40 jaar HiFi Klubben: "Er kunnen nog wel 13 winkels bij"

HiFi Klubben wordt 40 jaar, en viert dat met tal van aanbiedingen en de uitgave van een jubileumkrant, verkrijgbaar in alle filialen maar ook online te lezen. Omdat we vinden dat de geschiedenis van het bedrijf al fraai gevangen is in de vele interviews en artikelen in diezelfde jubileumkrant, gingen we in gesprek met Hans Peter Rietveld (Country Manager NL) om met name over het heden en de toekomst van ‘Klubben’ eens bij te praten. In minder dan 10 jaar al 13 Nederlandse filialen, waar is de horizon?

De Scandinavische audiospeciaalzaak verkoopt sinds 1980 kwaliteitsproducten die ‘je feest leuker, je geluid beter en je films nóg indrukwekkender maken’. Sinds september liggen ook die 13 Nederlandse filialen van HiFi Klubben vol met nieuwe producten van DALI, Denon, NAD, Bowers & Wilkins en meer. "En we hebben heel veel jubileumaanbiedingen, zodat je met ons mee kunt vieren en flink wat geld kunt besparen." 

‘Nederlands jubileum’ pas volgend jaar

“De start in Amsterdam en Hilversum natuurlijk”, zegt Hans Peter Rietveld, gevraagd naar zijn persoonlijke hoogtepunten in de historie van HiFi Klubben. Hij was er immers al vanaf dat begin bij. “Dat was op 29 november 2011, dus volgend jaar staat de volgende jubileumviering alweer op de agenda – maar laten we niet op de zaken vooruitlopen.” In dat jaar werd RAF in de hoofdstad overgenomen. In het nieuwe, hypermoderne winkelpand – nog altijd de Nederlandse HFK flagshipstore – vind je op 1000 m2 vloeroppervlakte ‘het mooiste op het gebied van beeld en geluid dat er op de markt te vinden is’. Tegelijkertijd werd ook het filiaal in Hilversum geopend, dat een jaar later – in de zomer van 2012 – eveneens stevig werd verbouwd.

Vanaf de feestelijke heropening in Hilversum werd een stabiel tempo voor Nederlandse verovering ingezet. Nieuwe winkels doken op in Utrecht (2012), Haarlem (2013), Rotterdam (2014), Den Haag en Almere (2015), Breda, Nijmegen en Alkmaar (2016), Amersfoort en Tilburg (2017), en tot slot Eindhoven in 2018. De volgende stap? “Er is zeker een aantal steden te noemen waar we heel logisch naar uit kunnen breiden.  Ik heb toevallig net twee afspraken in Zwolle en Groningen, dus we zullen zien. We hebben een lijstje hoor; elke stad vanaf 100.000 inwoners heeft eigenlijk gewoon een Klubben nodig.”

Gezonde organisatie

“Eigenlijk is er geen stad die we niet boeiend zouden vinden”, gaat Hans Peter verder. “We zitten nog niet in Den Bosch, Deventer, Apeldoorn, Arnhem – noem maar op. In Arnhem vind je al veel mooie collegadealers die goed bezig zijn, maar we zijn onderscheidend genoeg om aan dat aanbod toegevoegd te kunnen worden."

"Het gat tussen ‘mass market’ (lees: MediaMarkt) en de traditionele high-end zaak is groot genoeg, en wij hebben echt wat anders te bieden. Er is wat mij betreft plek voor 20 à 30 winkels in Nederland. Ons doel is om de huidige organisatie van 13 winkels en de webshop uit te breiden naar een landelijk dekkend netwerk.”

“We hebben ook hele drukke binnenstadlocaties gehad, wat in Utrecht al sinds het begin een groot succes is, maar bijvoorbeeld in Den Haag wat minder. Door voortschrijdend inzicht zijn we daar weer elders gaan zitten (HiFi Klubben Den Haag verhuisde van de Venestraat naar Noordeinde, red.). De winkels hebben we graag tegen het centrum aan, het liefst met goede parkeermogelijkheden, waar we gerichter bezoek kunnen ontvangen."

