REVIEWAudioQuest

Review: AudioQuest Folk Hero en Mythical Creature series - Heroïsche verbeteringen

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Werner Ero | 03 maart 2020 | Fotografie Fabrikant | AudioQuest

Het testen van audiokabels behoort tot één van de meest lastige klussen die een recensent kan aangaan. Met name wanneer de prijzen voor dit moois die van een modale personenauto beginnen te overstijgen, is het hoongelach niet van de lucht. Want zo belachelijk veel geld voor een stukje snoer dat je ook gemakkelijk zelf in elkaar kunt flansen en wat waarschijnlijk niet eens veel minder goed zal presteren? Maar wat als een fabrikant nu wel slaagt om het prestatieniveau dusdanig te laten stijgen, dat de mate aan hoorbare verbetering ineens zelfs gelijkwaardig aan gelijk geprijsde luidsprekers of randapparatuur kan zijn?

Precies datgene heeft het populaire AudioQuest in zijn gloednieuwe Folk Hero en Mythical Creature luidsprekerkabeltopseries voor elkaar gekregen. Een razendknappe prestatie die ons de toekomst van luidsprekerkabelontwerp toont.

AudioQuest Folk Hero en Mythical Creatures

Door het introduceren van de nieuwe Folk Hero en Mythical Creatures series heeft AudioQuest getracht zijn toch al hoge ontwerpstandaard nog verder te verleggen. Verantwoordelijk voor deze baanbrekend nieuwe reeks is hetzelfde ‘dreamteam’ dat ook de stroomkabels van het merk zo’n enorme kwaliteitsboost heeft gegeven. AudioQuest oprichter William Low is voor de kenners daarbij de aangewezen persoon, maar is voor deze nieuwe series bijgestaan door de geniale hoofdingenieur van de laatste generatie AQ-stroomproducten Garth Powell.

Voortbouwend op een solide basis van vertrouwde eigen merktechnologieën hebben de heren zich specifiek gericht op het aanpakken van één van de meest storende problemen die bij het ontwerpen van luidsprekerkabels optreden. Namelijk de onderlinge afwijking die optreedt tussen de bronimpedantie van de versterker en de belastingimpedantie van de luidspreker. Door de karakteristieke impedantie van een luidsprekerkabel weg te nemen, maakt de ZERO-technologie een ongekend grote stap om die schade te verminderen. Het resultaat zijn grotere dynamische contrasten, een meer homogeen karakter en slagkracht in het laag die ogenschijnlijk moeiteloos wordt weergegeven omdat de kabel de muziek niet elektrisch beperkt (wurgt).

Veelzijdige gebruiksmogelijkheden

Zoals gebruikelijk bij de duurdere series zijn ook deze nieuwe luidsprekerkabels weer in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. De lijn begint met de full-range ZERO uitvoering die voor alle single wiring toepassingen kan worden ingezet. Tegelijkertijd of in een eventueel later stadium, kan de afzonderlijk toe te voegen losse BASS kabel het prestatieniveau nog verder verhogen.

Laatste en derde optie betreft een volledig geoptimaliseerde bi-wiring combinatiekabel die bij AudioQuest ‘BiWire’ wordt genoemd. Hierbij bevinden zich twee aansluitingen aan de versterkerzijde en vier aan de luidsprekerzijde. Twee voor het ZERO deel en twee voor het BASS gedeelte Al deze moeite is heel bewust gedaan omdat het Amerikaanse merk enorm gelooft in de voordelen van bi-wiring. Vooral steekhoudende parameters dat alleen al de vervorming meteen wordt gehalveerd en de grote magnetische velden die nu eenmaal meereizen op basenergie, door deze manier van aansluiten verder van de delicate hoge frequenties worden gehouden, snijden zeker hout. Vergelijk het maar met zwemmen in de zee bij hoge of lage golven.

