HI-VISITiEar Tilburg

Maand van de HIFI: Vivid bij iEar'


Rob Nijman | 15 november 2020

“November, Maand van de HIFI? Dat is bij ons van januari tot en met december”, zegt Freek van Ham lachend. Uiteraard staan we daar bij HIFI.NL hetzelfde in, maar hebben we nu net wel november als zodanig uitgeroepen om de spotlight wat extra op audiospeciaalzaken in de Benelux te zetten. In dat kader mag ‘zijn’ iEar’ natuurlijk niet ontbreken, dus op een novemberse woensdag worden we hartelijk verwelkomd door zijn collega Ron Geurts in het filiaal in Tilburg, voor wat uiteindelijk een drieluik rond drie bijzondere merken is geworden. Vandaag deel 1: Vivid Audio.

iEar’ & Vivid Audio

Het in Zuid-Afrika gevestigde Vivid Audio is niet de meest recente toevoeging aan het assortiment van iEar’, maar wel de jongste nieuwkomer in het lijstje dat we in dit drieluik zullen bespreken. Vivid, aan het begin van deze eeuw opgericht door Philip Guttentag en Laurence Dickie, is een fabrikant van innovatieve, toonaangevende, high-end luidsprekers.

“In hun producten hoor je de compromisloze ontwerpbenadering terug”, zegt Geurts. Ze realiseren een volkomen eigen luisterervaring door het gebruik van zelfontwikkelde én geproduceerde luidsprekers, filters en luidsprekerkasten. “Daarmee hoort Vivid bij een zeer selecte groep van fabrikanten. Maar het is tegelijkertijd een merk dat nog niet veel mensen kennen, terwijl de oorsprong vaak wél bekend is. Grondlegger Laurence Dickie was in de jaren 80 namelijk hoofdontwikkelaar van de befaamde 800 Series van Bowers & Wilkins, en tevens de ontwerper van de roemruchte B&W Nautilus.”

“Dat maakt hem ook een graag gezien spreker op shows, waaronder op het event dat we vorig jaar zelf organiseerden. Vertegenwoordigers staan erom bekend dat ze een mooi verhaal kunnen vertellen over hun merk of product, maar het is niet evident dat het de ontwerper zelf is, die de speaker écht van binnen en buiten kent. We zijn erg blij dat Laurence die rol graag op zich neemt, dat levert altijd veel publiek op.”

Form Follows Function

De kennis en ervaring opgedaan bij die ontwikkeling staat aan de basis van de modellen van Vivid, dat je sinds een kleine twee jaar ook bij iEar’ vindt. “Importeur Terrason heeft ieder jaar een grote demoruimte op onze show in het Willem II-stadion”, vertelt Geurts, “waar ze onder meer Arcam en Grimm laten horen, twee merken die je hier ook vindt. In 2018 vroegen ze of ze daar ook een combinatie van Vivid en Mola-Mola konden zetten, wat wij uiteraard prima vonden. Dat leverde zoveel reacties op, van publiek en pers, dat we Vivid Audio zeer kort na die editie van de Audio Show iEar’ aan ons assortiment toevoegden.”

De revolutionaire vorm van de zuilspeakers is bepaald door bewezen akoestische principes tot in het extreme door te voeren, zonder rekening te houden met conventionele wijsheid en gewone kastbouwtechniek. De productiefaciliteit mag zich dan in Zuid-Afrika bevinden, de belangrijke R&D-afdeling bevindt zich wel in B&W-thuisland Engeland, waar die ideeën tot wasdom komen. Een luidspreker van Vivid oogt als kunstwerk, maar is niet simpelweg een stuk ‘modern art’ waar toevallig een aantal drivers en speakers in zitten. Integendeel, de vorm is volledig ingegeven vanuit functioneel design, en het resultáát is steeds een kunstwerk.

“In de Giya-modellen zie je duidelijk diezelfde lijnen terug. En hetzelfde geldt voor de bekendste zichtbare techniek: de buistweeter. Hoewel klanten het merk dus vaak niet kennen, herkennen ze dat soort elementen wel en leggen ze de link met B&W, waar ze doorgaans al wel bekend mee zijn. Een Vivid is natuurlijk geen Bowers & Wilkins product, maar de technieken aan de basis van de 800 en de Nautilus zijn zover doorontwikkeld dat daaruit een nieuw merk ontstond."

Haalbare High-End

De huidige Giya- en Kaya-lijnen zijn speakers van het allerhoogste niveau, waar ook iEar’ al aardig wat klanten blij mee heeft kunnen maken. Maar zo bont als de recente verkoop van de Giya G1 Spirit zal het niet snel worden. “Er kwam een stel uit Amsterdam voor ‘een mooie set’, nota bene op zoek gegaan vanuit kennismaking met Sonos – maar dan toch liever wat beters. We zijn de hele winkel doorgegaan, maar ze vonden eigenlijk niets van hun smaak. Totdat ze in de high-end luisterruimte de Giya G1 zagen staan. Ze waren direct verkocht, puur op basis van het uiterlijk. ‘Klinkt het eigenlijk ook goed?’ kwam eigenlijk pas daarna aan de orde!” 

Voor wie de 80.000 euro van een paar G1 Spirits logischerwijs géén gevalletje ‘doe mij die maar’ is, kan bijvoorbeeld terecht bij de slanke K45 uit de Kaya-lijn (foto boven). Deze fraaie vloerstaander in ‘oyster grey’, ‘pearl white’ of ‘piano black’ is met zijn stukprijs van net boven de 8.000 euro heel wat vriendelijker geprijsd. En inmiddels is ook de gloednieuwe Kaya S12 bij iEar’ te vinden (foto rechts), waar het team de komende tijd veel van verwacht.

De compacte S12 haal je vanaf 6.400 euro per set (afhankelijk van de kleur) al in huis. De kleine footprint maakt het de perfecte studiomonitor, en ondanks het beperkte inwendige volume (12 liter) gebruikt Vivid ook hier de gepatenteerde exponentieel taps toelopende buisbelaste reflex, eerst ontwikkeld voor zijn veel grotere broer; inderdaad, de Giya G1.

Lees ook deel II: Cambridge en iEar'


EDITORS' CHOICE