SVS is een naam die je aan de doorgewinterde surroundliefhebber niet hoeft voor te stellen. Een reeks prijswinnende subwoofers heeft zijn positie als bouwer van hoogstaande aardbevingopwekker helemaal verankerd. Ook in deze review kijken we naar een subwoofer, maar wel een heel bijzondere. Deze PC-2000 Pro heeft een kleine voetafdruk, maar is zeker geen mini-presteerder.
De meeste subwoofers op de markt zijn vierkante dozen, met een of twee woofers die naar buiten gericht zijn en met een open of gesloten behuizing. Af en toe vind je er ook eentje met een driver die naar de vloer is gericht. De PC-2000 Pro is echter iets heel anders. Het presenteert zich als een grote, anonieme cilinder van iets meer dan 86 cm hoog. Dat lijkt veel, maar omdat de voetafdruk een diameter van 42 cm bedraagt valt de visuele impact nog wel mee. Los van de akoestische voordelen van deze vorm, draait het bij de PC-2000 Pro om dat (relatief) onopvallende profiel. Je kunt deze SVS op plaatsen neerzetten waar een klassieke sub misschien niet past, ook omdat je hem in een open of gesloten modus kunt gebruiken. Daarmee is de PC-2000 Pro misschien wel een aantrekkelijke optie voor muziekliefhebbers die de stap naar 2.1 willen nemen. Een of twee van deze tonnetjes kun je in een grotere luisterruimte wel kwijtraken in het vlak achter je speakers.
De belofte van SVS is dat de bijzondere vorm de prestaties niet aantast. De PC-2000 Pro, die voor 1.099 euro in de winkel ligt, bevat een 12-inch lange slag-woofer die belooft tot 16 Hz diep te duiken en bezit een vermogen van 550 Watt (1.500 Watt piek). Dat klinkt allemaal echt heel beloftevol, maar maakt de subwoofer dat waar? Heeft het de LFE-prestaties die nodig zijn om een filmavond daverend te maken en tegelijkertijd de subtiliteit om een set goede stereospeakers bij te staan als je naar muziek wil luisteren?
Prijswinnende reeks
De PC-2000 Pro is deel van de nieuwe 2000 Pro-reeks van SVS. Zoals wel vaker bij het Amerikaanse merk bestaat deze familie uit drie telgen: een versie met open behuizing (PB-2000 Pro), een gesloten model (SB-2000 Pro) en dan deze sub met tonvorm. Het idee is dat als je op een bepaald prijspunt bepaalde prestaties zoekt er altijd een model is dat past bij jouw opstelling. Het prestatieniveau van de 2000 Pro-familie leverde SVS deze zomer nog een EISA Award voor beste subwoofer op.
SVS is weliswaar veel meer dan een subwooferbouwer – zie ook de eerdere review van de SVS Ultra-boekenplankspeakers – maar het is wel met deze categorie dat het bedrijf zijn imago vestigde. Heel bekend zijn de uitstekende topmodellen, zoals de ultieme (en ook gigantische) SB-4000 en de SB-3000, maar we bekeken ook al een kleiner budgetmodel, de SB-1000 (meer reviews hier). De 2000 Pro-reeks zit duidelijk in een hogere categorie en bezit features van die grotere SVS-subs. De DSP-controle via een app vinden we zelf een belangrijk pluspunt. Maar even belangrijk is dat de 2000 Pro-subwoofers nog een ‘normaal’ formaat hebben. Het zijn subwoofers die goede prestaties leveren maar niet het subwoofer-equivalent zijn van een Amerikaanse pick-up.
Goed geïsoleerd
De PC-2000 Pro arriveert in een behoorlijk grote doos waarop in het groot ‘two man job’ prijkt. Aangezien vorige tests van SVS-subwoofers uitdraaiden op het versleuren van aardig wat kilogrammen, waren we mentaal al voorbereid op een sessie gewichtheffen. Gek genoeg, en ondanks de waarschuwingen, viel het bij deze keer echt wel mee. Je moet wat oppassen als je het apparaat uit de doos haalt, maar verder liet het zich gemakkelijk verplaatsen. Het helpt wel als je wat langere armen hebt.