Maar waarom dan niet gewoon van twee full-range ZERO kabels gebruikmaken? Technisch zou het in theorie best kunnen, maar door de onbeperkte bandbreedte van deze uitvoering zal de verbetering veel geringer uitvallen omdat er op deze manier ook meer hoogfrequentie rommel ongehinderd mee kan reizen. Dit in tegenstelling tot de BASS kabels waarbij van een heel andere kabelgeometrie voor een geringer magnetisch veld in samenwerking met het gepatenteerde GND (Ground-Noise Dissipation) ruisonderdrukking systeem gebruik wordt gemaakt en daardoor substantiële voordelen biedt.     

Folk Hero - William Tell-ZERO en Bi-wire

Om te onderzoeken en zelf te ervaren hoe veel beter dan voorheen deze nieuwe kabels binnen verschillende audiosystemen reageren, ben ik door het merk van alle vier de op dit moment beschikbare modellen voorzien. Voor de minder extreem geprijsde Folk Hero serie zijn dat William Tell in zowel de ZERO en BiWire uitvoering, terwijl als vaandeldragers van de Mythical Creature topreeks de single wiring Thunderbird ZERO, Firebird ZERO en het absolute topmodel Dragon ZERO aantreden.

Om met eerstgenoemde te beginnen is de William Tell met zijn fraaie dieprode kleur (instapper Robin Hood in uiteraard bosgroen was ten tijde van deze test nog niet leverbaar) in twee uitvoeringen verkrijgbaar. De eerste is uitgevoerd met Solid Perfect-Surface Copper + geleiders, terwijl de tweede Solid Perfect-Surface Silver-geleiders bezit. Mijn testmodel betreft de PSC+ koperuitvoering en is voorzien van massieve geleiders van 2,65 mm2. Het grote verschil met de aanzienlijk kostbaardere Mythical Creature modellen, is dat de Folk Hero reeks wel van dezelfde technologie gebruik maakt maar dan met een groter aantal dunnere geleiders. Verder komen de bijzondere kwaliteiten van zo’n nieuwe kabelreeks natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen en wordt de basis gevormd door een optimale synergie tussen een hele reeks ontwerpparameters.

Massieve geleiders

Eén daarvan is de heel bewuste keuze om van massieve geleiders in plaats van getwiste draadstrengen gebruik te maken. Met name omdat volgens de ontwerpers de elektrische streng-naar-streng interactie een belangrijke bron van kabelvervorming vormt. Daarbij is de oppervlaktekwaliteit van de gebruikte geleiders evenzeer van cruciaal belang omdat een geleider kan worden beschouwd als een soort van rails voor zowel de velden binnen een geleider als voor de magnetische velden die zich buiten de geleider uitstrekken

Daarom wordt het verbazingwekkend zuivere oppervlak van alle Perfect-Surface metalen van AudioQuest zelfs gepolijst. Deze zorg en zuiverheid zou nagenoeg alle hardheid in de weergave moeten elimineren en daarbij voor meer transparantie in vergelijking met mindere materialen moeten zorgen. Extreem zuiver Perfect-Surface Copper +, minimaliseert bovendien ook nog de vervorming die ontstaat door de zogenaamde korrelgrenzen tussen de koperatomen. Hoe minder van deze barrières het signaal in de weg staan, hoe beter en vloeiender de uiteindelijke weergave kan worden.

