REVIEWKinera

Review: Kinera Freya

De hoofdtelefoonmarkt is sterk in beweging en om een stukje marktaandeel te veroveren moet een nieuwkomer meer te bieden hebben dan de gevestigde merken. Kinera heeft dat goed begrepen. De geluidskwaliteit is goed, de styling uniek en de in-ears worden vanuit de fabriek bovendien geleverd met waardevolle accessoires.

PLUSPUNTEN

• Goede geluidskwaliteit
  • Uniek en met de hand beschilderd
  • Meegeleverde 3.5mm naar 6.3mm adapter
  • Meegeleverde Lightning naar 3.5mm adapter
  • Prijs-prestatieverhouding

MINPUNTEN

• Midrange kan soms wat direct zijn

Kinera is een relatief nieuwe merknaam in de head-fi wereld en wordt sinds vorig jaar gedistribueerd door Network Media Systems. In deze review gaan we aan de slag met de fraaie Freya in-ear monitors. Zowel de oordopjes als de meegeleverde accessoires hebben een mooie, premium uitstraling. Ondanks dat prachtige uiterlijk gaat het natuurlijk vooral om de muziekbeleving. We zijn dan ook zeer benieuwd naar de prestaties van deze kleurige IEM’s.

Kinera

Het moederbedrijf achter Kinera is al vele jaren actief als leverancier van in-ear drivers voor de audio-industrie en van drivers voor militaire oordopjes. Het was dan ook een kwestie van tijd dat de fabrikant met eigen hoofdtelefoons op de markt zou komen en sinds de introductie wordt Kinera door een groeiende groep muziekliefhebbers ontdekt vanwege de uitstekende geluidskwaliteit.

Kinera Freya

De door ons ontvangen Kinera Freya in-ear monitors bevinden zich in het lagere middensegment van Kinera, maar niets aan de levering doet dat vermoeden. De oordopjes hebben door de met de hand beschilderde behuizing een unieke uitstraling en zijn uitstekend geschikt voor head-fi liefhebbers die de oordopjes graag matchen met fashion accessoires. Kinera levert deze vrouwelijk ogende Freya modellen in drie kleuren. In het roze, in het blauw en in Asgardian. Voor hardcore liefhebbers van Marvel films misschien wel de mooiste kleur. Wat u er ook van mag vinden, de oordopjes zijn in elk geval onderscheidend ten opzichte van het hedendaagse in-ear aanbod. Zeker wanneer we kijken binnen de prijsklasse waarin deze Freya is gepositioneerd.

We moeten eerlijk bekennen dat we na het lezen van de eerdere review van de Kinera Nanna in-ears door Quintijn best nieuwsgierig zijn geworden naar de geluidskwaliteit van een setje dat ongeveer een derde kost van de prijs van dat topmodel. Deze Freya is opgebouwd met een dynamische driver voor de laagste frequenties en drie Balanced Armature Drivers voor het laag, de midrange en het hoog.

De impedantie van de Freya in-ears bedraagt 22 Ohm en de gevoeligheid is 110dB. Hiermee is deze koptelefoon een echte allemansvriend en geschikt voor een breed toepassingsgebied.

Mooi compleet

In de verpakking vinden we een cilindrisch draagdoosje waarin een fraaie, met aluminium delen afgewerkte hoofdtelefoonkabel is opgeborgen. Deze single-ended hoofdtelefoonkabel heeft een 3.5mm jackplug en kan hiermee direct worden gebruikt bij de meeste portable audio devices en smartphones. Aan de andere zijde heeft deze kabel een 0,78mm 2-pin aansluiting waarmee deze met de oortjes kan worden verbonden.

Wilt u gebruik maken van de gebalanceerde hoofdtelefoonuitgang van uw muziekspeler of hoofdtelefoonversterker? Wissel de kabel dan in een paar minuten voor een optionele gebalanceerde kabel voorzien van een 2.5mm of 4.4mm jackplug om het maximale uit uw highend muziekspeler te halen.

Of u de hoofdtelefoon nu wilt gebruiken in uw hifi-set (een 3.5mm naar 6.3mm adapter wordt meegeleverd) of met een smartphone wil aansturen, deze koptelefoon is met vrijwel elke muziekbron en smartphone te combineren. Heeft uw smartphone geen 3.5mm hoofdtelefoonuitgang? Geen probleem. Kinera levert er namelijk een handige 3.5mm Lightning adapter voor de iPhone bij. Dat scheelt voor een goed exemplaar toch al snel weer een paar tientjes. De geluidskwaliteit die deze adapter levert is bovendien best okay.

