Paradigm uit Canada heeft een mooie reputatie in de high-end, maar durft ook aan een lagere prijs interessante speakers te maken. Zoals de 6000F uit de goedkoopste Monitor SE-lijn. Deze review is onderdeel van een FWD Dossier over betaalbare speakers. Het hele dossier, waar ook de DALI Oberon 7 en de ELAC FS.2 onderdeel van zijn, vind je volgende week op HiFi.nl.
Paradigm Monitor SE 6000F
Paradigm kennen we vanwege een aantal heel indrukwekkende demo’s op High End München, waar vooral hun subwoofers veel indruk op ons maakten. Maar het Canadese bedrijf doet veel meer dan subs. Nog niet zo lang geleden lanceerde het de Monitor SE-lijn, betaalbare speakers die genieten van een neerdruppelen van technologie uit hogere speakers. We waren heel benieuwd naar de prestaties van deze betaalbare luidsprekers.
Grote speaker
Vergeleken met de slanke Scansonic is de Monitor SE 6000F een gigant. Al valt het wel mee qua fysieke afmetingen, ze hebben vooral een grote uitstraling. Ze zijn netjes afgewerkt, in ons geval met een mooie witte laklaag. Er is ook zwart beschikbaar voor wie dat wil. Door het ontbreken van naden komt het allemaal best luxe over.
Wat de 6000F ook fors doet overkomen, zijn de vele drivers. Onder de verzonken dome-tweeter die door zijn wave-guide omvangrijk overkomt, bevinden zich vier 140-mm drivers (één midrange, drie woofers). Omdat de bevestigingsringen en schroeven rond de drivers zichtbaar blijven en er twaalf gaten zijn voorzien voor de grillebevestiging, oogt deze Paradigm zonder doek best druk. Hoewel we het liever anders hebben, zouden we in dit geval aanraden om de grille te behouden.
De vele woofers geven deze Monitor SE meteen een beentje voor als je luistert naar muziek met bassen. Ze zijn merkbaar aanweziger in het laag vergeleken met de Scansonics die er naast staan, wat soms echt prettig is. Het hangt wel wat af van het genre af.
Voor wie er aan zou twijfelen: de depressie waarin de grote tweeter zich bevindt is er niet voor de looks. De zachte welving van de wanden begeleiden hoge frequenties breed de kamer in, en dat merk je als je naar de 6000F luistert. Hij is niet zo directioneel en we kwamen snel tot de conclusie dat we in onze ruimte geen toe-in nodig hadden. We zaten dus vooral off-axis te luisteren, wat ook voor een stukje verklaart waarom we meer oog kregen voor het energie die de Paradigm in het laag stopte. Draai je de Monitor SE 6000F in, dan krijg je een fellere klank – maar wij vonden dat deze speakers net het knapst zijn als ze wat breder muziek uitstralen. Het geeft maar aan hoe belangrijk en invloedrijk positionering kan zijn op de klank die je hoort. Overigens is dit wel een verschilpunt met de Dali Oberons: ook zij stralen breed uit, maar ze veranderen minder van karakter als je ze toch indraait (wat de fabrikant afraadt). De 6000F kun je toch een stukje ‘tunen’ door de hoek ten opzichte van je luisterpositie te veranderen.
Nog een pluspunt: de Paradigm-speaker laat zich heel makkelijk aansturen. Van de vier luidsprekers in dit dossier is het bij ver de meest gevoelige, 92 dB. Dat betekent dat je niet per se een monsterversterker nodig hebt om er alles uit te halen, al mag je ook niet te zuinig mogen zijn. Die drie woofers hebben graag een versterker met wat controle, zoals de Hegel Röst die we voor onze test gebruiken. Het lijkt ons zelfs essentieel dat je geen overdreven ‘warme’ versterker kiest, want dan gaat het misschien wel een beetje wollig klinken.
Swingende set
De funksoul van Charles Bradley komt vaak terug als we luisteren naar nieuwe speakers. Het is gewoon heel leuke, sfeervolle muziek, en zijn albums zijn ook goed opgenomen. Het is ook het Changes-album dat en het gloednieuwe posthume ‘Black Velvet’ dat we verschillende beluisterd hebben op de 6000F. Het past gewoon zeer goed bij elkaar, onder meer omdat de baslijn die zo belangrijk is bij ghettomuziek zoals deze door de Paradigm snel en perfect wordt neergezet. Je krijgt een mooie, grote soundstage te horen, waar wijle Bradley levensecht wordt neergezet en de rest van de band een plek krijgt. Niet zo expansief als de Dali Oberon 7, maar wel met iets meer focus. De krekels uit ‘Crickets’ van Air zitten bijvoorbeeld ver buiten de luidsprekers.
De Monitor SE 6000F produceert een heel volle klank, niets mager aan, en toch is er een beperking aan wat het kan. Dat merken we bij Max Richters ‘War Anthem’, waar de percussie niet zo diep duikt als we hadden verwacht. Onze verwachtingen waren gewoon te hooggespannen wellicht, maar in dit segment zijn er weldegelijk grenzen. Maar laat dat de pret niet bederven, want er valt veel van te genieten. Hoe langer we luisteren, hoe meer dat uitgesproken karakter van de Monitor SE 6000F opvalt. Neem nu ‘Street Tattoo’ van Stan Getz, waar de wave-guide op de tweeter de hi-hat breed de kamer in stuurt terwijl Getz’ saxefoon helemaal loskomt van de luidsprekers.
Het is ook de 6000F die een nummer als ‘The Number Song’ van DJ Shadow (met samples van Metallica) meeslepend weer kan weergeven, terwijl de andere drie daar wat meer moeite mee hebben.
Conclusie
De 6000F is een heel leuke luidspreker om naar te luisteren, vooral als je geniet van liedjes met veel dynamiek. Zelfs aan lagere volumes brengen ze veel van muziek over en krijg je een grote soundstage gepresenteerd. Paradigm koos ook voor een meer Amerikaanse tuning, met een laag die aanwezig maar wel gedetailleerd is. Qua looks zijn ze niet heel bijzonder en plaatsing is een aandachtspunt, maar het zijn wel speakers waar je wel met heel veel plezier naar blijft luisteren.
Paradigm Monitor SE 6000F
€ 1.098 / paar | www.paradigm.com
Beoordeling 4,5 op 5