Overige ontwerpkenmerken

Naast de keuze voor specifieke soorten geleiders, maakt de William Tell verder nog gebruik van GND (Ground Noise Dissipation). Een uiterst effectieve gepatenteerde common-mode ruisonderdrukking technologie die wordt toegepast op de aarding van bijna alle AudioQuest AC stroomkabels en in de Bass luidsprekerkabels. Ook de richtingsgevoeligheid van de geleiders is in het ontwerp meegenomen omdat bij alle getrokken metalen strengen of geleiders altijd sprake is van een niet-symmetrische, en daarom directionele korrelstructuur. De juiste richting wordt voorafgaand aan de productie zelfs bepaald door al bij binnenkomst naar iedere partij metalen geleiders te luisteren(!). Dit is beslist geen voodoo en van essentieel belang om de uiteindelijk maximale geluidskwaliteit te bereiken. Indien van toepassing is deze richting door pijlen op de connectoren duidelijk gemarkeerd. Om het ontwerp verder ter vervolmaken wordt van NDS (carbon based linearized Noise-Dissaption System) gebruikgemaakt. Deze vinding dient om hoogfrequente ruis die extreem moeilijk is te filteren, zo veel mogelijk te elimineren. Om dit te bereiken combineert NDS meerdere beschermlagen en een op koolstof gebaseerd gelineariseerd netwerk, dat het meeste van deze ruis omzet in warmte. Met ‘gelineariseerd’ wordt bedoeld dat het systeem effectief is over een hele grote bandbreedte, in plaats van alleen op geselecteerde frequenties zoals vaker voorkomt werkzaam te zijn. Een hele bekende die al jaren als het ‘langwerpige zwarte kastje met batterijen’ bij AudioQuest op de duurdere kabels is te vinden betreft DBS (Dielectric-Bias System). Dit meervoudig gepatenteerde systeem creëert een sterk en stabiel elektrostatisch veld dat de moleculen van de isolatie verzadigt en polariseert (organiseert). Hierdoor kunnen niet-lineaire tijdsvertragingen worden geminimaliseerd wat resulteert in een meer transparante weergave met een ‘zwartere’ achtergrond. In de topversies is er ook nog een aanvullend extra voorziening ingebouwd die hoogfrequente vervuiling nog verder terugdringt. Als laatste aspect worden de connectoren van alle AudioQuest kabels en dus ook bij Folk Hero modellen, op een speciale wijze aan de geleiders bevestigd zonder gebruik te maken van hitte (Cold Welding). Een gekozen oplossing die wederom voor minder vervorming zou moeten zorgen. Het is dan ook niet vreemd dat ook aan de laatste schakel, de connectoren, net zoveel aandacht wordt besteed. De basis wordt gevormd door uiterst puur rood koper, waar vervolgens topkwaliteit spades en banaanstekkers van worden vervaardigd en die als eindafwerking worden opgehangen in een vat puur zilver in plaats van kortstondig te worden gedoopt in een oplossing van lagere kwaliteit. Last but not least wordt de behuizing van de connectoren niet van metaal maar van een speciale kunststofsoort vervaardigd. Dit om het magnetische veld van het signaal niet te verstoren en om geen hoogfrequente ruis in de geleiders te veroorzaken.

Mythical Creature - Thunderbolt-, Firebird- en Dragon-ZERO

Hoewel een groot deel van de techniek achter deze kabels al in het voorgaande Folk Hero deel van deze test is verklaard, zijn er zeker ook de nodige verschillen. Zo wordt in deze topserie van andere metallurgische geleider samenstellingen gebruikgemaakt. Want waar de Thunderbolt ZERO (geleiders 4,73 mm) nog start met 100% Perfect Surface Copper +, wijzigt dit voor de Firebird in 72% PSC + en 28% Perfect Surface Silver. Bij het topmodel Dragon daalt het kopergehalte nog verder naar 44% terwijl de hoeveelheid PSS doorstijgt naar 56%. Bij de BASS kabels is deze verdeling weer heel anders en komt uit op 56% PSC+ en 44% Long Grain Copper voor de Thunderbolt, 88% PSC+ en 11% Perfect Surface Silver voor de Thunderbolt en tenslotte 72% PSC+ en 28% PSS voor de Dragon. Doordat ik uiteraard niet bij de ontwikkeling van deze kabels betrokken ben geweest, is het enerzijds onmogelijk om te zeggen wat nu de werkelijke invloed van deze geleider verhoudingen op het uiteindelijke geluid zal zijn. Wat ik echter wel kan zeggen is dat tijdens de zeer uitgebreide luisterevaluaties ieder van deze kabels over een eigen uniek pakket aan klankmatige parameters blijkt te bezitten, waarover later meer. Een opvallend aspect wat visueel meteen opvalt wanneer ik van de Folk Hero serie naar de Mythical Creature modellen overstap, is dat de drie topmodellen aanzienlijk dikker, zwaarder en stugger zijn geconstrueerd. De Thunderbird bezit daarbij een blauw metallic kleurstelling, voor de Firebird is net als de slanker uitgevoerde William Tell weer voor dieprood gekozen, terwijl de Dragon tenslotte in chique zwart/antraciet is uitgevoerd.