"De klanten weten ons inmiddels wel te vinden, want om nog even op je vraag terug te komen: de grootste mijlpaal voor mij is wat we in minder dan tien jaar met z’n allen opgebouwd hebben. We hebben een hele gezonde organisatie, met prachtige winkels en kundige vaklui met een passie voor muziek – want daar drijven we nog steeds op! – en een goede sfeer, dus daar ben ik erg trots op.”

Assortiment

Een belangrijke smaakmaker in de formule is uiteraard het assortiment. “Een beperkt, weloverwogen pakket. Dat is ook onze kracht: we weten heel veel van weinig, in tegenstelling tot heel weinig van heel veel. Merken waar we al jaren goed mee samenwerken, op hoog niveau, en daardoor een nauwe band mee hebben opgebouwd. Onze afdeling Quality Control in Denemarken weet soms al eerder dat er iets met een product aan de hand is dan de fabrikant zelf.”

In de praktijk zijn dat de bekende namen, zoals luidsprekermerken DALI en Bowers & Wilkins, en de elektronica van NAD, Denon, Marantz en Lyngdorf. “Maar we blijven ook ontwikkelen. Sinds kort hebben we bijvoorbeeld Devialet erbij, met de Phantom en Phantom Reactor in een aantal winkels, en in Amsterdam en Rotterdam ook de versterkers. Daarnaast is er head-fi van Audeze, Nura, RHA, Sennheiser, zijn we bezig met draaitafels van Mobile Fidelity, en is huismerk Argon een serieuze bijdrage aan het leveren. We hebben zeer binnenkort een mooie onthulling met een Argon streamer van € 299 met alles erop en eraan. En alles met 5 jaar garantie, dat is ook niet vanzelfsprekend.”

HiFi Klubben franchises

"Als je ondernemerschap wilt combineren met een fascinatie voor goed geluid en een ongelimiteerde liefde voor muziek dan is HiFi Klubben de volgende logische stap in jouw carrière." Dat is geen quote van Hans Peter, maar een tekst op de website. HiFi Klubben heeft ongeveer 100 winkels en is daarmee Europa’s grootste onafhankelijke retailer in kwaliteitsaudio- en video apparatuur. Dat biedt een sterke propositie. Met een succesvolle 40-jarige geschiedenis en volop plannen voor de toekomst nodigen ze ondernemers nu uit om deelgenoot te worden van de missie: Moving People Through Great Sound.

“Hoe die franchiseplannen aansluiten? Dat is voor ons geen vervanging, het weerhoudt ons niet van eigen groei. Parallel zijn er simpelweg extra mogelijkheden voor de volgende stappen.  We hebben een heel aantrekkelijk aanbod: er staat voor ondernemers een zeer professionele organisatie, met een afgekaderd en helder beleid en een duidelijke toekomstvisie vanuit het Deense hoofdkantoor, met ondersteuning in kennis, training en producten, in nauwe samenwerking met een toegewijd Nederlands management.“

“Ook is er onze sterke marketing, waar franchisenemers natuurlijk van mee profiteren. Online is daarop een prachtige aanvulling, we zien de webomgeving niet als concurrent van de winkels, maar de filialen juist als showrooms, toonzalen. Tot op zekere hoogte kun je met online retail wel wat vervangen, en we zien ook wel grote(re) aankopen online, maar in de basis is het een verlengde. Het zijn vaak aankopen nadat het in de winkel is ervaren. ‘Demo or Die’ is ons credo, alles is ter plekke te beluisteren. Beleving en passie krijg je in de winkel. En daar kunnen we op vooruit. De online omzet wordt in zijn geheel verdeeld over de winkels, ook in het geval van franchise. Bij een uiteindelijk landelijke dekking zal de webshop omzet nul zijn en alles ten goede komen aan de winkels, onze ‘showrooms’. ‘Omnichannel’. Dat roepen veel bedrijven, maar wij zien het echt als één geheel.”

De jubileumkrant vind je op de website van HiFi Klubben. Onderstaand ook het interview met Peter Lyngdorf.


EDITORS' CHOICE