Showverslag: Laurence Dickie Presents the Vivid B1 Decade Limited Edition

Jan de Jeu | 12 november 2015 | Vivid Audio
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 04 november 2015

We zitten midden in het seizoen waarin de meeste audio shows gehouden worden en soms zijn er zelfs meerdere shows die op diezelfde dag bezocht kunnen worden. Dit is zo’n weekend en dan dringt de vraag zich op: voor welke show zal ik kiezen? Wanneer je dan als dealer een show aan kunt bieden waarin één van de beste luidsprekerontwerpers ter wereld zelf zijn nieuwste geesteskind komt presenteren, dan heb je daarmee volgens mij een ijzersterke troef in handen. 

De winkel waar ik het in dit geval over heb, is AudioXperience, de zaak van Martijn Lavrijsen en diens zakelijke partner Hans Oosterwaal. Ik heb hier eerder prachtige productpresentaties meegemaakt – ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de introductie sessie van de Sonus Faber Lilium - en mijn verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen.



Ditmaal bestaat de show uit twee gescheiden onderdelen. Gedurende de laatste dag van deze drie dagen durende show bestaat de gehele dag de mogelijkheid om binnen te lopen en via de Vivid Audio B1 Decade Limited Edition te luisteren naar een muziekselectie, welke gepresenteerd wordt door AudioXperience medewerker Erik Paulus. In het daaraan voorafgaande eerste deel worden er, verspreid over twee dagen, drie sessies aangeboden met ontwerper Laurence Dickie van Vivid Audio. In elke sessie gaat de ontwerper in op de ontstaansgeschiedenis van Vivid Audio en de specifieke kenmerken van de ruim tien jaar geleden als eerste Vivid Audio speaker gepresenteerde Vivid B1. Daarbij maakt hij een vergelijking met de, speciaal ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van Vivid Audio uitgebrachte, tot 200 sets gelimiteerde Vivid B1 Decade.



Voorafgaand aan de show blijkt er al een grote belangstelling te bestaan voor het bijwonen van één van deze drie sessies en het beperkt aantal plaatsen is dan ook snel vergeven. Dat er daarbij mensen teleurgesteld moeten worden, is onvermijdelijk. De meeste lezers zullen op de hoogte zijn van de gedachtegang die hieraan ten grondslag ligt, maar voor de enkeling die dit niet weet, licht ik het in het kort even toe. Iedere luisterruimte heeft zijn eigen specifieke akoestiek. In die desbetreffende akoestiek is er een mix van plekken waar de installatie goed klinkt en plaatsen waarop deze minder klinkt. Voegt men meer zitplaatsen toe dan zal op die plekken de klank minder goed zijn. Bovendien heeft het toelaten van extra mensen in de ruimte een negatief effect op de totaal weergave waardoor dan op alle zitplaatsen de klank minder zal zijn.

U zult begrijpen dat een serieuze dealer als AudioXperience ieder product op een zo optimaal mogelijke wijze wil presenteren. Zelf ben ik aanwezig bij de allereerste sessie. Maar voor het zover is, krijg ik de gelegenheid om, voorafgaand aan de twee uur durende sessie, in gesprek te gaan met Laurence Dickie.






EDITORS' CHOICE