Wat meteen opvalt is hoe anoniem die PC-2000 Pro wel is. Het is echt een cilinder, bijna compleet omhuld door een donkere luidsprekerstof. Ons testmodel had een glossy zwarte afwerking. Heel mooi en het geeft wat klasse aan dit apparaat, maar uiteraard vangt het ook wel wat stof. Zelfs in een slechts deels verduisterde thuisbioscoop gaat het toestel wel helemaal opgaan in de achtergrond, vermoeden we.
Positief vinden we de voorziene pootjes. Het lijkt misschien een detail, maar bij een subwoofer is een goede akoestische ontkoppeling op sommige ondergronden cruciaal. Door die SoundPath-voetjes uit twee delen worden minder vibraties overgebracht naar de vloer, wat de kans op bijgeluiden en klachten van de buren verkleint. In onze testruimte hebben we een houten plankenvloer, en daar zijn die voetjes echt wel een goed idee. Ze zijn ook belangrijk om een andere reden: het ontwerp van de PC-2000 Pro vereist dat het een centimeter boven de grond zweeft, want het heeft een 12-inch woofer die naar beneden wijst en een heel grote beweging maakt.
Als experiment plaatsten we de SVS even op een hoogpolige mat die we in de testruimte hebben om de ruimte wat te dempen. Het verschil was meteen te merken – veel gedempter, veel droger - wat natuurlijk helemaal logisch is. Indrukwekkend vonden we ook hoe inert de behuizing wel bleef, ook bij de racescène van ‘Ready Player One’ die we vaak als benchmark voor Atmos-prestaties gebruiken. In dat hectische fragment zitten heftige baseffecten, bijvoorbeeld als King Kong op het toneel verschijnt, maar zelfs bij een heel hoog volumeniveau konden we niet echt storende vibraties voelen aan de PC-2000 Pro-kast.
Open of gesloten
Ondanks zijn ronde vorm heeft de PC-2000 Pro een achterkant. Je vindt hier de nodige aansluitingen in de vorm van een stereo-cinch. Je gebruikt de rechtse als je enkel het LFE-kanaal bij een surroundmix wil weergeven, beide als je de subwoofer wil verbinden met een stereoversterker zonder toegewijde sub-uit. Omdat twee subwoofers helemaal geen overkill is – hier past een breed grijnzende emoticon – maar bij stereoweergave een slimme zet, is er ook een cinch-paar als output. Zo kun je PC-2000 Pro daisy-chainen met een tweede sub.
Via een ingenieus knoppensysteem aangevuld met een reeks led’s kun je hier ook zaken als het volume, de fase en crossover-punt instellen. Dat gaat behoorlijk makkelijk, maar je kunt dit alles ook via een app doen. Dat werkt toch heel wat prettiger – en je krijgt er een heel aantal opties bij.
Achteraan vinden we ook een baspoort, verbonden aan een lange bassreflexbuis die intern dankzij een knik tot bijna helemaal bovenaan de subwoofer loopt. Uit de doos is de PC-2000 Pro dus een open sub, maar je kunt de poort ook volledig afsluiten. In de app kies je dan voor ‘sealed’. Dat kost je een klein beetje aan de onderkant van de bas-weergave, maar kan de weergave wel strakker maken. Het hangt deels af van de kamereigenschappen en waar je het toestel zet. Dicht bij een hoek zouden we toch met de poort gesloten proberen, misschien bevat dat meer.
Geweldige app-controle
De uitgebreide DSP-controle via een app is wat ons betreft het geheime wapen van SVS. Het is beschikbaar op heel wat van hun subwoofers, incluis de PC-2000 Pro. Waar sommige rivalen inzetten op een totaaloplossing via een kamermeting, verkiest SVS om je uitgebreide controle te geven via deze app en eventuele kamercorrectie over te laten aan je AV-receiver of slimme versterker.