Back-to-basic uitstraling

Toch ontstaan wanneer de kabels netjes voor mij in de luisterruimte uitgestald liggen wat bedenkingen. Ja, ze zijn allemaal perfect en degelijk afgewerkt op eenzelfde wijze als ik al jaren van het merk gewend ben. Maar waar de meer betaalbare kabels een uitstraling bezitten die perfect bij hun prijsklasse past, vind ik het toch een beetje wringen dat deze zeer kostbare exemplaren nog steeds datzelfde voorkomen hebben. Ja ze zijn zwaarder, stugger en bezitten een grotere omvang, maar je ziet verder eigenlijk geen of maar heel weinig andere verschillen. Ook de verpakkingen zijn weliswaar gebruiksvriendelijk en effectief, maar ze bieden niet het cachet van de gelijk geprijsde concurrenten. Wat uiteindelijk de beste remedie voor dit onderbuikgevoel blijkt te zijn, is de kabels in gebruik nemen en ernaar luisteren.

Eerste kennismaking

Mijn eerste kennismaking met deze modellen -of beter gezegd de Dragon ZERO- vond in eerste instantie ongemerkt op de eindejaarshow 2018 van high-end winkel Rhapsody in Hilversum plaats. Tijdens die show stonden de nieuwe TAD Evolution One TX weergevers aangestuurd door een Nagra HD voor- en eindversterker, Naim ND555 netwerkspeler en MSB Reference DAC wel heel erg volmaakt muziek weer te geven. Uiteraard was ieder van deze componenten van absoluut topniveau, maar dan nog hoorde ik eigenschappen die ik niet eerder zo had ervaren. Het was een bepaalde innerlijke gloed, gekoppeld aan een hoge mate aan tonale verzadiging en een werkelijk panoramisch ruimtebeeld, voorzien van enorm veel low level informatie, maar gelijktijdig ook abnormaal ontspannen en zonder enige stress of hardheid die diepe indruk maakte.

Nu maakt Rhapsody doorgaans ook veel gebruik van de bijzondere producten van het Duitse Schnerzinger. Componenten die bijzonder effectief blijken te zijn in het filteren en verwijderen van zogenaamde electrosmog. Maar deze producten staan eigenlijk altijd wel bij de verschillende demo’s opgesteld en gaan gehoormatig niet zover als wat mij bij deze demo zo opviel. Maar zoals het eigenlijk altijd wel gaat, vervagen dit soort indirecte indrukken met de tijd hoewel ze schijnbaar wel in de hersenen worden opgeslagen. Want bij de ingebruikname van deze kabels, kwamen bovenstaande indrukken als een mokerslag meteen weer bij mij naar boven. Ah, dus dit was het wat mij bij Rhapsody zo opviel aan de ‘volmaakte’ weergave! 

Noodzakelijk inspelen  

In de eerste weken die volgden, bleek het noodzakelijk te zijn deze kabels de nodige tijd te geven voordat ze hun maximale prestatieniveau haalden. Door de geringere diameter van het grotere aantal (massieve) geleiders, bleek de William Tell al na anderhalve week als eerste op niveau te zijn. De Thunderbird, Firebird en Dragon volgden echter een andere, aanzienlijk langere weg waarbij de dubbele tijd nodig bleek. Een tijdspanne die overigens precies overeenkomt met de nieuwste informatie van AudioQuest zelf, die meldt dat de inspeelduur van laatstgenoemde drie kabels recent op 200 uur is gesteld.

Luisteren     

Het serieuze luisteren en het noteren van mijn bevindingen start dus pas na deze drie weken inspeeltijd. Buiten Rhapsody demo’s met de TAD Evolution One TX en Sonus faber Aida 2 weergevers, waarbij hoofdzakelijk van de Dragon kabels gebruik is gemaakt, heb ik de kabels ook naar verschillende vrienden meegenomen. Daar stonden systemen als een Martin Logan Expression ESL 13A, YG Hailey series 2 en twee grote high-end zelfbouw luidsprekersystemen met even zoveel verschillende versterkers klaar, om de kwaliteiten van deze vier luidsprekerkabels hopelijk zo duidelijk mogelijk voor het voetlicht te brengen.

