Pandora mag dan geen on demand services in huis hebben, de Amerikaanse aanbieder van internetradio bereikt desalniettemin meer luisteraars dan alle streamingmuziekdiensten - YouTube uitgezonderd: zo'n 78 miljoen die gemiddeld 20 uur per maand actief zijn. En met de overname van restanten van Rdio, de dienst die zich deze week genoodzaakt zag faillissement aan te vragen, komt er nu een uitbreiding van het aanbod aan muziekdiensten.
Rdio staat internationaal bekend om de kwaliteit van de on demand diensten, maar wist nooit het publiek of het aantal abonnees van een concurrent als Spotify te bereiken. Pandora op zijn beurt is ondanks stevige groei nog altijd slechts in Amerika, Australië en Nieuw Zeeland beschikbaar, terwijl Rdio in ruim honderd landen op de kaart stond. Met name de moeizame relatie met platenmaatschappijen is debet aan die beperkte uitbreiding. De aanschaf van een aantal belangrijke aspecten van Rdio, voor een prijs van 75 miljoen dollar, is daarmee een logische zet van Pandora.
De doelstellingen van Pandora zijn niet de minste, zo heeft de directie van het Amerikaanse bedrijf desgevraagd aan The Verge laten weten. Het platform wil wereldwijd de grootste speler worden op het gebied van muziekbeleving: radio, on demand streaming én live events (lees: ticketverkoop voor concerten). Daartoe is recent ook een deal gesloten met Sony ATV (ter verbetering van de relatie met platenlabels) en is overgegaan tot de overname van TicketFly, wat de deur opent om concertkaarten aan te gaan bieden. Het bedrijf volgt daarmee in de sporen van Spotify, dat onlangs een nieuwe service aankondigde om artiesten te ondersteunen in ticketverkopen. Het is niet bekend of en wanneer Pandora ook in Nederland beschikbaar zal komen. Voor een deel van het Rdio-personeel is in ieder geval ook plaats binnen de expansie van Pandora. De CEO zal die overstap niet maken.Â