HI-VISITAudiofrenzy

Hi-Visit Audiofrenzy: eindelijk weer muziek in Maastricht!

Geen echte hifi-zaak in Maastricht? Toch wel, want recent opende in de Hoenderstraat, dicht bij het Mosea Forum, Audiofrenzy de deuren. Een nieuwe zaak met een frisse, eigentijdse aanpak en filosofie. We lopen even langs om kennis te maken!

“In de Limburgse hoofdstad was er geen winkel gespecialiseerd in hifi en audio meer”, legt Peter van Reijmersdal uit als we peilen naar zijn motieven om te beginnen met Audiofrenzy. “Ook over de grens is er niets, je moet al naar Hasselt rijden om een audiozaak te vinden. Het was echt tijd dat er iets kwam. We willen ‘echte’ hifi bieden aan de muziekliefhebber, met goed advies.” Peter wordt daarbij bijgestaan door Mitch, die als twintiger een eigen kijk op hifi heeft.

Audiofrenzy: Hoenderstraat 3

Een ding is meteen duidelijk als je in de Hoenderstraat induikt: Audiofrenzy springt meteen in het oog. Het is allesbehalve een klassieke oldschool hifi-winkel. Dat heeft ook zijn charme, maar dit nodigt je echt uit. Twee grote vitrines begroeten je, niet overladen met zwarte dozen maar wel met hippe, kleurrijke producten zoals de kleurrijke KEF LSX-speakers en een hoek die verleidt met de Bentley-editie van een Focal-hoofdtelefoon.

Trek de deur open en je loopt binnen in een immense open ruimte met als middelpunt een groot vinylaanbod. Dat kom je niet vaak tegen in een hifi-winkel. Gek eigenlijk, want het blijkt een echte aandachtstrekker – en het sluit ook mooi bij de interesses van Peter. “Ik ben zelf een heel grote vinylliefhebber. Mijn vinylcollectie is op vijf jaar tijd gegroeid van honderd naar 4.500 platen. Daarom ook dat we hier zoveel aanbieden."

"We werken daarvoor samen met een platenwinkel in Heerlen om platen aan zeer gunstige prijzen aan te bieden. Rijk gaan we er niet mee worden, maar zo maken mensen wel kennis met betere draaitafels, cartridges enzovoort. Het sluit gewoon perfect bij elkaar aan.”

Eerste rondje in een nieuwe winkel

Audiofrenzy is echt een gloednieuwe zaak, net enkele maanden oud. Een audiowinkel anno 2021 beginnen, dat is best gewaagd. Waarom doe je dat? “Muziek en elektronica is altijd een hobby van me geweest. Toen ik 13-14 jaar was bouwde ik mijn eigen versterkers, lichtorgels, et cetera. Maar ik ben uiteindelijk een andere kant uitgegaan, richting het financiĂ«le en de IT. Mijn bedrijf is zelfs heel groot geworden: actief in 7 landen, honderden medewerkers, heel grote ondernemingen als klant. Toen ik na 25 jaar iets anders wou doen, leek het me leuk om die twee zaken te combineren: de interesse in muziek en hifi en mijn ervaring met online handelen”, zegt Peter.

Audiofrenzy heeft daarnaast inderdaad een heel online luik, wat dan weer aansluit bij die online ervaring. Omnichannel, heet dat in de business. “We verkopen langs dat kanaal vooral veel accessoires, ook aan het buitenland. We hebben zo onlangs een high-end hoofdtelefoon van Focal aan iemand in Denemarken verkocht.”

Een fysieke winkel heeft uiteraard zijn charme, zeker als alles zo knap gepresenteerd is als hier. Rond de centrale vinyltoog in het middelpunt van Audiofrenzy worden selecte audiotoestellen knap geĂ«taleerd, op zo’n manier dat je alles van dichtbij en vanuit alle hoeken kunt bewonderen.

Aan een kant is er een grote muur waar we een mooie selectie aan versterkers en componenten kunnen bewonderen, bekende toestellen zoals de versterkers van het Noorse Hegel en toestellen van Yamaha en Arcam. Op andere plaatsen zijn fraaie speakers en apparaten op een verhoog geplaatst. Je loopt in deze winkel rond als in een showroom – en dat is geen toeval. “Dit was inderdaad vroeger een kledingzaak, maar de inrichting is helemaal anders dan voorheen.”

