Synergistic Research Orange zekeringen

Ruim een jaar geleden heb ik mijn licht laten schijnen over de Blue zekeringen van Synergistic Research. De conclusie was helder: deze zekeringen kunnen mijns inziens in een goed audiosysteem een ongekende klankverbetering teweegbrengen tegen een relatief bescheiden investering. Ik had er zelfs de kwalificatie “achtste wereldwonder” voor over. Vanzelfsprekend heb ik toen de zekeringen van de belangrijkste apparaten van mijn installaties direct vervangen door SR Blue. Maar zie, de nieuwe zekeringen waren nog maar net ingespeeld of er was alweer sprake van de ontwikkeling van een nieuw type zekering dat nog weer veel beter zou zijn: de SR Orange. Tijd voor een update, in de vorm van een productbespreking. 

Begrijpelijke scepsis

“Orange is the new Blue”, heette het op de website van Synergistic Research. Niet verrassend werd er hier en daar sceptisch op gereageerd. “Koop geen Orange; wacht even op Purple, die zijn nog weer veel beter”, sloeg iemand de spijker op de kop. Ook ik was hier in eerste instantie niet blij mee. Hoe zit het? Wilden onze Amerikaanse vrienden een succesvol product nog een keer verkopen in een ander jasje? Of was er werkelijk sprake van een wetenschappelijk onderbouwde doorbraak met een echt betere accessoire als resultaat?

Uiteindelijk won de nieuwsgierigheid het van het cynisme en liet ik een SR Orange komen voor de losse voeding van mijn voorversterker. De ervaring heeft mij namelijk geleerd dat het effect daar het grootst is. Synergistic Research stelt dat de Orange zekering vers uit het doosje al beter klinkt dan de Blue, dus al voor ingespeeld te zijn. Dat leek mij nogal stug. Ik heb namelijk ervaren dat zekeringen altijd moeten inspelen, sommige meer dan anderen. De zekeringen van Furutech bijvoorbeeld kunnen in het begin “klein en puntig” klinken; na een week herstelt de afbeelding zich. Dit is geen verbeelding, want aan een kleine afbeelding wen ik nooit.

Klankmatige effecten van de SR Orange

Maar goed, terug naar de SR Orange voor de voorversterker. Wie schetst mijn verbazing: ik vond de sound inderdaad al meteen beter dan met de Blue zekering! Ik rapporteerde het volgende aan de importeur:

“Ze zijn inderdaad spectaculair! De sound is voller; de timbres zijn echter (dus mooier); je hoort meer muziek. Deze zekeringen nemen nog meer de scherpte weg ... de hoofdset klinkt als "stevige honing", dynamisch en muzikaal-warm. In eerste instantie kan het zelfs wat "dof" klinken; dan realiseer je je dat 90 procent van de installaties veel te helder en scherp klinkt ... .”

Aansluitend bij het laatste, heb ik inmiddels het idee dat de werking van de zekeringen van Synergistic Research ten dele berust op een kleine reductie van de hogere frequenties. Je kunt dit effect niet bereiken door een slinger te geven aan de denkbeeldige knop voor treble; het is subtieler dan dat. Naast installaties die om allerlei redenen te scherp klinken om recht te doen aan het timbre van onversterkte muziekinstrumenten, zie ik trouwens ook een probleem bij de geluidsdragers. Ik kan zo een hele berg cd’s, sacd’s, dvd’s en lp’s uit mijn kast trekken die van de studiotechnici een flinke boost in het hoog hebben meegekregen. In eerste instantie kan dat spectaculair helder klinken; door de benadrukte boventonen kun je instrumenten ook beter van elkaar onderscheiden. Na een tijdje doorluisteren gaat zo’n sound irriteren; het is te dun en “gehypet”. De SR Orange zekeringen kunnen van een slechte opname geen goede maken, maar zetten ook hier een stapje in de goede richting.

Een homogener sound

Ik ben geneigd de sound met Orange zekeringen “homogener” te vinden dan met de Blue. Wat ik hiermee bedoel kan ik illustreren aan de hand van het verschil tussen een goedkoop stereotorentje en een uitgebalanceerde high-end set. Bij zo’n torentje valt het geluid vaak in twee delen uiteen: het laag en het midden-hoog. Daartussen gaapt een kloof. Het laag ontbeert snelheid, controle en kleur; het midden is dun en het hoog scherp.

In de uitgebalanceerde high end set daarentegen is het laag strak, snel en kleurrijk, heeft het midden body en is het hoog verfijnd. De overgang tussen het laag en het midden verloopt naadloos. Een piano klinkt als een ondeelbaar instrument; linker- en rechterhand zijn in evenwicht; er is geen sprake van onnatuurlijke scherpte en een dun geluid van de rechterhand en zoemende tonen van de linkerhand die daar wat achteraan hobbelen. Het is nu precies deze homogeniteit van die high-end set waar deze zekeringen een bijdrage aan kunnen leveren.

Met de SR Orange klinkt mijn hoofdsysteem nu nog “homogener” dan voorheen, in de zin van het bovenstaande. Hoe dat kan worden bereikt met zo’n nietig onderdeeltje dat alleen maar de stroom laat passeren, wacht nog steeds op een overtuigende verklaring. Samenvattend zijn de Orange zekeringen inderdaad weer duidelijk beter dan de Blue. Ik heb er inmiddels zes geplaatst. De vrijkomende Blue zekeringen kon ik doorschuiven naar andere apparaten of verkopen. Dat maakt deze investering wat mij betreft effectief en verantwoord. 

Enkele kanttekeningen

Bij alle enthousiasme over de Orange zekeringen is het van belang enkele kanttekeningen te plaatsen. Zekeringen kunnen nooit fundamentele problemen oplossen. Een ontoereikende akoestiek, een onevenwichtig samengesteld systeem, een onhandige opstelling van de luidsprekers en dergelijke hebben een passende oplossing nodig. De zekeringen zijn bedoeld om een meer verfijnde klank te persen uit een evenwichtig systeem van hoge kwaliteit. Daarnaast heeft elk product een doelgroep. Niet iedereen heeft iets aan deze zekeringen. Ik ben mij er terdege van bewust dat mensen erg verschillend kunnen omgaan met deze hobby. Zo ken ik bijvoorbeeld iemand die wel een installatie uit de high-end klasse bezit, maar er niet echt maar luistert. Dat gaat ook wat lastig, want deze heer heeft een gehoorbeschadiging aan beide kanten. Hij ziet de set denkelijk meer als een statussymbool; de luidsprekers als mooie meubeltjes. Geregeld ziet hij een “mooiere” luidspreker; die moet hij dan meteen hebben. Hoe het klinkt, doet er minder toe. Het moge duidelijk zijn dat we deze man niet moeten lastigvallen met audio grade zekeringen. Ook zijn er lieden die kostbare geluidsapparatuur aanwenden voor de weergave van spectaculaire effecten bij films. Leuk hoor, al die voorbij razende straaljagers en ontploffende bommen en granaten. Maar of je daar nou de nieuwe zekeringen van Synergistic Research voor nodig hebt...

Conclusie

Het profiel van de koper van de SR Orange zekering is dus helder: een serieuze muziekliefhebber met een goede installatie die uit is op een zo natuurlijk mogelijke weergave van verfijnd opgenomen muziek. In mijn beleving kan een dergelijk persoon eigenlijk niet om de SR Orange zekeringen heen. 

Kijk voor meer informatie op www.kempelektroniks.nl en www.synergisticresearch.com.

EDITORS' CHOICE