REVIEWTeufel

Review: Teufel Cinebar 11 (2nd Gen) - de bijna-onzichtbare soundbar

Jamie Biesemans | 09 maart 2021 | Teufel

SAMENVATTING

De Cinebar 11 (2de Gen) mag dan geen ultieme soundbar zijn, maar het is wel een slanke, interieurvriendelijke oplossing om beter tv-geluid te krijgen. En dat aan een redelijke prijs en met een subwoofer die voldoende potig is en makkelijk te plaatsen valt. Deze Teufel-soundbar voelt zich het best bij een filmavond vol spektakelfilms.

PLUSPUNTEN

• Draadloze subwoofer
  • HDMI-ARC en extra HDMI-ingang
  • Compact en slank
  • Uitbreidbaar met rears
  • Redelijk prijskaartje voor soundbar plus sub

MINPUNTEN

• Machtige maar geen gedetailleerde subwoofer
  • Dynamore niet geweldig met muziek

Op zoek naar beter geluid bij het tv-kijken, maar heb je geen zin om een enorme berg geld uit te geven aan een Dolby Atmos-soundbar? Dan is de tweede generatie van de Cinebar 11 van het Berlijnse Teufel een interessante optie. Vooral in combinatie met de nieuwe subwoofer die je ook onder de sofa weg kan stoppen. En je kunt hem later verder upgraden met extra rear-speakers.

De Teufel Cinebar 11 is een zeer slanke en kleine soundbar, heel wat compacter dan de meeste alternatieven. Ok, ok, soundbars zijn per definitie wel lange, dunne speakers, maar deze Duitser is toch wel echt op een heftig dieet geweest. Dat maakt dit apparaat een interessante optie voor wie een onopvallende oplossing zoekt als audio-upgrade bij een kleinere tv. Of misschien heb je gewoonweg geen zin in een extra fors toestel in de woonkamer.

Het prijskaartje staat bovendien in verhouding met zijn bescheiden omvang, wat natuurlijk ook wel heel prettig is.

Wat we hier bekijken is een nieuwe uitvoering van deze Teufel-soundbar, vandaar dat 2nd Gen-label. Het basisdesign lijkt op eerste zicht niet enorm veranderd, maar twee zaken springen wel in het oog. De Cinebar 11 komt nu met een slanke, dunne subwoofer die je los in de kamer kunt plaatsen of onder de bank kunt schuiven. Optioneel kan deze soundbar bovendien uitgebreid worden met twee draadloze speakers die je naast de sofa plaatst. Zo krijg je een echte 5.1-surroundervaring. Deze Effekt-speakers waren echter nog niet beschikbaar voor de test, dus die upgrade van de Cinebar 11 (2nd Gen) hebben we niet kunnen testen.

De bundelprijs van de soundbar met de Effekt-speakers bedraagt net geen 700 euro, een korting van circa 100 euro vergeleken met als je deze draadloze speakers achteraf bijkoopt.

Echt heel smal

De Cinebar 11 (2nd Gen) is amper 5,4 cm hoog, 95 cm lang en 7 cm diep. Dat maakt hem slank genoeg om onder de meeste televisies te passen, zelfs veel nieuwe tv-modellen die heel kleine voeten hebben. Zijn breedte komt ongeveer overeen met de breedte van een 46-inch scherm. Uiteraard kun je de soundbar ook combineren met een kleiner of groter formaat. We sloten de Teufel aan op een 65-inch Sony, wat visueel een groot contrast vormde maar nu ook niet problematisch was. Bovenal zorgt het lage profiel van de Cinebar 11 dat je aandacht tijdens het tv-kijken op het scherm gericht blijft. Op de soundbar is er een led-display, maar die kun je desgewenst dimmen. Dat is wel een aanrader als je in een verduisterde kamer films bekijkt.

Als je goed kijkt naar de soundbar zie je trouwens acht ringen achter het zwarte luidsprekerroost, vier links en vier rechts. Dat zijn de vier drivers of speakers die het filmgeluid breed de kamer insturen.

De Cinebar 11 poogt niet met een outspoken design je aandacht te trekken. Integendeel, het slanke gevoel wordt versterkt door de hoekige trapeziumvorm. Hierdoor is de Teufel achteraan smaller dan vooraan; een visueel trucje om zichzelf nog verder weg te cijferen. De Cinebar 11 en de Effekt-speakers zijn verkrijgbaar in zwart en wit.

Als je dan toch de soundbar van nabij bekijkt zie je echter niets teleurstellend qua afwerking. Alles lijkt heel degelijk gebouwd. Teufel neigt qua design sowieso altijd wat meer richting Duitse, sobere functionaliteit, maar daar is op zich niets mis mee. Een voorbeeld van dat functioneel denken: er zijn zowel uitsparingen voorzien om de Cinebar 11 snel op de muur te hangen als voetjes om hem op een meubel te parkeren.