Ook slim: op elk product prijkt een QR-code. Een bezoeker die even grasduint in de winkel kan zo zelf meer informatie over het toestel opzoeken. Wij blijven zelf even hangen bij een imposante Wilkins-draaitafel, een knappe speler van Nederlandse komaf. 

Mix van populair en persoonlijke favorieten 

Met zijn mooie, moderne inrichting wil Audiofrenzy naast de gevestigde hifi-liefhebber ook de jongere muziekliefhebber aanspreken. Die zal wellicht niet meteen investeren in high-endproducten, maar nu wel in de markt zijn voor iets dat goed klinkt en beter past bij de leefsituatie. “Ze kennen misschien niet alle merken dat we hier aanbieden, maar soms kennen ze wel een naam als KEF van hun ouders. Er is hier ook een conservatorium, en die studenten vinden het verhaal achter een merk, de geschiedenis en de techniek wel belangrijk", horen we van Mitch.

Het is wel opvallend, die mix van merken die er in de winkel te bewonderen valt. Populaire vaste waardes worden afgewisseld met kleinere merken die Peter zelf echt geweldig vinden. Sommige grote namen zijn dan weer opvallend afwezig. “We hebben goed nagedacht over wat we aanbieden. Sommige merken willen we echt wĂ©l, sommige ook echt niet”, legt Peter uit. “KEF moesten we echt hebben, bijvoorbeeld, want het zijn mooie producten en daar is gewoon heel veel vraag naar. Thorens met hun platenspelers hetzelfde. Merken als McIntosh, T+A en Luxman nemen we uit pure passie mee. We zijn ook heel blij dat we Linn hebben. Dat is een merk dat bijvoorbeeld qua streaming heel knappe dingen doet.”

Een groot voordeel van die selectieve aanpak, samen met de open en goed verlichte inrichting: speakers en toestellen zijn niet op een hoop gegooid. Ze worden ruim gepresenteerd, zodat je een goed idee krijgt van hoe ze in je eigen interieur zullen passen.

'Kijk eens naar boven'

Al onze aandacht is zo gericht op de audiotoestellen – dat heb je met hifi-geeks – waardoor een zeer fraai interieurelement even aan onze aandacht ontsnapte: de verlichting. Over de volledige plafondoppervlakte zijn tientallen filament-lampen geplaatst. “Een verwijzing naar buizenversterkers”, legt Peter uit. Best geslaagd, vinden we opeens.

Veel hifi in de winkel dus, maar ook voor head-fi is er een ruime hoek voorzien. We zien er verschillende ‘betere’ koptelefoons. “Ja, dat klopt. Ook hier mikken we toch iets hoger, met merken als Grado en Focal. We hebben ook net de nieuwe Solitaire-modellen van T+A binnen.” De winkel is nog maar jong, maar is er veel interesse in koptelefoons? “Het grootste probleem van luidsprekers is akoestiek. Bij een hoofdtelefoon heb je dat niet. Als je iets neemt als deze T+A of Audeze, dan heb je meteen iets goed. Ik zie head-fi als een kans om meer mensen in hogere kwaliteit naar muziek te laten luisteren.”

Luisteren kan ook 

Het stopt ook niet bij die immense open winkelruimte. Het is fijn om de verschillende kandidaten voor je volgende hifi-aankoop visueel te kunnen inspecteren, maar het belangrijkste blijft de geluidskwaliteit.

Daarom zijn er achterin Audiofrenzy twee luisterkamers voorzien, een kleinere en een grotere waarin ons oog meteen valt op elektrostaten van MartinLogan en de opvallende Blades van KEF. Hier kunnen klanten kandidaatspeakers en -componenten rustig beluisteren.

De bedoeling is op termijn een nog grotere luisterruimte te voorzien in de kelder, maar dat is nog een work in progress. “Daar gaan we nog iets moois van maken”, klinkt het. “Hieronder liggen drie gigantische kelders met hoge gewelven die we graag tot luisterruimtes willen ombouwen. Alleen bleek bij de renovatie dat er een vochtprobleem is dat meer werk zal vragen om aan te pakken.” Dat is iets om naar uit te kijken. We lopen dan vast nog eens binnen.

Maar voor we vertrekken, rest er nog een prangende vraag: waarom Audiofrenzy? “Audio ligt voor de hand, want dat is wat we doen. Frenzy betekent in het Engels ‘gek’. Die combinatie vonden we een goede beschrijving, catchy ook.”






EDITORS' CHOICE