De SVS-app geeft je veel mogelijkheden maar blijft eenvoudig te gebruiken. Op onze Huawei P30 Pro detecteerde de app zelf de subwoofer (via Bluetooth LE) en werd de verbinding op enkele seconden gelegd. Die verbinding blijft ook actief zodat je niet altijd weer moet wachten tot je smartphone kan communiceren met je subwoofer. Weer een detail, maar als je bezig bent met je luisterkamer in te richten en kritisch te luisteren is het wel fijn als je snel iets kunt aanpassen en niet telkens een paar seconden moet wachten. Een mens is een ongeduldig dier, toch?
Het hoofdscherm van de SVS-app brengt je meteen naar de essentie: de volumeregeling. Je kunt er ook een preset laden, een aangepast weergaveprofiel voor film, muziek of de standaard-SVS-preset. Het is bovendien mogelijk om een eigen preset in te stellen.
Duik je wat dieper in de SVS-app, dan kun je alles instellen wat je maar kunt bedenken. Zaken als het lowpassfilterpunt en fase zijn vrij standaard, maar met name de parametrische equalizer en room gain compensation zijn handige zaken waarmee een finetuner veel is. RGC is overigens in onze ervaring heel handig in een kleinere kamer. Uiteraard is de meerwaarde van deze twee functies iets beperkter als je met een kamercorrectiesysteem werkt, maar wanneer je een subwoofer inregelt bij een stereosysteem heb je dat niet altijd. Slimme stereoversterkers zoals de NAD M33 of Arcam SA-30 hebben iets als Dirac aan boord, maar het merendeel van ‘pure’ versterkers niet.
Multitest
We hebben de PC-2000 Pro heel lang op bezoek op gehad, wat toeliet om hem in een aantal opstellingen uit te proberen. Het langst hebben we de SVS gebruikt met onze vaste surroundopstelling bestaande uit een Denon AVR-X6300H en een 5.1.4-set op basis van DALI Rubicon en Alteco. De voorste kanalen worden verzorgd door twee Rubicon LCR’s, muurspeakers die ‘hi-fi’ zijn maar best toch ondersteund worden door een subwoofer. Volgens de THX-normen kies je best een crossover-punt op 80 Hz, maar bij deze speakers is het slimmer om iets hoger te mikken. Dat is via de receiver snel ingesteld (incluis kamermeting via Audessey), maar het is wel fijn om het op de receiver toch iets hoger in te stellen en dan tijdens het luisteren via de SVS-app nog wat te finetunen.
De scène uit ‘Ready Player One’ is een prima graadmeter voor de prestaties van een subwoofer. Er gebeurt zoveel qua geluidseffecten in een paar minuten film, eigenlijk het is ongelooflijk. Er zijn zware effecten met veel impact, zoals auto’s en treinen die crashen of een T-Rex die de racers aanvalt, maar ook veel subtiele zaken, zoals het gepiep van treinremmen en goudstukken die al rinkelend door gamers worden verzameld. De Audessey-meting heeft voor een goede integratie gezorgd, waardoor de PC-2000 Pro heftig maar niet overweldigend aanwezig is. Je hoort ook meteen het verschil wanneer je schakelt tussen de presets ‘film’ en ‘muziek’, het is niet subtiel en wel effectief. In filmmodus krijgt het ultralage iets meer body en is het ook meer uitgesmeerd, wat prima is bij een actiefilm zoals deze. Je kunt de PC-2000 Pro ook heel ver duwen; ook bij zeer hoge volumes laat het je niet in de steek.