Tussen deze bezoeken door had ik in mijn eigen luisterruimte naast mijn zeer beproefde Master Contemporary C weergevers, ook de prachtige en vooral sierlijk vormgegeven Kroma Julieta’s op bezoek. Luidsprekers die bij mij op buizengebied werden aangestuurd door Mastersound Dueventi en Compact 845 enerzijds en mijn referentie Zanden 6000 versterker anderzijds. Op transistorgebied gaven een Accuphase E-650, Moon Evolution 700i V2 en Hegel H590 acte de presence. Als bronnen zijn de Merging +Player met +Power en + U-Clock, Naim ND555 met dubbele voeding en tenslotte de North Star Design 192 mk 2 cd transport met Extremo DAC ingezet. Kabels zijn een per setting geoptimaliseerde symbiose van merken als MIT, Siltech, Essential Audio Tools, Nirvana, Crystal Cable, Siltech, Kemp Elektroniks en natuurlijk een hele reeks AudioQuest modellen met als extra aanvulling het befaamde AQ Niagara 7000 lichtnetfilter.

Luisteren: William Tell ZERO 

Op het moment dat ik van start ga met één van mijn luidsprekerkabelreferenties in de vorm van de AudioQuest Castle Rock (€ 1.850,- voor 2 x 3 meter), ervaar ik meteen weer waarom ik deze luidsprekerkabel in het recente verleden bij mijn ‘testgereedschap’ heb gevoegd. De weergave van deze boven zijn prijs presterende topper klinkt namelijk vanaf het eerste moment van aansluiten, meteen weer ontspannen, naturel en muzikaal. Een weergave waarbij het overzicht ook bij complexe muziek wordt behouden, terwijl tegelijkertijd voldoende expressie overblijft en nog belangrijker, mijn aandacht goed wordt vastgehouden.

Een hele sterke eigenschap van de bruinkleurige Castle Rock is dat hij zich nog steeds als een kameleon aan veel verschillende luidsprekers/versterkercombinaties weet aan te passen. Iets wat natuurlijk een heel nuttige eigenschap voor een recensent is. Wanneer de Castle Rock wordt afgekoppeld en plaats maakt voor de zwart met roodkleurige William Tell ZERO, is de kabel nog niet eens zo gek veel dikker of stugger, maar verdubbelt in dit geval wel meteen de prijs. Voor een echt eerlijk vergelijk zou de nagenoeg gelijk geprijsde in de zomer van 2019 verkrijgbare nieuwe Robin Hood uiteraard beter zijn. Wat echter niet wil zeggen dat de voorsprong door de nieuwe denkwijze niet meteen feilloos hoorbaar is! Want hoewel de oudgediende bij de eerste noten nog wel als soepeler en expressiever lijkt over te komen, wordt ook meteen duidelijk dat het vervormingsniveau veel lager en de homogeniteit van de nieuwe kabel echt veel beter is.

Hoe langer ik naar de William Tell ZERO luister, hoe meer ik mij realiseer dat AudioQuest hier echt grote stappen heeft gemaakt. Wat tijdens de evaluatie op de verschillende systemen ook opvalt, is dat er inderdaad een grotere consistentie en betere onderlinge interactie kan worden bereikt dan met de meeste andere ter beschikking zijnde kabels. Dit merk je vooral aan het wegcijferen van de kabels zelf. Na het aansluiten moet je ze even de tijd gunnen, maar daarna hoor je beduidend meer de eigenschappen van de gebruikte componenten dan bij veel concurrenten. Als ik de balans van de William Tell ZERO zou moeten omschrijven, is dat heel fraai homogeen, zonder bepaalde eigenschappen te benadrukken en met een tonale balans die van de vier AudioQuest testkabels, het minste verzadigd is.

