Review: Gare du Nord - Sex 'n' Jazz (2017 Legacy Edition LP)

Het legendarische album Sex ‘n’ Jazz van de Nederlandse groove jazzband Gare du Nord zag precies tien jaar geleden het levenslicht. Het album werd uiteindelijk een succes en in 2009 volgde zelfs een remixalbum op het prestigieuze Blue Note-label. Vanwege het tienjarig bestaan werden beide versies samengevoegd en onder andere ook op gelimiteerd vinyl uitgebracht.

De 2017 Legacy Edition van Sex ‘n’ Jazz bevat zowel de Blue Note-clubsoulremix en de meer relaxte versie van het originele album van tien jaar geleden. Sander van der Heide van Wisseloord Studios zorgde voor een complete remaster van de muziek en de op twee witte lp’s geperste albums zijn individueel genummerd op Haarlems vinyl, met een limiet van duizend stuks. A Decade Of Sex ‘n’ Jazz, voor het eerst op vinyl en samengevoegd in een fraaie gatefold cover.

Sex ‘n’ Jazz was het vierde album van het collectief Gare du Nord en bleek uiteindelijk goed voor maar liefst 125.000 verkochte exemplaren. Op het album voegden Barend Fransen (Inca) en Ferdi Lancee (Doc) elementen van jazz, soul, een uniek stukje Motown-sound, delta blues en natuurlijk de aan lounge jazz ontsproten chillstijl samen in een warme smeltkroes van vleselijk en geestelijk welbehagen. Zangeres Dorona Alberti bleek een schot in de roos om de zwoele - maar geenszins banale - sfeer vocaal in te kleden en verder werd de gastenlijst uitgebreid met onder andere Paul Carrack (op de track Ride On) en trompettist Erik Truffaz (Hey, Mr Glider).

Nog steeds uniek is het ‘duet’ dat Dorona samen met Marvin Gaye mocht zingen. Een tape met daarop de kale vocalen van zijn overbekende track Sexual Healing, dat door Gaye in zijn toenmalige huis in Oostende werd geschreven, vond zijn weg naar Gare du Nord. Nog voordat de zeer kostbare rechten voor het mogen gebruiken en verbasteren van het nummer verkregen waren, werd de track You’re My Medicine opgenomen, waarop de van origine Italiaanse zangeres de - tot nu toe - enige en unieke kans kreeg om samen met wijlen Marvin Gaye te mogen zingen.

De eerste lp is de 2009-versie van Sex ‘n’ Jazz, dat dus op Blue Note verscheen. Nu, tien jaar later, klinkt de indertijd vernieuwende clubsoulsound al enigszins gedateerd, maar ligt nog steeds prettig in het gehoor. Frisse beats en meer tempo, samen met een ook wat meer commerciële sound. Dat er indertijd toch voor compressie werd gekozen blijft simpelweg hoorbaar, hoewel de hoeveelheid loudness per track scheelt. Dat komt ook op deze geremasterde versie naar voren.

Mooier, tijdlozer en vooral verfijnder klinkt de tweede lp, met daarop de remaster van het originele album. Deze versie omvatte alles wat Lancee en Fransen destijds beoogden met Gare du Nord en hoewel de meningen toen erg verdeeld waren, bleek Sex ‘n’ Jazz uiteindelijk krachtig genoeg om maar liefst 98 weken in de Nederlandse Album Top 100 te staan en meermaals een platina status te kunnen bereiken. Dus is deze versie uitermate geschikt voor fans en liefhebbers van het genre.

Muziek: 7,5
Klank: 6,5 (eerste lp) en 8,5 (tweede lp)
Kwaliteit persing: 8,5