Review: Sodom – ‘Til Death Do Us Unite (LP)

Eric de Boer | 26 april 2020

In 1997 bracht de Duitse thrashmetalband een heerlijk eigenwijze achtste langspeler uit. Op ‘Til Death Do Us Unite combineerde de band, die bekend staat om haar vele bezettingswisselingen, elementen van Teutoonse punk met ouderwetse thrash en een flinke dosis humor, wat resulteerde in een opmerkelijk geheel. Music On Vinyl bracht het album onlangs opnieuw uit op groen/zwart gemarmerd, gelimiteerd vinyl.

Wellicht doet de titel van het achtste studioalbum van de uit Gelsenkirchen afkomstige band zelfs bij de met het genre bekende muziekliefhebber geen belletje rinkelen, maar de hoes zal meteen voor herkenning zorgen. De torso’s van een zwaarlijvige man en een zwangere vrouw die een schedel bijeenhouden maken van het album namelijk al een iconisch geheel in de geschiedenis van de Europese thrashmetal.

Bandoprichter, vocalist en bassist Tom Angelripper (Thomas Such voor zijn familie) werd op ‘Til Death Do Us Unite voor het eerst bijgestaan door gitarist Bernd ‘Bernemann’ Kost en drummer Bobby Schottkowski, die respectievelijk Dirk ‘Strahli’ Strahlimeier en Guido ‘Atomic Steif’ Richter aflosten. Voor de productie was Harris Johns verantwoordelijk en de mix kwam uit handen van Kai Blankenberg.

In het tweede deel van de jaren negentig van de vorige eeuw, hadden thrashmetalbands het niet makkelijk. De opkomst van andere metalstijlen deden veel (Duitse) bands overstappen naar een ander genre en ook Sodom had geëxperimenteerd met een andere ‘sound’. Op deze plaat keerde Tom Angelripper met zijn nieuwe gevolg terug naar de roots van de band; snelle en met punkinvloeden doorspekte thrashmetal. Vol met catchy riffs, licht-psychotische vocale prestaties, een mix die de drums weer eer aandeed en een gezonde dosis humor.

En omdat Sodom in 1997 haar eigen wortels weer herontdekte, zijn ook de links met Venom en Motörhead makkelijk te leggen. Een logge sound die af en toe op prettige wijze de kop opsteekt, het baswerk dat prominent in de mix aanwezig is en een flinke dosis doeltreffende rock ’n roll maken het geheel compleet, terwijl tracks als Fuck The Police, Frozen Screams, That’s What An Unknown Killer Diarized of het gruizige hardcore punknummer Hanging Judge de naam die de band door de jaren heen had gemaakt eer aandoen. Rasechte punk is terug te horen op de track Polyoximaniac en het in het Duits gezongen drinkummer Gisela geeft het album een vrolijke, lichtelijk hilarische noot.

Met veel groove en gevoel voor ritme is het de titeltrack die de rem wat op het geheel zet, wat neerkomt op meer serieuze tonen. Waarmee Sodom bewijst om te kunnen gaan, mede dankzij de toen nog nieuwe bezetting. De kracht van vooral de eerste plaatkant wordt door enkele tracks op kant B verlaagd, want vooral daar staan enkele nummers die weinig toevoegen en meer als vulling beschouwd mogen worden. Zonde, want het album had het geenszins nodig. Met als uitzondering de prima geslaagde Paul Simon (Simon & Garfunkel) -cover Hazy Shade Of Winter en het energieke Suicidal Justice, dan.

Toch is er genoeg te genieten op ‘Til Death Do Us Unite. Sterker nog, als je de vulling op de tweede plaatkant weg zou nemen, mag het album als een van de sterkste uit het gehele Sodom oeuvre gelden. Muziektechnisch was het driekoppige gezelschap in topconditie en ook de productie was (en is) niet verkeerd, het genre in ogenschouw nemend. Prima genietbaar voor liefhebbers van de zwaardere klanken, dus. Met af en toe een niet-al-te-serieuze knipoog naar het genre en de luisteraars. En hoewel de vocalen van Tom Angelripper nooit zijn sterkste kant zijn geweest, maakt de muziek daar op deze plaat veel voor goed.

Deze herpersing op Haarlems vinyl is beperkt gebleven tot 1500, individueel genummerde exemplaren. De groen/zwart gemarmerde LP is fraai van klank en stil waar dat nodig is en biedt genoeg dynamiek om Sodom anno 1997 overtuigend op de luisteraar over te kunnen brengen. Music On Vinyl voegde aan de plaat een 4-pagina’s tellende insert toe met daarop onder meer de teksten. Leuk voor de fans!

Muziek: 7,5
Klank: 7,8
Kwaliteit persing: 8,9