ARTIKEL

Home Emotion: Hospitality - Slimme gastvrijheid overal en voor iedereen

HiFi.nl is een uitgave van BVDO sinds 1 juli 2019. Dit artikel is een externe bijdrage van Home Emotion.

Hospitality staat voor gastvrijheid. Een belangrijk domein van de domotica bij smart hotels, gebouwen, huizen en ook digitale wijken en steden. De geboden gastvrijheid komt in de praktijk neer op het verbeteren van het welbevinden in de verblijfs- of leefomgeving op maat van de aanwezigen. Voor de hand liggen het naar persoonlijke behoefte instellen van de lichtval & sfeer, de temperatuur, gordijnen/zonwering, luchtvochtigheid, roomservice, environmental audio en smart tv, maar ook de optimaal afgestemde werk- en gezonde leefomgeving zijn in opmars.

Daarnaast wijzen we graag op een belangrijk nieuwtje van de uitgever van Home Emotion: het magazine zal namelijk vanaf januari 2020 online op deze website te vinden zijn. 

Hospitality vindt zijn oorsprong in de hotelwereld. Van oudsher stellen de hoteliers van alles in het werk om het hun gasten naar de zin te maken. Voeg daar domotica aan toe en er ontstaat het slimme digitale hotel. In het moderne hotel reikt deze hospitality van het binnen komen (sloten open, de verlichting en temperatuur op smaak en maat al ingesteld), het in de kamer comfortabel kunnen bedienen van ambient-lampen, zonwering, verwarming en airco. Natuurlijk is er ook slimme room- en valet-service aanwezig. Daarnaast tevens het bedienen van de smart tv, audio, de communicatie en de wekker. Desgewenst uit bed met de afstandsbediening of spraakbesturing. Komt de gast vaker langs dan herkent het gastvrije hotel hem of haar plus voorkeuren en stelt alles volgens de bekende voorkeuren in. Het jargon spreek in deze van Personalized Quest Experiences. 

Ook in slimme huizen en gebouwen

Hetzelfde gaat op voor de leefomgeving thuis, in restaurants, kantoorgebouwen, winkels, congrescentra, auditoria, kerken, evenementenhallen en scholingscentra. De slimme omgeving past de hospitality aan. Dit zowel qua type bezoeker/aanwezige als hetgeen in de desbetreffende ruimte(n) plaatsvindt. Kortom het realiseren van de optimale woon-, werk- en recreatieve sfeer.

Veel extra’s zijn daar meestal niet voor nodig. Zit de domotica voor licht, warmte, ventilatie, geluid, het instellen van het meubilair, de zonweringen, luchtvochtigheid et cetera er al in, dan is het alleen nog maar een zaak van:

• Het op maat/smaak kunnen programmeren door de aanwezigen. Vaak via de tablet of smartphone.

• Sensoren die de gast, bewoner of bezoeker herkennen. Dat kan bijvoorbeeld via een camerasensor (persoonsherkenning per beeld), voice activated control, slimme sleutels of uitleeskaarten, smartwatches en wearables.

• Stembesturing. Bijvoorbeeld met Siri, Amazon Alexa of de Google Assistant.

Je komt binnen en verkeert in een mum van tijd in de verblijfsomgeving die jij zo aangenaam vindt.

Smart tv’s

De slimme tv speelt een belangrijke rol bij hospitality. Met name bij hotels, congrescentra en scholen, maar steeds meer ook thuis. Samsung en LG hebben daar al veel ervaring mee. Al enige tijd geleden kregen de Accor Hotels, zoals Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure en ibis de beschikking over Samsung UHD-schermen. Niet alleen voor het bekijken van standaardkanalen of pay-tv, maar ook voor het aanbieden van gepersonaliseerde inhoud (content) aan de hotelgasten.

Samsung gebruikt hiervoor de eigen LYNK Remote Enhanced Active Control for Hospitality (REACH). Dat is een hardware- en software-oplossing voor het optimaal kunnen managen en onderhouden van room display content, ofwel alles wat het hotel aan beeldinhoud op de smart tv toont.

Restaurants en feestzalen

De ambiance van het restaurant en de sfeer in de feestzaal of bij een evenement zijn cruciaal voor een geslaagd bezoek. Bij het restaurant kan de hospitality behoorlijk ver gaan. Het instellen van de knusse eetlust en smaakbevorderende lichtval met een stemmig ambient muziekje op de achtergrond spreken voor zich. Het afstemmen hiervan op de genoten schotels of drankjes gaat al een stuk verder.

Geluid en beeld zijn precies te sturen of te lokaliseren waar deze optimaal tot hun recht komen. Ook in 3D. Het gebruik van ambient licht met veranderende kleuren aangevuld met stemmige spots maakt het restaurantbezoek tot een speciale belevenis. Desgewenst vooraf door de klant aan te vragen. Voor de feestzalen en evenementen geldt hetzelfde. De organisator kan de sfeer met de hospitality geheel naar de aard van het gebeuren en aanwezige bezoekers zetten. Aanvullen met beeldschermen en videoprojectie maakt nog veel meer mogelijk. Er is al een aparte industrie om ontstaan.

