We weten na de persconferentie van gisterenavond dat de huidige situatie in Nederland met een paar weken verlengd zal worden. Dat betekent dat de audiospeciaalzaken in Nederland rechtstreeks geraakt blijven worden door de noodzakelijke maatregelen om de coronasituatie op orde te krijgen. We zetten daarom nog even op een rijtje wat er momenteel speelt, en staan bovendien open voor verdere input vanuit dealers en uiteraard ook fabrikanten en distribiteurs. Het feit dat de winkels gesloten zijn, maakt namelijk niet dat ze niet benaderbaar zijn.
De feiten? Tot in ieder geval 9 februari 2021 zijn alle niet-essentiële winkels in Nederland gesloten. Een discussie over wat essentieel is daargelaten, geldt dat onder meer ook voor de audiospeciaalzaken. Dat is niet toevallig de hoek waar we gedurende onze themamaanden dit jaar de schijnwerpers wat feller op geplaatst hebben (en de reden dat ons Maand van de HIFI-logo zo fraai bewerkt is hierboven ;)). Dat betekent dat we momenteel niet naar een dealer kunnen voor een luistersessie met dat nieuwe paartje luidsprekers dat een collega hier net getest heeft, of die versterkercombinatie die tijdens een Hi-Visit aan de orde kwam. Dat we niet in de gelegenheid zijn om onze oren bij de expert te luister te leggen voor een advies op maat. En dat we onze dertiende maand (waar van toepassing) nog even moeten parkeren voordat we onszelf trakteren op de volgende schakel in de keten.
Support your locals – ook de audiospeciaalzaak
Wat er wél kan, is gelukkig ook een lijstje dat zich niet in één zin laat vangen. Zo zijn alle speciaalzaken ook de komende weken nog steeds gewoon bereikbaar. Via de website. Voor telefonisch overleg. Voor afspraken rond installatie, reparatie en vervanging van oude en nieuwe apparatuur. Én in veel gevallen ook voor aankopen. Het feit dat de winkels gesloten zijn, maakt namelijk niet dat ze niet benaderbaar zijn. Aankopen in webshops kun je natuurlijk laten bezorgen, maar zijn in veel gevallen ook af te halen, en in overleg met de dealer in de auto te plaatsen. En lees ook deze update van NU.nl eens, over de (andere) mogelijkheden bij niet-essentiële winkel.Â
Daarnaast is het toegestaan voor audiospeciaalzaken om demonstraties te geven bij de klanten thuis. Dat heeft Techniek Nederland ons na eerder overleg vanuit de start van de huidige lockdown medio december met hun juridische afdeling duidelijk aangegeven. Uiteraard zijn demonstraties aan huis alleen toegestaan met inachtneming van alle geldende regels. Naast de thuisdemo's sturen sommige winkels zelfs zaken op op proefgebruik. Informeer bij de dealer naar de mogelijkheden.
Nu zijn wij de laatsten om je aan te sporen de regels te negeren, de maatregelen niet serieus te nemen of überhaupt de grenzen van wat mag op te zoeken – want onder de streep lijkt de huidige periode van beperkingen simpelweg noodzakelijk. Maar wat we wel kunnen doen, is de branche steunen en aangeven wat er gedurende de lockdown mogelijk is en blijft, juist op een veilige en verantwoorde manier. Want de meeste specialisten zijn immers ook online te vinden. Ze zijn te bellen, je kan digitale bestellingen plaatsen, je mag het zelf afhalen – er kan een hoop nog wèl. Oriënteer je dus goed en vraag vooral je lokale speciaalzaak naar de voor hen geldende spelregels, vanaf een afstandje en binnen de regels. Houd ook ons overzicht van Hi-Visits in de gaten, want dat zullen we na november en december óók in januari en verder aan blijven vullen. En stay safe!