Console aansluiten kan

Op de soundbar zelf vind je een aantal touch-knoppen. Mooi – maar gaat iemand ze gebruiken? Waarschijnlijk niet. 99,9 procent van de mensen zal liever de meegeleverde remote in de hand nemen. Die stelt niet teleur. Hoewel het niet echt veel uitstraling heeft, is het wel een degelijk ding. Nu ja, dat is wel vaker zo op dit prijspunt. De Teufel-afstandsbediening ga je vooral vastnemen als je iets in de instellingen wil aanpassen (niet vaak dus) of een andere geluidsmodus wil kiezen. Er is bijvoorbeeld een handige nachtmodus die de bassen onderdrukt. Fijn als de koters in bed liggen. En het volume regelen? Als de Cinebar 11 via HDMI-ARC aan je televisie hangt, doe je dat gewoon zoals altijd met het kastje van de tv.

Je hebt de Teufel-remote ook wel nodig als je apparaten direct met de soundbar verbindt. De Cinebar 11 beschikt immers over een bijkomende HDMI-ingang, die je bijvoorbeeld kunt gebruiken voor een Apple TV of een console. Overigens is dit ook een van de technische upgrades bij deze tweede generatie: de HDMI-poorten zijn 4K-compatibele HDMI 2.0a in plaats van HDMI 1.4. Verder kun je nog audiobronnen aansluiten via een aux- en een optische ingang. Denk dan aan een cd-speler, draaitafel of muziekspeler. Ook hier weer: leuk om te hebben, al zullen de meeste liever hun muziek streamen via Bluetooth. Dat kan bij deze Cinebar 11 (2nd Gen) ook met de aptX-codec, een optie die je niet al te vaak bij soundbars ziet.

Compacter dan de meeste subwoofers

Een kleine soundbar heeft een aparte subwoofer nodig om echt machtig filmgeluid te kunnen voortbrengen. En hoe compacter de soundbar, hoe meer die subwoofer moet compenseren. Waarom? Kort antwoord: fysica. Daarom dat piepkleine toestellen vaak vergezeld worden door een potige subwoofer die je dan moet proberen kwijt te raken in je woonkamer. Hier is dat echter niet het geval. De T6-subwoofer bij de Cinebar 11 (2nd Gen) is een relatief kleine rechthoek. Het is niet echt minuscuul, maar het heeft wel een praktische vorm. Je kunt het misschien wel onder een tv-meubel op poten kwijtspelen of onder de sofa.

Achteraan op de Teufel-subwoofer is er een schakelaar om aan te geven waar je de subwoofer gaat plaatsen: in een hoek, onder een bank of vrij in de ruimte. Positief, want die zaken hebben wel een invloed op hoe de bassen klinken. Dit is overigens echt een nieuwe T6, de vorige T6-subwoofer die bij de eerste Cinebar 11 werd geleverd had een heel andere kolomvorm. De verbinding tussen de soundbar en sub is draadloos. Om het te koppelen met je in het menu van de Cinebar 11 de juiste optie zoeken en kiezen voor ‘pairing’. Daarna is het gewoon kwestie van een knopje op de sub kort in te drukken.

Net zoals vaker bij subwoofers die horen bij een soundbar, verspreidt de T6 niet enkel bassen maar ook iets hogere tonen. Daarom raden we je aan om hem liefst vooraan in de buurt van je tv te plaatsen of inderdaad onder je sofa. Zet je de subwoofer bijvoorbeeld vrij achteraan in de kamer, dan ga je soms de indruk krijgen dat bepaalde geluidseffecten (zoals een lage mannenstem) niet helemaal uit het scherm komt. Dat breekt de magie en onderdompeling in een film.

Wat ons aangenaam verrast is dat je bij de instellingen geavanceerdere opties vindt. Je kunt bijvoorbeeld aangeven hoever de subwoofer van je staat en ook de bass-output van de soundbar en sub apart afregelen. Niets wereldschokkend, maar bij een betaalbare soundbar ontbreekt vaak die mogelijkheid tot finetuning.

Dynamore doet meer

Het is een al wat ouder fragment, maar het blijft een geliefde filmscène om een soundbar te testen: de lange openingsscène van ‘Spectre’, waarbij James Bond tijdens Dia de Muertos een verdachte door Mexico-Stad achtervolgt. De Teufel-soundbar maakt meteen indruk door de ultralage bastoon die voor de nodige spanningsopbouw zorgt meteen door de kamer te laten rollen. Ook als 007 even later ‘per ongeluk’ – het kan iedereen overkomen, toch? – een gebouw laat ontploffen, scoort niet enkel MI6 maar ook de Cinebar 11. Heel het zootje stort in met een stevig klap, en de spektakelliefhebber in ons juicht.