Luisteren: William Tell BiWire 

Omdat de bij mij aanwezige luidsprekers niet de extra aansluitingen voor bi-wiring bezitten, verplaatst de volgende sessie zich naar één van mijn vrienden. Op een hoge resolutie high-end zelfbouw ontwerp van zeer hoge kwaliteit, bevinden zich namelijk wel de benodigde connectoren om deze luidsprekerkabel zijn speelruimte te geven. Beide kabels zijn volledig ingespeeld en in een direct vergelijk luisteren we aandachtig naar zowel de single wiring ZERO uitvoering, als de BiWire variant.

Net als bij mij gaat de ZERO weer op eenzelfde wijze van start. Mooi naturel, niet te verzadigd, accuraat, maar vooral heel homogeen, vloeiend, evenwichtig, hoog oplossend en nooit de muziek zelf in de weg zitten. Bij het aansluiten van de BiWire spitsen we meteen onze oren, waarbij het volstrekt duidelijk is wat de meerwaarde is. Zo zit er meer kracht (vooral in het laag en middenlaag) en stabiliteit in de weergave, komen dynamische contrasten met meer gemak uit de verf, wordt het beeld verder vergroot en met meer overzicht gepresenteerd en speelt de totaalweergave duidelijk op een hoger niveau. Het enige waar je over zou kunnen twisten of ‘vallen’, is dat de ultieme samenhang en timing in de muziek net wat minder lijken dan bij de enkele ZERO.

Luisteren: Thunderbird ZERO

Met het overschakelen naar de Thunderbird ZERO, maken we voor het eerst de overstap van de Folk Hero naar de Mythical Creature top-of-the-line serie en dat is meteen aan een aantal typerende eigenschappen merkbaar. Zo stijgt meteen de tonale verzadiging richting rijker en volwassener, wordt de totaalpresentatie door nog verder afnemende vervorming zachter en meer ‘smooth’, daalt het gevoel naar een audioset te luisteren nog verder en zou de weergave kunnen worden omschreven als natuurlijk ontspannen en meer organisch.

Als je A/B gaat luisteren dan lijkt de minder dure William Tell in eerste instantie wat neutraler, sneller en vooral puntiger. Maar luister je langer, dan blijkt dat de Thunderbird door zijn nog lagere vervorming, nog minder nadruk op de weergaveaspecten te leggen. Dit gegeven komt verder bij alle luistersessies op alle verschillende systemen en locaties naar voren. Interessant is dat wederom blijkt dat de menselijke perceptie altijd de neiging heeft om in het begin en tijdens korte luistersessies, voor de kabel met de meest nadrukkelijke omlijning en dynamische contrasten te kiezen. Maar hoe langer je luistert, hoe meer je jezelf realiseert dat de zachtere, meer ontspannen en meer rijke presentatie van in dit geval de Thunderbird, veel dichter bij de weergave van echte instrumenten zit.

Luisteren: Firebird ZERO

Een kleine naamsverandering, maar wel één met grote gevolgen. Gevolgen in de zin van een 2,5x hogere prijs, maar zeker ook een zeer veel betere weergave. Zaten we met de William Tell en Thunderbird nog in het instap en middensegment van de absolute high-end, met de Firebird betreden we ineens de top. Wauw, wat een enorm verschil zeg, en wat is deze kabel echt geweldig goed! Mythical Creature serie typisch is de weergave nogmaals rijker, voller, krachtiger, meer ontspannen en panoramisch ruimtelijk gelaagd. Maar wat er nu bij is gekomen, is een enorme mate aan rust, low level informatie, overzicht en in extreme mate zichzelf wegcijferen.

Van alle kabels uit deze test is deze luidsprekerkabel voor mij de winnaar als het aankomt op unieke waar voor het geld en prijs/kwaliteitsverhouding! Ja u hoort het goed. Een luidsprekerkabel die voor een set van 3 meter lengte € 18.499,- moet kosten, toch een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding durven toeschrijven. Helaas dekken woorden op dit niveau niet meer voldoende de lading en kunt u mijn woorden alleen maar verifiëren door bij een werkelijk goede dealer te gaan luisteren.

