REVIEWJBL

Review JBL BAR 9.1: een Sonos-killer in een fraai jasje

SAMENVATTING

JBL heeft met de BAR 9.1 een soundbar op de markt gezet waar andere merken best bang voor mogen zijn. De echte JBL sound doet het namelijk erg goed bij films en series, met name bij actiespektakel. We zijn blij verrast door de los te koppelen achterkanalen, die op accu werken.

PLUSPUNTEN

• Krachtige subwoofer
  • Los te koppelen achterkanalen
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • JBL sound

MINPUNTEN

• Niet vergeten de achterkanalen weer op te laden
  • Ethernet poort wordt niet optimaal benut

In veel woonkamers is een soundbar niet meer weg te denken. Het is een broodnodige verrijking van het tv-geluid van moderne, platte toestellen. Tegelijkertijd is de gemiddelde soundbar inmiddels van dusdanig niveau, dat er ook lekker muziek mee geluisterd wordt. Een allround systeem dus, met een allround sound. En als er één fabrikant is die een geweldige sound voor de massa kan neerzetten, dan is het JBL wel. Logisch dus dat ook zij op de soundbartrein gesprongen zijn.

JBL: James Bullough Lansing

JBL is onderdeel van de Harman Group, en hoeft dus niet heel erg ver te zoeken naar kennis en kunde op het gebied van soundbars. Als je dat combineert met het succes dat het merk heeft met de sound van de bluetooth speakers, dan is dat toch een formule die niet kan falen.

De soundbar line-up van JBL bestaat uit 5 modellen; van instap tot high-end. Er moet natuurlijk opgepast worden dat het gras van andere soundbars uit de overkoelende groep niet weggemaaid wordt. Als we kijken naar de prijzen, dan zit dat wel goed. Bij een instapmodel betaal je onder de 400 euro, wij testen het beste model dat JBL qua soundbars te bieden heeft: de Bar 9.1 True Wireless Surround met Dolby Atmos. De adviesprijs ligt op 999 euro, al hebben we deze gedurende de feestdagen ook voor 799 euro voorbij zien komen. Goed zoeken loont!

Bruikbare techniek

Je zal ongetwijfeld wel eens de aanblik van een reusachtige AV-receiver hebben gezien. Grote draaiknoppen, een prachtige, brede display en geschikt om zo'n duizend speakers in je woonkamer aan sturen. Maar techniek kan ook mooi zijn als je het heel simpel kunt gebruiken. Dat motto heeft JBL toegepast op deze soundbar. Dat begint al bij het moderne design. De donkergrijze kleur zorgt ervoor dat het niet direct opvalt in een kamer. Aan de voorkant en deels op de bovenkant zit een stijlvolle speakergrill. De zijkanten lopen rond af, maar hebben een verrassing: de linker en rechter uiteinden zijn speakers die losgekoppeld kunnen worden. Dus heb je een filmavond en wil je die optimale Dolby Atmos ervaring, dan trek je de uiteinden gewoon los. Vervolgens plaats je de speakerunits achter je in de kamer. Veel kijkplezier!

De speakerunits hebben een vermogen van 60 watt en zijn volledig draadloos (voorzien van een accu). Na het kijken plaats je de speakerunits weer terug. Die schieten vast door een magnetische aansluiting en beginnen dan weer op te laden. Ook de enorme 10 inch subwoofer is draadloos en met een vermogen van 300 watt kan je redelijk het kunstgebit van de buurvrouw laten klapperen.

Als we recht voor de soundbar zitten, dan zit er recht een matrix display waar informatie op af te lezen is en de soundbar mee in te stellen is. De soundbar geeft een vermogen van 400 watt mee. Dat brengt het totaal op 820 watt vermogen. Al gokken we dat het werkelijke, zinvolle vermogen wellicht iets lager zal liggen. Achterop de soundbar vinden we 2x HDMI, een uit- en een ingang. Wel met ondersteuning voor 4K pass through. Verder nog usb en een netwerkpoort. Zodra we de netwerkpoort aansluiten, kregen we de melding van een update. Ideaal, want die begon direct. De besturing doe je met de afstandsbediening. Voor draadloze verbinding is er bluetooth, Chromecast Ă©n AirPlay 2. Maar dat is om direct muziek te luisteren, niet om de soundbar mee te besturen.

Alles bij elkaar is het een zeer compleet plaatje, dat resulteert in een 5.1.4 systeem. 5 speakers rondom, 1 subwoofer en 4 speakers die omhoog richten. Klaar voor wat audiogeweld?

