarvoor de artisan of sound geen oplossing in huis heeft. Vooral niet nu de Italianen uitpakken met de nieuwe, verbluffende Omnia all-in-one high end wireless speaker. Voeg daar nog de automotive solutions bij die speciaal ontwikkeld werden voor automerken Maserati en Pagani en laat je onderdompelen in de wondere wereld van performances op het allerhoogste niveau.

De tankdop van de motorsloep

Ik kan het niet laten. Wist je dat het hout voor de prachtige behuizingen van de Sonus faber speakers afkomstig is van een Italiaanse sloepenbouwer? En dat de tankdoppen van deze motorsloepen model stonden voor de zilverkleurige ringen op de bovenzijde van modellen zoals de hybride McIntosh MA12000 integrated amp en de MC901 dual mono amp?

Nog een laatste aardigheidje. Wist je dat de type-aanduiding van sommige McIntosh-modelen meer verklapt over het toestel dan je zou denken? Neem bij voorbeeld de McIntosh MC152. De 1 geeft aan dat het over een versterker gaat van 100 watt en meer. De 5 betekent dat je met het 5de model uit de serie te maken hebt. De 2 wijst je er op dat je met een tweekanaals-, dus stereoversterker te maken hebt. Leuk toch?

McIntosh Sonus faber e-learning

Omdat je als dealer en verkoopmedewerker in een voortdurend en steeds sneller evoluerende markt altijd kort op de bal moet spelen, heeft de McIntosh Group naast de trainingsfaciliteiten bij Fine Sounds Benelux ook een online trainingsplatform ontwikkeld. Hier kunnen dealers en hun verkoopmedewerkers tientallen cursussen volgen, handleidingen downloaden en vragen stellen.

Vakkennis

Na het lezen van dit verslag kun je bij je maten in de kroeg alweer aardig opscheppen met je kennis over hifiapparatuur. Ware het niet dat de meeste drinkebroers je zullen aanstaren met de verbaasde ogen van de koe die voor het eerst een trein zag passeren. Alle gekheid op een stokje, vandaag heb ik geleerd dat je bij elke dealer van Fine Sounds Benelux met een gerust hart te rade kunt gaan. Hij of zij zal je met veel plezier en vakkennis begeleiden op je zoektocht naar de best bij jou passende hifiset. Een opdracht die niet zo maar voor de eerste de beste weggelegd is want de lat ligt erg hoog. Gelukkig staat het team van Fine Sounds Benelux bijna dag en nacht klaar voor haar dealers.

McIntosh and Sonus faber expert

Na een lange, vermoeiende maar leerzame dag ontvingen we uit handen van Rob Hullekes een award for succesfully completing the Fine Sounds training McIntosh & Sonus faber expert. Het was lang geleden dat ik nog met zoveel plezier op de schoolbanken zat en nog eens een diploma op zak kon steken. Waarvoor dank. En alsof dat nog niet genoeg was, hebben we achteraf samen nog gezellig en lekker getafeld en nagepraat. Wat ik niet verklap is waarom de f van Sonus faber niet met een hoofdletter geschreven wordt en waarom de Italianen daar zo gevoelig voor zijn. Verras me, zoek het uit en laat het me weten.   

Onderdeel van de ondersteuning die Fine Sounds Benelux biedt aan Sonus faber, McIntosh en natuurlijk Sumiko, dat je in de Benelux eveneens bij deze importeur vindt, zijn de dynamische prijslijsten van deze merken, te vinden op de HIFI.NL / .BE merkenpagina's. | Sonus faber | McIntosh | Sumiko

MERK





EDITORS' CHOICE