Luisteren: Dragon ZERO  

Met deze kabel betreed ik een ‘griezelige’ prijsklasse van producten waar ik zelf thuis nog nooit mee te maken heb gehad. Een set luidsprekerkabels met dezelfde prijs als een middenklasse auto? Kun je dat in een test nog wel verantwoorden? Voorafgaand aan deze test wist ik dat nog niet zo zeker, maar zelfs al bij een nog niet ingespeelde Dragon wist ik het antwoord al. Een werkelijk unieke luidsprekerkabel die in de juiste setting weergaveaspecten kan realiseren die ik nog nooit eerder heb waargenomen. Dat ‘in de juiste setting’ is hier heel expliciet, want we komen hier nu wel in het formule 1 territorium van de audio terecht. Dit wil zeggen dat de Dragon in heel veel systemen lukraak aangesloten prachtig zal klinken met de opmerking ‘eh… mooi, maar waarom moet het zo veel geld kosten?’ Sluit je deze kabel dan echter vervolgens aan in een bijpassende setting waarbij heel goed naar iedere parameter is gekeken en vooral geluisterd, dan word je werkelijk gevloerd!

Inmiddels logischerwijs is deze Dragon ZERO niet alleen de meest verzadigde, meest organische en minst gedwongen en gehypte luidsprekerkabel van deze serie, maar op die facetten ook de meest extreme kabel die ik ooit thuis ooit heb gehad. Er zijn vergelijkingen met de fantastische Firebird te maken, maar de Dragon gaat echt nog veel verder. Heel veel verder zelfs. In basis bieden ze eenzelfde soort geluid, maar de Dragon maakt bij mij voor het eerst de stap om het geluid echt volledig los te weken van zijn reproductieoorsprong. Dit klinkt misschien wat vaag, maar is feitelijk de heilige graal bij audio. De weergave is daarbij onwaarschijnlijk mooi tonaal zacht en vloeiend, met nooit of te nimmer ook maar het geringste spoortje hardheid en bezit een extreem hoge resolutie. Het 3D stereobeeld wordt bovendien het meest vrij en onafhankelijk en het best in onderlinge relatie tot elkaar uitgewerkt, van alles wat ik ooit aan luidsprekerkabels heb gehoord. Laatste aspect is de verpletterende rust en de ongekende hoeveelheid gradaties die je in harmonisch en dynamisch opzicht krijgt tussen hard en zacht. Ongekend kostbaar, maar ook ongekend goed!

Conclusie   

In een wereld die voor het leeuwendeel bestaat uit slimme marketeers die van het promoten van middelmatige producten en schrale echte vernieuwingen bijna een kunstvorm hebben gemaakt, hebben echte innovaties het doorgaans moeilijk. Maar hee, nu is er een werkelijk unieke situatie ontstaan. Want juist één van de grootste of misschien wel de grootste aanbieder van audiokabels op onze aardbol, kan behalve zijn bijna idioot brede aanbod, nu ook met een nieuw referentie kwaliteitsvaandel gaan staan zwaaien. De nieuwe Folk Hero en Mythical Creature luidsprekerkabelseries van het Amerikaanse AudioQuest, bieden namelijk een nieuw podium voor excellente audioproducten. Behalve bijzonder degelijk geconstrueerd en strak vormgegeven, bieden ze opvallend genoeg in vergelijking met de concurrentie juist geen visuele ‘bling’. Samen met de verschillende uitvoeringen en wijze van afmonteren, bieden ze uiteindelijk vooral een toch onverwacht goede prijs-kwaliteitverhouding. Rekening houdende met een (heel belangrijk) optimale systeemsynergie kunnen deze kabels de grenzen van het ooit gedroomde, verleggen naar het werkelijk gerealiseerde.

Prijzen per 3 meter en per paar:
Folk Hero Series - William Tell ZERO:  €  3.749,-
Folk Hero Series - William Tell BiWire:  € 5.849,-
Mythical Creature Series - Thunderbird:  € 5.399,-
Mythical Creature Series - Firebird:  € 18.499,-
Mythical Creature Series - Dragon:  € 34.999,-

AudioQuest
Tel: 0165-541404
E
-mail: info@audioquest.nl
www.audioquest.nl

MERK

EDITORS' CHOICE