REVIEWSVS

Review: SVS SB-1000

Ronald de Boer | 20 december 2019 | Fotografie Fabrikant | SVS

SAMENVATTING

De SB-1000 is de ideale subwoofer voor beginners aangezien je ontzettend veel krijgt voor je geld. SVS staat bekend om hun high-end subwoofers, maar ze weten het ook voor elkaar te krijgen om kwaliteit voor een instapprijs te leveren.

PLUSPUNTEN

• Extreem compact...
  • Bouwkwaliteit
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Zowel geschikt voor muziek als films
  • Uitbreidingsmogelijkheden SVS wireless kit

MINPUNTEN

• ...bij grote ruimtes adviseren we 2 subwoofers te plaatsen

Deze SB-1000 mag dan een instapwoofer van SVS zijn, maar als we dat vergelijken met de competitie, dan krijg je bij de Amerikanen toch heel wat waar voor je geld; 12-inch woofer, 300 Watt continu en 720 Watt dynamisch vermogen, een solide constructie, en ga zo maar door. Inmiddels weten we dat SVS zeer goede premium subwoofers kan maken voor zowel film en muziek, maar lukt hen dat ook in het goedkopere segment?

SVS SB-1000

Zoals het een instapper betaamt heeft de SB-1000 geen formaat heeft waar je ‘U’ tegen zegt. Met zijn 33cm bij 33cm bij 33cm is het bepaald geen klerenkast, maar het apparaat is evenwel voorzien van een 12 inch woofer met een flinke versterker erachter. De SB-1000 is, de afkorting zegt het al, de sealed variant; voor de poorted versie moet je bij de PB-1000 zijn. Dezelfde versterker en delfde prijs, maar dat ‘poorted’ maakt hem een stuk groter. Ook heeft de PB-1000 een andere driver.

De grill is niet de standaard metalen SVS-grill, want in plaats daarvan is gekozen voor een stoffen front, overigens van solide kwaliteit. De achterkant van de SB-1000 is voorzien van voldoende functies. Zo is er een volume, phase en low pass filter control aanwezig naast een trigger input, standaard speaker input en de gebruikelijke line level in/output en een LFE input. Er is bovendien een optie voor auto stand-by, wat prettig is om te zien.

Hier zien we ook een wat meer budget-stroomoplossing, geen standaard euro-plug connector maar een goedkopere 2 pins-aansluiting met een redelijk dun kabeltje. Dat is op zich niet erg, maar ik had graag een wat zwaardere aansluiting met een dikkere kabel gezien.

De SB-1000 is verkrijgbaar in een aantal afwerkingen, waaronder een piano gloss back, piano gloss white en een premium black ash. Deze review unit heeft de laatste optie en ik vind het er strak en kwalitatief goed uitzien. De constructie is zoals altijd bij SVS weer goed in orde, de sub weegt ook niet voor niets toch weer 12,2 kilo.

Eerste indruk

De SB-1000 is aangesloten op een Denon X6300H met een Oehlbach NF214 subwooferkabel. Alle volumes en afstanden zijn bepaald door Audyssey, alle speakers hebben een crossover van 80 Hz en alleen de twee grote frontspeakers staan op large. Verder staat Dynamic EQ en Dynamic Volume uit en het volume op de subwoofer staat iets over het midden.

De subwoofer heeft een aardige tijd in mijn setup geleefd en ik moet zeggen dat ik in eerste instantie niet erg enthousiast was. En ik snapte maar niet hoe dat kwam – is dit het eerste minderwaardige SVS-product? Gelukkig bleek die eerste indruk volledig op een misverstand te berusten, want Audyssey bleek de afstand verkeerd berekend te hebben. Op zich ook een merkwaardige vondst, want ik controleer altijd alle instellingen en heb nog nooit ervaren dat de software iets verkeerd afmeet. Nadat alles correct was afgesteld, ben ik opnieuw aan de slag gegaan, en dát verschil had ik naar alle eerlijkheid ook niet verwacht…

Nieuwe eerste indruk

Een mooi voorbeeld van die openbaring is het gigantische gevecht wat plaatsvindt in de laatste aflevering van seizoen 2 van de populaire maar toch helaas gecancelde serie ‘Black Sails’. In deze aflevering wordt een stadje bekogeld door tientallen kanonnen met desastreuze gevolgen haar bewoners. En ondanks dat het een kleinere, sealed subwoofer is, wist de SB-1000 de kanonnen en explosies van een hoop energie en kracht te voorzien en zodoende de ervaring te verbeteren met meer overtuiging dan waar ik op had gerekend.

Een van mijn favorieten in de reeks films die ik gedurende het verblijf van de SB-1000 voorbij liet komen, is de onlangs uitgekomen toevoeging aan de Fast and the Furious-franchise, Hobbs & Shaw. Eigenlijk is er geen enkel moment in de hele film waar er niet gevochten of geschoten wordt, maar de scène op het industrieterrein is toch wel het neusje van de zalm. Auto’s die over de kop vliegen, gebouwen die instorten, explosies links en rechts, noem maar op. Kortom, perfect materiaal om een subwoofer te testen. De SB-1000 hield zich sterk, er was een lekkere zware ondertoon bij alles en zoals we gewend zijn van een sealed sub klonk dat strak en snel. Dat is ook wel het meest opvallende aan de SB-1000 tijdens deze film; het maakte niet uit hoeveel explosies en crashes er waren, de SVS bleef altijd strak en snel laag leveren zonder de weg kwijt te raken of te struikelen. Ik merkte geen moment dat hij vermogen tekortkwam of dat ik hem op zijn limiet aan het spelen was.