Is het even goed als de klassiekere 2000 Pro-modellen? Moeilijk te zeggen omdat we niet de ene naast het andere hebben gehoord, maar we zijn altijd onder de indruk geweest van de gesloten SVS-subs die even machtig als strak uit de hoek komen. Ons gevoel zegt bovendien dat de PC-2000 Pro net iets subtieler is, wat bij sommige films (en muziek) een plus is. Bij ‘1917’, het WO I-meesterwerk van Sam Mendes dat schijnbaar in één gigantische take is opgenomen, zorgt de SVS terwijl de twee hoofdpersonages door niemandslands kruipen voor net genoeg ondersteuning bij de dreigende soundtrack. Het zit ‘m uiteraard deels in de integratie, maar tegelijkertijd toont deze cilindervormige subwoofer op zo’n moment ook de meerwaarde van een iets duurdere sub. Moeten we ook zeggen: op een of andere manier kregen we de indruk dat de PC-2000 Pro de kamer op een egalere wijze met laag vult. Misschien komt dat wel door naar beneden gerichte woofer, maar terwijl we rondliepen in de kamer bleef de baservaring consistent.
We hebben via de Denon ook naar muziek geluisterd in 2.1, met een Oppo UDP-203 als Roon Ready-bron. Naar ‘Gold Junkies’ van Melanie De Biasio bijvoorbeeld, met zijn nerveuze basdrum die de SVS in muziekmodus perfect en strak aanlevert. Bij de track daarvoor, ‘Your Freedom is the End of Me’, vonden we dat de subwoofer ondanks een voldoende laag crossover-punt toch in de ruimte te lokaliseren was – uiteindelijk bleek dat te liggen aan de plaatsing, waarbij de baspoort gericht was op een kast en zo resonantie liet ontstaan. Om maar te zeggen: ook deze flexibiele subwoofer moet je op een correcte plaats in de kamer parkeren. Los van dat klein plaatsingsprobleempje vonden we wel dat de PC-2000 Pro bij muziek luisteren echt een meerwaarde biedt.
Daarnaast hingen we de PC-2000 Pro aan een Devialet Expert 220 Pro met een set KEF R3’s. Dat zijn staanderspeakers die zelf aardig wat laag produceren, maar daarbij niet het ultieme qua basdetail kunnen serveren. Aangevuld met de SVS-cilinder was dat absoluut het geval, en bij Max Richters’ prachtige ‘On the Day of Daylight’ hadden we meteen door waarom een subwoofer bij een stereo-opstelling echt wel steek kan houden. De strijkers zijn in dit droevig werk de sterspelers, maar de volle impact krijg je toch maar als je ook die ultralage tonen er bij krijgt. We hebben bij deze opstelling wel wat langer gezocht naar de ideale plaats om de sub te plaatsen. Volgens ons was het ideale punt dicht en achter bij de speakers vooraan, maar dan moet je eigenlijk wat meer ruimte hebben dan wij in onze testruimte ter beschikking hebt. De PC-2000 Pro is dan wel net weer makkelijk in te zetten omdat je hem dicht bij een muur kunt plaatsen.
Conclusie
De PC-2000 Pro is door zijn vorm en concept niet voor iedereen geschikt, maar misschien wel voor meer situaties dan op eerst zicht lijkt. Het biedt meer flexibiliteit dan een klassieke subwoofer qua plaatsing, zeker als je de baspoort dempt. Tegelijkertijd biedt het wél alle pluspunten die je mag verwachten bij een SVS-subwoofer, zoals de extreem nuttige DSP-controle en de zuivere basprestaties.
De PC-2000 Pro mag onconventioneel ogen, het doet op zijn manier zeker niet onder voor de klassiekere PB-2000 Pro en SB-2000 Pro. De lange slag-woofer biedt bovendien de subtiliteit en detail om deze subwoofer ook relevant te maken voor muziekliefhebber die in stereo luisteren. Aardschokken opwekken bij films is geen probleem, maar het kan ook fijnzinnig uit de hoek komen.
SVS PC-2000 Pro
1.099 euro |Â oppostore.nl/svs/Â
Beoordeling 4,5 op 5