NIEUWS

Hoe social distancing aankopen en streaming beïnvloedt

Met een groot deel van de wereldbevolking aan huis gekluisterd, nam streamingdienst Spotify tussen 19 en 25 maart jl. significante ontwikkelingen waar in de wereldwijde luistertrends. Zo steeg onder andere het aantal kook- en huiselijke playlists flink, wat er op wijst dat mensen vooral bezig zijn met hun leven binnenshuis en minder met feestelijkheden. Podcasts over zelfontwikkeling (wellness, meditatie) werden ook meer beluisterd. Spotify zette de opvallendste ontwikkelingen op een rij.

Thuisblijven en winkels vermijden om verspreiding van coronovirus tegen te gaan

De dreiging van het coronoavirus en de maatregelen die er voor moeten zorgen dat het coronavirus zich niet of niet snel verder kan verspreiden, hebben grote delen van de wereldeconomie lamgelegd. Onder andere alle ondernemers in de horeca en de reis- en toerismebranche hebben het heel moeilijk en het einde is nog niet in zicht. Dat de wereldeconomie in 2020 een dreun krijgt is wel duidelijk, maar de omvang van deze dreun is nu nog niet te bepalen.

Natuurlijk blijven mensen voedingsmiddelen en andere primaire levensbehoeften kopen. Opvallend is dat de verkoop van legpuzzels volgens opgave van fabrikanten en verkopers door het dak is geschoten. Ook de verkoop van televisies is toegenomen en dan vooral de wat kleinere modellen. Verkopers vermoeden dat de nieuwe televisies vooral in de keuken, eetkamer en kinderkamer(s) worden geplaatst.

Streaming van muziek, film en podcasts

De grote streamingdiensten en gaming platformen hebben een significante groei van het verkeer gemeld. Ook de samenstelling van het verkeer is gewijzigd. Streamingdienst Spotify meldt dat meer mensen de afgelopen tijd zijn begonnen met het maken van gezamenlijke playlists, een activiteit die gelijkgestemden op een leuke manier dichter bij elkaar brengt. Spotify-luisteraars delen ook meer content op hun sociale netwerken dan normaal, waarschijnlijk om hun vrienden en volgers op afstand te laten weten waar ze naar luisteren.

Ook opvallend, er wordt meer rustige muziek geluisterd, dus meer akoestisch, minder dansbaar en energiek, meer instrumentaal dan met zang of rap. Volgens Spotify is “Don’t Stand So Close To Me” van The Police afgelopen weken 135% vaker gestreamd. Dat zal iets te maken hebben met anderhalve meter afstand van elkaar houden. Spotify heeft de Chill-hoek voor luisteraars die rust en inspiratie zoeken.

Live concerten zijn voorlopig geschrapd en artiesten treden op en zijn te zien en te horen via live streams. Zij zien na afloop dat hun fans na zulke online shows naar Spotify doorstromen om nog meer muziek van hen te horen, zoals dat ook gebeurt na gewone concerten.

Volgens Spotify is er ook een duidelijke toename zichtbaar in de vraag naar kinder- en familie content, in het bijzonder naar muziek die kleine kinderen helpt om te gaan slapen. Voor veel ouders is het immers een uitdaging om hun kinderen veilig bezig te houden - en ze bij voorkeur zelfs iets te leren - terwijl ze tegelijkertijd ook proberen thuis werk te verzetten. Zowel kindermuziek als klassieke muziek worden meer beluisterd.

Spotify meldt ook een toename van het luisteren naar podcasts in de categorie lifestyle en gezondheid. Podcasts die betrekking hebben op yoga, hardlopen, koken, meditatie en natuurgeluiden zijn momenteel erg populair.

Liedjes op balkons leiden ook tot meer streaming

“Met name in Italië en Spanje zijn mensen samen uit hun ramen en vanaf hun balkons gaan zingen, ook ter ere van alle zorgmedewerkers en het ambulancepersoneel. Twee van de nummers die in Italië gezongen worden, zijn dan ook flink meer gestreamd. “Abbracciame” van Andrea Sannino 820% meer op 13 maart en “Azzuro” (o.a. geschreven door Paolo Conte) 715% meer op 14 maart. In Spanje stegen de streams van de jaren ‘80 hit “Resistiré” (‘Ik verzet me’) van Duo Dinamico sinds 15 maart met meer dan 435%, nadat dit tijdens de lockdown het nationale lijflied werd,” aldus Spotify op zijn website.

EDITORS' CHOICE