Tot slot heb ik de eerste afleveringen van The Mandalorian gedraaid, de nieuwe Star Wars serie van Disney+. Er waren weliswaar niet zoveel explosies of ruige momenten, maar wat hier vooral opviel was de ambiance. De SB-1000 wist die mooi aan te vullen met een keurig staaltje bastonen als het moment erom vroeg. Ook wist de sub dat extra beetje gewicht te geven aan het geluid van de speeders en starships, waardoor het realisme en de immersie toeneemt.

De lange adem

Het belangrijkste bij een subwoofer vind ik dat de bas die geleverd wordt van goede kwaliteit is en dat hij bruikbaar is voor zowel films als muziek. En daar ligt ook een van de sterkste punten van de SB-1000; het maakte niet uit of ik hem bij beeld of alleen bij geluid gebruikte, de kwaliteit was er altijd.

Een van de nummers die bij al die ervaringen voorbijkwam was ‘Bad Guy’ van Billie Eilish. Mensen die dat nummer kennen, weten hoeveel het vraagt van een subwoofer en dat was een taak die de SB-1000 graag op zich nam. Het Amerikaanse ‘doosje’ wist mij meer dan te overtuigen met zijn snelheid en strakke bas. Hetzelfde geldt voor de beleving van ‘Magic’ van Coldplay, want al snel begon de SB-1000 te flexen en te laten zien welk DNA hij in zich heeft.

Wederom werd ik verrast door mooi gedefinieerde en geïntegreerde lage tonen.

Misschien niet naar ieders smaak, maar Rammstein kan ik altijd erg waarderen, en zo ook hun nieuwe hit Deutschland. Bij dit nummer is een strakke bas ontzettend belangrijk, wederom weet de SB-1000 precies wat hij moet doen om het strak en snel te laten horen. Door de goede versterker heeft hij ook genoeg vermogen om de Duitsers van energie te voorzien. Ik heb geen moment gehad waarbij ik voelde dat de SB-1000 het niet bij kon houden of de weg kwijtraakte.

Dan nog even Streets van Kensington. Veel subwoofers hebben moeite om dit nummer goed neer te zetten, vaak klinkt het modderig of ontbreekt er snelheid en kracht. Voor de SB-3000 was dit destijds gesneden koek, en ik had verwacht dat de SB-1000 hier een flinke kluif aan zou hebben, maar niets is minder waar. De SB-1000 wist hier ook zeeg goed mee om te gaan. Neen, niet op het niveau van de 3000, maar het komt toch behoorlijk dichtbij. Energiek, strak, vol, snel en gebalanceerd zijn woorden die opkomen als ik deze subwoofer gebruik voor dit nummer, en bij muziek in het algemeen.

Conclusie

De constructie en afwerking is zoals gewoonlijk bij SVS zeer goed en daar heb ik ook niets op aan te merken. De SB-1000 is de ideale subwoofer voor beginners aangezien je ontzettend veel krijgt voor je geld. SVS staat bekend om hun high-end subwoofers, maar zoals ik ondervonden heb weten ze het ook voor elkaar te krijgen om kwaliteit voor een instapprijs te leveren. De SB-1000 zal je niet het gevoel geven dat er een aardbeving plaatsvindt, maar dat zit er simpelweg niet in voor een subwoofer in deze prijsklasse. Binnen die prijsklasse echter is deze kleine(re) telg van SVS een bijzonder product. De SB-1000 levert altijd een constante, strakke en snelle bas die ervoor zorgt dat de immersie en beleving bij films en ook muziek toeneemt.

Als je op zoek bent naar een subwoofer die toch vooral voor films geschikt is, dan raad ik zijn grote broer aan, de PB-1000. Die heeft een grote poort en een grotere behuizing met dezelfde prijs en dezelfde versterker (maar een andere driver). De PB-1000 is tegelijkertijd een flink stuk groter en is dus ook een stuk moeilijker te plaatsen. De SB-1000 is zo klein je dat hem eigenlijk overal wel kwijt kunt, misschien zelfs wel meerdere units. Met de SVS Wireless kit kun je bijvoorbeeld zo vier SB-1000’s in je woonkamer kwijt zonder dat je wederhelft weet wat er aan de hand is.

De SB-1000 heeft mij overtuigd dat SVS ook in het goedkopere segment kan schitteren, zowel voor film- als muziekliefhebbers. Voor je geld krijg je erg veel; een 12 inch woofer, een 720 Watt versterker in een kleine behuizing, een premium afwerking en een solide en betrouwbare frequentierespons – kortom, ontzettend veel kwaliteit voor je geld, en dat is iets waar de concurrentie van zal gaan zweten.

SVS SB-1000
Beoordeling: 5 / 5