Daarna volgt een zoektocht door Bond naar een ontsnapte Spectre-agent, doorheen de drukbevolkte straten gevuld met feestvierders. Op een surroundopstelling met aparte speakers krijg je echt de indruk dat je er middenin staat, hier heb je dat veel minder. Wellicht dat het met die Effekt-speakers wel omhullend zou zijn. Los daarvan presenteert de Cinebar 11 wel die straatgeluiden heel fris en ruim. Ook bij het vuistgevecht in de helicopter daarna verrast de Cinebar 11 af en toe met geluidseffecten die ver buiten het scherm treden, bijvoorbeeld met rotorgeluiden die snel van rechts naar links bewegen. Dat is te danken aan een functie genaamd Dynamore. Het stuurt het geluid breder de kamer in. Zelfs bij filmscènes die vooral rond dialogen draaien is er qua ruimtelijkheid meteen een hoorbare verbetering ten opzichte van de tv-speakers.

We vonden Dynamore het meest effectief op 2,5 meter. Bij het bekijken van het Netflix-hitje ‘Behind the Wire’ doet de Cinebar 11 in elk geval veel om de sfeer te verhogen. Soms wil je het wel uitschakelen omdat het net iets te hol klinkt, wat kan via een knop op de remote. We hadden dat bijvoorbeeld bij ‘A Star is Born’ bij fragmenten met veel muziek, zoals wanneer Lady Gaga een knappe versie van ‘La Vie en Rose’ brengt.

Goed voor de sfeer

Schakelen we over op muziek, dan is het meteen duidelijk dat de roots van Teufel in de hifi zitten. De ‘Normal’ geluidsmodus is immers meteen de modus voor muziek. We zoeken even wat luistervoer op via Spotify, afgespeeld op een Samsung Galaxy S21 die toevallig ook voor een test aanwezig is. Het koppelen gaat heel snel: de Bluetooth-knop op de remote een paar seconden ingedrukt houden en dan op de telefoon in de Bluetooth-instellingen op de Teufel tikken. Precies zoals het hoort te gaan anno 2021.

Een blik in de ontwikkelaarsopties van Android leert dat bij het streamen van audio inderdaad de aptX-codec wordt gebruikt. Heb je een iPhone of iPad, dan wordt er AAC gebruikt. Streamen via WiFi? Doorgaans moet je daarvoor bij een duurdere soundbar zijn.

Waar de Dynamore-functie bij films goed werkt, zetten we het hier meteen uit. De softrock-playlist die het Spotify-algoritme toepasselijk vond voor een werkochtend, met tracks als ‘Karma Police’ van Radiohead en ‘Purple Rain’ van Prince, klinkt gewoon te hol en te synthetisch. Dynamore uit, en klinkt toch al een stukje natuurlijker.

Als je kritisch naar muziek luistert kun je wellicht beter opteren voor een potigere soundbar of een ander soort muzieksysteem, maar voor casual luisteren is de Cinebar 11 zeker ok te noemen. De nadruk ligt vooral op vocals en hogere tonen, waardoor pakweg een nummer met akoestische gitaar of muziek met veel gevoel voor soul er goed uitkomen. Iets als ‘When I Wake Up’ van Maverick Sabre bijvoorbeeld. Bij andere muziek voelt de weergave wat holler aan, voornamelijk omdat de sub gericht is op het ondersteunen van filmeffecten. Dat vraagt eerder power dan de finesse die nodig is voor muziek. Toch mogen we niet te kritisch zijn, want voor zijn prijs en bescheiden vorm doet de Cinebar 11 het prima. Ook handig: als je streamt via Bluetooth, kun je via de mediatoetsen op de remote muziek pauzeren en voor/achteruit springen in de playlist.

Conclusie

De Cinebar 11 (2de Gen) mag dan geen ultieme soundbar zijn, maar het is wel een slanke, interieurvriendelijke oplossing om beter tv-geluid te krijgen. En dat aan een redelijke prijs en met een subwoofer die voldoende potig is en makkelijk te plaatsen valt. Tja, voor die driedimensionele Dolby Atmos-ervaring ga je nu eenmaal aanzienlijk meer geld moeten uitgeven. Het is ook wel een pluspunt van de Cinebar 11 dat je de geluidservaring kunt uitbreiden met aparte draadloze speakers voor achteraan. Deze Teufel-soundbar voelt zich het best bij een filmavond vol spektakelfilms.

Teufel Cinebar 11 (2nd Gen)
Beoordeling 4 op 5