REVIEWSbooster

Review Sbooster BOTW MKII: een tweak of een pure upgrade?

We kunnen met de Sbooster in volle overtuiging spreken van een volwaardige upgrade. In onze headfi-opstelling is er duidelijk een verbetering hoorbaar. En niet zuinig ook. We spreken dan echt over een vol niveau hogere kwaliteit. Het is een waardige investering, zeker als het in lijn ligt met de totale waarde van je systeem.

PLUSPUNTEN

• Meer helderheid
  • Grotere soundstage
  • Beter hoorbaar onderscheid in de muzikale elementen
  • Kleine investering, met grote impact

MINPUNTEN

• Weer inleveren doet pijn

Het is een onderdeel dat ons allemaal wat blijft verbazen; stroom! En dan natuurlijk met name de invloed ervan, en wat je daar zoal tegen kunt doen. We hebben dat persoonlijk al volop ervaren met de Niagara-producten van AudioQuest, de 1200 en de 3000. Maar durf eens een stap verder te gaan en we worden verrast door de hoeveelheid producten die je dan vindt, waarbij we om één naam niet echt heen kunnen: Sbooster. In deze review kijken we naar de Sbooster BOTW MKII.

Sbooster

Wellicht komt de naam Sbooster je al bekend voor. Dat kan heel goed kloppen, want we hebben al eerder over het merk geschreven én hebben een '5 vragen aan...'-artikel ergens op de website staan, waarin deze BOTW ook al aan bod kwam. In dat artikel werd met name aandacht besteed aan de werking en wat er in de “Black Box” te vinden is. Dat maakt ook dat we hier niet nog eens de technische diepte induiken. Waar we wel induiken, is het effect. Wat horen we nu met en wat zonder de Sbooster?

De Sbooster kan om te beginnen 'op' verschillende producten gebruikt worden. Lees: in combinatie met. We kiezen een headfi-opstelling, zodat we eenvoudig kunnen wisselen tussen wel of geen Sbooster om zo accuraat mogelijk de details te kunnen beleven. In de test maken we gebruik van een Windows pc voorzien van Tidal, een Supra USB-kabel, een iFi USB-filter, de Brooklyn DAC+ en de Sennheiser HD 800 S. Deze setup zit ergens rond de 3700 euro. De Sbooster kost iets meer dan 300 euro. Dat valt dus in prima perspectief, qua percentage.

We kiezen vervolgens twee nummers uit die we heel goed kennen, zodat we duidelijk het verschil kunnen omschrijven. De eerste is In The Air Tonight van Phil Collins, een nummer dat uit veel elementen is opgebouwd; versnelling, emotie en nog veel meer. Het tweede nummer zal misschien een verrassing zijn, maar op het Dutch Audio Event werd het nummer veelvuldig gebruikt. Van de soundtrack van Blade Runner 2049 luisteren we daarom naar 2029, uit het geniale brein van Hans Zimmer. Een nummer om vele hokjes mee af te vinken.

In The Air Tonight

In de beroemde intro van deze klassieker zit een onderliggende synthesizer, die een bepaalde spanning geeft aan het nummer. Als we luisteren met de Sbooster, dan worden alle elementen in het nummer meer onderscheiden van elkaar. Dat krijgt meer vorm zodra de Phil Collins begint te zingen. Het stereobeeld lijkt ook iets groter en wijder. Het is maar net hoe je dat interpreteert. De zang komt heel mooi naar voren en wordt beter afgetekend, zoals dat eigenlijk gebeurt met alle kleine dingen in het nummer die nu heel helder hoorbaar zijn.

Neem bijvoorbeeld de elektrische gitaar die voorbij komt, die is nu zo ontzettend duidelijk 'aan te wijzen'. Je kan het geheel vergelijk met een regenboog. Als je deze in de lucht ziet, lopen de kleuren in elkaar over. Zodra er onderaan de regenboog een Sbooster wordt aangesloten, worden er dunne specifieke lijnen tussen de kleuren gezet. En ook nog eens om de regenboog zelf. Hierdoor vallen kleuren beter op en zijn ze beter te zien.

Als alle registers vervolgens rond 3:40 van het nummer worden opgetrokken, is het echt genieten. Headfi in prima forma. Het is hier al duidelijk hoorbaar dat de Sbooster niet simpelweg een tweak is, maar dat we echt mogen spreken over een upgrade. De muziek is hoorbaar groter, en het stereobeeld is twee niveaus gestegen. De helderheid is verbluffend en dat zonder klinisch te klinken. Een verschil als dag en nacht.

Blade Runner 2049

Het tweede nummer van onze two-track-playlist begint met een intense lage dreun, die nog lang na ebt. Dat maakt het heel direct en gemakkelijk te vergelijken. Met de Sbooster komt dat laag veel steviger binnen. Maar wel met een kleine kanttekening. We hebben het meerdere keren gewisseld en beluisterd, maar er was een klein scherp randje te horen met de Sbooster. Dat kan juist heel goed in het nummer zitten, wat met de toevoeging van deze upgrade simpeleg iets meer belicht wordt. We hoorden het alleen kort bij de intro, zodra de melodie na de eerste minuut is het niet meer terug gekomen. We luisteren nu naar de melodie en de sprankels die in het nummer verwerkt zitten. Het geeft een onmiskenbaar en kristalhelder beeld.

De beleving is van een niveautje hoger met de Sbooster. Het duidelijk aan kunnen wijzen van de elementen in de muziek is ook hier weer van toepassing. Er zit zoveel meer onderscheid in het geheel. Het totaalbeeld heeft echt een “boost” gekregen. Van regenbogen gaan we naar auto's, en dan dan specifiek naar het terugschroeven van vermogens om aan wet- en regelgeving te voldoen. Als die beperkingen eraf worden gehaald, zoals hier met de Sbooster duidelijk het geval is, krijg je toegang tot veel meer vermogen. Wat diverse voordelen heeft, zoals een toegenomen rijplezier. Met de Sbooster wordt werkelijk alles aanwezige kwaliteit uit de set gehaald.

Eindoordeel

We staan vaak sceptisch tegenover tweaks. Vaak is hooguite een lichte verbetering te horen, nog vaker zelfs helemaal niets, uitzonderingen daargelaten. En dan moet de tweak ook nog in lijn liggen met de prijs. De Sbooster is een ander verhaal. Het is alles behalve een tweak, het is echt een upgrade. Zoals een topsporter die op een zeer specifieke manier een dieet samenstelt om optimaal te presteren. Ook met de Sbooster worden de energie parameters op een optimale(re) manier ingevuld. Hierdoor kan het aangesloten audioproduct beter presteren. In ons geval was dat de Brooklyn DAC+ in combinatie met de Sennheiser HD 800 S.

In de hier gebruikte set is de Sbooster een slordige 10 procent van het totale bedrag, zelfs nog iets minder. Dat is met de kwaliteitsprong die er gemaakt wordt alleszins een kleine investering. Groeit dat percentage naar pakweg 25 procent of daarboven, dan kun je jezelf afvragen of het dat waard is. Hier is het een no brainer

Sbooster BOTW MKII
Beoordeling 5 / 5