Ook heeft Kinera gedacht aan een goede hygiëne en levert het merk een borsteltje met een stomp naaldje mee waarmee de hoofdtelefoon tot in de kleinste gaatjes en gleufjes kan worden gereinigd.

Comfortabel genieten

Nadat we de hoofdtelefoon eerst een dag of drie hebben laten inspelen om alle mechanische onderdelen van de driver soepel te laten bewegen besluiten we de proef op de som te nemen. We richten ons in eerste instantie op het draagcomfort en de klank. Deze zijn bij in-ears onlosmakelijk verbonden. Zitten de oortjes te los, dan dichten de tipjes niet voldoende af en naast de mogelijkheid dat ze uit de oren vallen, neemt de impact van het laag dramatisch af. Zitten de oortjes te strak, dan gaan deze na verloop van tijd irriteren en dat luistert ook niet lekker.

Voor een goede pasvorm levert Kinera drie setjes siliconen oordopjes mee in de maten S, M en L. Bovendien vinden we nog een zakje met foam tipjes van Final in de maten S, SM, M, ML en L voor een optimale pasvorm. Dit is, zeker in deze prijsklasse, best uniek.

De Kinera Sessions

We starten onze luistersessie met de Seven Days Walking (Day 1) van Ludovico Einaudi uit de zeven albums tellende collectie uit 2020. En eenmaal Einaudi opgezet zijn we al snel vele uren aan het luisteren. We maken voor alle muziek gebruik van een iPhone 11 Pro inclusief de meegeleverde Kinera Lightning adapter en de streamingdienst Tidal met, uiteraard, een Hi-Fi abonnement. Luister dus lekker met ons mee.

Bij de track Ascent (Day 1) van het eerste album beluisteren we een zalig pianospel met een volle klank waarbij de impact van de aanslag soms met kracht op het trommelvlies doorhamert. We horen zelfs ruimteresonanties en door de microfoon opgevangen imperfecties uit de opnameruimte. De opname heeft heel subtiel ingemixte brushes en percussie. Ook deze zijn komen met deze hoofdtelefooncombinatie heel goed naar voren. Bij het nummer Gravity (Day 1) worden we echt even stil van de dynamiek van piano en cello. We genieten van de subtiele invulling van viool en altviool die wat meer in de achtergrond zijn opgesteld. Door de hoge snelheid van de gebruikte drivers laat deze Kinera Freya elke zucht, ademteug en rammelende snaren moeiteloos horen. We kunnen het zweet van de artiesten en het hars dat van de strijkstokken afspringt bijna ruiken.

Ervaar een gitaar

Om in een wat meer swingende stemming te komen schakelen we over naar het nummer Shallow van Bradley Cooper en Lady Gaga van de soundtrack van A Star is Born. We zijn onder de indruk van het kurkdroge gitaarspel waarmee de track begint en van het publiek dat met deze Freya op een flinke afstand in de achtergrond wordt neergezet. Op het moment dat Gaga haar stembanden rond de 1 en 2 minuut 50 flink laat trillen, staan onze de nekharen recht overeind. Ook het nummer Always Remember Us This Way van Gaga zorgt eveneens voor kippenvel. Op het moment dat de band rond de minuut vol gas gaat hebben we met deze Freya telkens zoiets van wauw, lekker.

De track Look What I Found laat heel goed het neutrale middengebied van de Freya horen. De stem van Gaga dringt bij een hoger volume door tot de mentale emo-zone en gaat hierbij soms door merg en been. Deze hoofdtelefoon laat de galm in de ruimte duidelijk horen. De vingerknipjes klinken vol, direct en ongekleurd. Tijdens dit nummer staan de koperblazers heel mooi aan weerszijden van het geluidsbeeld, terwijl de zang spot-on in het midden wordt neergezet. Helaas is het gehele album niet vrij van compressie. De Kinera Freya laat dit bij de track Heal Me overduidelijk merken met een zuchtend en minder strakke laagweergave in de opname.

