Na een leven in dienst van de muziek, maar altijd vanachter de schermen, nam Justin Kniest de sprong in het diepe en nam hij zijn eigen debuutalbum op. Onder de noemer Just verscheen onlangs dat eerste album met de titel Deep Cycles, dat een mix biedt van synthpop, avant-gardistische muziek en zelfs wat indie rock.
De in 1969 geboren Kniest heeft zijn sporen in de Nederlandse muziekwereld al verdiend. Hij was producent bij De Grote Prijs van Nederland, was programmeur bij poptempel Paradiso en richtte Fabchannel.com op. Nieuwe muziek was niet alleen een hobby, maar ook zijn werk. Het promoten daarvan en de kwaliteit die hij tegenkwam, werkte echter belemmerend voor zijn zelfvertrouwen als artiest, iets wat Justin al vrij lang ambieerde maar nooit aandurfde.
Een in Spanje bezocht songwriter-bootcamp bracht daar verandering in. Twee tracks die Justin daar schreef kregen goede reacties, wat maakte dat hij ze in eigen beheer uitbracht onder de artiestennaam JUST. Die tracks waren succesvol, wat Justin sterkte in zijn zelfvertrouwen. Een album was het volgende plan en Justin besloot dat niemand minder dan muzikale duizendpoot Minco Eggersman de productie van het album moest gaan verzorgen. Aldus geschiedde en het team achter JUST werd (logischerwijs) al snel verrijkt met arrangeur René de Vries en studio engineer Theodoor Borger. Later in het proces werden de Duitse sessie-gitarist Lothar Kosse en toetsenist Steven Smith (o.a. ABC en Dire Straits) toegevoegd om respectievelijk snaren en Hammond aan meerdere tracks toe te voegen. En met Minco werken opent ook nog andere deuren, gezien het artwork van James Marsh en de foto’s van Maarten Corbijn.
JUST laat op Deep Cycles een flinke knipoog naar de bekende namen van de jaren tachtig horen, zonder in copycat-gedrag te vervallen. Natuurlijk sluit de muziekstijl met de licht dromerige zangstijl van Kniest prima aan bij wat Minco Eggersman al sinds jaar en dag in praktijk brengt, verwacht dus een goed doordachte portie melancholie. De tracks voelen erg persoonlijk aan, maar zijn tegelijkertijd enorm toegankelijk. Zo kan een nummer als Down The River prima op de radio, net als Dark Days trouwens. JUST bedient zich van een gestructureerde opbouw van de nummers, met kien uitgedachte begeleiding van divers muzikaal pluimage.
Diepgang wordt gevonden in een met indie rock en David Sylvian-achtige percussie doorspekte song als Feels Like Home of het prachtige Desperate Game, een up-tempo track als Every Little Tear Falls Down klinkt weer verrassend opzwepend en modern en met Eye Of The Storm verbluft JUST de luisteraar met een immense opbouw en dito ontluiking in een enkele song. De kleine verfijningen die hier zijn toegevoegd in de vorm van gebruikte instrumentatie, vocale ondersteuningen en gelaagde percussie vormen een verrassing, net als het nogal abrupte einde van de track.
Kniest heeft met JUST en dit fijne team een prima debuut afgeleverd dat liefhebbers van Talk Talk, Tears For Fears, David Sylvian en andere groten der jaren tachtig aan zal spreken. Toegegeven, het album moet groeien, maar na enkele luisterbeurten beklijft de muziek en de composities en zing je de refreinen mee. Her en der komt Kniest in zijn vocale prestaties nog wat zoekende op me over, maar oefening baart immers kunst. Het album staat bol van dynamische, rijke texturen die dankzij de prima productie fraai tot hun recht weten te komen. En in deze herfstachtige periode is een stukje melancholie van eigen bodem nooit weg, niet waar? Luisteren!
Muziek: 8,0
Klank: 8,8
Label: Sharkin Around Music
Speelduur: 38:25 minuten
Website: www.just-artist.com
Luister Deep Cycles via Qobuz
Luister Deep Cycles via Tidal