De kunst van het laag

Dankzij de specificaties en de installatie is het redelijk duidelijk op welk publiek JBL zich richt. De soundbar is een verlengde van de tv en met name gericht op een intense filmervaring. Bij een Sonos of een Bluesound soundbar is er nog een app met ondersteuning voor muziek van een server of streamingdiensten. JBL heeft daar niet voor gekozen. Waarschijnlijk om het wiel niet opnieuw uit te vinden, want die functionaliteit draag je al in je broekzak. Je hoeft het alleen maar naar de soundbar toe te sturen. Met die kennis in het achterhoofd starten we de eerste film. Tomb Raider!

Na de uitleg en intro begint ergens na 30 minuten de eerste echt geschikte scène voor de JBL soundbar. Lara Croft zit op een boot midden in een storm. De sensatie en spanning is hier cruciaal voor de ervaring. Het geluid is letterlijk om ons heen en we zitten echt in de storm. De subwoofer heeft een groot aandeel in de beleving. Niet alleen geeft het een diep en donker laag weer, maar weet dat ook in verschillende niveau’s goed weer te geven. Hierdoor kunnen de rest van de speakers zich echt op dat surround effect focussen.

Als we naar de soundbar zelf luisteren, merken we dat die redelijk ver komt voor een stukje gedegen laag. Dit richt zich voornamelijk op een lage stem en omlijning van objecten. Niet zozeer de beleving van het laag. We horen wel dat stukje overlap. En dat is een mooi teken van een systeem dat goed in elkaar zit. De beleving van de storm is intens. De rommel van het onweer, dat gepaard gaat met de regenval, is duidelijk hoor- en voelbaar. Het hoogtepunt van de scène wordt bereikt wanneer de boot in stukken wordt geslagen, en de zee alles opslokt. Dit is echt waarvoor de JBL BAR 9.1 is gemaakt. Een ervaring die in de dagen die volgden verder onderstreept wordt door Spider-Man, Red Notice en The Witcher.

Muziek mag je streamen

Voor muziek plaatsen we de achterkanalen terug aan de soundbar. Laten we hier gewoon eerlijk zijn, dit is geen audiofiele soundbar. Daar is de soundbar ook niet voor bedoeld. Dan is een logische vraag daarop natuurlijk, waar is de soundbar dan wel voor bedoeld, qua muziek? En dat is vrij simpel. In de ochtend stream je vanaf je iPad of je iPhone wat radio, gewoon Q-music of Radio Veronica. Heb je in de loop van de middag of avond zin in je eigen muziek, dan stream je via Tidal of Spotify je favoriete albums. Terwijl je gaat koken, of lekker op de bank door Instagram scrolt. Op deze manier hebben we er ook naar geluisterd. En dat beviel ons eigenlijk best goed.

JBL is bekend om een specifiek geluid, toch met name gericht op pop en dance of house muziek. Er zit goed veel laag in, het is een mooie traktatie voor de basjunkies onder ons. We luisteren naar Armin van Buuren en dat klinkt gewoon prima. Je vult eenvoudig de complete woonkamer met geluid en je kan er uitstekend een feestje mee bouwen. En zolang je het op deze manier wil gebruiken, dan heb je aan de JBL BAR 9.1 een prima partner.

Eindoordeel

Als we onderaan de streep kijken naar wat de JBL BAR 9.1 kost en wat je ervoor terug krijgt, dan is dat een belachelijk goede deal. Zeker als je de prijzen dus goed in de gaten houdt. Hierbij ligt de focus wel echt op de tv- en filmbeleving en iets minder op de muziek. Al is dat laatste ook goed voor elkaar, zeker als je fan bent van het JBL geluid. Als we dan het kijken naar bijvoorbeeld een Sonos Arc, dan is de JBL een mooie deal.

Qua geluid zit het dicht bij elkaar. Sonos heeft wat meer aandacht besteed aan de muziekkant. Maar voor het geld van alleen de Sonos Arc, krijg je bij JBL er ook de subwoofer bij. Inclusief de losse achterkanalen. De kwaliteit van die kanalen is voor de gemiddelde huiskamer een dikke voldoende.

Conclusie

JBL heeft met de BAR 9.1 een soundbar op de markt gezet waar andere merken best bang voor mogen zijn. De echte JBL sound doet het namelijk erg goed bij films en series, met name bij actiespektakel. We zijn blij verrast door de los te koppelen achterkanalen, die op accu werken. De kwaliteit van die kanalen is prima voor een gemiddelde huiskamer. Ook het niveau van lage tonen is een genot voor iedereen die van een goede beleving houdt.

JBL Bar 9.1
Beoordeling 4.5 / 5