Om de kwaliteit van de laagweergave te testen switchen we naar het album Damn van Kendrick Lamar. Bij sommige traditionele hifi-sets is de laagweergave zo krachtig dat de deuren spontaan in de sponningen beginnen te rammelen. We zijn op voorhand dus wat huiverig voor onze tere trommelvliesjes. Met deze Kinera Freya beluisteren we het album echter met een uitstekend getemde en goed gecontroleerde laagweergave. De intro van het nummer Lust laat bovendien heel goed horen dat er geen gaten in het geluidsbeeld vallen wanneer het gitaarspel van links naar rechts en rechts naar links wordt gedraaid. Prima dus.

Voor een brede muzieksmaak

We schakelen vervolgens over naar het album Songs Under Cover (vol.2) van ‘The Boss’. We luisteren naar zijn vertolking van Adele’s overbekende Royals. Met zijn typerende speelstijl op zijn steelstring, waarbij hij met zijn onafscheidelijke harmonica en het karakteristieke geklop op de body van de gitaar deze track helemaal naar zich toetrekt, luisteren we met gesloten ogen naar deze unieke uitvoering. In gedachten ‘zien’ we Bruce met zijn karakteristieke speelstijl op het podium performen. Zijn stem prachtig centraal op het podium, zijn gitaarspel groots en podium vullend. Het enthousiaste publiek wordt tot ver buiten de menselijke schedel in de achtergrond geplaatst. Alsof we er deze maal zelf bij mogen zijn.

Deze Freya blijft ons ook bij dit live album van Springsteen in positieve zin verrassen. De snelheid, het detail en de ruimtelijkheid waarmee deze hoofdtelefoon muziek weergeeft is werkelijk magistraal.

Ook het nummer Ilomilo van het album When we all fall Asleep, Where Do We Go van Billie Eilish uit 2019 wordt door de Freya heel mooi gepresenteerd. Het geluidsbeeld is ruimtelijk en de hoofdtelefoon schept een heerlijke ambiance. Door de uitstekende detaillering en een heerlijk laag komt deze track helemaal tot leven. De track Listen Before I Go zuigt ons vervolgens nog dieper in het album. We kunnen de atmosfeer in de ruimte bijna proeven. Sirenes, stemmen, onweer en voetstappen op de juiste afstand in de achtergrond laten ons met gesloten ogen in tijd en ruimte verplaatsen. Een hele bijzondere ervaring.

Eindoordeel

Wanneer we de geluidskwaliteit in twee alinea’s samenvatten kunnen we wel stellen dat deze hoofdtelefoon over uitstekende klank en imaging eigenschappen beschikt. Stemmen worden centraal en scherp in het geluidsbeeld neergezet en details worden op een realistische afstand in de ruimte neergezet. De snelheid waarmee deze Freya muziek weergeeft is indrukwekkend. Geen detail gaat verloren. De weergave is niet kamerbreed of eindeloos diep, maar desondanks is de geluidsdiepte indrukwekkend en presteert deze twee-en-een-half honderd Euro kostende hoofdtelefoon beter dan veel Hi-Fi sets met een 20-voudig prijskaartje.

De klankbalans typeert zichzelf met een krachtige, goed gedefinieerde en mooi neutrale midrange. De top-end heeft een hele lichte roll-off, waardoor er geen sprake is van hardheid of over-detaillering en hiermee nooit vermoeiend overkomt. Het midlaag heeft een vleugje warmte en de midbas wordt licht gedempt zodat deze het overige spectrum niet overstemt. Het sublaag is aanwezig, maar verwacht geen laagweergave waarbij uw oorlellen op de maat van de beat mee zullen trillen. De gehele klankbalans neigt is een fractie naar de warme kant, maar is hiermee heerlijk muzikaal. Vrouwenstemmen kunnen soms wel tenenkrommend uithalen, maar dat is voor ons mannen inherent aan vrouwenstemmen met een hoog volume. Dat heeft niet zo heel veel te maken met deze fraaie Kinera Freya headphones.

De hoofdtelefoonmarkt is sterk in beweging en om een stukje marktaandeel te veroveren moet een nieuwkomer meer te bieden hebben dan de gevestigde merken. Kinera heeft dit heel goed begrepen en bewijst dit met deze prachtige Freya IEM's. De geluidskwaliteit is goed, de styling uniek en de in-ears worden vanuit de fabriek bovendien geleverd met waardevolle accessoires. Dankzij deze unieke combinatie van factoren heeft Kinera met de Freya, net als met de eerder geteste Nanna, bij ons een hele goede indruk achtergelaten. Van dit merk zullen we zeker meer gaan horen.

Kinera Freya
Beoordeling: 4.5 / 5

Klank: 4 / 5