Meenemen

Je kunt de eigen hospitality ook gewoon meenemen. Dat kennen we al van de werkomgeving zoals bij Microsoft Office. Neem de eigen werkomgeving met bijbehorende gebruikers-interfaces mee naar kantoor, thuis en onderweg. Het werkt allemaal vertrouwd, comfortabel en vaak ook nog eens behoorlijk snel op de smartphone, tablet of notebook.

Een aanvulling hierop is het functioneel aanpassen van gebruikersruimten volgens het gevraagde doel. Bijvoorbeeld de optimale instelling voor vergaderen, presentaties of demonstraties geven, brainstormen of videoconferencing. De werkomgeving stelt zich daar (al of niet voorgeprogrammeerd) op in. De verlichting, AV-apparatuur, communicatiemiddelen, het meubilair en interieurs stellen zich volgens de opgeven condities in.

Terug naar het smarthome of smartbuilding gaat de hospitality tevens op voor het fysieke werkklimaat. Met behulp van de smartphone of tablet neem je de favoriete instellingen voor licht(val), temperatuur, ventilatie en muziek mee naar een ander qua aanwezige domotica compatibele vertrek. Deze ruimte neemt de voorprogrammering over en stelt hierop jouw eigen comfortzone in.

Gezondheid

Zo’n zes miljoen Nederlanders hebben een fysieke of mentale beperking en een derde daarvan zelfs twee of meer. Kenmerkend voor een beperking is dat je daarom heen kunt werken. Domotica en eHealth bieden daar alle mogelijkheden toe. Tal van slimme huizen zijn al een healthy of carehome. De aanwezige domotica zorgt voor haar bewoners en compenseert hun beperkingen. Bijvoorbeeld waarschuwen voor obstakels en het openen van deuren voor slechtzienden. Of het instellen van stoelen bij rug en opstaan-klachten. En bij longproblemen de juiste luchtsamenstelling.

Het afstemmen van de woon- en leefomgeving op de gezondheid van de aanwezigen heet ‘health hospitality’. Ook deze gezonde digitale gastvrijheid valt naar elders portable mee te nemen. Zelfs naar de digitale wijk of stad en het vervoer (smart cars).

Onder de IoT-vlag

Het Internet of Things biedt grote perspectieven voor hospitality. Overal sensoren en actoren (= uitvoerende domotica) aanwezig in één groot verbonden netwerk. Wat wil je nog meer om de omgeving precies op maat en smaak af te stemmen van de aanwezigen?

Hierbij de volgende belangrijke ontwikkelingen:

1. Questroom Automation. De gasten verwachten hetzelfde comfort en energiebesparing die zij thuis in hun smart connected home hebben ook op andere verblijfadressen.

2. Predictive maintenance. Je kent het wel, een haperende WiFi-verbindingen in het hotel of congreszaal. Daar zit niemand op te wachten. Hospitality detecteert automatisch de binnenkomende portable ICT-apparatuur en stelt de werkomgeving daar meteen goed op in.

3. Mobile engagement. Komen de bezoekers met smartphones, tablets, notebooks en social media-toepassingen het gebouw binnen dan dient dit daar ook direct service voor te bieden. Bekend zijn in deze het bedienen van deursloten, de verlichting, tv, IoT-devices, liften, communicatie- en service-apparatuur.

4. Hyper-personalisation. Het als persoon herkennen van bezoekers maakt hospitality-service precies op maat mogelijk. Je wordt als het ware op de wenken bediend. Bijvoorbeeld de instellingen van het binnenmilieu, maaltijdwensen en aanvullende informatie of content. Let echter wel op het waarborgen van de privacy!

5. Location-based interactions. Je kent het wel, het eerst naar de infobalie moeten gaan voor de etenstijden, het lokale vervoer, inkoopcentra en vergaderruimten. Dat kan een hospitality-systeem aanmerkelijk efficiënter en regelmatig adequater dan de receptionist(e). Maatwerk op basis van het doel van de aanwezigheid op deze plek en het herkennen van de desbetreffende persoon.

6. Natural userinterfaces. Het klinkt als een open deur maar gebruik de toegangsschermen die voor de bezoeker gewoon zijn. De smart tv en slimme beeldschermen met touch-gevoeligheid voorop direct gevolgd door de smartphones en tablets. Maak ook gebruik van extra functionaliteit op afstandsbedieningen en de opkomende voice-control.

7. API’s en flexgoed. De Applicatie Programma Interfaces maken het IoT toegankelijk voor allerlei (op afstand en lokaal in te stellen) slimme apparaten. Dat maakt systemen en gebouwen flexibel genoeg om hospitality te kunnen bieden. Van vastgoed naar flexgoed en gastvrije multifunctionaliteit van slimme gebouwen.

De sky is de limit voor het realiseren van hospitality via het IoT.

Tot slot

Hospitality is momenteel een hot item bij domotica en smart homes. Een veelbelovende industrietak die haar klanten nu eens echt gastvrij gaat bedienen en verzorgen. Overal en voor iedereen.


EDITORS' CHOICE